Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lehti:"vanhemmat lomalla,lapsi viedään tarhaan" sis. linkin

Vierailija
01.07.2011 |

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/07/01/vanhemmat-lomall…

että te,jotak viette lapsen tarhaan,ja itse lomailellet "muka salaa",niin kyllä teidät on huomattu,mikä on touhu teidän perheessä.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voi itsekään uskoa selitystäsi.. virastoon voi ottaa lapsia mukaan ja kuinka usein niissä virastoissa pitää yhdessä puolison kanss käydä... törkeetä ja keskenkasvuista toimintaa

Vierailija
22/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ihan oikeasti: mitä väliä?? Jossei nyt kyse ole vanhemmista, jotka eivät välitä lapsistaan ja pitävät heitä hoidossa 10h päiviä ilman mitään lomia...mutta tuskin on. Kyse lienee tavallisista, suomalaisista vanhemmista jotka ovat väsyneitä työvuoden jäljiltä ja tahtoisivat vähän aikaa parisuhteellekin, edes sen viikon 6h/pvä. Ehkä sitä aikaa löytyisi, jossei tässä maassa vallitsisi "ite teit, ite hoidat"-lapsenhoitokulttuuria... Hoitajille asia ei mielestäni kuulu tippaakaan. Sekaantuvat jo nyt liikaa perheiden elämään, etenkin äidit saavat paskaa niskaan säännöllisesti.

Voihan lapset laittaa loman ajaksi vuoropäiväkotiin 24/7 vedoten siihen, että ei koskaan tiedä, milloin miehen kanssa tekee mieli yhtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten päiväkotiin viemiseen kun itse lomaillaan miehen kanssa. Meillä tilanne on se, että 3 pientä lasta, ei mitään tukiverkkoa. Pakko hoitaa joskus tärkeitä esim. virastoasioita miehen kanssa, niin että pystyy keskittymään itse asiaan eikä siihen että koko aika menee lasten vahtimiseen. Paljon helpompaa siis asioiden hoito ilman lapsia. Arkisin tai viikonloppuisin ei pysty, ei ole aikaa.

hoida ehkäisy kuntoon,ettet lisäänny enempää.

Etkö oikeasti usko että jollakin voi olla tällainen tilanne? Niin, ja ehkäisy hoidettu kuntoon, mies käynyt vasektomiassa.

että lapsen joutuu viemään hoitoon vanhempien lomalla. Päivän asioiden hoidon ymmärrän, mutta nythän on puhe pidemmästä ajasta. Ymmärrän myös sen, ettei kaikilla ole tukiverkkoa. Meillä ei ole, mutta silti saadaan asiat hoidettua niin, ettei lapsen tarvitse olla meidän vanhempien lomalla hoidossa.

Vierailija
24/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten päiväkotiin viemiseen kun itse lomaillaan miehen kanssa. Meillä tilanne on se, että 3 pientä lasta, ei mitään tukiverkkoa. Pakko hoitaa joskus tärkeitä esim. virastoasioita miehen kanssa, niin että pystyy keskittymään itse asiaan eikä siihen että koko aika menee lasten vahtimiseen. Paljon helpompaa siis asioiden hoito ilman lapsia. Arkisin tai viikonloppuisin ei pysty, ei ole aikaa.

samaan aikaan asiaa hoitamassa?

on paljon muitakin asioita, joita on mukavampi hoitaa ilman 5, 3 ja 1 vuotiasta.

Ja kyse ei ole siitä, että koko loma hoidettaisiin niitä asioita ilman lapsia, vaan kyse on parista päivästä, ehkä vain yhdestäkin. Pointti onkin siinä, että josku ne lapset on mielekkäämpää pitää hoidossa kun vanhempien mukana asioilla juostessa.

Vierailija
25/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niihin tarvitaan 6h päivässä ilman lasta...

Lapsikin tarvitsee lomaa, miksi se on vaikeaa ymmärtää? "kun lapsi niin hyvin viihtyy päiväkodissa..." mä en edes kehtaisi kertoa tuollaista että lapsi on mielummin vieraassa paikassa toisten ihmisten kanssa kuin kotonaan vanhempien kanssa lomalla. Mitä se kertoo lapsestanne ja teistä jos pieni alle koulikäinen viihtyy paremmin muualla??

Vierailija
26/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todella ymmärrä tätä nykyistä päivähoitoa sinne vaan. Minusta tuollaisilta ihmisiltä pitäisi ottaa lapset huostaan oikeasti. Olen työssä päiväkodin naapurissa ja tehdään paljon yhteistyötä päiväkodin kanssa, joka kerta kun sieltä tulen omalle työpaikalle ajattelen ihanaa pääseen siitä kaaoksesta pois, en yhtään ihmettele että nuoriso riehuu pahaa oloaan kaupungilla kyllä sitä on jo päiväkoti-iästä kerätty hälinässä ja metelissä 10h päivässä.

Vierailija
27/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei ole kunnan tehtävä järjestää pienille lapsille kavereita!Ajatus siitä, että maksamalla noin 200 e/kk on oikeutettu kunnan järhestämään kaveritoimintaa, on aivan absurdi.

Jos päiväkodissa oppisi hyväksymään muut, oppisi siellä varmaan olemaan kaveri niidenkin kanssa, joita ei ihan joka päivä näe. Ja miten se tarhattu lapsi pärjää silloin, kun joutuukin eri kouluun kuin kaverinsa eli muuttuu syrjityksi ja hyljeksityksi, koska ei tunne ketään.

[/quote]

Miten niin absurdi? Onhan kesäleiritoimintakin maksullista. Huomaan, että tässä ajatustasi ohjaa jälleen se moraalinen asenne, juuri se pureksimatta nielty, josta mainitsin. Se, että tämä ei ehkä ole oikein moraalisesti? Se ei tee asiasta yhtään vähempää totta, lapseni ovat päivähoidon kautta luontaisesti verkostoituneet, ja se ei muutu moralisointisi vuoksi, koska lapset eivät onneksi ajattele niin. Ja mielestäni päivähoidon yksi tarkoitus kyllä on kaverisuhteiden luomisessa tukeminen. Ei ainoa, mutta kuitenkin tärkeä.

Kuten jo sanoin, lapseni ovat oppineet niitä sosiaalisia taitoja siellä päiväkodissa, ja osaavat luontevasti tutustua myös uusiin lapsiin tarvittaessa koulussa. Säännöt ovat tuttuja. Ja tällä alueella on tasan 2 koulua, joten täysin uusia ympäristöjä ei tule.

Vierailija
28/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon muitakin asioita, joita on mukavampi hoitaa ilman 5, 3 ja 1 vuotiasta.

Ja kyse ei ole siitä, että koko loma hoidettaisiin niitä asioita ilman lapsia, vaan kyse on parista päivästä, ehkä vain yhdestäkin. Pointti onkin siinä, että josku ne lapset on mielekkäämpää pitää hoidossa kun vanhempien mukana asioilla juostessa.

että lapset viedään hoitoon vanhempien lomankin ajaksi. Jotkut lapset saattaa olla hoidossa koko kesän, vaikka vanhemmat lomailee. Kerroit syyllistyväsi tähän, mistä me voidaan tietää ettet sitten toimikaan niin?

Vierailija
29/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on myös kolme lasta, kaikki alle 6v poikia, viime kesänä, olin vielä osittaisella hoitovapaalla ja muutettiin vieraalle paikkakunnalle, ilman mitään tukiverkostoa hoidimme lasten kanssa niin asuntolainaneuvottelut kuin muuttokuorman purun ja lastauksen. Joten lapsia ei tarvitse laittaa sen takia hoitoon, että saa asiat hoidettua, vai ovatko lapsesi niin huonokäytöksisiä, että ette kestä heidän seuraa.

Vierailija
30/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset viedään hoitoon vanhempien lomankin ajaksi. Jotkut lapset saattaa olla hoidossa koko kesän, vaikka vanhemmat lomailee. Kerroit syyllistyväsi tähän, mistä me voidaan tietää ettet sitten toimikaan niin?

Kerroin syyllistyväni siihen, että lapset menevät päiväkotiin jos olen itse lomalla mieheni kanssa. Mutta se voi tosiaan tarkoittaa vain päivää taikka kahta :-) Ei sinun tarvitsekkaan tietää miten minä oikeasti toimin :-))) Voi pyhää yksinkertaisuutta!!

Vierailija
31/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syitä on monia ja jotkut ihan hyviäkin ehkä.

Sitten on vanhempia, joiden ei koskaan olisi pitänyt lapsia saadakaan. He eivät osaa olla lastensa kanssa, eivät ole kiinnostuneita heistä; varmaan he syvällä sydämessään eivät edes pidä lapsistaan - vaikka eivät sitä ikipäivänä tietenkään myönnä. Onko tällaisten vanhempien lasten kannalta pienempi paha olla tarhassa kuin välinpitämättömien vanhempien kanssa kotona?

Saattaa olla, että tuo virastoasioita aamusta iltaan miehensä kanssa hoitava mamma on juuri tuollainen vanhempi.

Jos uupuneen yh:n pitää saada vetää kolme päivää sikeitä (tai hoitaa virastoasioita) kun hänen lomansa alkaa on mielestäni hyvä, että hänen lapsensa voi olla ne päivät hoidossa.

Vierailija
32/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa nyt siitä että lapset on ympäri vuoden hoidossa myös koko kesän?

Minä en ainakaan yhtään laita pahakseni jos vanhemmat pitävät viikon yhteistä lomaa kesällä ja lapset hoidossa jos lapsilla kerran on lomaa sen jälkeen kuitenkin vaikkapa 4 viikkoa.

Jos vanhemmat lomailevat 4 viikkoa kahdestaan ja pitävät lapset hoidossa niin sitä en ymmärrä. silloin todella säälin lapsia :/

Viikon aikana pystyy hoitamaan erilaisia juoksevia menoja. Hoitaa pankki-asioita, käydä kampaajalla yms...

Meillä lapset oli kesäkuussa 2 viikkoa pois hoidosta ja ovat heinäkuun lopussa vielä toiset 2 viikkoa.

Jos olisin tajunnut minkälaista härdelliä heinäkuu on pk:ssa niin olisin voinut järjestää lapsille hoitajan kotiin tuolle kahdelle viikolle.

Vieraita hoitajia jotka vaihtuu kokoajan.

Meillä alkoi hoidot ennen joulua joten heinäkuu on jokatapauksessa maksullinen. Silloin ajattelin että voin sen 2 viikkoa pitää hoidossa.

Onko mulla muuten ens vuoden heinäkuu maksuton jokatapauksessa?

Oli lapset hoidossa tai ei?

Ajattelin että ens vuonna voi yrittää saada hoitajaa heinäkuussa kotiin jos muuten en saa lomaa koko kuukautta...

Vierailija
33/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsistaan hoitaakseen tosiaan virastoasioita ja ehkä ihan ladatakseen akkuja, jos kerran sitä tukiverkostoa ei ole.

Mutta en ymmärrä edes viikkoa enkä ainakaan siinä tapauksessa, että kyseessä on molemmat vanhemmat. Mitä kumman virastoasioita on olemassa, että molempien pitää olla paikalla ja skarppina niin, että toinen ei voi edes lapsia siinä sivussa hoitaa? Ja vanhempien oma aikahan alkaa aina iltaisin, lomisin se aika voi kestää vielä pidempään, kun ei tarvitse ihan kellon päälle herätä, ja lapsiakin voi totuttaa nukkumaan esim. puoli tuntia pidempään (meillä lapset nukkuvat kyllä jopa useamman tunnin pidempään).

Minä pidin esikoiseni tarhassa vielä kaksi päivää, vaikka lomani alkoi, koska minulla oli synnytystapa-arvio äitipolilla ekana päivänä ja lapsella oli pikkujoulut ryhmässä toisena päivänä (tästä oli puhuttu viikkoja etukäteen). Ihan yksittäistapaukset ovat siis ymmärrettäviä, mutta ei viikkotolkulla tai edes päivätolkulla. En ymmärrä tuota omaa lomailua tai vanhempien omaa aikaa. Eikö ne lapset kuulu siihen omaan aikaan? Eikö niiden kanssa voi lomailla?

Vielä yhdelle ryhmälle annan armoa, ja nämä ovat siis loppuunpalaneet, stressilomalle lähtevät. Toki heille suon sen lepäämisen, jos kerran on ihan lääkärin määräämää. Omia voimavarojaan saa toki kerätä, jos on sairastunut tai sairastumassa vakavasti. Mutta ihan vain se, että ei jaksa lapsiaan mutta jaksaa matkustaa, shoppailla ja tavata ystäviä, osoittaa, että elämässä on prioriteetit sekaisin.

Vierailija
34/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niihin tarvitaan 6h päivässä ilman lasta...

Lapsikin tarvitsee lomaa, miksi se on vaikeaa ymmärtää? "kun lapsi niin hyvin viihtyy päiväkodissa..." mä en edes kehtaisi kertoa tuollaista että lapsi on mielummin vieraassa paikassa toisten ihmisten kanssa kuin kotonaan vanhempien kanssa lomalla. Mitä se kertoo lapsestanne ja teistä jos pieni alle koulikäinen viihtyy paremmin muualla??

Ai et kehtaisi myöntää, että lapsi osan ajastaan oikeasti viettää ihan mielellään miellyttävässä ympäristössä kivojen aikuisten ja lasten kanssa, kun SINÄ ET OLE SIELLÄ...? :D :D

Kyllä meillä on yhteistä aikaa, ja se on laadullisesti hyvää aikaa. Rakkautta ei tästä kodista puutu.

Itse olen ihmisenä kuitenkin pohjimmiltani sellainen, että tarvitsen myös omaa elämää. En voi enkä halua olla äiti, jonka ainoa elämäntehtävä on äitiys. Koska minulla on mahdollisuudet muuhunkin ja olen luontaisesti kiinnostunut asioista. Jos sinä et ole sellainen, se tuskin tekee automaattisesti minun tapaani huonommaksi?

Jälleen, yritä avartaa katsettasi, kuulostat minusta tiukkapipoiselta moralisoijalta. Halusta arvostella muita löytyy yleensä vastaus ihan muualta kuin sieltä toisen peilistä.

Samalla tietysti kiitän erittäin suuresti meidän päiväkotia, jossa hoito on oikeasti laadukasta, tiedän kuinka suurta työtä talon työntekijät tekevät. Ei todellakaan oo mikään meluisa kaaos, tilat ovat suuret ja väljät, ja lasten toiminta on järjestetty ryhmiin niin, että sujuu hyvin.

Vierailija
35/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis tehdä niin, että kun heidän lomasna alkaa niin pakotetaan työpaikalle aamusta 7.30-16.30 eli pidemmäksi aikaa kuin työaika, koska niin se lapsikin joutuu olemaan kauemman siellä kuin työpäivä on. Tuntuu että lapset ovat vain näytösesineitä, ne tuodaan väkisin häihin vaikak ei ole kutsuttu ja hautajaisiin ja niitä esitellään neroina, muuten niiden kanssa ei olla, sukulaisten pitäis ottaa niitä yökylään. Nykyvanhemmat pitävät bilettämistä ja ns. "omaa aikaa" tärkeämpänä kuin näitä hedelmöityshoitojen tuloksia. Oma aika, mitä paskaa...kenen muuta elämää ihminen voi elää kuin omaansa?

No se että joskus on myös omaa aikaa, ei todellakaan tarkoita että lapsista ei välittäisi. Onko maailmankatsomuksesi hieman mustavalkoinen? ;)

Miten niin oma aika on paskaa? Itse ainakin nautin siitä, että minulla on mahdollisuus saada myös omaa aikaa. Silti rakastan lapsiani.

Arvostan paljon äitejä, joille äitiys ja kodin hoito on kutsumus, ja he myös toivottavasti toteuttavat omaa toivettaan hyvästä elämästä antautumalla kokonaan sille. Minä olen erilainen. Ja olen onnellinen näin, ja myös lapseni ovat onnellisia. Mielestäni se on tärkeintä, ei yksityiskohdat miten hoidan arkeani. Ainakaan jonkun toisen ihmisen arvostelemana, kun tekstistä huomaa, että ei uskalleta oikeasti nähdä, että elämässä on oikeasti erilaisia mahdollisuuksia onnistua onnellisuudessa, lastenkasvatuksessa tai missä tahansa asiassa. Miksi pelkäät omasta tavastasi eroavaa tapaa toimia?

Vierailija
36/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin syyllistyväni siihen, että lapset menevät päiväkotiin jos olen itse lomalla mieheni kanssa. Mutta se voi tosiaan tarkoittaa vain päivää taikka kahta :-) Ei sinun tarvitsekkaan tietää miten minä oikeasti toimin :-))) Voi pyhää yksinkertaisuutta!!

Sinä taidat nyt olla se vähän yksinkertainen. Jos puhutaan lasten viemisestä hoitoon vanhempien loman ajaksi, silloin ei puhuta lapsen viemisestä hoitoon päiväksi. Tai jos puhutaan, niin silloin tämä tarkennetaan, muutenhan siihen takerrutaan täällä, kuten huomasit.

Tosiaan, onneksi minun ei tarvitse tietää sinusta yhtään mitään :D

Vierailija
37/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis tehdä niin, että kun heidän lomasna alkaa niin pakotetaan työpaikalle aamusta 7.30-16.30 eli pidemmäksi aikaa kuin työaika, koska niin se lapsikin joutuu olemaan kauemman siellä kuin työpäivä on. Tuntuu että lapset ovat vain näytösesineitä, ne tuodaan väkisin häihin vaikak ei ole kutsuttu ja hautajaisiin ja niitä esitellään neroina, muuten niiden kanssa ei olla, sukulaisten pitäis ottaa niitä yökylään. Nykyvanhemmat pitävät bilettämistä ja ns. "omaa aikaa" tärkeämpänä kuin näitä hedelmöityshoitojen tuloksia. Oma aika, mitä paskaa...kenen muuta elämää ihminen voi elää kuin omaansa?

No se että joskus on myös omaa aikaa, ei todellakaan tarkoita että lapsista ei välittäisi. Onko maailmankatsomuksesi hieman mustavalkoinen? ;) Miten niin oma aika on paskaa? Itse ainakin nautin siitä, että minulla on mahdollisuus saada myös omaa aikaa. Silti rakastan lapsiani. Arvostan paljon äitejä, joille äitiys ja kodin hoito on kutsumus, ja he myös toivottavasti toteuttavat omaa toivettaan hyvästä elämästä antautumalla kokonaan sille. Minä olen erilainen. Ja olen onnellinen näin, ja myös lapseni ovat onnellisia. Mielestäni se on tärkeintä, ei yksityiskohdat miten hoidan arkeani. Ainakaan jonkun toisen ihmisen arvostelemana, kun tekstistä huomaa, että ei uskalleta oikeasti nähdä, että elämässä on oikeasti erilaisia mahdollisuuksia onnistua onnellisuudessa, lastenkasvatuksessa tai missä tahansa asiassa. Miksi pelkäät omasta tavastasi eroavaa tapaa toimia?

He ovat huomanneet, että eivät ole äidille tärkeitä, koska tämä haluaa viettää aikaansa muiden kuin lasten kanssa. Varmasti olet tehnyt hyvän valinnan - itsesi kannalta - mutta lapsesi saattavat olla eri mieltä.

Tai ehkä heille sittenkin on parasta saada olla siellä, missä joku työkseen pitää huolta. Että on edes joku, jolle on tärkeä pienen sirpaleisen hetken ajan pitkänä hoitopäivänä.

Vierailija
38/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että haluaisi viettää aikaa heidän kanssaan :(

Miten he voivat hylätä lapsensa hoitoon ja lomailla itse?? En ymmärrä!

Vierailija
39/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei ole kunnan tehtävä järjestää pienille lapsille kavereita!Ajatus siitä, että maksamalla noin 200 e/kk on oikeutettu kunnan järhestämään kaveritoimintaa, on aivan absurdi. Jos päiväkodissa oppisi hyväksymään muut, oppisi siellä varmaan olemaan kaveri niidenkin kanssa, joita ei ihan joka päivä näe. Ja miten se tarhattu lapsi pärjää silloin, kun joutuukin eri kouluun kuin kaverinsa eli muuttuu syrjityksi ja hyljeksityksi, koska ei tunne ketään.

Miten niin absurdi? Onhan kesäleiritoimintakin maksullista. Huomaan, että tässä ajatustasi ohjaa jälleen se moraalinen asenne, juuri se pureksimatta nielty, josta mainitsin. Se, että tämä ei ehkä ole oikein moraalisesti? Se ei tee asiasta yhtään vähempää totta, lapseni ovat päivähoidon kautta luontaisesti verkostoituneet, ja se ei muutu moralisointisi vuoksi, koska lapset eivät onneksi ajattele niin. Ja mielestäni päivähoidon yksi tarkoitus kyllä on kaverisuhteiden luomisessa tukeminen. Ei ainoa, mutta kuitenkin tärkeä. Kuten jo sanoin, lapseni ovat oppineet niitä sosiaalisia taitoja siellä päiväkodissa, ja osaavat luontevasti tutustua myös uusiin lapsiin tarvittaessa koulussa. Säännöt ovat tuttuja. Ja tällä alueella on tasan 2 koulua, joten täysin uusia ympäristöjä ei tule.

[/quote]

Alle kouluikäisille kesäleiritoiminta on sosiaalinen tukimuoto, jota ei kovin paljoa nykyisin edes harrasteta. Kouluikäiselle päivähoitopaikan saa vain erityistarpeeseen, ei siksi, että kaveritkin siellä hoidossa ovat. Siksi en oikein ymmärrä, miksi rinnastat maksulliset leirit ja kunnan järjestämän treffipalvelun alle kouluikäisille.

Enkä ymmärrä, mitä moralisointia on siinä, että tuo esille toimintasi taustojen toisen puolen. Olet itse aika pureksimatta niellyt päiväkotiaatteen, sillä ei siellä missään ole kaverisuhteiden luomista kirjattu tavoitteeksi. Ehkä kannattaisi hieman tutustua siihen ideologiaan, johon olet sen enempiä ajattelematta yhtynyt.

Normaali, terve, täyspäinen lapsi kykenee olemaan myös vanhempiensa seurassa kesäloman ajan, vaikka kavereita ei joka päivä näkisi. Sillä oletuksella tietysti, että vanhemmat ovat kykeneviä vanhemmiksi. Tavallinen rakastava perhe riittää tarjoamaan lapsille sosiaalisten taitojen oppimisen, mutta jos on erityislapsi tms. niin silloinhan päiväkoti tarjoaa tukeaan. Jos kotona vanhemmilta puuttuvat sosiaaliset taidot, täytyy päiväkodin ne opettaa, kuten sinun lapsillesi nähtävästi on käynyt.

Vierailija
40/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainkaan. Ei kesällä, eikä talvella. Niistä lapsista oli kyse tuossa uutisessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän