Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lehti:"vanhemmat lomalla,lapsi viedään tarhaan" sis. linkin

Vierailija
01.07.2011 |

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/07/01/vanhemmat-lomall…

että te,jotak viette lapsen tarhaan,ja itse lomailellet "muka salaa",niin kyllä teidät on huomattu,mikä on touhu teidän perheessä.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletpa ihanan erinomainen.

jokainen tekee omat ratkaisut ja eiköhän suurimmalle osalle ihmisistä se lapsi ole tärkein asia maailmassa. mutta yksinhuoltajat vaikka - jos ovat läpeensä loppuunpalaneita ja kyllästyneitä - eivät voi siinä kunnossa olla hyviä äitejä. Pitää levätä hetki, jotta jaksaa sitten viettää vaikka puolet lomasta lapsen kanssa. Ehkei heillä muuten ole mahdollisuutta koskaan olla yksin kotona, käydä yksin kävelyllä ja siivota. Kyllä asioiden hoitamiseen voi tarvita vaikka parikin viikkoa.

Ihmiset ovat erilaisia ja jokainen tarvitsee omaa tilaa, toiset enemmän toiset vähemmän. inhottavaa, että olette näin kärkkäitä tuomitsemaan ja rypemään omassa erinomaisuudessanne.

Vierailija
42/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin lapsi vaistoaa asioita mm. sen, että hän ei saa olla kotona niin paljon kuin haluaisi. Sitten nämä lapsiparat joutuvat olla kouluiässä kotona, mutta yksin. Ennuste ei voi olla hyvä. Jos lapsi ei saa lomaa, siitä pitäisi ehdottomasti antaa selvitys miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainkaan. Ei kesällä, eikä talvella. Niistä lapsista oli kyse tuossa uutisessa.

Sitten käykin ilmi että on kyse päivästä tai parista. Voi pyhä yksinkertaisuus!

Vierailija
44/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallikaa mun nauraa. Huolehtikaa jälkeläisistänne! Jokainen, jolla on lapset hoidossa ja aikaa roikkua tällä palstalla, on käsittänyt muutaman perusasian aivan väärin!

Se että lapset on kotona ei tarkoita sitä, että vanhempien pitäisi olla koko ajan huippuvireessä touhaamassa jotakin spesiaalia lasten kanssa! Ihan tavallinen ja tylsä arkikin riittää. Se se vasta lomaa onkin!

Vierailija
45/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallikaa mun nauraa. Huolehtikaa jälkeläisistänne! Jokainen, jolla on lapset hoidossa ja aikaa roikkua tällä palstalla, on käsittänyt muutaman perusasian aivan väärin!

Se että lapset on kotona ei tarkoita sitä, että vanhempien pitäisi olla koko ajan huippuvireessä touhaamassa jotakin spesiaalia lasten kanssa! Ihan tavallinen ja tylsä arkikin riittää. Se se vasta lomaa onkin!

Vierailija
46/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kunnan tehtävä järjestää pienille lapsille kavereita!Ajatus siitä, että maksamalla noin 200 e/kk on oikeutettu kunnan järhestämään kaveritoimintaa, on aivan absurdi. Jos päiväkodissa oppisi hyväksymään muut, oppisi siellä varmaan olemaan kaveri niidenkin kanssa, joita ei ihan joka päivä näe. Ja miten se tarhattu lapsi pärjää silloin, kun joutuukin eri kouluun kuin kaverinsa eli muuttuu syrjityksi ja hyljeksityksi, koska ei tunne ketään.

Miten niin absurdi? Onhan kesäleiritoimintakin maksullista. Huomaan, että tässä ajatustasi ohjaa jälleen se moraalinen asenne, juuri se pureksimatta nielty, josta mainitsin. Se, että tämä ei ehkä ole oikein moraalisesti? Se ei tee asiasta yhtään vähempää totta, lapseni ovat päivähoidon kautta luontaisesti verkostoituneet, ja se ei muutu moralisointisi vuoksi, koska lapset eivät onneksi ajattele niin. Ja mielestäni päivähoidon yksi tarkoitus kyllä on kaverisuhteiden luomisessa tukeminen. Ei ainoa, mutta kuitenkin tärkeä. Kuten jo sanoin, lapseni ovat oppineet niitä sosiaalisia taitoja siellä päiväkodissa, ja osaavat luontevasti tutustua myös uusiin lapsiin tarvittaessa koulussa. Säännöt ovat tuttuja. Ja tällä alueella on tasan 2 koulua, joten täysin uusia ympäristöjä ei tule.

Alle kouluikäisille kesäleiritoiminta on sosiaalinen tukimuoto, jota ei kovin paljoa nykyisin edes harrasteta. Kouluikäiselle päivähoitopaikan saa vain erityistarpeeseen, ei siksi, että kaveritkin siellä hoidossa ovat. Siksi en oikein ymmärrä, miksi rinnastat maksulliset leirit ja kunnan järjestämän treffipalvelun alle kouluikäisille.

Enkä ymmärrä, mitä moralisointia on siinä, että tuo esille toimintasi taustojen toisen puolen. Olet itse aika pureksimatta niellyt päiväkotiaatteen, sillä ei siellä missään ole kaverisuhteiden luomista kirjattu tavoitteeksi. Ehkä kannattaisi hieman tutustua siihen ideologiaan, johon olet sen enempiä ajattelematta yhtynyt.

Normaali, terve, täyspäinen lapsi kykenee olemaan myös vanhempiensa seurassa kesäloman ajan, vaikka kavereita ei joka päivä näkisi. Sillä oletuksella tietysti, että vanhemmat ovat kykeneviä vanhemmiksi. Tavallinen rakastava perhe riittää tarjoamaan lapsille sosiaalisten taitojen oppimisen, mutta jos on erityislapsi tms. niin silloinhan päiväkoti tarjoaa tukeaan. Jos kotona vanhemmilta puuttuvat sosiaaliset taidot, täytyy päiväkodin ne opettaa, kuten sinun lapsillesi nähtävästi on käynyt.

Höpsistä :) Näinköhän sinulla on riittävästi informaatiota voidaksesi arvioida minun sosiaalisia taitojani? :D :D

Kyllä, lapsi kyllä kykenee olemaan MYÖS vanhempiensa kanssa lomalla ilman kavereita. Ja meilläkin niin tehdään, ja meillä on kivaa. Mutta hän viihtyy MYÖS siellä päiväkodissa. Älä viitsi yksinkertaistaa asiaa kun itsekin tiedät että teet niin. Edelleen: MITÄ VÄÄRÄÄ SIINÄ ON? Et vastaa lainkaan siihen, vaan jankutat moraalista ylemmyyttäsi.

En ihan ymmärrä mitä tarkoitat että tuot esiin toisen puolen? Onko siis jokin puoli jota en mielestäsi ole huomioinut? Kerro ihmeessä mikä. Väitteesi, että lapsillani olisi vain maksullisia kavereita ei tietenkään pidä paikkansa, mutta se olikin sen tason kommentti, että et varmaan itsekään uskonut sisältöön. Eikö sinun mielestäsi päiväkodin tehtävä ole tukea kaverisuhteiden luomisessa? Tähän ottaisin mielelläni myös päiväkodissa työskentelevien kommentteja, koska ainakin meidän päiväkodissa jutellaan paljon kaverisuhteiden luomisesta ja siitä missä ovat lastemme sosiaaliset vahvuudet, missä kehittämisen alueet.

Edelleen, avaa katsettasi, niin ehkä huomaat, että en ole vihollinen sinun maailmankatsomuksellesi. Molemmille on tilaa :)

Vierailija
47/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo 8:n tapa sitten jonkun mielestä oikeasti parempi??? "mä täällä vikoilla voimilla vetelen... :D Ja lapsen kanssa varmaan leikit ja hellittelet täysipainoisesti, koska elämän KUULUUKIN olla Siperiaa!! OMG. Me olemme tehneet paljon työtä sen eteen, että vielä päivähoidossa oleva lapsi oikeasti viihtyy siellä, ja haluaa mennä sinne. Jos itse on lomalla, ei lapsen päiväkotiaika tietenkään ole mikään 8-9 h vaan ehkä 4 tai 5. Tänä vuonna tuota lasta ei meinannut saada jäämään lomalle, kun siellä päiväkodissa on niin kivaa. Tänä vuonna pidämme lasten kanssa pitkän loman, mutta aikaisempina vuosina olen itse ollut niin fyysisesti kuin henkisestikin niin loppu, että olen kerta kaikkiaan tarvinnut sen viikon oman loman. Lasten loma oli silti 4 viikkoa. Uskon, että sängyssä makaava ja joka asiasta hermostuva äiti on paljon huonompi vaihtoehto kuin tasokas päiväkotihoito. Tää on taas niin tätä täällä. Ihmiset on yksinkertaisia, ja itseä pitää päästä korostamaan hinnalla millä hyvänsä. MILLOIN tulee se erilaisuuden hyväksyntä, toisten huomioiminen?? Sen ymmärtäminen, että se mikä toimii minulla ei välttämättä ole totuus toisella.

Sinä olet ulkoistanut äitiyden päiväkotiin. Katsot, että sinulla on oikeus levätä, sinulla on oikeus olla rauhassa, sinulla on lupa olla tällä tavalla parempi äiti. Joten sinun lapsillesi se aito koti on päiväkoti, josta ei haluta olla kesälläkään poissa. Siellä ovat kaverit, siellä on tuki ja turva.

Varmasti tapasi elää on sinulle kevyt ja kiva. Sinun ei edes tarvitse yrittää olla lapsillesi läheinen äiti, koska vetoat lapsen parhaaseen kaukana sinusta siinä vaiheessa kun sinun pitäisi itse kasvaa aikuisena.

Vierailija
48/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka hetki on omaa aikaa. Moni tarkoittaa omalla ajalla sitä että saa olla yksin missä haluaa ja miten haluaa. Sitäkin aikaa saa järjestelemällä jos sellaisen kyvyn omaa, en ymmärrä miksi lasta pitää rankaista viemällä hänet pidemmäksi ajaksi meluympäristöön mitä itse on töissä.. se on tasan sama kuin jos sut vietäis väkisin tehtaaseen jossa sun olis pakko olla niin kauan kuin vartijasi vapauttaisi sinut. Erilaisia mahdollisuuksia maailma on täysi -ja niitä voi ja pitää toteuttaa lasten kanssa silloin kun on vanhempi. Se on sitä vastuullisuutta ja vanhemmuutta. Ennen inhottiin kommunismia ja niiden kolhoosisysteemeitä, nyt akateemiset kokoomusta äänestävät tekevät omille lapsilleen sitä ja selityksen he kääräisevät trendikkäisiin mielipiteisiin. Kuinka paljon nämä vanhemmat vaativat muilta ja kuinka vähän antavat itse.. yhteiskunann tulisi kakara hoitaa 5 ällän ylioppilaaksi, sitten sen kanssa jo voisi vaikka koko loman jo olla.

Vierailija
49/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lasten kanssa kesälomastani 3vkoa ja sitten viimeisen viikon lomailen kun isompi koulussa ja pienempi hoidossa.

Tosin meillä lapsilla kesälomaa siitä huolimatta 7vkoa. Perheen yhteistä lomaa 1vko, ja kolme vkoa lapset sukulaisten hoivissa.

Mutta onkohan tuo viikko sitten ihan väärin?

Vierailija
50/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun päivähoitojärjestelmä polkaistiin käyntiin ja erityisesti miettiä sitä MIKSI aikoinaan luotiin päiväkotisysteemin. Siksi, että myös äidit pääsivät töihin. Kun lapsilla ei ollut muuta hoitopaikkaa. Kun oli PAKKO viedä lapsi hoitoon.

Vierailija
51/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lasten kanssa kesälomastani 3vkoa ja sitten viimeisen viikon lomailen kun isompi koulussa ja pienempi hoidossa.

Tosin meillä lapsilla kesälomaa siitä huolimatta 7vkoa. Perheen yhteistä lomaa 1vko, ja kolme vkoa lapset sukulaisten hoivissa.

Mutta onkohan tuo viikko sitten ihan väärin?

Mulla oli toukokuussa 1 viikko lomaa, kolmena aamupäivänä pidin poikaa hoidossa (9-12) jotta sain hieman sitä parjattua omaa aikaa (2 vanhempaa lasta olivat vielä koulussa). Hänellä on 7 viikkoa lomaa, joten en todellakaan tunne huonoa omaatuntoa asiasta!! Lapsi on jo 6v, ja viihtyy päiväkodissa.

Sitä en ymmärrä, jos lasta pidetään hoidossa koko loman ajan 8-16. En usko, että tuo on edes yleistä. Kukaan tervejärkinen vanhempi ei pidä lasta hoidossa koko kesää ilman kunnollista syytä.

Vierailija
52/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo 8:n tapa sitten jonkun mielestä oikeasti parempi??? "mä täällä vikoilla voimilla vetelen... :D Ja lapsen kanssa varmaan leikit ja hellittelet täysipainoisesti, koska elämän KUULUUKIN olla Siperiaa!! OMG. Me olemme tehneet paljon työtä sen eteen, että vielä päivähoidossa oleva lapsi oikeasti viihtyy siellä, ja haluaa mennä sinne. Jos itse on lomalla, ei lapsen päiväkotiaika tietenkään ole mikään 8-9 h vaan ehkä 4 tai 5. Tänä vuonna tuota lasta ei meinannut saada jäämään lomalle, kun siellä päiväkodissa on niin kivaa. Tänä vuonna pidämme lasten kanssa pitkän loman, mutta aikaisempina vuosina olen itse ollut niin fyysisesti kuin henkisestikin niin loppu, että olen kerta kaikkiaan tarvinnut sen viikon oman loman. Lasten loma oli silti 4 viikkoa. Uskon, että sängyssä makaava ja joka asiasta hermostuva äiti on paljon huonompi vaihtoehto kuin tasokas päiväkotihoito. Tää on taas niin tätä täällä. Ihmiset on yksinkertaisia, ja itseä pitää päästä korostamaan hinnalla millä hyvänsä. MILLOIN tulee se erilaisuuden hyväksyntä, toisten huomioiminen?? Sen ymmärtäminen, että se mikä toimii minulla ei välttämättä ole totuus toisella.

Sinä olet ulkoistanut äitiyden päiväkotiin. Katsot, että sinulla on oikeus levätä, sinulla on oikeus olla rauhassa, sinulla on lupa olla tällä tavalla parempi äiti. Joten sinun lapsillesi se aito koti on päiväkoti, josta ei haluta olla kesälläkään poissa. Siellä ovat kaverit, siellä on tuki ja turva.

Varmasti tapasi elää on sinulle kevyt ja kiva. Sinun ei edes tarvitse yrittää olla lapsillesi läheinen äiti, koska vetoat lapsen parhaaseen kaukana sinusta siinä vaiheessa kun sinun pitäisi itse kasvaa aikuisena.

Tämähän ei pidä alkuunkaan paikkansa. Voisitko mitenkään ymmärtää, että tässä(kään) asiassa ei ole vain kahta vaihtoehtoa, koti tai päiväkoti -> vanhemmuus tai etävanhemmuus. Minä olen lapsilleni läheinen äiti, vaikka teen sen erilailla kuin sinä. Hyvään lopputulokseen voi päästä eri tavoin, vai mitä?

Tässä taas teet pitkälle meneviä johtopäätöksiä minun elämästäni tulkitsemalla paria lausetta. Eräs koulutusalalla työskentelevä kaverini viisaasti kerran sanoi, että ihminen usein lakkaa kuuntelemasta saman tien kun luulee ymmärtävänsä opittavan asian. Ei viitsitä ajatella mitä se toisen elämä ehkä oikeasti on laajemmin katsottuna, kun siihen liittyy yksi (!) elementti, joka omasta mielestä on käänteentekevä (tässä: oman moraalikäsityksen vastainen).

Kaikilla meillä on onnea tuovat asiat ja vaikeat asiat. Olen iän myötä oppinut olemaan itselleni armollinen. Vain sitä kautta voi olla samaa myös muille. Alkuperäinen pointtini oli se, että ensin tuomitsit ystäväsi, joka tekee tätä, sen jälkeen kerroit omasta elämästäsi, missä ei mielestäni ole mitään sen parempaa, koska olet mitä ilmeisimmin väsynyt ja uupunut. Toivon todella voimia sinne, ja arvostan raskasta työtäsi. Kuitenkaan, jos kaikki eivät halua/suostu elämään elämäänsä samoin (omalla kohdallani kuvaamasi olisi aika kärsimystä, kieltämättä), ei tarkoita että he tekisivät väärin.

Millä perusteella katsot, että koti ei olisi lapsilleni koti? He käyvät päiväkodissa/koulussa, mutta kyllä meillä ihan elämänmakuista elämää ehditään kotonakin viettää. Onko kärsimys tai raataminen oikeasti ainoa tai paraskaan tapa kasvattaa lapset? Miksi?

Vierailija
53/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ikinä tykänny näistä "mitäs teitte lapsia kun ette jaksa/halua hoitaa niitä" -kommenteista, mut nyt on kyl menny järki tästä hommasta.

Mä oon yrittäjä, ja otin lapsen pois hoidosta kesän ajaksi just sen takia, että hänkin saisi "lomaa". Mä teen tänä aikana (kunnes hänen isänsä jää lomalle) rajatusti töitä, mutta teen kuitenkin koska on pakko. Ja lapsi silminnähden nauttii siitä, että saa välillä ihan vaan viettää arkea äidin kanssa. Tietenkin mun oma työtahti vähän tästä kärsii, mutta sen saa sitte kirittyä kiinni elokuun puolvälissä, kun lapsi palaa hoitoon. Ja joo, on tietysti eri asia kun on 1 vs 3 lasta kotona, mut ihan oikeasti nyt on mun mielestä kyse jo ihmisen aidosta luonteesta - lapsi hoidossa vaikka itte lomalla?? Herranjestas. Ei muuta.

Vierailija
54/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhtä suuri synti viedä lapset viikoksi esim. isovanhemmilleen, kun äiti ja isä haluavat viettää yhteistä aikaa ihan kahdestaan?

Vai onko se suuri pahis vain se päiväkoti?

Vierailija
55/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten päiväkotiin viemiseen kun itse lomaillaan miehen kanssa. Meillä tilanne on se, että 3 pientä lasta, ei mitään tukiverkkoa. Pakko hoitaa joskus tärkeitä esim. virastoasioita miehen kanssa, niin että pystyy keskittymään itse asiaan eikä siihen että koko aika menee lasten vahtimiseen. Paljon helpompaa siis asioiden hoito ilman lapsia. Arkisin tai viikonloppuisin ei pysty, ei ole aikaa.

..kun ei jaksea hoitaa?? TÄH? Onpa niitä virastoasioita..sossu, työkkäri,sossu, kela,,,?

Vierailija
56/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhtä suuri synti viedä lapset viikoksi esim. isovanhemmilleen, kun äiti ja isä haluavat viettää yhteistä aikaa ihan kahdestaan? Vai onko se suuri pahis vain se päiväkoti?

Eikö se koko perheen kanssa vietetty aika ole yhteistä aikaa?? Äitimuori kääntyis haudassa, jos tällasita soopaa lukisi... Hoitakaa sitä parisuhdetta siellä vällyjen alla tekemällä meille veronmaksajille lisää laskua...

Vierailija
57/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todella ymmärrä tätä nykyistä päivähoitoa sinne vaan. Minusta tuollaisilta ihmisiltä pitäisi ottaa lapset huostaan oikeasti. Olen työssä päiväkodin naapurissa ja tehdään paljon yhteistyötä päiväkodin kanssa, joka kerta kun sieltä tulen omalle työpaikalle ajattelen ihanaa pääseen siitä kaaoksesta pois, en yhtään ihmettele että nuoriso riehuu pahaa oloaan kaupungilla kyllä sitä on jo päiväkoti-iästä kerätty hälinässä ja metelissä 10h päivässä.

Vierailija
58/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhtä suuri synti viedä lapset viikoksi esim. isovanhemmilleen, kun äiti ja isä haluavat viettää yhteistä aikaa ihan kahdestaan?

Vai onko se suuri pahis vain se päiväkoti?

Päiväkoti on laitos, isovanhemmat ovat perhettä.

Vierailija
59/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten päiväkotiin viemiseen kun itse lomaillaan miehen kanssa. Meillä tilanne on se, että 3 pientä lasta, ei mitään tukiverkkoa. Pakko hoitaa joskus tärkeitä esim. virastoasioita miehen kanssa, niin että pystyy keskittymään itse asiaan eikä siihen että koko aika menee lasten vahtimiseen. Paljon helpompaa siis asioiden hoito ilman lapsia. Arkisin tai viikonloppuisin ei pysty, ei ole aikaa.

hoida ehkäisy kuntoon,ettet lisäänny enempää.

Vierailija
60/83 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei niitä lapsia kestä, niin niitä ei myöskään kannata tehdä sitten. Vaihteeksi taas niin luuserivanhempia selittelemässä oman loman tarpeitaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän