Millä perustella kiinnostut myytävästä asunnosta?
Jos olet ostamassa asuntoa ja katselet netistä myynti-ilmoituksia, niin mitkä asiat herättävät mielenkiintosi? Pitääkö asunnon olla myynnissä välittäjällä vai kelpaako jos yksityinen myy? Soitako ja kysyt omaa esittelyä vai jäätkö odottamaan yhteistä esittelyä?
Aion laittaa asuntomme myyntiin ja tarvitsisin hyviä neuvoja.
Kommentit (25)
Ja sijainti.
Eli pohjakuva pitää olla netissä. Hinta jollain tapaa kohdallaan, tosin varaudu tinkimiseen.
Jos olen todella ostamassa ja etsin oikeasti aktiivisesti asuntoa, katson joka päivä uudet kohteet ja soitan heti välittäjälle jos oikeasti kiinnostava, ja yritän saada yksityisnäytön ennen ekaa näyttöä, koska parhaat menee heti.
Jos vaan vähän sinne päin, niin sitten odotan yleistä näyttöä.
Voisin ostaa myös yksityiseltä, nykyisen talon ostinkin, mutta silloin ei tule niin herkästi lähdettyä katsomaan ja vaivaamaan sitä yksityistä. Jos myy itse, kannattaa myös silti laittaa nettiin aikoja yhteisnäyttöä varten.
Asuntoa voin remontoida, mutta siirtää en voi.
Sitä en voi muuttaa, mutta onko hyvät kuvat kuinka merkityksellisiä? Pohjakuva asunnosta on hyvä ja selkeä. Millainen teksti herättää mielenkiinnon parhaiten? Vai onko sillä ollenkaan väliä?
Katsotte vaan sijainnin, hinnan ja pohjakuvan ja jos ne sopii niin sitten alatte soittelemaan?
ap
Toisaalta on tarve tietynkokoisella asunnolle tietyltä alueelta ja sitten on tietty määrä rahaa, jonka voi käyttää sen ostamiseen,
Kun olen hakemassa asuntoa, käyn läpi netistä koko tarjonnan näillä kriteereillä (postinumerosijainti, koko ja hinta) ja yritän saada ne mätsäämään mahdollisimman hyvin. TUloksista katsotaan tehdyt ja tulevat remontit, yhtiövastikkeen ja yhtiövelkojen määrä ja jos tämänkin jälkeen näyttää järkevältä, mennään katsomaan.
Yleensä odotan ensin ylistä nättöä ja jos siellä kiinnostaa, pyydän vielä yksityisen lisäksi - mut jos kohde vaikuttaa hyvältä tai poikkeuksellisen nopeasti myytävältä ja yleinen näyttö ei ole tänään tai huomenna, soitan ja pyydän yksityistä näyttöä. Jos nin kiire on, että heti pitäis ostaa, kohde ei yleensä ole mua varten.
Mulle ei ole eroa sillä, myykö kohdetta välittäjä vai omistaja. Mutta yksityiset ei taida saada ilmoituksia etuoveen, jota kuitenkin useimmin tulee selailtua?
mutta kaipa ne vaikuttaa: olisi hyvä kun niiden perusteella oikeasti näkisi, millainen asunto on kyseessä. Siis mittakaavoja ja kokosuhteita, huonekorkeutta, ovien ja ikkunoiden sijoittelua jms. Ja ei pidä peitellä niitä asuntojen virheitä kuvissa: virheestä huolimatta asunto voi olla kiinnostava, mutta jos kuvat ei ole ollenkaan samaa kuin eteen paljastuu asuntoa katsomaan mennessä, tulee heti negatiivinen fiilis. Olen mieluummin positiivisesti yllättynyt kuin negatiivisesti.
Ja sanoisin, että vaikkei se nyt huonoa asuntoa pelasta tai myyntiä varmaan ratkaise, niin kyllä kannattaa karsia sitä esillä olevan tavaran määrää.
Eli kaikki sekalaiset tavarat pois näkyviltä, valitset muutamia jotka jää esille, miljoonat shampoopullot pois ja vain pari esillä, ei ehkä ihan liikaa omia valokuvia...
Ennen näyttöä kannattaa ehkä kaappeja vähän siivota jos ihmiset kurkkii niihin.
Muutenkin, jos kämppää ei ole kunnolla siivottu tai vain päällisin puolin mutta esim. kylppärissä näkee että on pinttynyttä likaa ja pölyä, niin tulee fiilis että omistaja on muutenkin välinpitämätön talon / asunnon huoltoon liittyvissä asioissa ollut.
3
Sijainti, pohjaratkaisu, koko ja kunto on olennaisia asioita.
Jos on taloyhtiö, niin sen tila myös.
Sijainti ja pohja ovat kaikkein tärkeimpiä, koska niitä ei voi muuttaa, väärän väriset seinät voi aina maalata.
jos asuntoa etsii, niin onhan sitä miettinyt jo valmiiksi, haluaako rempattavan vai kunnossa olevan, yleensä helpottaa, jos ihan kaikkea ei tarvitse rempata.
Jos sisustus on hyvä ja siisti, niin se väkisin vaikuttaa, vaikka asialla ei oikeasti ole mitään merkitystä.
Jos olen tosissani ostamassa ja kohde kiinnostaa, pyydän esittelyn samantien.
Sijainti, pohjaratkaisu, koko ja kunto on olennaisia asioita.
Jos on taloyhtiö, niin sen tila myös.
Sijainti ja pohja ovat kaikkein tärkeimpiä, koska niitä ei voi muuttaa, väärän väriset seinät voi aina maalata.
jos asuntoa etsii, niin onhan sitä miettinyt jo valmiiksi, haluaako rempattavan vai kunnossa olevan, yleensä helpottaa, jos ihan kaikkea ei tarvitse rempata.
Jos sisustus on hyvä ja siisti, niin se väkisin vaikuttaa, vaikka asialla ei oikeasti ole mitään merkitystä.
Jos olen tosissani ostamassa ja kohde kiinnostaa, pyydän esittelyn samantien.
Välittäjähän ei oikeastaan edes vastaa mistään ja harvemmin edes tietää mitään muuta kuin sen mitä papereissa lukee.
Itse ostaisin mieluiten suoraan omistajalta koska mulla on kuitenkin sellaisia kysymyksiä mihin välittäjä ei osaa vastata mutta omistaja kyllä. Joten mieluiten kysyn suoraan myyjältä kuin kierrätän välikäsien kautta.
myös mutta siitä sentään usein voi yrittää tinkiä. Sijaintikin on tärkeä muttei ehdoton. Ja mieluiten uudehko ettei heti tarvitse remontoida. Kun löydän sopivan soitan heti oli myyjä kuka tahansa, mulle sillä ei ole merkitystä.
Ja asunnon pitää olla SIISTI. Eli turha roinat tasoilta hiiteen, haluan nähdä kunnolla. Myös jos keittiö ja kylppäri ovat rempatut oman makuni mukaan, niin olen kiinnostunut!
Sijainti, koko ja hinta. Siinä ne tärkeimmät.
Jos olen kiinnostunut asunnosta tosissani varaan aina yksityisesittelyn asap riippumatta kuka myy.
Hyvät valokuvat auttavat asiaa ja muutenkin tarkat tiedot.
Mutta en mä asunnon ostopäätöstä tee valokuvien perusteella. Sijainti ja koko ovat kriittiset, niitä kun on vaikea muuttaa.
Sitä en voi muuttaa, mutta onko hyvät kuvat kuinka merkityksellisiä? Pohjakuva asunnosta on hyvä ja selkeä. Millainen teksti herättää mielenkiinnon parhaiten? Vai onko sillä ollenkaan väliä? Katsotte vaan sijainnin, hinnan ja pohjakuvan ja jos ne sopii niin sitten alatte soittelemaan? ap
Siis jos sijainti, hinta ja pohja ovat ok, niin ei ne ylistyssanat loppupeleissä vaikuta negatiivisesti. Mutta oikeasti ei ole merkitystä jos astianpesukone on ostettu vuonna 2005. Mainita voi, jos se on aivan tuliterä, esim. tänä vuonna ostettu. Tai lattiasta että "kolme vuotta vanha X-firman parketti". Ihan sama, kunhan on siisti.
Sen lisäksi asunto pitää olla siltä alueelta miltä etsin, sopivan kokoinen, tarpeeksi huoneita ja hinta kohtuullinen.
meilläkin ratkaisi kiinnostuksen. Ja oli siis riittävän iso ja kohtuuhintainen. Haluamammalla sijainnille oli haluamamme tyyppisiä asuntoja nihkeästi tarjolla, joten tartuimme heti tilaisuuteen.
Itse ostimme suoraan omistajilta ja itse myimme omammekin pois. Osakekaupassa välittäjää ei oikeastaan tarvita, mutta kiinteitökaupoissa (esim. omakotitalo) sellainen on syytä olla. Lakikiekurat menevät tavikselle liian vaikeiksi.
Asuntomyynti-ilmoituksessa kuvien on syytä olla riittävän houkuttelevia, jotta potentiaalinen ostaja vaivautuu tulemaan paikalle katsomaan, mitä todella on tarjolla. Kuvat eivät saa kuitenkaan johtaa harhaan, tai tulee pettymys ja mielenkiinto lopahtaa.
hinta
sijainti
pohja
sisustuksella ei mitään väliä!
Kiva jos kuvat esittelevät asuntoa eikä esim. sohvaryhmää. Ihan sama millainen sohva omistajalla on, kiinnostavaa on, miltä tila näyttää. Tällaisten kuvien ottaminen ei vain ole ihan helppoa, huomasin omaani kuvatessa.
Pohjakuva on tosi tärkeä, samoin kartta josta näkee sijainnin tarkemmin.
Kuvista näkee remontin tarpeen. Itse olen löytänyt kivoja asuntoja, jotka edellinen on remontoinut omaan makuuni sopivaksi, niin että olen voinut käytännössä vain kantaa tavarat sisään. Eli tärkeää olisi, että kuvista näkee esim. tapetin ja lattian (missä kunnossa, sopiiko siihen omaan makuun). Omaan makuun sisustettu kämppä herättää kyllä helpommin kiinnostuksen. Jos sisustus on esim. antiikkia (josta en itse tykkää) niin omia kalusteita on paljon vaikeampi kuvitella sinne kuin asuntoon, jossa sisustus mukailee omaa makua.
Hinnan täytyy olla kohdallaan. Itse inhoan tinkimistä, ja jos budjettini rajana on esim. 200 000, niin on aika iso kynnys lähteä soittelemaan asunnosta, jonka hinnaksi on laitettu 210 000, vaikka siinä varmasti tinkivaraakin on.
Kun mennään katsomaan valittuja "ehdokkaita" niin ensimmäinen mikä minua kiinnostaa on valo. Millainen valo asunnossa on, miten se kulkee päivän mittaan jne jne. En halua elää hämärässä.
Keittiön toimivuus himokokkaajan kannalta.
Ympäristö ja palvelut, julkinen liikenne.
Ei ole eroa myykö yksityinen vai välittäjä, molemmista hyviä kokemuksia. Ei ole kyllä kauheasti kokemusta asuntojen shoppailusta. Olemme tienneet minne haluamme ja mitä haluamme, eli kamalasti ei ole tarvinnut näytöissä kiertää.
sijainnin, ikkunoiden määrän ja ilmansuunnat,
kerrostalossa, että on tarpeeksi korkealla ollakseen valoisa ja rauhallisempi, hissi plussaa, mutta ei ehdoton
rauhalliset makuuhuoneet, pohja ja sen muuntelumahdollisuudet, äänieristys, tulevat remontit, huonekorkeus (2,8-3,5 m olisi ihana)
Erityisesti haluaisin tietää rakennusvuoden, mutta se tuntuu puuttuvan monesta ilmoituksesta (1880-1950 kiinnostavat). Oleskelutilojen ja makuuhuoneiden ilmansuunnat olisi hyvä ilmoittaa myös (esim makuuhuoneet pohjoiseen ja oleskelutilat etelään hyvä).
sijainti, sijainti ja sijainti!
Sen jälkeen kiinnostaa hinta.
Ei ole merkitystä, kuka on myymässä. Tarpeeksi kiinnostavasta soitan tai jos yleinen esittely hankalana aikana, nin yritän päästä aikaisemmin katsomaan.
Ostan sijoitusasuntoja. Ehdottomasti ei-remontoitavia.