Mieheni on tyhmä :( Kauhea tosiasia alkanut
vasta nyt paljastumaan. Ennen nuorempana en jotenkin huomannut sitä, mutta nykyään saan aina olla varuillani mitä ääliömäistä mies päästää suustaan esim. kun meillä on vieraita. Olen alkanut häpeämään häntä :(
On ihan hyvä isä lapsille ja ok aviomies, luotettava ja kiltti mutta hirvittävän yksinkertainen. Esim. luuli miesparka että yleisönosastolle kirjoituksen saadakseen pitää maksaa lehdelle siitä tai tänään päiväkodissa oli ihan ihmeissään että jatkuuko päiväkoti vielä avonaisena vaikka kevätjuhlatkin pidettiin ja hyvää kesää toivoteltiin..joo ei, kaikki sata lapset jäävät heti huomisesta lomalle, hoh hoijaa..
Raskasta omistaa tyhmä mies, mitä ihmettä teen?
Kommentit (129)
Asperger? Hei, tuli mieleen, että miehelläsi saattaa olla Aspergerin oireyhtymän piirteitä. Siihen voivat viitata möläytykset sosiaalisissa tilanteissa ja runsaat tiedot vain jollain alalla...Ei välttämättä daisgnoosiksi saakka, mutta jotain neuropsykologisesti epätyypillistä voi olla. ÄO luultavasti ok. t.psykologian opiskelija
Tai itse asiassa minulle tuli mieleen veljeni jolla diagnosoitiin aikuisiällä HFA (High Functioning Autism). Veljeni on todella välkky niissä asioissa joista hän on innostunut mutta jos ei kiinnostusta ole niin hän ei asioista myöskään ota selvää. Jo koulussa hän aiheutti huomiota sillä että esim. yläasteella kun ei kokeessa osannut johonkin kysymykseen vastata niin viittasi ja kysyi ihan aidon vilpittömänä opettajalta että voisiko vastata aivan toiseen aiheeseen kun sen hän osaa hyvin ja se on paljon kiinnostavampaa kuin tämä mitä opettaja kysyi.
Veljelleni on myöskin hyvin vaikea ymmärtää minkäänlaisia ei-suoria ilmauksia. Asiat tulee sanoa juuri niinkuin ne ovat tai muuten hän ei ymmärrä mitä puheella haetaan takaa. Hän ottaa kaiken juuri niin kuin sanotaan. Elämän perusasiat eivät ole hallussa (juuri sellainen perinteinen perussivistykseen kuuluva nippelitieto ja se miten käyttäydytään tietyissä tilanteissa) mutta toisaalta ne asiat joissa hän loistaa niin hän myös loistaa.
Kannattaa lukea Aspergerista ja HFA:sta. Ne voivat selittää montakin asiaa.
"Täällä ei pahemmin arvosteta älykkyyttä, vaan "sydämen sivistystä"."
- Eli et tunne rakkautta ollenkaan?
"Seurustelin itse parikymppisenä tyhmän miehen kanssa. Tämä oli juuri ja juuri päässyt ylioppilaaksi ja yo-merkonomin papereita ei millään meinannut saada kasaan."
- Etkö lohduttanut häntä mitenkään?
" Ikinä ei lukenut lehtiä, tv:tä katsoi kaiket illat, mutta mitään ajankohtaisohjelmia ei koskaan. Harrastuksinaan muuten olivat erilaiset elektroniikkapelit, mitä niitä nyt on x-bokseja jne. Pahinta oli, että itse piti itseään vielä jonkinlaisena snobina ja tarjosi minulle ylpeänä hanapakkauksesta viiniä."
- Miksi pitäisi katsoa ajankohtaisohjelmia? Aika vaikea varmaan katsoa jos ne ei kiinnosta?
Viiniä voi tarjota kuka hyvänsä.
"Yllättävän vaikeaa oli kuitenkin lopettaa suhde, kun eihän siinä periaatteessa ollut mitään vikaa ja miesparka oli minuun jopa rakastunut. Yli puoli vuotta mietin, että miten saisin sanottua, että tämä loppuu nyt tähän. Sitten kun sen sain aikaiseksi, niin mies oli kovasti näreissään, mutta itse en oikein edes jaksanut välittää."
- Yllättävän outoa että halusit sitten kuitenkin sen suhteen lopettaa siis :)
"Jos alkaa tuntua siltä, että et enää kestä miestäsi ja et enää edes oikeasti välitä hänen tunteistaan, niin suosittelisin eroamaan eikä pitkittämään asiaa. "
- No aika oudot syyt sun eroosi sitten on.
Kaikenkaikkiaan taidat olla aika yksinkertainen nainen tai sitten kateellinen kun miehesi keksi kaikkea kivaa tekemistä ja sinä tylsistyneenä vaan märehdit katkerana vieressä.
Olette te naiset outoja :)
T: Janne.
"Nyt olen ihanan miehen kanssa, arvostamme samoja asioita hänen kanssaan. Näinollen pienet epätäydellisyydet hänessä ovat ihania, koska minulle tärkeät asiat ovat kunnossa. "
- Kumma että sinut se mies silti kestää epätäydellisyyksinesi, joita itse tuskin huomaat.
Olethan niin itseäsi täynnä :)
...
Ei haittaa vaikka et puhetta tajuukkaan,
ei haittaa vaikka sulla ei oo hajuukaan,
kuinka paljon täytän ja missä kuussa.
Kun sä tulet viereeni kukka suussa taas, sanon vaan
Kiitos kun muistit.
Värjäsit mun paidat, poltit pohjaan salaatin.
En tajuu itsekkään miks rakastan sua kuitenkin.
...
No eihän tuo välttämättä ole varsinaisesti tyhmyyttä, mies vain ei kyseisiin asioihin ollut perehtynyt eikä hänen koskaan ollut tarvinut niihin kiinnittää sen kummemmin huomiota, joten ei myöskään sitten tiennyt jotain pientä yksityiskohtaa niistä.
Ihan normaalia.
taitaa se ap olla se tyhmempi, kun on tietoisesti puolison valinnut, vaikka on puutteet tiennyt.
Mutta jostainhan se mies on sika tms. pitää vääntää näköjään. Sitten siitä, että mies nolaa vaimon keskusteluissa. Vaikka on muuten kiva, hyvä isä ja tyhmyydestä huolimatta pärjää työelämässä yms.
No, miehillä on miljoona tarinaa "tyhmistä "vaimoista. Vaikka emännällä löytyy enemmän älliä yo-todistuksesta, niin perussimppelit arkipäivän tekniset asiat ovat täysin ylivoimaisia.
Tietysti asennekin ratkaisee. Auto ollut nyt vasta neljä vuotta. Jouduin viime viikolla näyttämään miten pissapojan neste täytetään. On kyllä kieltäytynyt johdonmukaisesti edes selaamaan auton käyttöopasta; kahden vuoden jälkeen lopetin ehtotukset, että pitkillä automatkoilla tuo manuaali menisi ihan matkalukemisena puolessa tunnissa.
Minullakin takana pitkä suhde kiltin, komean, mukavan ja kultaisen, mutta niin tyhmän miehen kanssa.
Mielestäni tämä on oikein hyvä syy erota, jos perusasiat, sosiaalinen kanssakäyminen ja ihan arkipäivän puheenaiheet eivät vain onnistu toisen kanssa.
Olimme nuoria, kun aloimme seurustella.. minä lähdin jossain vaiheessa opiskelemaan ja sitä kautta luomaan uraani, mies teki samoja hommia kuin parikymppisenä :/
Ja ei, ei työllä ole niin merkitystä, jos rakastaa sitä mitä tekee, mutta jos muuten olisi kiinnostunut ympäröivistä asioista, ELÄMÄSTÄ, mutta hän ei ollut.
Meillä ei lopulta ollut mitään yhteistä ja häntäkin selvästi ärsytti se, että halusin kouluttautua ja sivistää itseäni.
Toivon hänelle kaikkea hyvää ja edelleen ollaan ihan kavereita, mutta toisillemme emme vain sopineet. :)
Eli miehesi on siis tyhmä, kun ei ole kiinnostunut samoista asioista kanssasi.
Ehkäpä miehesi ajattelee ihan samaa sinusta, kun et osaa vaihtaa autoon vaikkapa moottoria tai hitsata ruostepaikkoja..?
Eikös se ole ihan hyvä asia jos toinen osaa jonkun toisen asian paremmin kuin sinä ja vastaavasti toisinpäin.
Ei ole mielestäni tyhmyyttä, jos kulttuuri ei kiinnosta.
Minä ainakin henkilökohtaisesti arvostan kädentaitoja kuin sitä, että saan viinini pullosta tai että saan käydä miheni kanssa kukkenheimissa =D
Ne asiat, jotka eivät miestäni kiinnosta, voin sitten kehdä kavereiden kanssa. Ei kävisi mielessänikään pakottaa miestä sellaisiin tilanteisiin, joista mies ei pidä.
on se, joka ei kuukausien tai vuosien seurustelulla huomaa, että onpas tyhmä. Toisaalta vakka kantensa valitsee.
Minusta tässä keskustelussa sotketaan asioita. Ei "pitkät piuhat" ja hitaus välttämättä ole mitään tyhmyyttä. Jotkut vain ovat hitaampia luonteeltaan ja se näkyy kyllä ihan kaikessa toiminnassa. Jos et ole sosiaalisesti lahjakas ja keskustelun aihe on vieras, niin et varmasti pysty kovin näppäriä kommentteja heittämään. Tokihan hitaus voi kertoa tyhmyydestä ja siitä että ei oikeasti tajua yksinkertaisiakaan asioita, mutta ei välttämättä.
Esimerkiksi yksi tuttu mies on, korkeasti koulutettu, hyvässä ammatissa, matemaattisesti ja musiikillisesti lahjakas mutta sosiaalinen älykkyys on nolla. Hän kyllä vastailee jos kysytään mutta ei ikinä ota osaa vapaaseen keskusteluun vaikka muiden mukana hengaileekin. En ole koskaan pitänyt häntä tyhmänä, ehkä hiukan outona ja ujona vain.
Ja toisaalta, ei se että on käynyt vain peruskoulun, tee kenestäkään tyhmää tai sivistymätöntä. Ihmisellä voi silti olla hyvä yleissivistys, nokkeluutta ja verbaalista lahjakkuutta, vaikka ne pilkut eivät kirjoitetussa tekstissä osuisikaan paikoilleen.
Mutta kyllä minuakin ärsyttää hitaus ja asioiden tajuamattomuus, koska itse olen sosiaalinen ja pidän verbaliikasta. Ymmärrän siis ap:ta.
Ja sekin mitä kukin pitää välttämättömänä yleissivistyksenä, vaihtelee aika tavalla.
tutkii kaikki maailman ilmiöt, muodostaa niistä nopeasti mielipiteen ja on yleensä oikeassa. Mutta hän on kriittinen, ylikriittinen, sekä jollain tapaa yltiörealisti, suorastaan inhorealisti - ihmisten toiminta on hänen mukaansa vain harvoin vilpitöntä eikä toiminnan päämäärä tai perustelut ole filantrooppisia vaan itsekeskeisiä. Hän on mielestäni useimmiten oikeassa, mutta kriittisen ja sivaltelevan arvostelijan kanssa on joskus raskasta elää.
Minunkin mieheni n partaveitsen terävä, muttei kyynikko tai inhorealisti. Hän on huippu-hyväntuulinen ja mahtava seuramies. Hän arvostaa taiteita ja kulttuureja, osaa kieliä ja on lahjakas monessa.
En jaksaisi kyllä itseäni tyhmemmän kanssa elää. Nuorempana oli pari sellaista ja kyllä se on raskasta...
Eli miehesi on siis tyhmä, kun ei ole kiinnostunut samoista asioista kanssasi.
Ehkäpä miehesi ajattelee ihan samaa sinusta, kun et osaa vaihtaa autoon vaikkapa moottoria tai hitsata ruostepaikkoja..?
Eikös se ole ihan hyvä asia jos toinen osaa jonkun toisen asian paremmin kuin sinä ja vastaavasti toisinpäin.
Ei ole mielestäni tyhmyyttä, jos kulttuuri ei kiinnosta.
Minä ainakin henkilökohtaisesti arvostan kädentaitoja kuin sitä, että saan viinini pullosta tai että saan käydä miheni kanssa kukkenheimissa =D
Ne asiat, jotka eivät miestäni kiinnosta, voin sitten kehdä kavereiden kanssa. Ei kävisi mielessänikään pakottaa miestä sellaisiin tilanteisiin, joista mies ei pidä.
Ejhkä useat täällä ei ole seurustelleet tyhmän kanssa. Oikeesti nuorena sitä saattaa ihastua vaikak aidanseipääseen ja sitten jotenkin juurtua siihen eloon...Mutta kun myöhemmin oma henkinen kehitys jatkuu ja toisella ei, tulee eteen tämä ristiriita, josta ap puhuu. Uskon että siitä ei ole ulospääsyä. On paljon tutkimuksia, joissa todetaan ihmisen kaipaavan samantasoista älykkyyttä kumppanissaan kuin mitä itsellä on.
Ei minunkaan mieheni kaikista samoista asioista tykkää kuin minä, esim. shoppailusta, ja meillä on eri musamaku jne, mutta kyllä hänen kanssaan voi mennä coctailkutsuihin ja hän osaa pukeutua oikein, samoin taidenäyttelyyn, urheilemaan, matkoille, häihin, hautajaisiiin, oopperaan...Hän on kiinnostunut elämän ilmiöistä jopa laajemmin kuin minä. Hän on taitava satiirikko ja samalla humanisti, hän ei ole pahanilkinen tai kyyninen, hän on mahtavaa seuraa ja pidetty ystävä. Hän isännöi juhlat kevyeen, jos itse en halua tai jaksa. Hän viihdyttää vieraita keskusteluin tai musisoiden. Hän osaa laittaa ruokaa ja pestä pyykit oikein, ei koskaan kysele idioottimaisia kysymyksiä, mutta kertoo joskus minun mielestäni tyhmän vitsin ja nauraa sille katketakseen. Se ei ole tyhmyyttä, vaan pientä kiusaa minulle.
Itse koen olevani välillä aika pitkillä piuhoilla varustettu ja joskus yksinkertaisetkin asiat ovat jotenkin hankalia ymmärtää. Se riippuu monesta tekijästä, välillä olen taas hyvinkin nokkelalla päällä. Toisaalta olen kaikenlaisessa toiminnassa nopeatempoinen. Mutta joskus harmittaa kyllä, etten ole sanallisesti niin nokkela ja hauska. Huumorini on erityyppistä.
Joku kertoi, ettei mies tiennyt, mitä kookoshiutaleet ovat. Minusta se on aivan normaalia. Jollekin toiselle päivänselvä asia voi toiselle olla kiinnostuksen kohteista riippuen täysin vieras.
Olen kuitenkin akateemisesti koulutettu ja hyvässä työssä. Älykkyystesti minulle tehtiin teininä ja sain keskivertoa paremmat tulokset.
Minä olen se "tyhmä". Jos on tyhmyyttä se, että minua ei kiinnosta pätkääkään politiikka, ajankohtaiset asiat, yhteiskunnalliset asiat, urheilutulokset tai julkkisten elämä.
No nuo julkkikset eivät toki miestänikään kiinnosta, eikä urheiltulokset, mutta esimerkkinä vain mainitsin. Olen matemaattisesti aivan onneton.
Mieheni on erittäin kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja politiikasta. Ajan hermolla. Hän ymmärtää pörssejä, tekniikkaa, matematiikkaa, tietokoneita jne. Ja nimenomaan hän YMMÄRTÄÄ noita asioita. Ja ne kiinnostavat häntä aidosti.
Joskus jos yritän kiinnostua, niin ei vaan pysty, en ymmärrä. Ehkä, koska en halua.
Minua kiinnostaa eläimet, luonto, kirjoittaminen, kirjallisuus ja elokuvat. Ulkoilen, nautin elämästä ja olen varmaan sellainen seksipeto ;) Kaikenkaikkiaan melkoinen hedonisti, mitä onneksi miehenikin myös on.
Kodinhoitohmmissakin olen varmasti kaikkea muuta kuin unelmavaimo. Meillä siivotaan ja tehdään ruokaa aina kuka ehtii ja yhdessä jne. Ja siis emme asu missään boheemissa likaläjässä (en nyt leimaa boheemiutta, taidan olla itse sellainen?)
Minä myös sanon suoraan, mitä ajattelen. Joskus se aiheuttaa selkeästi kiusaantunuta hiljaisuutta. En siis tietenkään pamauta kenellekään, että oletpas lihonut ja vanhentunut. Mutta jos joku katsoo seurassani asiakseen kertoa, miten joku Tuksu sitä tai tätä ja Seiskassa kerrottiin että... Minun on siinä tilanteessa vaan pakko sanoa, että en lue kyseistä lehteä, en ole ainakaan kymmeneen vuoteen edes selannut ja sama koskee Ilta-sanomia ja Iltalehteä. Ja että mua ei todellakaan vois vähempää kiinnostaa jonkun Tuksun tai ihan kenenkä vaan täysin mulle tuntemattoman mitättömän ihmisen tekemiset.
saatan myös politiikkakeskusteluihin sanoa, että hyvä, että joku ymmärtää, minä en ja en siksi osallistu tähän. Joskus toki ymmärrän, ainakin ihan vieraassa seurassa, olla ihan hiljaa vaan :)
Näitä esimerkkejä löytyisi vaikka kuinka paljon...
Mutta minä olen meidän perheen tyhmä, vaikka ei tuo rakkaani sitä koskaan ole minulle ääneen sanonut.
Ehkä naisilla ja miehillä on aika erilainen ajatuksenjuoksu! Minustaki monesti tuntuu että ompa mieheni tyhmä, kun ei noinkaan yksinkertaista asiaa älyä(esim.siivouksessa). Muuten hän on todella fiksu ja korkeasti koulutettu. Ei vaan kaikkia käytännön asioita hoksaa, se tuntuu musta tyhmältä. Itse en ole niin lahjakas opinnoissani ollut mutta käytännön asiat haltsaan sitten paremmin. Ja se että mies ei osaa laittaa jotain pitsilakanaa tai verhoja oikeinpäin -ei ole tyhmyyttä:D Miehiä ei vaan niin kiinnosta sellaset jutut. Osaisitko itse vaihtaa esim autosta öljyt? Seon miehistä todella yksinkertainen juttu, mutta eipä sitä monikaan nainen taida osata..
Miesystäväni on nokkela ja verbaalisesti lahjakas, mutta usein käytökseltään moukkamainen ja töykeä. Ei osaa yksinkertaisia matemaattisia laskuja.Käden taidoissa hän on aivan tumpelo: pyörän korjauksesta, loistelampun vaihdosta yms. voi vain haaveilla. Häntä ei kiinnosta esim. lukeminen, tv:n katselu on tärkein harrastus.
Miehellä yhdys- ja sivistyssanat ovat suurimman osan aikaa hakusessa, ylipäänsä itsensä ilmaiseminen kirjoittaen tuntuu olevan useasti alakoululaisen tasolla. Ihmisten nimet eivät pysy muistissa, ihan yleisesti tunnetuista henkilöistä lähtien. Maantieto ja yhteiskunnalliset asiat... niistä ei edes kannata keskustella kun Kiinan pääkaupunki on Tokio ja sitä rataa. Huumorintajut on meillä aivan erilaiset. Siinä missä itse rakastan sarkasmiin nojaavaa huumoria, hän vastaa kertomalla Kilon poliisista tuttuja kuluneita paskavitsejä ja linkittämällä "huumorikuvia" LiibaLaabasta.
Viihdyn hänen seurassaan kuitenkin suurimman osan ajasta erinomaisesti ja seksi on parasta mitä olen ikinä harrastanut. Epäilen vaan kuinka pitkään kestän näiden vikojen kanssa. Paskamaista pitkittää eroa, jos nämä ajatukset riivaavat harva se päivä.
Ihana ketju, kuin elämästäni. Miehen on tyhmä ja äreäkin vielä, monesti niin monesti kadun valintaani. Olen masennuksen partaalla kun toisen kanssa ei voi keskustella ja sitä kiinnostaa juurikin autot ja jääkiekko...
...tuskinpa se on sitä yksinolemisen pelkoa aina, mutta joskus joidenkin tielle vain sattuu tyhmempiä yksilöitä ja tätä tyhmyyttähän ei vain alussa välttämättä huomaa...