Valvomattomat vesileikit naapurissa. En uskalla enää päästää
Naapuripihassa oli lastenallas täynnä vettä. Sinne oli laitettu myös lasten liukumäki, jota pääsi laskemaan altaaseen. Meidän 5v ja 6v olivat sitten hölmöyksissään vaatteet päällä laskeneet liukumäkeä veteen ja pienempi oli molskahtanut päälleen veden alle:(
On uimataidoton, mutta en tiennyt että siellä on vesiallas.
En näe heidän oleskelupihaansa omalta pihalta. Siellä oli aikuisia paikalla mutta kukaan ei kieltänyt menemästä veteen. Lisäksi olivat puutarhaletkulla kastelleet lapsia. Lapset tuli kotiin vaatteet vettä valuvina ja osittain hiekkaisina koska niillä vaatteilla oli sitten istuskeltu hiekassa ym.
Kiristääkö mulla pipo, kun itse kyllä kieltäisin lapsia menemästä veteen vaatteet päällä, enkä myöskään kastelisi jos eivät olisi vesileikkeihin käyvissä vaatteissa?
Olivat puutarhaletkulla myös kastelleet
Kommentit (107)
Olisin todella kiitollinen jos aikuiset kieltäisivät lapsiaan tulemasta meidän pihalle jatkuvasti jossa kieltämättä on kiva leikkiä kun on iso allas. Mutta mulla on muutakin tekemistä päivisin kuin vahtia koko kulmakunnan penskoja siinä altaan reunalla.
Eli minä olisin ainakin iloinen jos laseten vanhemmat kieltäisivät lapsiaan tulemasta ja suurin piirtein asumasta meidän pihalla, niille kun pitää tarjota juomaa ja jäätelöä samaan tahtiin kuin omillekkin ja auta armias jos jollekkin sattuu jotian niin heti ollaan syyttelemässä.
Vahtikaa itse lapsenne! Leikkitreffit on sitten eri asia, silloin minä sovitusti kyllä vahdin aj ruokin.
Meillä ainakin tuon ikäiset osanneet jo suhtautua veteen oikein eivätkä paniikissa vetele vettä keuhkoihinsa niin että siihen voisivat hukkua!
että oliko lapsillasi kivaa kun leikkivät naapurin altaalla? Onko sellaisella asialla sinulle mitään merkitystä? Ellei, on varmaan parempi että omat lapsesi istuvat siisteissä, kuivissa vaatteissa omalla pihalla sillä aikaa kun naapurissa ilakoidaan.
Koska puutarhaletkulla oli lapsia kasteltu, niin varmaan oli joku isompi mukana, ehkä jopa aikuinen. Eihän tuollaiset eskari-ikäiset ja pari vuotta vanhemmat osaa edes letkua käsitellä!
Kauanko muuten vaatteiden kuivuminen kestää näillä helteillä? Kolme min.? Ja opeta nyt ihmeessä ne lapsesi uimaan - jo tänä kesänä!
kysymään että osaavatko lapset uida ja saako ne kastella vaatteensa? REPS! Mitäpä ap jos itse vahtisit lapsias?
Jos naapurilapset tulevat pihaan sopimatta (aikuinen aikuisen kanssa), niin eivätköhän ole siten lapset omien vanhempiensa vastuulla. Turha siinä on nipottaa jos tulevat toisten pihaan sopimatta, niin sitä saa mitä tilaa.
Meillä ei naapurin lapset eikä omatkaan ui altaassa ilman lupaa. Tulee äkkilähtö jos eivät sääntöjä noudata. Matalaankin veteen kun voi hukkua.
sopineet, että tullaan kyläilemään/leikkimään.
Minä joutuisin istumaan pihalla koko päivän jos olisin vastuussa kaikista lapsista jotka käyvät pihallamme päivän aikana.
silti seiso vieressä vahtaamassa vesileikkejä altaassa missä polviin asti vettä...samalla pihalla toki olen mutta jos joku päästää ihan itse lapsensa meille en käy kysymässä että osaako uida ja pitääkö erikseen vahtia. En vahdi!
että kahluualtaaseen ei voi hukkua? Mulla uimataidotokin lapsi osaa olla vedessä ja pää veden alla...osaa myös nousta sieltä pois. Ei siihen uimataito vaikuta mitään noin matalassa vedessä!
meidän pihassa käy päivän aikana varmaan 10-15 mukulaa ja mulla todella on muutakin tekemistä kuin ottaa heistä vastuuta. Käyvät usein trampallakin. Omat lapset saavat mennä sinne ilman lupaa joten en ala vahtia toisten tekemisiä...vahtikaa itse mitä ne lapsenne ulkona tekee!
joku voi lyödä päänsä ja hukkua siihen puolenmetrinkin veteen ihan riippumatta siitä, osaako uida vai ei.
joku 6v on jo niin iso ettei sitä tarvi koko ajan olla vieressä vahtimassa! Samalla kai sitä pitäis vahtia 10veetäkin ei se uimataito paljon auta jos lyö päänsä ja vajoaa veden alle...missä vaiheessa ajattelitte lopettaa vieressä vahtimisen?
kahluualtaassa. Yksin en jättäisi mutta jos kaveriporukassa ollaan niin totta kai voin jättää.
joku 6v on jo niin iso ettei sitä tarvi koko ajan olla vieressä vahtimassa! Samalla kai sitä pitäis vahtia 10veetäkin ei se uimataito paljon auta jos lyö päänsä ja vajoaa veden alle...missä vaiheessa ajattelitte lopettaa vieressä vahtimisen?
Ei varmasti tarvitse aikuisen ihan vieressä tuijottaa koko aikaa, mutta en jättäisi tuolaliseen tilanteeseen lapsia täysin valvomatta esim. niin että olisi itse sisällä. VOisin puuhastella jotain pihalla tms.
JA tässä ei nyt ole vielä selvinnyt, oliko ap:n lapset ihan kutsuttu sinne leikkimään vai menneet itsekseen.
ja mä istun netissä :) ei ole tarpeen vahtia enää tuon ikäisiä kahluualtaassa vieressä istuen...jos jotains attuu toinen tulee kertomaan. Kuulen äänet tosta avoimesta ovesta...ja jos sinne tulee naapurin kersoja tulkoon envahdi heitäkään tämän enempää.
että kyllä vaan - polviin asti ylettyvässä vedessä voi todellakin hukkua. Jopa pesuvatiin voi hukkua. Joskus muutama vuosi takaperin joku pikkulapsi hukkui jopa puutarhatuoliin, johon oli sateen jälkeen jäänyt vettä ja veti sitä siitä keuhkoihinsa.
Ei se veden syvyys tai määrä ratkaise, vaan se, että jos sitä vettä vetää keuhkoihinsa, voi hukkua. Usein siinä tulee vielä paniikki, eikä lapsi tajua nostaa päätään pois vedestä, vaikka vettä olisikin ihan vähän.
mistä olisin vaattet päällä kastumisessa huolissani olisi jos taskussa on kännykkä, mp3-soitin tai pelikone, joka menisi kastuessaan rikki. Mutta se lienee vähän isompien lasten kanssa ongelma.
sen ikäinen normaali lapsi ei huku pesuvatiin eikä kahluualtaaseen :D ihan oikeesti! totta kai voi lyödä päänsä mutta aika epätodennäköistä sekin on pelkässä kahluualtaassa ja jos jotains attuu sen ikäiset kaverit osaavat tulla sanomaan...
siihen ettei joku 6v huku kahluualtaaseen? Mun 6v on kyllä jo niin reipas ja veden kanssa sinut ettei todellakaan tarvi olla vieressä vahtimassa kuin pikkulasta...
jos omat lapset ois menny tosta vaan toisten pihaan leikkimään. Ja mitä tulee hukkumisriskiin niin eikö se ole aika epätodennäköistä matalassa vedessä tuon ikäiselle? Itse en vieressä ainakaan vahdi olen samassa pihassa kyllä...
ajattelivat että lapsista on hauska leikkiä vesileikkejä hellepäivänä. Eivätkä tienneet että ap ei siedä likaisia ( kastuneita ja hiekkaisia) vaatteita. Ap:n pitäisi nyt ehdottomasti mennä kertomaan naapureille että heidän lapsensa eivät saa osallistua tuollaiseen hauskanpitoon.