Valvomattomat vesileikit naapurissa. En uskalla enää päästää
Naapuripihassa oli lastenallas täynnä vettä. Sinne oli laitettu myös lasten liukumäki, jota pääsi laskemaan altaaseen. Meidän 5v ja 6v olivat sitten hölmöyksissään vaatteet päällä laskeneet liukumäkeä veteen ja pienempi oli molskahtanut päälleen veden alle:(
On uimataidoton, mutta en tiennyt että siellä on vesiallas.
En näe heidän oleskelupihaansa omalta pihalta. Siellä oli aikuisia paikalla mutta kukaan ei kieltänyt menemästä veteen. Lisäksi olivat puutarhaletkulla kastelleet lapsia. Lapset tuli kotiin vaatteet vettä valuvina ja osittain hiekkaisina koska niillä vaatteilla oli sitten istuskeltu hiekassa ym.
Kiristääkö mulla pipo, kun itse kyllä kieltäisin lapsia menemästä veteen vaatteet päällä, enkä myöskään kastelisi jos eivät olisi vesileikkeihin käyvissä vaatteissa?
Olivat puutarhaletkulla myös kastelleet
Kommentit (107)
ja ehkä juuri siksi oppinut kunnioittamaan vettä. Tästä oli kuulemma joku tutkimuskin, että vanhemmat, jotka ovat itse lapsina eläneet veden äärellä, vahtivat omat lapsensa myös paremmin veden suhteen. Harmi vaan, kun en kuollaksenikaan muista, mistä tuon tiedon olen bongannut...
Hassultahan se tuntuu, että 6 v. hukkuisi kahluualtaaseen, mutta kyllä niin voi käydä.
Ei nyt vieressä tartte seistä vahtimassa, tietenkään, eikä muutenkaan liioitella tai ylihysterisoida asian kanssa. Sen verran kuitenkin suosittelisin, että kun ne lapset touhuavat siellä altaassa, aikuinen olisi kuitenkin kuulolla koko ajan ja tsekkaisi välillä että kaikki on ok. Siinä leikin melskeessä kun voi käydä joku kommervenkki, ja itse hukkumiseen ei montaa sekuntia mene. Jälkiviisaus kun ei sitten enää paljon hyödytä.
Kyllä mun lapsetkin leikkivät altaassa ja mummolassa uivat järvessäkin ilman äitiä (matala ranta), mutta niin lähellä olen koko ajan, että ehdin tarvittaessa hätiin, jos alkaa kuulostaa huolestuttavalta. Ilman aikuista ei rantaan saa mennä. Ja mun lapset siis ovat jo uimataitoisia.
t. 37
että vaatteet päällä EI mennä veteen, tai että aina pitää tulla kysymään erikseen lupa tms. En syyttäisi naapureita (aikuisia) tuosta että hellepäivänä vaatteet kastuu.
Eihän tuo nyt siltäkään kuulostanut että lapset siellä vedessä aivan vahtimatta olisivat olleet kun kerran aikuisia oli pihassa.
Ap sanoi etta pihalla oli aikuisia. Lienee siis hyvin turvallista aikuisten lasnaollessa 5-6vuotiaiden leikkia lastenaltaassa .
Enemman ap:ta nayttaa vaivaavan se etta lapset kastuivat vaateet paalla ja tulivat hiekkaisina ja markina kotiin.
Nain ollen mielestani pipo on liian tiukalla paassa. Nain hellesaalla kannattaa ottaa se pipo pois.
Toinen juttu olisi jos lapset olisivat leikkineet esim jarven rannassa ilman valvontaa. Nythan kysessa oli lastenallas ja aikuisia lahipiirissa...
jotka ovat jo unohtaneet viime kesän useat hukkumistapaukset lasten kohdalla. Silloin täällä tuomittiin noiden lasten vanhemmat, kun eivät olleet vahtineet lapsiaan. Av-mammat kun kuulemma näin aina tekevät. No, tästä ketjustahan se totuus selvisi: tekopyhiä tuomitsijoita... Toivottavasti teidän lapsenne eivät tänä kesänä pääse hukkumistilastoihin, kun vanhemmat eivät heidän vesileikkejään vahdi. Muistutuksena vain: niistä viimekesänä hukkuneista lapsista moni osasi uida. Poliisikin muistutti, ettei lasta saa koskaan jättää valvomatta vesitouhuissa.
ettei hänen lapsiaan oltu kielletty menemästä veteen vaatteet päällä.
Kuulosti kyllä siltä et lapsia oli muuten vahdittu, kun kerran aikuisia oli pihassa.
jotka ovat jo unohtaneet viime kesän useat hukkumistapaukset lasten kohdalla. Silloin täällä tuomittiin noiden lasten vanhemmat, kun eivät olleet vahtineet lapsiaan. Av-mammat kun kuulemma näin aina tekevät. No, tästä ketjustahan se totuus selvisi: tekopyhiä tuomitsijoita... Toivottavasti teidän lapsenne eivät tänä kesänä pääse hukkumistilastoihin, kun vanhemmat eivät heidän vesileikkejään vahdi. Muistutuksena vain: niistä viimekesänä hukkuneista lapsista moni osasi uida. Poliisikin muistutti, ettei lasta saa koskaan jättää valvomatta vesitouhuissa.
Nyt meillä on vähän isompi allas, johon todella voi hukkua jos huono tuuri käy.
Kun ollaan altaassa saa kavereita olla korkeintaa yksi ja silloin vahdin myös kaveria vaikkei vanhempien kanssa olisi mitään etukäteen sovittukaan. Isompaa määrää lapsia en anna kerrallaan tulla, vaikka kyllähän heitä tuossa lauma aina päivystää ja pyytää päästä uimaan.
Jos jotain sattuisi ja vaikka vieraat lapset eivät ole minun vastuullani, olisi se kamala paikka kuitenkin.
Vahtikaa niitä lapsia ja jos ette halua vahtia myös vieraita lapsia, kieltäkää tulemasta altaaseen. Ei ole suuri vaiva....
En nähnyt korkean pensasaidan takaa että naapurin takapihassa oli allas vettä täynnä. Isompi lapsista on uimataitoinen ja pienempi on menossa alkeisuimakouluun. Hän on karkeamotorisesti jäljessä ikätasoaan, kömpelö.
En olisi päästänyt ollenkaan leikkimään sinne jos olisin tiennyt että menevät altaaseen vaatteet päällä. Muutenkaan ei mielestäni kovin fiksua että juostaan uima-altaassa, hiekassa, mullassa jne ja taas altaaseen. Aika puhdasta varmaan se vesikin on siinä vaiheessa.
Eivät olleet päivää hoidossa siellä vaan leikkivät naapurin lapsen kanssa n. puoli tuntia. Tämä tapahtui siinä ajassa. En yleensäkään työnnä lapsia päiviksi tai tuntikausiksi naapureiden hoidettaviksi. Joten siitä ette voi syyttää.
Mielestäni ei ole kohtuutonta että naapuri sanoisa vieraille lapsille että kysyvät ensin kotoa luvan ennenkuin tulevat veteen.
Tällöin olisi vanhemmilla mahdollisuus joko kieltää menemästä tai vaihtaa uintiin sopivat vaatteet päälle. Näin itse toimisin. Enkä tod. jättäisi vahtimatta jos vieraita lapsia on pihassa. Alle kouluikäisiä.
t. ap
Jos lapset on siellä käymäseltään olleet ennenkin, ei ehkä tullut mieleen tuollainen mahdollisuus. Naapurit, kieltäkää vieraita lapsia tulemasta veteen näin vältytte vastuulta. Ei ole kova vaiva käskeä kysymään kotoa lupa.
Vahtikaa niitä lapsia ja jos ette halua vahtia myös vieraita lapsia, kieltäkää tulemasta altaaseen. Ei ole suuri vaiva....
ja millaisessa ympäristössä touhuavat. Ei ole suuri vaiva mennä ulos katsomaan missä ne mukulat on ja mitä tekevät!
eikä kysytä, sopiiko tulla.
Mitäs jos siellä naapurissa on lounasaika tai vieraita tms ja ei haluta niitä naapurin lapsia juuri silloin kyläilemään? Musta lapset ei voi vaan mennä itsekseen vaan aikuisten pitäisi seurata tilannetta ja todeta, että on ok mennä naapurin pihalle.
meilläkin täällä kymmenen lasta vähintään parveilee pihalta toiseen ja ikähaarukka4-10v...ei ole kyllä mun asiani vahtia jos omassa pihassani on esim allas. Itse myös otan vastuun omista tenavistani en oleta että naapurit vahtivat kun mun lapset menevät pihasta toiseen...
ja lähtevät itse pois kotoa? Jos naapurin lapset menee sillä aikaa altaaseen, niin kyllä vastuu on lasten vanhemmilla, ei sillä, jonka talo se on. Jos vanhemmat ei seuraa, mitä lapset tekee, niin ei voida olettaa, että naapurit on pihalla koko ajan vahtimassa.
se on naapurin asia vahtia ja kieltää toisten mukuloita! Jos asenne on tuo sanoka lapsille ettei toisten pihaan mennä! Mulla ei ainakaan ole aikaa 3n oman lapsen kanssa koko ajan vahtia naapurin lasten tekemisiä. Kerrankin yksi heistä meidän trampalla satutti itsensä kun oli mennyt sinne ilman lupaa eikä tosiaankaan ollu mun vikani! Turvaerkko oli mut oli jättäny vetsakrin auki ja tulla tömähti siitä alas meidän terassille...
ja ei vahdita voi leikinloppu olla surullinen, toinen laskee toisen päälle, siinä ei ole montaa minuuttia aikaa nostaa lapsen pää veden alta pois. näitä hukkumisia tapahtuu valitettavan usein, varmasti juuri siksi että periaatteessa tuon ikäiset jo "pärjäävät" yksin. mutta veden kanssa ei voi yksin jättää ja ei oikein muutoinkaan..joukossa tyhmyys tiivistyy ja tulos voi olla surkea.
menisin mukaan vahtimaan jos olisivat minun lapsiani ja ei olisi sovittu että naapuri vahtii
vesiliukumäkiä...ja jos omat lapset ovat jo valveutuneita veden kanssa ei ole velvollisuutta vahtia ovatko naapurin kersat sitä. Jokainen vastaa omista lapsistaan! Mun lapset eivät laske enää kenenkään päälle ovat osanneet sen katsoa jo 3-vuotiaina....
missä 5-6v ois hukkunu kahluualtaaseen...koska sellaista sattunut ja missä päin viimeksi?
5- ja 6-vuotias varmaan jo itsekin tietävät, ettei saa mennä ammeeseen ilman uikkareita! Ei ole pelkästään naapureiden syy. Ja kukaan tuskin on käskenyt ottamaan osaa siihen vesiletkuleikkiin, olisi menneet nurkan taa piiloon/ tulleet vaihtamaan uikkarit päälle.
Että kyllä nyt on vikaa omissakin kullannupuissas.
Kuka nyt keksi että menivät sinne ilman lupaa?
Pitääkö minun kävellä naapurin pihalla perässä jos lapset on sinne leikkimään pyydetty?
t. ap
eikä kysytä, sopiiko tulla.
Mitäs jos siellä naapurissa on lounasaika tai vieraita tms ja ei haluta niitä naapurin lapsia juuri silloin kyläilemään? Musta lapset ei voi vaan mennä itsekseen vaan aikuisten pitäisi seurata tilannetta ja todeta, että on ok mennä naapurin pihalle.
tulla kertomaan, jos jotain sattuu. Meillä kävi niin. Meillä 4,6 ja 8 vuotiaat lapset. Allas on pihassa ja sinne ei saa mennä ilman että minä tai mieheni tiedetään. Meillä on myös poreamme ja annan neljäkin vuotiaan olla siellä itsekseen, aina ovi auki ja kuulo eteisyydellä. Huutelen ja kuulostelen leikkiä. Lapset saavat myös olla ulkoaltaassa itsekseen, mutta käyn vähän väliä katsomassa ja ovi aina auki, että kuulen kokoajan.
Pienin tietää jo ettei saa mennä ulkoaltaaseen yksin. Kysyi eilen suloisesti: "kuka tulis vahtiin mua". Isommat osaa nyt huutaa apua.