Mitä "kiellettyä" olette syöneet raskausaikana?
Itse olen syönyt surutta homejuustoja (ja paljon). Katsonut vain valmistusmaan, sekä sen että maito on tietenkin pastöroitua.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Te äidit, jotka juotte "kohtuudella" parit viinilasilliset tai saunaoluet raskauden aikana; juottaisitteko samoja määriä alkoholia esimerkiksi vastasyntyneelle? Käsittämätöntä riskinottoa, venäläistä rulettia oman lapsen elämällä ja tulevaisuudella.
Ota huomioon, että se äidin juoma olut laimenee huomattavasti ennen kuin ehtii sikiön verenkiertoon. Jos et ole täysin nukkunut peruskoulun matematiikan ja kemian tunneilla, sinun voi odottaa ymmärtävän, mikä ero on vaikkapa 30 cl absoluuttista alkoholia 0,2 litran lasillisessa viiniä kuin sama määrä n. 50 litran tilavuudessa äidin elimistössä. Siinä laskussa ei ole edes huomioitu sitä, että alkoholia alkaa palaa eli poistua heti ensimmäisestä ryypystä alkaen, eli se koko määrä ei ole samaan aikaan äidissä ellei ole juotu aivan hetkessä.
Salmiakkia ja lakritsia (tosin kohtuudella, mutta nykyäänhän sitä ei suositella lainkaan), joskus vahingossa on tullut kakussa ja rahkassa syötyä kuumentamattomia pakastemarjoja, vahingossa on oikeastaan aluksi tullut syötyä kaikenlaista mitä ei ole tajunnut - mm. meetwursti, kahvi ei ole kyllä pysynyt joka päivä rajoissa (varsinkin loppua kohti aloin löysätä sen suhteen). Mutta esim. alkoholi ja tupakka on ollut nollalinjalla, ja en kyllä ihan samalla tavalla ymmärrä niiden suhteen lipsumista kuin esim. kahvin. Kuitenkaan siihen alkoholiin ei löydy mitään todettua turvallista rajaa. Tarkka olin myös sellaisista asioista jotka voivat aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä, mm. kalat joissa raskasmetalleja ja suuria A-vitamiinipitoisuuksia sisältävät ruuat. Maksaahan toki saa jonkin verran syödä. Mutta sellaiset asiat, joissa puhutaan enemmänkin pienistä riskeistä mitä oikeastaan kohtaa muutenkin, niin kyllä niiden suhteen alkoi löysätä viimeisinä kuukausina. Tosin kahvin juontia stressasin aika usein, join siis 1-3 puolikasta muumikuppia/pvä, mutta välillä määriä vaikea arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti nyt, mammat: paljonko tulee promillea, jos pitkän kaavan mukaan nautiskelee lasin viiniä ruuan kanssa tai yhden, siis todellakin vain sen yhden ainoan saunasiiderin, eikä sitäkään joka ilta?
Jos teillä on viisari värähtänyt, niin ei se silloin ole yhteen jäänyt. Tämä on todistetusta poliisin mittarilla puhallettu, että "nollaa näyttää" jos aikaa on kulunut tarpeeksi pitkään eikä juomaa ole hurnaistu yhdellä siemaisulla.
Vai miten selitätte sen, että viiniä ja olutta ruokajuomana käyttävissä maissa ei ole sen enempää alkoholivammaisia lapsia kuin meilläkään?
Itse söin varmaan kaikkea mahdollista nykyään kiellettyä, niin kalaa, lihaa kuin maitotuotteita. Paitsi homejuustoa, josta en ole suuremmin pitänyt, enkä tosin alkoholiakaan muutamaa pientä lasillista lukuunottamatta.
Kyllä myös noissa maissa, joissa viiniä paljon käytetään, on fasd lapsia. Alkoholi on sikiössä aivan samoin kuin sinun veressäsi, vaikka viisari ei värähtelisikään.
Vierailija kirjoitti:
Pehmistä. Puuttui neuvolan listasta. Listeriariski.
Oho! Enpä tiennytkään vaan! Mistä se listeriariski tulee siis?
Noudatin suosituksia hyvinkin pilkuntarkasti ja nyt kun katson sitterissä nukkuvaa poikaani, niin olen iloinen että näin tein. On tuo kaveri kuitenkin sen kaiken arvoinen, että ansaitsi mitä parhaimman alun elämälleen...
Sen sijaan ihmettelen tätä nykypäivän trendiä, miten kehutaan ajattelevansa "maalaisjärjellä" ja syövänsä mitä huvittaa... Onko siinä sitten maalaista tai järkeä, että riskeeraa sen lapsensa terveyden? Terveitä lapsia juu syntyy jopa ketjupolttajille ja niille, jotka syöneet läpi raskauden pastöroimattomia tuotteita graavilohella, mutta tuuristahan noissa nimenomaan on kysymys... Jotenkin niin vaikea kuvitella, että miksi joku haluaa pelata rulettia lapsensa terveydellä? Kyllä maailmassa on niin paljon syötävää, ettei odottajan tarvitse nälkää nähdä noudattaessaan suosituslistaa...
Ja itse rakastan graavilohta, mereneläviä, homejuustoja, punaviiniä jne. mutta ei se odotusaika oikeasti ollut niin pitkä etteikö sitä aikaa voinut olla noista erossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te äidit, jotka juotte "kohtuudella" parit viinilasilliset tai saunaoluet raskauden aikana; juottaisitteko samoja määriä alkoholia esimerkiksi vastasyntyneelle? Käsittämätöntä riskinottoa, venäläistä rulettia oman lapsen elämällä ja tulevaisuudella.
Ota huomioon, että se äidin juoma olut laimenee huomattavasti ennen kuin ehtii sikiön verenkiertoon. Jos et ole täysin nukkunut peruskoulun matematiikan ja kemian tunneilla, sinun voi odottaa ymmärtävän, mikä ero on vaikkapa 30 cl absoluuttista alkoholia 0,2 litran lasillisessa viiniä kuin sama määrä n. 50 litran tilavuudessa äidin elimistössä. Siinä laskussa ei ole edes huomioitu sitä, että alkoholia alkaa palaa eli poistua heti ensimmäisestä ryypystä alkaen, eli se koko määrä ei ole samaan aikaan äidissä ellei ole juotu aivan hetkessä.
Alkoholia on tasan saman verran äidin ja sikiön veressä. Siis suhteessa painoon toki. Sama määrä promilleja molemmissa. Alkoholi on ihan samaan aikaan molempien veressä eikä se valitettavasti laimene sikiöön vereen joutuessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pehmistä. Puuttui neuvolan listasta. Listeriariski.
Oho! Enpä tiennytkään vaan! Mistä se listeriariski tulee siis?
Varmaan siitä kun se massa muhii niissä säiliöissä bakteereja keräten.
Vierailija kirjoitti:
ei saa ottaa edes sitä lonkeroa kerran kuussa.
se ei ole sinun asiasi, ok?
http://www.acbr.com/fas/fasmain.htm
Ja sinun asia ei ole varmaan mahdollisten hermovaurioiden aiheuttaminen lapsellesi? Jos et pysty sitouumaan 9kk alkoholittomuuteen lapsen hyvinvoinnin takaamiseksi niin miten ihmeessä kuvittelet olevasi kykeneväinen hoitamaan samaa lasta ainakin 18 vuotta (ja mikäli mahdollisia vaurioita syntyy, niin monta vuotta enemmän...)
Hei nyt muistin vielä yhden (raskaudesta aika kauan jo), mikä vaivasi kun stressasin eniten ruokavaliota; söin runebergin torttua missä kostukkeena on siis rommia(?) ja poronkäristystä jossa oli olutta (no sehän kyllä käristyksestä pitäisi haihtua). Sitten jälkikäteen lohdutin itseäni, että jos niitä lapsillekin syötetään, niin eiköhän ole ihan ok. Mutta silloin tosissaan ärsytti, kun vasta syönnin jälkeen kokki sanoi, että käristyksessä on olutta. Tämä nyt varmaan kuulostaa kyllä monen korvaan hormonihuuruisen emännän purkaukselta, mutta ihan tosissaan asia suututti minua :)
88
Duodecimin mukaan yksi alkoannos on ok;) itse en ole käyttänyt, kun olen muutenkin absolutisti. Mutta kaikkea muuta olen syönyt surutta! Kurkatkaapa huviksenne, kuinka "yleinen" listeria on, en jaksanut hirveästi stressata. Enkä muutenkaan. Ohjeita tiukasti noudattavia pidän yksinkertaisina ja sitä yleensä ovatkin. Lukevat kemikaalitutkaa ym paskajuökaisuja ilman minkäänlaista lähdekriyiikkiä. Pilatkoon elämänsä, minä en:)
Puoli lasia kuohuviiniä, sitä ennen meistä oli just tullut aviopari. Taisin olla aika kiltti ja kuuliainen kaikenlaisille ohjeistuksille.
Olen syönyt salmiakkia, koska se auttaa pahoinvointiin. Salmiakki suussa saa ruokaa tehtyä tai tiskaamaan yökkimättä. Pastöroimatonta tuorejuustoa söin vahingossa muutamaan otteeseen. Suosittelen muuten alkoholittomista oluista tsekkiläistä Staropramenia. Ihan normaalin oluen makuista. Ei ole mitään vetistä kotikaljaa.
Voi sinua 94....:D otan vastuun lapseni alkoholin aiheuttamista ongelmista, olen myös pudia poltellut ja otan siitäkin vasstuun. Ja kaikista muistasairauksista, joota geeneistäni voi aiheutua:) älä sinä huoli, pidä huolta omasta kohdustasi, se riittää :)
Olen syönyt vaikka mitä. Silloin kun olin raskaana ei ollut nykyistä litaniaa kiellettyjen listalla. Ainoastaan maksan syömistä kehotettiin rajoittamaan, en nyt muista kuinka paljon sitä sai syödä.
Saahan sitä stressataja olla vaikka syömättä 9 kuukautta:D itse olen sellainen, etten syyllisty mistään. Lapsella tulee varmasti olemaan elämänsä aikana sairauksia, osa johtunee geeneistään ja perimästään, osa ehkä muuten minusta ja tavoistani, osa raskauden aikaisista tavoistani jne... Se on elämää. Lääkärit sanovat, että yks - kaks alkoholiannosta on ok, miksi raivoatte mammoille ettekä heille:D te saatte tehdä omat päätöksenne ja minä teen omani: en ole vältellyt mitään yhdeksään kuukauteen, alkoa en käytä muutenkaan, mut aivan kaikki muu on uponnut:)
En lukenut koko listaa ollenkaan. En juonut alkoholia. En edes tiedä mikä muu on muka kielletty, terveet lapset on.
Kaikkea, suurella mielihalulla. 16 v sitten suuremmassakaan kaupungissa ei ohjeistettu välttämään mitään.
Lapsi on muuten terve, muttei tykkää pizzasta.
Salmiakkia söin hyvällä ruokahalulla. 😊Pari kertaa otin helteisenä päivänä yhden pilsnerin... Maistui niin paljon paremmalle kuin alkoholiton olut. Sanoin siitä neuvolassakin, viikkoja oli yli 30 eli kaikki elimet olivat jo kehittyneet. Terkka nauroi ja sanoi että ota ihmeessä yksi ykkösolut jos siltä tuntuu, siitä ei sikiölle vaaraa ole..
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä stressataja olla vaikka syömättä 9 kuukautta:D itse olen sellainen, etten syyllisty mistään. Lapsella tulee varmasti olemaan elämänsä aikana sairauksia, osa johtunee geeneistään ja perimästään, osa ehkä muuten minusta ja tavoistani, osa raskauden aikaisista tavoistani jne... Se on elämää. Lääkärit sanovat, että yks - kaks alkoholiannosta on ok, miksi raivoatte mammoille ettekä heille:D te saatte tehdä omat päätöksenne ja minä teen omani: en ole vältellyt mitään yhdeksään kuukauteen, alkoa en käytä muutenkaan, mut aivan kaikki muu on uponnut:)
Ei lääkäri voi sanoa noin, koska kukaan koko maailmassa ei pysty sanomaan mitään turvallista rajaa alkoholille raskausaikana.
Ihan oikeasti nyt, mammat: paljonko tulee promillea, jos pitkän kaavan mukaan nautiskelee lasin viiniä ruuan kanssa tai yhden, siis todellakin vain sen yhden ainoan saunasiiderin, eikä sitäkään joka ilta?
Jos teillä on viisari värähtänyt, niin ei se silloin ole yhteen jäänyt. Tämä on todistetusta poliisin mittarilla puhallettu, että "nollaa näyttää" jos aikaa on kulunut tarpeeksi pitkään eikä juomaa ole hurnaistu yhdellä siemaisulla.
Vai miten selitätte sen, että viiniä ja olutta ruokajuomana käyttävissä maissa ei ole sen enempää alkoholivammaisia lapsia kuin meilläkään?
Itse söin varmaan kaikkea mahdollista nykyään kiellettyä, niin kalaa, lihaa kuin maitotuotteita. Paitsi homejuustoa, josta en ole suuremmin pitänyt, enkä tosin alkoholiakaan muutamaa pientä lasillista lukuunottamatta.