Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä "kiellettyä" olette syöneet raskausaikana?

Vierailija
28.06.2011 |

Itse olen syönyt surutta homejuustoja (ja paljon). Katsonut vain valmistusmaan, sekä sen että maito on tietenkin pastöroitua.

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te äidit, jotka juotte "kohtuudella" parit viinilasilliset tai saunaoluet raskauden aikana; juottaisitteko samoja määriä alkoholia esimerkiksi vastasyntyneelle? Käsittämätöntä riskinottoa, venäläistä rulettia oman lapsen elämällä ja tulevaisuudella.

Ota huomioon, että se äidin juoma olut laimenee huomattavasti ennen kuin ehtii sikiön verenkiertoon. Jos et ole täysin nukkunut peruskoulun matematiikan ja kemian tunneilla, sinun voi odottaa ymmärtävän, mikä ero on vaikkapa 30 cl absoluuttista alkoholia 0,2 litran lasillisessa viiniä kuin sama määrä n. 50 litran tilavuudessa äidin elimistössä. Siinä laskussa ei ole edes huomioitu sitä, että alkoholia alkaa palaa eli poistua heti ensimmäisestä ryypystä alkaen, eli se koko määrä ei ole samaan aikaan äidissä ellei ole juotu aivan hetkessä.

Alkoholia on tasan saman verran äidin ja sikiön veressä. Siis suhteessa painoon toki. Sama määrä promilleja molemmissa. Alkoholi on ihan samaan aikaan molempien veressä eikä se valitettavasti laimene sikiöön vereen joutuessaan.

Sitähän minä juuri yritin selittää, että VERESSÄ on alkoholia jokseenkin tasan 0 ( nolla) promillea, jos äiti juo vaikka tunnin aikana sen viinilasillisen tai siiderin. Mutta tuo yksi eli ensimmäinen lainattu kysyikin "juottaisitteko samoja määriä alkoholia esimerkiksi vastasyntyneelle". On aivan eri asia JUODA 20 cl alkoholia kuin laimentaa se muutakaan kymmeneen nestelitraan.

Oikea alkoholisti ei tule miksikään yhdestä juoma-annoksesta, mikä tiedoksi teille, jotka vänkäätte "olette alkoholisteja kun ette voi YHTÄKÄÄN jättää juomatta". 

Muistuttaisin siitäkin, että moni voi olla raskaana useamman kuukauden ennen kuin edes tietää odottavansa. Ei kaikkien menkat ole niin tunnin tarkkuudella säännölliset eivätkä kaikki ryntää tekemään raskaustestiä heti, kun ne ovat kolme päivää myöhässä.

Vierailija
122/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö, että entiseen aikaan määrättiin konjakkitilkka lääkkeeksi odottavalle? En ole tarpeeksi vanha tietääkseni, mistä syystä, mutta ihan terveitä sekä minä että sisarukseni olemme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuorejuustoja homejuustoja itsetehtyä graavikalaa kuohuviiniä puoli lasillista uutenavuotena tilkka punaviiniä pääsiäisenä maksalaatikkoa (tosin niin vähän että varmaan oli sallitun rajoissa). Hmm mitäs muuta. Mä olin periaatteessa aika tarkka sen listan kanssa, mutta maalaisjärjellä kuitenkin mentiin. 20 vuotta virassa ollut neuvolantätikin sanoi että tänä aikana on yksi listeriatapaus ollut ja sekin tuli pastöroidusta tuotteesta, joten ei sitä oikein voi edes estää siinä vaheessa. Paitsi jättämällä tietty kaikki maitotuotteet pois :)

Vierailija
124/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

124, juuu, mutta kun olen itse siellä toisella puolella tiskiä töissä:D en vain stressaa tai syyllisty. On olemassa asioita, joita en voi hallita. Olen itse kala-allergikko ja äitini syyttää itseään, kun lopetti kalan syönnin neuvolan suosituksen vuoksi. Rajoita sinö syömisiä ja vahdi muutenkinnkurvisi ja kohtusi, me muut hoidetaan omamme;)

Vierailija
125/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saunalonkeron noin kerran pari kuussa koko raskausajan

Siis jessus, en käsitä tällaisia äitejä. Melkein ylpeänä todetaan tällainen asia. FAS (eli sikiön alkoholioireyhtymä)  ei ole mikään leikin asia, eikä tiedetä, miten vähäinenkin alkoholinkäyttö saattaa altistaa lapsen sille. SIKSI alkoholinkäyttö on kielletty raskauden aikana. Se ei ole mikään hassu juttu, jonka neuvolantädit ovat keksineet ärsyttääkseen odottavia äitejä.

Lue lisää täältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Siki%C3%B6n_alkoholioireyhtym%C3%A4

En vain käsitä, miten jollakin voi olla niin kova "alkoholin himo", ettei sitä yhdeksää kuukautta voi olla juomatta. Jos saunassa haluaa lipittää jotakin, niin on olemassa myös alkoholittomia oluita, siidereitä ja lonkereoita. Tai ihan vain jotain muita virvoitusjuomia.

Vierailija
126/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö, että entiseen aikaan määrättiin konjakkitilkka lääkkeeksi odottavalle? En ole tarpeeksi vanha tietääkseni, mistä syystä, mutta ihan terveitä sekä minä että sisarukseni olemme.

Olen niin vanha, että tiedän, ehkäisi ennenaikaisia supistuksia. Olutta taas piti juoda, että maito nousee.

Vierailija
127/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolestunutff kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saunalonkeron noin kerran pari kuussa koko raskausajan

Siis jessus, en käsitä tällaisia äitejä. Melkein ylpeänä todetaan tällainen asia. FAS (eli sikiön alkoholioireyhtymä)  ei ole mikään leikin asia, eikä tiedetä, miten vähäinenkin alkoholinkäyttö saattaa altistaa lapsen sille. SIKSI alkoholinkäyttö on kielletty raskauden aikana. Se ei ole mikään hassu juttu, jonka neuvolantädit ovat keksineet ärsyttääkseen odottavia äitejä.

Lue lisää täältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Siki%C3%B6n_alkoholioireyhtym%C3%A4

En vain käsitä, miten jollakin voi olla niin kova "alkoholin himo", ettei sitä yhdeksää kuukautta voi olla juomatta. Jos saunassa haluaa lipittää jotakin, niin on olemassa myös alkoholittomia oluita, siidereitä ja lonkereoita. Tai ihan vain jotain muita virvoitusjuomia.

Kaikki eivät valitettavasti ole hyviä äitejä. Kovin lupaava alku ei ole, ettei sitä lapsen terveyttä voida ajatella sitä 9kk ja olla sen aikaa täysin alkottomalla.

Vierailija
128/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella, että nämä jotka heittävät neuvolan antaman ruokarajoituslistan roskiin, ovat niitä jotka ajattelevat että "en voinut kuvitella että minulle voisi käydä niin...".

Sitten jo kohta itketään sossun luukulla, Inhimillisessä tekijässä tai blogissa kurjaa kohtaloa.

Terveitä lapsia syntyi jo 1990-luvulla ennen näiden nykyisten rajoituslistojen keksimistä. 

No onko sinulla jotain tilastotietoa, ettei ennen rajoitelistoja ollut yhtään enempää fas, listeria, toksoplasmoosi yms. tapauksia kuin nytkään?

Vierailija
129/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

taitaa olla...mites sitä meikäläinenkään voi hengissä olla (38 V) kun ennenvanhaan ei ollu just mittään rajotuksii....kohtuus kaikessa ja levollinen mieli, niin tehdään terveitä lapsia.....tosiaan se nipottaminen ruokavaliossa ei tee hyvää sikiölle ;)))) eikä se kuole siitä viinilasistakaan ,,, voi sentään ;))))))))joitain ehdottomia =o)

Juu, eipä tuo meidänkään martta mitenkään kärsineeltä vaikuta vaikka tippunut kolme kertaa hoitopöydältä päälleen.... Ku ei sekään niin ei muutkaan! Siitä vaan pudottelemaan lapsia muutkin!

Haloo ihmiset! Pistää raivostuttamaan.

Kuinka heikkoja ihmisiä te olette joiden väen vängellä pitää vetää se "saunasiiderikin" kerran-kaksi kuussa?? Miksei voi jättää juomatta, ottaa vaikka limua tilalle? Eikö se oma lapsi sen verran tärkeä ole että jättäis riskin ottamatta on se riski kuinka pieni tahansa? Vai kuinka alkoholiriippuvaisia olette että PAKKO SAADA SE YKSI SIIDERI!???!?

Kuinka heikkoja ihmiset voivat olla, jos he eivät ylipäätään voi muutamaa ruokavaliorajoitusta lasta odottaessan noudattaa. Ei ole ollut vaikeaa tässä yltäkylläisyyden maassa valita turvallista vaihtoehtoa kaupasta.

Vierailija
130/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin mitä huvitti, alkoholi oli ainoa joka jäi pois kokonaan ja tupakkaa nyt en ole polttanut ikinä muutenkaan.

Vierailija
131/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää hankkiutua raskaaksi, jos ei pärjää ilman sitä alkoholia edes raskausaikana.

Vierailija
132/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt viola tuorejuustoja, auraakin joitain kertoja, maksalaatikkoa söin noin ruokalusikallisen jouluna, kahvia juon päivittäin reilusti yli suositusten, pellavansiemeniä tulee syötyä leivän mukana, salmiakkia ja lakritsia olen syönyt myös silloin tällöin.

Vierailija
133/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei saa ottaa edes sitä lonkeroa kerran kuussa.

Uusimmat suositukset ovat kyllä oikeasti niin että voi ottaa jos haluaa. Mulle neuvolantäti sanoi monta kertaa että tiedänkö että uuden suosituksen mukaan voi ottaa saunakaljan tai puoli lasia punkkua kerran kaks viikossa. Sanoin joka kerta että tiedän, mutta kun ei maistu. Muutoin otan kyllä alkoholia mutta jostain syystä raskaana ei ole koskaan tehnyt mieli.

Ulkomailla esim Espanjassa ja Italiassa raskaana olevat ottavat surutta punkkua ruuan kanssa.

Vierailija
134/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei saa ottaa edes sitä lonkeroa kerran kuussa.

Uusimmat suositukset ovat kyllä oikeasti niin että voi ottaa jos haluaa. Mulle neuvolantäti sanoi monta kertaa että tiedänkö että uuden suosituksen mukaan voi ottaa saunakaljan tai puoli lasia punkkua kerran kaks viikossa. Sanoin joka kerta että tiedän, mutta kun ei maistu. Muutoin otan kyllä alkoholia mutta jostain syystä raskaana ei ole koskaan tehnyt mieli.

Ulkomailla esim Espanjassa ja Italiassa raskaana olevat ottavat surutta punkkua ruuan kanssa.

Onko sulla tohon suositukseen linkkiä laittaa? Ihan kaikkea neuvolatädin sanomisia ei kannata uskoa sokeasti. Niissäkin kun on sellaisia, jotka ei ihan perillä kaikesta ole.

Vierailija
135/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmiakkia (maltilla). Koen että suurempi haitta on pyörtyilystä enkä oikein millään muulla saa verenpainetta nousemaan.

Maksalaatikkoa. Neuvola antoi luvan syödä välillä kaupan maksalaatikosta neljäsosan. :D

Rooibos teetäkin taisi tulla pari kertaa juotua. Sehän on kielletty ainoastaan siksi ettei tiedetä aiheuttaako se mitään haittaa.

Vierailija
136/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salmiakkia söin hyvällä ruokahalulla. 😊Pari kertaa otin helteisenä päivänä yhden pilsnerin... Maistui niin paljon paremmalle kuin alkoholiton olut. Sanoin siitä neuvolassakin, viikkoja oli yli 30 eli kaikki elimet olivat jo kehittyneet. Terkka nauroi ja sanoi että ota ihmeessä yksi ykkösolut jos siltä tuntuu, siitä ei sikiölle vaaraa ole..

Oikein perus suomalainen juoppo!

Vierailija
137/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuosta alkoholistakin pitää kiistellä.. Oikeasti, se on VAIN 9kk ja se kaikki on panostamista lapsen terveyteen ja turvallisuuteen. Voi juu ollakin, että italiattaret yms. ovat lievässä pierussa koko odotusajan, mutta kannattaako sen takia riskiä ottaa?  Seuraukset kuitenkin kantaa se rakas lapsesi...

Vierailija
138/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin sushia muutama viikko sitten, mutta kasvisversioita. Toki siinä kuitenkin napaani vedin merilevää ja inkivääriä. Toinen raskaus, sitä on vähän rennompi kun ekan kanssa.

Vierailija
139/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt ihan samalla tavalla kuin muulloinkin. Tosin siitä on aikaa kun olen ollut raskaana, joten kaiketi nuo vältettävien ruokien listat ovat verrattain uusia. Hyvin kuitenkin voimme kaikki, sekä minä että lapset.

Vierailija
140/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaana EI JUODA OLLENKAAN ALKOHOLIA!!! On se kumma juttu, kun kaikki tuntuvat puolustavan yhtä/kahta saunasiideriä mitä nyt juokaan! Ajattelisitte edes sitä lasta mikä kasvaa teidän mahassanne!

Se ei ole sinun lapsesi eikä vähäisissäkään määrin sinun asiasi jos joku juo yhden kaljan raskaana ollessaan. Sinä voit hankkiutua raskaaksi ja olla sen ajan juomatta jos tunnet itsesi paremmaksi ihmiseksi, mutta lopeta muiden ihmisten moralisointi.

Totta helvetissä pitää moralisoida, jos ei alkkikset pysty olemaan edes sitä 9 kk juomatta lapsen takia. Antaa tosi hyvät lähtökohdat elämälle ja pistää miettimään, missä kaikessa muussa se "ihan äitiliini" tuijottaa vaan omaa napaansa, koska "mä haluun", mitäs sitä on lapsella väliä? Vedä sinä vaan sitä saunaolutta niin paljon kuin sielu sietää, mutta turha tulla mussuttamaan, jos siitä joku huomauttaa, että tahallasi ja tietoisesti tuhoat lapsesi terveyden. Ei voi käsittää joidenkin ihmisten itsekkyyttä ja riippuvuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän