Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä "kiellettyä" olette syöneet raskausaikana?

Vierailija
28.06.2011 |

Itse olen syönyt surutta homejuustoja (ja paljon). Katsonut vain valmistusmaan, sekä sen että maito on tietenkin pastöroitua.

Kommentit (152)

Vierailija
141/152 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hyvällä omatunnolla sanoa että en mitään. Kaikki maidot, home-, feta- ja tuorejuustot olleet aina pastöroituja, kala ei ole ollut vakuumipakattua ja se on muutenkin aina lämmitetty, maksaa en ole syönyt, lakritsia söin ehkä kerran muutaman kappaleen alkuraskaudessa (ne eivät olleet siinä vaiheessa vielä täyskiellossa, enkä kyllä muutenkaan tykkää lakusta), kaikki liha ollut aina täysin kypsää jne. Ainoa missä olen saattanut (en toisaalta varma) lipsua on kofeiinin saanti. Kahvia olen juonut suositusten mukaan eli yleensä max. 2 kuppia päivässä, mutta jos siihen päälle juo joskus kokista tai syö enemmänkin suklaata niin on voitu mennä suositusrajoista yli. Alkoholia en ole juonut pisaraakaan ja tupakoinnin lopetin seinään kun raskaustestiin ilmestyi kaksi viivaa. 

Vierailija
142/152 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmiakkia söin minäkin (tosin pieniä määriä, mikä silloin suositusten mukaan ok), kun oli pahimmat pahoinvoinnit päällä. Loppuraskaudesta en syönyt niitäkään yhtään.

Ja turha näiden "se on mun asia jos juon tai poltan raskausaikana" -tyyppien kanssa on edes väitellä. Ne on huonoja äitejä, ja tulevat aina olemaan, jos asenne ei muutu. Suurin osa taitaa tietää sen itsekin, kun niin yrittävät itseään puolustella... Käy vain sääliksi lapsiraukkoja, jotka syyttömiä tilanteeseen :( Toivotaan että näiden idareitten lapsilla käy hyvä tuuri eikä mitään vammaa tule.

Itse rakastan punaviiniä ja myös tupakanpolttoa silloin tällöin, mutta ei tulisi mieleenkään, että kyseisiä asioita harrastaisin raskaus- ja imetysaikana. Jotkut vain on heikkoja ja tyhmiä, ei voi mitään :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/152 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä lukiessa huomaa kyllä kuinka päihdevammasiks täällä ihmiset kasvatetaan. Keski- sekä eteläeuroopassa lasi viiniä on ihan ok ruoan kanssa vaikka olisitkin raskaana, mutta tätä topicia lukiessa huomaa kyllä miksi täällä sitä ei voi sanoa neuvolassa yleisesti. Kukkahattutädit sekoo asiasta kun joku juo yhden lasin! Voi apua! Eka kerrotaan kuinka on syönyt kiellettyjä ruokia, mutta ei herrainjumala yksi lasi viiniä tai saunasiideri tappaa lapsen heti! Kumma juttu että puoli eurooppaa ei ole kehitysvammaisia tuon erilaisen olut ja viini kulttuurin takia, mutta täällä se yksi lasi vaikuttaa kyllä! Ei voi kun nauraa. Leikkikää tekopyhiä pyhimyksiä vaan samalla kun mussutatte sitä lakua, homejuustoo ym ruokia :D :D!

Vierailija
144/152 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salmiakkia söin minäkin (tosin pieniä määriä, mikä silloin suositusten mukaan ok), kun oli pahimmat pahoinvoinnit päällä. Loppuraskaudesta en syönyt niitäkään yhtään.

Ja turha näiden "se on mun asia jos juon tai poltan raskausaikana" -tyyppien kanssa on edes väitellä. Ne on huonoja äitejä, ja tulevat aina olemaan, jos asenne ei muutu. Suurin osa taitaa tietää sen itsekin, kun niin yrittävät itseään puolustella... Käy vain sääliksi lapsiraukkoja, jotka syyttömiä tilanteeseen :( Toivotaan että näiden idareitten lapsilla käy hyvä tuuri eikä mitään vammaa tule.

Itse rakastan punaviiniä ja myös tupakanpolttoa silloin tällöin, mutta ei tulisi mieleenkään, että kyseisiä asioita harrastaisin raskaus- ja imetysaikana. Jotkut vain on heikkoja ja tyhmiä, ei voi mitään :(

Ja sinähän et ollut heikko ja tyhmä huono äiti, kun salmiakkia mussuttelit.

Vierailija
145/152 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmiakkia olen syönyt muutaman pastillin/karkin päivittäin. Kaikenlaisia ulkomaisia juustoja, pastöroituja tosin. En rupea maksamaan Valion juustoista ylihintaa, jos saan vastaavaa esim. Arlalta tai kauppojen omilta merkeiltä. Alkoholia olen hörpännyt miehen lasista pari siemausta, jos sitä on ollut tarjolla. Olen aika herkkä hiprakoitumaan joten enempää ei viitsi. En ole mikään lasiinsylkijä ollut ikinä, niin ihan kiva pitää paastoa siitä raskausaika.

Vierailija
146/152 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että kaikki eivät ymmärrä eroja näissä kielloissa. Esim. maksan kielto perustuu siihen että ei saa nauttia liikaa a-vitamiinia. Eli pala maksamakkaraa silloin tällöin on ok, jos a-vitamiinin saanti ei muutoin ole runsasta.

Tyhjiöpakatut kalat ym taas eivät sinänsä ole vaarallisia, mutta niihin liittyy listerian riski. Listerian voi saada vaikka nauttisi raakaa kalaa tasan yhden kerran raskausaikana. Tai vastaavasti olla saamatta sitä vaikka söisi pelkkää raakaa kalaa koko raskauden läpi.

Minä olen syönyt maksamakkaraa, salmiakkia, järvikaloja, kahvia jne kohtuudella. Raaka kala, pastöroimattomat maitotuotteet, raaka kananmuna, pesemättömät vihannekset ym taas on jäänyt kokonaan pois.

Alkoholin ja tupakan olen jättänyt kokonaan pois. Alkoholista ei ole tietoa miten vaikuttaa ja tupakka vaikuttaa negatiivisesti.

Vierailija
147/152 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmiakkia kulu aika paljon alkuraskaudea kun yrjötti ja salmiakki helpotti edes vähän

Vierailija
148/152 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko joistakin on ihan ok antaa lasillinen viiniä esimerkiksi alle kilon painoiselle vauvanalulle, jonka kaikki elimet eivät ole vielä edes kehittyneet. Itse en uskaltaisi riskeerata.

Voisiko joku kertoa, miksi rukola on kielletty? Meidän neuvolan listalla siitä ei ollut mitään mainintaa.

Vierailija
149/152 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join alkoholia muutaman kerran reilustikin ennen kun sain tietää olevani raskaana (rv7 alku). Sen jälkeen en ole ottanut pisaraakaan ja aion myös siitä pidättäytyä (nyt vaan toivon ettei se ehtinyt vahingoittaa vauvaa!)

Tupakan lopetin jo ihan alkuraskaudessa ennen kun sain tietää olevani raskaana.

Salmiakkia olen syönyt muutamia kertoja sen suositusten mukaan 50 g/päivä.

Vuohenjuustoa söin puoli paketillista kahtena päivänä kun luulin sen olevan sallittua

Sushia söin eilen, tosin kasvisversioita ja ilman inkivääriä. Japanissakin syödään niin en usko sen olevan niin vaarallista hyvin harvoin syötynä.

Savulohta olen syönyt, en ole muistanut tosin tarkistaa mistä maasta lohi on peräisin mutta kalaahan suositellaan syötäväksi sen pari kertaa viikossa niin olen ostanut tarjouksessa olevaa.

Mielelläni pysyttelen kaikista kielletyistä ruoista erossa omaa kehoa kuunnellen, ja koen että terveellinen ruokavalio on muutenkin tärkeä (paljon tuoreita kasviksia ja hedelmiä) ja valkoiset vehnäjauhot ja ns. turha energia kuten pizzat, sipsit ym kannattaa jättää vähemmälle tai mielellään kokonaan pois. Itselleni tuli paljon huonompi omatunto siitä kun söin yhden pakastemozzarella pizzan ja sipsejä kun siitä että söin vuohenjuustosalaattia.

Vierailija
150/152 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmiakkia söin jonkin verran ja sukulaisen synttäreillä pienen palan lohivoileipäkakkua, jossa oli käytetty graavilohta. Tosin ne isoimmat palaset kakun päältä jätin syömättä. Olen ihan hulluna kalaan ja voileipäkakkuun, joten oli pakko saada maistaa :-)

Vierailija
151/152 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

luuseri kirjoitti:

Tupakoin. Valitettavasti. Lapsi lievästi kehitysvammainen. Kadun ja kärsin. Viikko 12 taisi olla ennen kuin kykenin lopettamaan. Olen itse eniten vihainen itselleni.

Ei voi todistaa mitenkään että johtuis tupakoinnista eli lapsi saattaa syntyä kehitysvammaisena vaikka ei polttaiskaan ja oot kuitenkin jo melko alkuvaiheessa lopettanu. Mutta ymmärrän kyllä että syyllistät itseäsi. Mä stressasin ensimmäisestä lapsesta paljon ja elin täysin neuvolan ohjeiden mukaan tuloksena ylivilkas lapsi joka todella vienyt voimia sisaruksiin verrattuna, tästä viisastuneena otin seuraavat raskaudet rennommin ja elin maalaisjärjellä. Kaikki lapset terveitä aikuisia tämä esikoinen vaan edelleen huono keskittymään levoton yms tiedän tämän johtuvan täysin raskauden aikaisesta stressistä.

Vierailija
152/152 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikkoa ja kerran savulohta. Ainakin noi. Niin ja lakua. Mulla on kyllä kauhea stressi elämässä tällä hetkellä, jos jostain tulee lapselle harmeja niin varmaankin siitä :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä