Jumalauta!!! Anoppi soitti ja sanoi että
Ei ole anopista juttua, mutta tärkeä asia kuitenkin.
Terveisin entinen lihava, joka inhoaa syyllistämistä. Kukaan ei ihmettele laihaa, joka ei lihoa. Miksi minua ihmeteltiin, kun sanoin, etten laihdu helpolla? Nyt onneksi bmi 21, mutta töitä sain tehdä paljon.
Tässä fakta-asiaa.
Tässä faktaa
Käytännössä tutkimustulos tarkoittaa sitä, että saman verran rasvaa, leipää ja puuroa syövät henkilöt voivat lihoa ihan eri tavalla.
- Toinen heistä voi lihoa siitä syystä, että hänellä on niin sanottu epäedullinen geneettinen muoto perimässään. Ehkä hänen elimistönsä käyttää näitä ruoka-aineita eri tavalla, Järvelin havainnollistaa.
Tutkijat havaitsivat, että FTO-geeni ja sen varianttien olemassaolo ei selittänyt lapsen syntymäpainoa eli haitallisen geenin perivä vauva ei ole muita lihavampi vielä syntyessään.
Ja tässä
Syyllistäjät ovat pitkään riehuneet ylipainoisten kimpussa: lihavuus on laiskuutta, sillä jokainen voi harrastaa liikuntaa, jos viitsii. Lihavuus on jopa tyhmyyttä, sillä hölmöähän on olla pitämättä itsestään huolta. Ja joka tapauksessa lihavuus on oma vika!
Tähän ovat sortuneet median lisäksi jopa terveyskasvattajat. Samaan aikaan tutkijat ovat kuitenkin jo pitkään tienneet, ettei asia ole näin yksinkertainen. Lihavuuden genetiikkaa on tutkittu toistakymmentä vuotta. Nyt ollaan varmoja siitä, mitä ylipainoiset ovat väittäneet iät ja ajat: toiset yksinkertaisesti lihovat helpommin kuin muut.
–?Se on aivan totta. Toiset voivat lihomatta elää sellaisella ruokavaliolla, joka saisi toiset lihomaan, vahvistaa Suomen lihavuustutkijoiden kunniapuheenjohtaja, Helsingin yliopistollisen keskussairaalan lihavuustutkimusyksikön johtaja professori Aila Rissanen.–?Lihomisalttiuden, samoin kuin hoikkana pysymisenkin taustalla on selvästi geneettisiä tekijöitä. Olemme jo pitkään tienneet, että jopa 60–80 prosenttia painosta selittyy perinnöllisillä syillä.Rissasen mukaan kenenkään ei pitäisikään vertailla omaa elopainoaan ja sen saavuttamiseksi vaadittuja ponnistuksia muihin. Kelvollisia vertailukohtia ovat korkeintaan omat lähisukulaiset – jos hekään.
Kommentit (46)
Hyvästä kirjoituksesta ja kekseliäästä aloituksesta otsikoineen :DD arvaa nauroiko!
Moni ylipainoinen vitsailee omalla kustannuksellaan ja salaa häpeää, inhoaa itseään ja ylikilojaan. Ottamasi seikat pitävät varmasti paikkansa, mutta sen taakse ei kenelläkään meistä ylipainoisista ole lupa piiloutua.
Tässä mun eteenpäin meno suunnitelmani, käykää kurkkaamassa, jos haluatte. Olen aika laiska kirjoittamaan sinne juttuja, mutta painontippumiskäyrää (oikealla) käyn aina muuttamassa vähintään viikoittain. http://rebeckantoukokuu.net
Ap, miten sait oman painosi normaaliksi? Mikä on saanut sinut miettimään näin syvällisiä?
oli ylipainoa aika lailla. 2 v ja 4 kk vei aikaa, eikä repsahduksia ollut paljon.Ruoka normaalia, ehkä hivenen karppipainotteista. Lääkäri sanoi, että normaali ihminen olisi laihtunut puolet lyhyemmässä ajassa(minulla siis ilmeisesti tuo geeni) Kiitos blogivinkistä, käyn lukaisemassa.
Ap
Mun tavoite on -800g viikko ja vuodessa laihdutan kaikki ylimääräiset 40kg pois, jos Luoja suo ;) . Vielä en ole aloittanut minkään moista liikuntaa, syön 5krt päivä ja hyvin tippuu. Aloitan liikunnan, kunhan saan jalat kuntoon (luupiikki). Äitini on menossa "laihdutus" leikkaukseen. Sukuvika tää lihavuus. Mun paino noussut tosi nopeasti kahdeksan äärettömän raskaan ja tressaavan vuoden seurauksena. Muistan vielä aika hyvin, millaista oli olla hoikka, kahdeksan vuotta sitten. €0kg on kyllä aika paljon tressistä, että varmasti on geeneillä osuutensa!