Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lihotatte lapsianne kuin syöttöporsaita?

Vierailija
28.06.2011 |

Olen kauhistellut jo useamman vuoden niitä reilusti ylipainoisia lapsia. Lisää vaan herkkuja ja herkkuja poskeen että pysyvät tyytyväisinä. Ettekö äidit ajattele ollenkaan heidän parastaan ja terveyttään?

Minullakin oppilaina yksi lihava tyttö, jonka liikkuminen näyttää olevan yhtä tuskaa. Läpi talven kulkee T-paidassa kun jatkuvasti hiki. Ei jaksa liikkua muiden mukana. Ihan kamalaa katsottavaa ja sääliksi käy! Kaverit kiusaa. Miten tuollaiset muka elää sairastumatta diabetekseen ja muihin sairauksiin.

Monesti kun näkee lihavia lapsia, niin kyllä vanhemmat on ihan samasta puusta veistettyjä. Ja lisää vaa hesä ja mäkki mättöä poskeen ja jälkkärit isoimmat jäätelöt mitä kylmä altaasta löytyy.

Anteeksi vaan, mutta ettekö todellakaan rakasta lapsianne, jotka lastanne lihotatte? Ja tämähän ei ole lapsen oma vika, vaan teidän syöttäjä äitien! Hyi olkoon!

Ja turha alkaa viisastelemaan ja pönkittämään itsetuntoanne. Toivon teidän menevät oikeesti itseenne ja miettimään vielä. Normaalipainoisten lasten elämä on paljon helpompaa. Jaksaa leikkiä, liikkua, on kavereit. Tämä on totuus. Olen ollut "alalla" jo parikymmentä vuotta seuraamassa aitiopaikalla.

Kommentit (208)

Vierailija
81/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monissa perheissä istäkin osallistuvat lastensa hoitoon ja esim meillä lapset ovat lähellä alipainoa...silloin tällöin syödyistä herkuista huolimatta.

Vierailija
82/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai käykö sunnuntaina vaan läskit kaupoilla?

liittyy se aika usein huonoon elämänhallintaan yleensä. Ei ruokakaupoissa sunnuntaisin ole ihmiset jotka ostaa kerralla viikon ruokatarvikkeet vaan pullerot hakee lisää limsaa ja suklaata.

Kävin su iltana mökiltä tullessa viimeksi itse kaupassa kun maito loppu. otti päähän kun en itse ollut varautunut parilla ylimääräisellä maitopurkilla, hyvin ne olis kaapissa pärjänneet. huonoa ajanhallintaa minun itsenkikin osalta siis, ja olisi järjesteltävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi. En ollut mikään hillitön fatso, mutta pullea kuitenkin. Aikuisena kysyin kerran äidiltäni, miksi hän ei ollut yhtään säännöstellyt syömisiäni. Vastaus oli, että koska hän oli yh, niin hän halusi pitää minut "hyvässä lihassa", etteivät ihmiset pääse sanomaan, ettei hän pysty huolehtimaan minusta!! Olin vähän kummissani tästä selityksestä ja yhä olen sitä mieltä, että olisi vähän vähempikin "hyvä liha" riittänyt.

Vierailija
84/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin onko sekin vanhempien syy?

Ihmettelee neljän normaalikokosen äiti

Vierailija
85/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aikuiselle tulee hyvä mieli kun lapsi syö.

Surullista mutta totta :(

Minun äitini on yksi näitä 'porsaaksisyöttäjiä', joten kokemusta löytyy ihan omasta takaa.

.

todella nauttii kun saa ahtaa lapsiin makeita juttuja ja leivonnaisia. lyhentähtäimen mielihyvää.

ja jos joku ei jaksa pitää alkaa perustella että no miksi et ota. Olen viime aikoina vastannut tähän omaa mummoa siteeraten "Minulla on oma vatsa" se on erittäin hyvin sanottu.

Vierailija
86/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla taitaa olla pahoja puutteita lukemisen ymmärtämisessä. hih hih.. taidat itse olla syöttäjä pahimmasta päästä kun noin hiillyt. Minä en lapsia ole syyttänyt, van teitä syöttäjä äitejä! ap

Lapseni eivät ole lihavia, mutta hei...ollaan niiden isän kanssa erottu. Eli jotain vikaahan niissä täytyy olla.

Päiväkodissa sain kokea kyllä sen, että jos jotain riehumista tms. pientä (juu, aina vaan jotain pientä, mitään isoja ongelmia ei ollut) niin isälle ei sanottu mitään, vaan "päivä oli mennyt tosi hyvin". Sitten jos minä äitinä menin hakemaan vaikkapa muutaman päivän päästä lapset, niin jo annettiin tulla kaikki negatiiviset jutut.

Olipa tosi hauskaa, kun oli ikävä lapsia muutenkin, niin heti vaan kuulla pk:n "terveiset, että äitikin nyt tietää..." Hittoako minä enää sille voin, jos lapsi on kolme päivää sitten käyttäytynyt huonosti pk:ssa, eikä siitä ole isälle (jolla lapset olivat tapahtuman aikaan) mainittu lainkaan! Mutta oli huomattavissa, että naiset pk:ssa mielistelivät isää, ja nakuttivat mulle joka pikkuasiastakin.

Tosin en voi uskoa, että lainaamani viestin kirjoittaja on opettaja. Missään...

Vierailija
87/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat normaalia hoikempia. Ihmettelen kanssa joitain perheitä, joissa on ruokaa tarjolla koko ajan. On kahdet/kolmet kunnon ateriat kesähelteellä ja lisäksi reilut välipalat tunnin välein.

Meillä lapset voivat olla välillä lähes koko päivän syömättä, juovat kyllä. Syövät vain jotain kevyesti. Meillä ei grillata, eikä hese tai pizzaruuista välitetä. Herkutellaan kyllä karkeilla ja jäätelöllä välillä. Lapset eivät istu tietokoneella tai tv ääressä. Ikää on 9v ja 7v.

Vierailija
88/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla erottu mutta huomasin todella selvästi miten aina minä sain kurat niskaan pkssa kun taas isukille kerrottiin kaiken olevan paremmin kuin hyvin. Kerran sitten kehityskeskusteluissa otin asian esille ja menivät ihan sanattomaksi kun asiaa kysyin...tosi moni muu puhunut ihan samaa. Kai sitä äideille on vaan helpompaa narista ja osoittaa heitä syyttävällä sormella. Se kun kuuluu kulttuuriin! Yleensähän pkn ihmiset ovat naisia ja ilmeisesti siinä on jotain miellyttämisen haluakin eli isukit ovat niitä joille halutaan olla yhtä auringonpaistetta :D

Vierailija
89/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän on tunnetusti usein vähän fanaattasia näissä asioissa ja havaintojeni mukaan usein myös huonoja oikeinkirjoituksessa. Hienosti tuo Ap esiin senkin, että mielestään vain normaalipainoisella lapsella on kavereita, koska normaalipainoinen jaksaa leikkiä ja liikkua. Vähän on yksipuolinen kuva leikeistä, jos vaan liikunnalliset leikit lasketaan.

Vierailija
90/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun kerroit, niin tajusin että niinhän se onkin. Yleensä äidit saa olla niitä sylkykuppeja, näissä erotilanteissa myös. Vaikka ei tietenkään saisi olla. Työssäni olen huomannut myös, että nais opettajat lepertelee mies opettajille ihan eri tavalla. Äänikin on eri.

Tsemppiä paljon!

ap

Vierailija
91/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat normaalia hoikempia. Ihmettelen kanssa joitain perheitä, joissa on ruokaa tarjolla koko ajan. On kahdet/kolmet kunnon ateriat kesähelteellä ja lisäksi reilut välipalat tunnin välein.

Meillä lapset voivat olla välillä lähes koko päivän syömättä, juovat kyllä. Syövät vain jotain kevyesti. Meillä ei grillata, eikä hese tai pizzaruuista välitetä. Herkutellaan kyllä karkeilla ja jäätelöllä välillä. Lapset eivät istu tietokoneella tai tv ääressä. Ikää on 9v ja 7v.

Koko perhe hoikkia. Kaksi ruokaa päivässä. Välipaloja ei ole kuin aamupala ja iltapala. Joskus se iltapalakin on enemmän ruokatyylistä kuin välipalameiningillä.

Vierailija
92/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että terveellinen ruoka on kallista. Tuoreet kasvikset, kala, liha, täysjyvätuottet on kalliita. Pussi pakasteranskalaisia ja eineslihapullat (lihapitoisuus 19%...) maksaa yht. jotain 3-4e. Ikävä kyllä, epäterveellinen ruokavalio, vähäinen liikunta ja ylipaino korreloivat perheen sosioekonomiseen asemaan. Rahasta se ei tietenkään yksin ole kiinni, moni köyhä perhe kyllä pyrkii syömään terveellisestikin. Ja monilla ns. köyhillä tai matalatuloisilla perheillä on kyllä rahaa tupakkaan, kaljaan, sipseihin ja irtareihin. Kunnon ruokaan raha ei sitten enää riitäkään... Mutta noin yhtenä seikkana terveellisen ruuan hinta kyllä vaikuttaa myös.

Vierailija
93/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja selittelyn maukua. Terveellisiä ruokia saa kaupasta halvalla, jos vaan vähän vaivautuu. Kauden mukaiset juurekset/vihannekset ovat halpoja (esim. talvella kaali, porkkanat jne.), samoin soijarouhe, kuivaherneet, tonnikala, jauhot...

Sanoisin, että kyse on enemmän tiedon/viitseliäisyyden puutteesta, jotka kyllä liittyvät sosioekonomiseen asemaan.

että terveellinen ruoka on kallista. Tuoreet kasvikset, kala, liha, täysjyvätuottet on kalliita. Pussi pakasteranskalaisia ja eineslihapullat (lihapitoisuus 19%...) maksaa yht. jotain 3-4e. Ikävä kyllä, epäterveellinen ruokavalio, vähäinen liikunta ja ylipaino korreloivat perheen sosioekonomiseen asemaan. Rahasta se ei tietenkään yksin ole kiinni, moni köyhä perhe kyllä pyrkii syömään terveellisestikin. Ja monilla ns. köyhillä tai matalatuloisilla perheillä on kyllä rahaa tupakkaan, kaljaan, sipseihin ja irtareihin. Kunnon ruokaan raha ei sitten enää riitäkään... Mutta noin yhtenä seikkana terveellisen ruuan hinta kyllä vaikuttaa myös.

Vierailija
94/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat normaalia hoikempia. Ihmettelen kanssa joitain perheitä, joissa on ruokaa tarjolla koko ajan. On kahdet/kolmet kunnon ateriat kesähelteellä ja lisäksi reilut välipalat tunnin välein. Meillä lapset voivat olla välillä lähes koko päivän syömättä, juovat kyllä. Syövät vain jotain kevyesti. Meillä ei grillata, eikä hese tai pizzaruuista välitetä. Herkutellaan kyllä karkeilla ja jäätelöllä välillä. Lapset eivät istu tietokoneella tai tv ääressä. Ikää on 9v ja 7v.

lähes koko päivää syömättä.

Meillä nuorimman muuttuu aivan uskomattoman kiukkuiseksi jos ei syö säännöllisesti myös niitä välipaloja. Kiukku toki hellittää heti kun saa sitä ruokaa, mutta raivoava lapsi on joskus vaikea saada syömään :/

Ei olla mikään paksu perhe, ja nuorimmainenkin on hoikka kaveri vaikka ei pitkiä aikoja ilman ruokaa pärjääkään.

Ruoan laatuun kyllä kiinnitetään huomiota, eikä syötetä lapsillekaan mitään sokeri-rasva-mättöä.

Se, että ruokaa on usein tarjolla ei tee kenestäkään lihavaa.

Vierailija
95/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Namipäivän "nameina" viinirypäleitä?!

Meillä syödään rehellisesti sanottuna kaikkea mahdollista. Joskus pidämme kunnon mässypäiviä, vuokraamme lasten kanssa elokuvan tai kaksi ja syömme karkkia, poppareita, sipsejä jne.

Käymme myös mäkkärissä, hesessä jne. melkein viikottain. Kesällä grillaamme kerran pari viikossa.

Ostan usein kaupasta lapsille jotkut pienet namit, itsekin karkkihiirenä tykkään saada jotain makeaa.

Näistä em. asioista huolimatta lapsemme (3kpl) ovat painon suhteen nollakäyrillä tai hieman alle. Me vanhemmat olemme hieman ylipainoisia (esim. om BMI 27), olemme olleet sitä "aina".

Normaali peruskotiruoka on meillä terveellistä ja monipuolista. Joka aterialla on kasviksia useampaa laatua, meillä ei syödä juurikaan jugurtteja/ vanukkaita, muroja, mehuja jne.

Meillä aikuisilla on veriarvot kohdillaan, ei verenpainetta tms. vaivaa.

Ei pidä mennä äärimmäisyyksiin tässäkään asiassa.

Kokonaisuus ratkaiseen, ei se, käykö perhe joskus pikaruokaravintolassa tai mitä kukakin ostaa kaupasta sunnuntaina.

Vierailija
96/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta myös on lisääntynyt anoreksia huimasti, nuorimmat potilaat ovat 8v. On uskomatonta, miten joku ehdotti luokkiin julkisia punnituksia! Ihan jo lääkärien neuvojen mukaan mistään laihdutuksesta ei saa puhua, ja oltava asiallinen ja kannustava(anoreksian riski)

Täällä huudellaan syöttöporsasta ja läskiä jne. Hävetkää äidit.

Ja koskaan, tai harvoin, näen ketjuja, joissa kauhistellaa, kuinka laiha lapsi on. Ja niitä on, esim. kotiolot huonot ja vanhemmilla ei varaa ruokaan. Ja toisaalta anoreksia on lisääntynyt, enkä ihmettele kun tätäkin ketjua lukee. Toki osa on luonnostaan hoikkia.

Väitöksen tehnyt tohtori kirjoitti Lasten Maailma(lastensuojelulehteen) että lihavuusjahti mennyt jo liian pitkälle. Pieni pulleuskin jo katsotaan kamalaksi ja viljellään haukkumasanoja ja lasta ei katsota yksilönä. Hän syytti tästä mediaa(laihuusihanne) Pieneeen pulleuteen ei kuole, mutta esim. anoreksiassa on korkea kuolleisuusriski.

Lihavuustutkija on myös huomannut, miten media syyllistää lihavia. On nimittäin niin, että lihavuudesta määrää 60-80% geenit. Joillekin on se painonhallinta vaikeampaa kuin muilla. Jotkut lihovat helposti ja painonpudotus on vaikeampaa. Aivan samoin kuin jotkut laihat eivät millään lihoa!!

Normaalipainoinen äiti, joka ls-alalla (koulutus th ja nykyisin opiskelen töiden ohessa sosiaalityöntekijäksi)

Vierailija
97/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntisin hänet, ja hän tosiaan olisi opettaja, tekisin hänestä ilmoituksen. Täysin epäpätevä. Ja ilmeisesti kärsii mielenterveysongelmista.

Erityisopettaja

Vierailija
98/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ap:n kanssa samaa mieltä kunnes luin, että heillä syödään namipäivänä viinirypäleitä :) Ei ihan tervettä tuokaan.

Vaikka hedelmissä sokeria onkin, ovat ne osa ihan terveellistä päivittäistä ravintoa. Hampaiden kannalta olisi parempi, ettei niitäkään naposteltaisi pitkin päivää, vaan syötäisiin esimerkiksi välipalana (kerran päivässä) tai jälkiruokana.

Eiköhän kohtuus tässäkin asiassa ole kova sana. Napostelu ja jatkuva herkuttelu kuriin.

Arkisin syödään terveellistä kotiruokaa, jälkiruuaksi korkeintaan hedelmää, kiisseliä tms. Tuotteista kannattaa valita täysjyvää ja vähäsokerisia. Kiirepäivinä voi valita eineksistä niitä terveellisempiä, vaikka keittoja, ja silloin tällöin voidaan herkutella pitsalla tai hampurilaisilla. Keksiä ja pullaa syödään jos käydään kylässä tai kahvilassa, kerran viikossa on sitten namipäivä. Tuskin kukaan kuolee, jos parin viikon kesälomareissun aikana saa jätskin joka päivä.

Vierailija
99/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ap:n kanssa samaa mieltä kunnes luin, että heillä syödään namipäivänä viinirypäleitä :) Ei ihan tervettä tuokaan.

Vaikka hedelmissä sokeria onkin, ovat ne osa ihan terveellistä päivittäistä ravintoa. Hampaiden kannalta olisi parempi, ettei niitäkään naposteltaisi pitkin päivää, vaan syötäisiin esimerkiksi välipalana (kerran päivässä) tai jälkiruokana.

Eiköhän kohtuus tässäkin asiassa ole kova sana. Napostelu ja jatkuva herkuttelu kuriin.

Arkisin syödään terveellistä kotiruokaa, jälkiruuaksi korkeintaan hedelmää, kiisseliä tms. Tuotteista kannattaa valita täysjyvää ja vähäsokerisia. Kiirepäivinä voi valita eineksistä niitä terveellisempiä, vaikka keittoja, ja silloin tällöin voidaan herkutella pitsalla tai hampurilaisilla. Keksiä ja pullaa syödään jos käydään kylässä tai kahvilassa, kerran viikossa on sitten namipäivä. Tuskin kukaan kuolee, jos parin viikon kesälomareissun aikana saa jätskin joka päivä.

syömishäiriöisiä.

Syyt: Äiti haukkuu lihavia sylki vaahdoten esiintyen opettajana, kaikki herkut ovat saatanasta jne...

Vierailija
100/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-aamupala, esim. kaurapuuro

-kaksi lämmintä ateriaa päivässä (lounas ja päivällinen)

-välipala iltapäivällä, esim. voileipää tai hedelmää

-iltapala, esim. voileipää tai hedelmää, pähkinöitä

Ruokajuomana maito, janojuomana vesi. Aamupalalla voi juoda lasillisen tuoremehua.

Ei limsaa, sipsejä, keksejä, pullaa muuta kuin erikoistilanteissa, kuten synttäripäivänä. Karkkipäivä kerran viikossa ja silloin max 150 g karkkia / lapsi, jos on kyse isosta kouluikäisestä lapsesta.

Kesällä voi syödä välipalaksi jäätelön tai melkein mitä tahansa, kun muutenkin on koko ajan ulkona ja liikkeellä.

Lounas ja päivällinen lisäaineettomia, pääsääntöisesti itse tehtyjä, kasvispitoisia ruokia. Hyviä eineksiäkin on, kuten esim. purkkihernekeitto, jota saa myös luomuna. Pakastetussa perunamuusiaineksessa ei ole lisäaineita, kuten ei monissa muissakaan pakasteissa.

That's it.

t. neljän hoikan / normaalipainoisen lapsen äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan