Miksi lihotatte lapsianne kuin syöttöporsaita?
Olen kauhistellut jo useamman vuoden niitä reilusti ylipainoisia lapsia. Lisää vaan herkkuja ja herkkuja poskeen että pysyvät tyytyväisinä. Ettekö äidit ajattele ollenkaan heidän parastaan ja terveyttään?
Minullakin oppilaina yksi lihava tyttö, jonka liikkuminen näyttää olevan yhtä tuskaa. Läpi talven kulkee T-paidassa kun jatkuvasti hiki. Ei jaksa liikkua muiden mukana. Ihan kamalaa katsottavaa ja sääliksi käy! Kaverit kiusaa. Miten tuollaiset muka elää sairastumatta diabetekseen ja muihin sairauksiin.
Monesti kun näkee lihavia lapsia, niin kyllä vanhemmat on ihan samasta puusta veistettyjä. Ja lisää vaa hesä ja mäkki mättöä poskeen ja jälkkärit isoimmat jäätelöt mitä kylmä altaasta löytyy.
Anteeksi vaan, mutta ettekö todellakaan rakasta lapsianne, jotka lastanne lihotatte? Ja tämähän ei ole lapsen oma vika, vaan teidän syöttäjä äitien! Hyi olkoon!
Ja turha alkaa viisastelemaan ja pönkittämään itsetuntoanne. Toivon teidän menevät oikeesti itseenne ja miettimään vielä. Normaalipainoisten lasten elämä on paljon helpompaa. Jaksaa leikkiä, liikkua, on kavereit. Tämä on totuus. Olen ollut "alalla" jo parikymmentä vuotta seuraamassa aitiopaikalla.
Kommentit (208)
av-mamma palvoo vain laihuutta.
http://yle.fi/alueet/teksti/kymenlaakso/2010/09/nuorten_syomishairiot_o…
jos siitä ei osaa puhua asiallisesti, on parempi pitää suunsa kiinni. Voihan sitä miten vain puolustella, että on niin munaton paska, että haukkuu lapsia haukkumanimillä! Itse en ole lihava, eikä yksikään lapsistani, mutta en myöskään opeta heille, että laiha ihminen on parempi kuin lihava.
yksittäiset lihavaksi-haukkumiset. Olkaapa äidit nyt tarkkoina, miten puhutte lapsillenne lihavuudesta, laihuudesta, ihmisyydestä, ettei sairas asenteenne tartu lapsiin. Lihavuudesta pitää puhua, asiallisesti. Tästä ketjusta on asiallisuus kaukana, ja on mennyt todella jo henkisen väkivallan puolelle tämä keskustelu. Jos aikuinen haukkuu lasta, on se minusta melkoisen alhaista. Voihan sitä selitellä miten vain, mutta se ei asiaa muuksi muuta.
Syömishäiriöiden hoitojaksot ovat lisääntyneet Kymenlaaksossa selvästi 10 vuoden aikana. Nuoren syömishäiriön huomaa usein ensimmäisenä kouluterveydenhoitaja.
- Nuoren kohdalla se voi liittyä kehitykseen ja kasvamiseen, kuten että häntä pelottaa kasvaa naiseksi ja olisi turvallista ja helppoa pysyä pikkutyttönä.
- Myös monenlaiset elämänkriisit, perhekriisit ja jotkut yksittäiset haukkumiset lihavaksi kaveripiirissä voivat olla viimeinen pisara, Micaela Blomqvist-Lyytikäinen mainitsee.
lapsia paljon. Ikävää katseltavaa! Jotenkin ne pitäisi saada kuriin.
lapsia paljon. Ikävää katseltavaa! Jotenkin ne pitäisi saada kuriin.
hae apua, jookosta. Suomessa ei ole sairaalloisen lihavia lapsia paljon, lihavia toki on. Samaan aikaan lisääntyy nuorten syömishäiriöt, joihin mm. sinun sadistiset kommentit ovat syynä.
Musta on aika hauskaa, että tää keskustelu menee vähän väliä tyylillä "Suomessa suurin osa lapsista on sairaalloisen ylipainoisia!!", "No eipäs oo!!1", "No onpas!!"... Jos esitätte jonkun asian faktana, niin pliis kaivakaa lähteet tukemaan sitä.
Entisenä anorektikkona tekee pahaa tämä ketju. Toivon ettei kukaan teini löydä tätä ketjua.
Ylläpitoon lähetin jo viestiä.
selvästi liittyvien sairauksien ehkäisy on ihan eri asia kuin anoreksian ihannointi. Lapsia tässä ketjussa ei kukaan ole syyllistänyt, lähinnä säälinyt. Vanhempia saa ja kuuluukin syyllistää sopivassa eli motivoivassa määrin, koska heistä kaikki on lähtöisin, niin geeniperimä kuin arkielämässä tehdyt valinnatkin.
Anoreksiaa sairastaneet ja esim. tämä yksi lastensuojeluihminen, joka nälkää näkevistä lapsista toitottaa moneen kertaan, omaavat ehkä hieman yksipuolisen, sinänsä tietysti heille oikeutetun näkökulman asiaan. Se ei kuitenkaan ole väestötasolla koko totuus. Lapsista on ylipainoisia/lihavia jo neljännes. Anoreksiaa sairastavien määrä lienee tähän verrattuna minimaalisen pieni, veikkaisin prosentin luokkaa (korjatkaa toki, jos olen väärässä). Sekä yksilön, kansanterveyden ja kansantalouden kannalta lihavuus ja siihen liittyvät sairaudet ovat todella iso juttu ja siihen liittyvää järkevää keskustelua on syytä pitää yllä eikä turhaan rajoittaa.
Suomessa lihavia lapsia on 10-20 % (googlaa) EI SIIS 25%.
Syömishäiriöistä(esim. anoreksia) kärsii 10% nuorista(googlaa) eli melkein saman verran, kuin kärsii lihavuudesta.
Ja edelleen, ketju sisältää lasten nimittelyä ja haukkumista! Mikä on erittäin tuomittavaa ja sairaalloista toimintaa, aikuisilta ihmisiltä!
tätäkin sairasta ketjua. Luku on KYMMENEN PROSENTTIA, EI YKSI.
http://www.ts.fi/online/kotimaa/192152.html
haukkuja nosti ketjun. Hoh hoijaa. Kannattaisi hankkia elämä, ettei oman elämä sisältö ole lasten haukkuminen. Kyllä on monella paha olla. Tämä ketju saisi jo mennä, on todella asiaton.
Miten ihmeessä jaksatte reagoida noihin nimimerkki ap:n viesteihin. Jos vierailette useammalla perheeseen/lapsiin liittyvällä keskustelupalstalla niin huomaatte että jokaisessa on saman nimimerkin kirjoittamia provokatiivisia keskustelujen aloituksia milloin mistäkin aiheesta. Joko on todella tylsistynyt ihminen kyseessä tai sitten kirjoittaa näille palstoille työkseen vaan saadakseen aikaan keskustelua.
Miten ihmeessä jaksatte reagoida noihin nimimerkki ap:n viesteihin. Jos vierailette useammalla perheeseen/lapsiin liittyvällä keskustelupalstalla niin huomaatte että jokaisessa on saman nimimerkin kirjoittamia provokatiivisia keskustelujen aloituksia milloin mistäkin aiheesta. Joko on todella tylsistynyt ihminen kyseessä tai sitten kirjoittaa näille palstoille työkseen vaan saadakseen aikaan keskustelua.
En muuten ymmärrä, miksi kukaan kirjoittelee tuollaisia. Surullisinta on, että tämä ap(+ muutama muu vai ovatko ap:n alter egoja) haukkuvat lapsia. Provoaisivat edes jostakin muusta, mutta ei, lapsia pitää haukkua rumilla nimillä. No, jos ei ole kaikki pääkopassa kotona...
Kyllä luulen, että ap voi olla ope ja ehkä jopa ihan hyvä. Sanoi kauhistelevansa lihavia lapsia ja tajuavansa syyn heidän lihavuuteensa. Ei hän ainakaan tunnustanut kohtelevansa oppilaita eri tavoin. Minä olen myös ope, ja voin sanoa, että kyllä minulla on joskus melko ikäviä ajatuksia oppilaista, mutta ammattilaisena jätän ne omaan arvoonsa ja keskityn opetukseen. Parhaani mukaan koetan kohdella luokan koristuksena narutopissaan talvipakkasella sirkuttavaa tytsyä samoin kuin eturivin ahkeroijaakin - tietysti arviointi mitataan muista seikoista.
Minusta, samoin kuin ap:stakin, lapsen lihavuus on koko perheen asia. En tosin vetäisi mitään viinirypäleillä herkuttelun linjaa, mutta kyllähän nämä asiat kotoa lähtevät. Toki aina poikkeus vahvistaa säännön ja jostakin voimasta perheesta löytyy se yksi lihava lapsi, mutta usein tämä taitaa olla koko perhettä koskeva ongelma ruokailutottumuksissa.
Ap:n kielestä... Ikävä juttu on, mutta emme me kaikki opet kirjoita virheetöntä suomea. Minä olen äikänope, ja kerran sairastaessani kollegani sijaisti. Määräsin tekemään kielenhuoltotehtäviä kirjasta, kun ajattelin että siinä on toisen aineen opelle helppo tehtävä. Jälkeenpäin kyselin, miten meni. Hän sanoi: "Hyvin juu, ja neuvoinkin heitä. Eihän noita jokien nimiä ja tuollaisia nyt isolla kirjoiteta?" Eli ei meillä kaikilla ole perusteetkaan hallussa...
Automaattikorjauksen iloja taas...
Kyllä luulen, että ap voi olla ope ja ehkä jopa ihan hyvä. Sanoi kauhistelevansa lihavia lapsia ja tajuavansa syyn heidän lihavuuteensa. Ei hän ainakaan tunnustanut kohtelevansa oppilaita eri tavoin. Minä olen myös ope, ja voin sanoa, että kyllä minulla on joskus melko ikäviä ajatuksia oppilaista, mutta ammattilaisena jätän ne omaan arvoonsa ja keskityn opetukseen. Parhaani mukaan koetan kohdella luokan koristuksena narutopissaan talvipakkasella sirkuttavaa tytsyä samoin kuin eturivin ahkeroijaakin - tietysti arviointi mitataan muista seikoista.
Minusta, samoin kuin ap:stakin, lapsen lihavuus on koko perheen asia. En tosin vetäisi mitään viinirypäleillä herkuttelun linjaa, mutta kyllähän nämä asiat kotoa lähtevät. Toki aina poikkeus vahvistaa säännön ja jostakin voimasta perheesta löytyy se yksi lihava lapsi, mutta usein tämä taitaa olla koko perhettä koskeva ongelma ruokailutottumuksissa.
Ap:n kielestä... Ikävä juttu on, mutta emme me kaikki opet kirjoita virheetöntä suomea. Minä olen äikänope, ja kerran sairastaessani kollegani sijaisti. Määräsin tekemään kielenhuoltotehtäviä kirjasta, kun ajattelin että siinä on toisen aineen opelle helppo tehtävä. Jälkeenpäin kyselin, miten meni. Hän sanoi: "Hyvin juu, ja neuvoinkin heitä. Eihän noita jokien nimiä ja tuollaisia nyt isolla kirjoiteta?" Eli ei meillä kaikilla ole perusteetkaan hallussa...
Tuskin on opettaja. Ja turha nostella tätä törky-ketjua enää, tästä ketjusta on tehty jo ilmoituksia, ylläpito ei ole poistanut. Ilmeisesti lapsia saa haukkua, mutta ei esim. islaminuskoisia(ne ketjut häipyvät nopeasti, niinkuin toki kuuluukin, mutta miksi lapsia koskevat haukkumaketjut saavat olla?) Toivon, ettei kukaan esim. teini lue tätä ketjua. Syömishäiriölle voi olla viimeinen pisara lukea ketjua, missä pilkataan lihavia lapsia järkyttävällä tavalla. Minä en tähän enää kirjoita, ja "ruoki" tätä sairasta ketjua. Jatkakaa te, jos tämä on teistä ylevä ketju.
koska kohta täällä aletaan tuohuksissa huutelemaan...
entisen naapurin pojan. Hirveän pullero ja tukkakin sängeksi leikattu.
Turha noihin pariin sanaan on takertua ja alkaa haukkumaan niiden takia. Pointti oli ihan muualla.
Yllättävän monen mielestä täällä on ok, että lapsi on lihava. Mielestäni todella vastuuntunnotonta porukkaa.
Mitä sitten sanotte jos lapsellenne tulee joku vakava sairaus ylipainon vuoksi. Tulee nivelkulumia, rasvamaksa tms? Vieläkö on ok?
Ymmärrän ap.n pointin täysin ja olen myös huolissani nykypäivän lapsien ylipaino ongelmista!