Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lihotatte lapsianne kuin syöttöporsaita?

Vierailija
28.06.2011 |

Olen kauhistellut jo useamman vuoden niitä reilusti ylipainoisia lapsia. Lisää vaan herkkuja ja herkkuja poskeen että pysyvät tyytyväisinä. Ettekö äidit ajattele ollenkaan heidän parastaan ja terveyttään?

Minullakin oppilaina yksi lihava tyttö, jonka liikkuminen näyttää olevan yhtä tuskaa. Läpi talven kulkee T-paidassa kun jatkuvasti hiki. Ei jaksa liikkua muiden mukana. Ihan kamalaa katsottavaa ja sääliksi käy! Kaverit kiusaa. Miten tuollaiset muka elää sairastumatta diabetekseen ja muihin sairauksiin.

Monesti kun näkee lihavia lapsia, niin kyllä vanhemmat on ihan samasta puusta veistettyjä. Ja lisää vaa hesä ja mäkki mättöä poskeen ja jälkkärit isoimmat jäätelöt mitä kylmä altaasta löytyy.

Anteeksi vaan, mutta ettekö todellakaan rakasta lapsianne, jotka lastanne lihotatte? Ja tämähän ei ole lapsen oma vika, vaan teidän syöttäjä äitien! Hyi olkoon!

Ja turha alkaa viisastelemaan ja pönkittämään itsetuntoanne. Toivon teidän menevät oikeesti itseenne ja miettimään vielä. Normaalipainoisten lasten elämä on paljon helpompaa. Jaksaa leikkiä, liikkua, on kavereit. Tämä on totuus. Olen ollut "alalla" jo parikymmentä vuotta seuraamassa aitiopaikalla.

Kommentit (208)

Vierailija
1/208 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että opettaja voi olla miljoonalla muullakin alalla kun koulussa, esim äikän opena?

Voi olola: tennisope, soitonope, golfope, tanssiope.... eli ap.lla voi olla oppilaana myös joku harrastusoppilas tms.

Halooooo mammat?? Täällä vaan suurin osa paasaa opettajan ammattitaidosta. Selvää on ainakin se, että te mammat jotka olette noin takajaloillanne ja käärmeissänne, taidatte itse omata sen pullukan lapsen. Ottaa vaan niin luonnon päälle kun tästä tosiasiasta puhutaan ääneen. Voi voi teitä. Hallaa teette lapsellenne. Ja "rakkaudestako"?

Vierailija
2/208 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän on tajuttava se tosiasia, että suurinosa ihmisistä katsoo lapsianne (niin pahalta kun se kuulostaakin) hieman säälien. Seuraavaksi ihmiset katsovat teitä (niin pahalta kun se kuulostaakin) syyllistäen. Jos lapsenne ovat lihovaa sorttia, silloin täytyy antaa vähemmän ruokaa. Ei varmasti liho, jos energian saanti on vähäistä. Jos lihoo, niin silloin on jotain häikkää, esim kilpirauhasessa, tai muussa.

Antakaa lapsillenne onnellinen elämä. Onnea on olla terveenä. Syöminen ja mättö on väärä tapa tulla onnelliseksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/208 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän on tajuttava se tosiasia, että suurinosa ihmisistä katsoo lapsianne (niin pahalta kun se kuulostaakin) hieman säälien. Seuraavaksi ihmiset katsovat teitä (niin pahalta kun se kuulostaakin) syyllistäen. Jos lapsenne ovat lihovaa sorttia, silloin täytyy antaa vähemmän ruokaa. Ei varmasti liho, jos energian saanti on vähäistä. Jos lihoo, niin silloin on jotain häikkää, esim kilpirauhasessa, tai muussa.

Antakaa lapsillenne onnellinen elämä. Onnea on olla terveenä. Syöminen ja mättö on väärä tapa tulla onnelliseksi!

vammaista lasta, rillipäistä lasta. Ja se on väärin. Meidän vanhempien pitäisi olla niin fiksuja, että hyväksymme kaikenlaiset ihmiset, koska me olemme erilaisia aina. Toinen on pulleampi, mitä toinen. Toinen laihempi, mitä toinen. Toinen kauniimpi, mitä toinen. Silti olemme samanarvoisia. Onnea on lapselle omistaa vanhemmat, jotka opettavat lapselle, että jokainen ihminen on yhtä tärkeä, sellaisenaan kun on. Toki terveelliset elämäntavat tärkeät jne, mutta media ei sitä määritä, ketä ihmistä katsotaan ihaillen ja ketä inhoten. Opettakaa lapsillenne suvaitsevaisuutta. Minä katson säälien sellaista ihmistä, joka on rikki sisältä ja ilkeä, ihmistä joka arvottaa muita ihmisiä ulkonäön perusteella. Usein tällaiset aikuiset ovat vaarallisia vanhempia. Jos aikuinen kotona halveksii ja säälii lihavia, niin lapselle on suuri riski tulla syömishäiriöiseksi. Ja jos vanhempi opettaa lapselle, että vammaisia katsotaan säälien, tulee lapsestakin idiootti ja itsekäs.

Vierailija
4/208 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lihava on onnellinen ja moni laiha onneton. Ei se ole painosta kiinni, ellei puhuta TOSIlihavasta TAI TOSIlaihasta. Toki liikalihavuus lisää sairauksien riskiä, mutta saman tekee myös alipaino. Terve pyöreys(mikä av:n sairaiden mammojen mielestä on läskiyttä) ei ole silti vaaraksi.

Sinä opetat siis lapsellesi, että katso, tuolla menee lihava lapsi, eikö olekin säälittävää? Opetat lapsellesi, että on vain yhdenlainen totuus, sinun totuutesi.

Minä en katso yhtäkään lasta säälien, siis Suomessa, Intian slummeissa asia eri, ja sielläkään en säälisi, vaan tuntisin surua.

Töissä lastensuojelussa kun näkee lapsia, joilla täitä, paskaiset vaatteet ja paha alipaino, niin minua alkaa nämä ketjut kyllä ottamaan aivoon. Ymmärrän ylipainon riskit, mutta se tapa, millä täällä "äidit" kommentoivat, on KUVOTTAVA. (Nimitellään läskiksi, syöttöporsaaksi, toivotaan julkisia punnituksia jne) Tuollainen kertoo pahoista henkisistä ongelmista ko. ihmisen päässä. Kuka on niin helvetin mätä sisältä, että nimittelee LASTA??

Vierailija
5/208 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai päinvastoin. Mutta täytyy sanoa että hämmmästyin kun sain tossa vauvan muutama kuukausi sitten. Vauva söi ja kasvua tuli, mutta silti se joutui johonkin hemmetin painokontrolliin, onneksi siellä ei täytynyt käydä kuin kerran. Nykyään tuijotetaan näköjään ihan hulluna jotain taulukoita, mullekin sanottiin että tän ja tän verran pitäisi tulla painoa vauvalle päivässä.

Silloin kun mun vanhemmat muksut oli vauvoja, niin ei tollasia ollut, nyt on isoja lapsia ja ihan normaali painoisia.

Täytyy kyllä sanoa että sen verran toi neuvolan painokontrollointi jäi vaivaamaan, että väkisinkin ajattelen vauvan kohdalla aina välillä että, onko toi nyt tarpeeksi saanut painoa, vaikka toisaalta oma silmä sanoo että kyllä se on! Mutta näin sitä tehdään aikuisista painoa kyttääviä hysteerikkoja joilta puuttuu terve järki, jos vähän kärjistetään.

Vierailija
6/208 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöttöporsaita. Eräälle pojalle äiti vispasi kermavaahtoa kun poika siitä niin tykkäsi.

Kermahan ei lihota :/

Repesin täysin XD

-yks karppi vaan.. :D

Vierailija
7/208 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää nyt pysyä siinä aiheessa. Ei täällä ollut tarkoitus arvostella lihavia lapsia, vaan keskustella siitä, että miksi vanhemmat tietoisesti syöttävät ylipainoisille lapsilleen lisää herkkuja.

Vierailija
8/208 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää nyt pysyä siinä aiheessa. Ei täällä ollut tarkoitus arvostella lihavia lapsia, vaan keskustella siitä, että miksi vanhemmat tietoisesti syöttävät ylipainoisille lapsilleen lisää herkkuja.

lihavia lapsia. Koko ketju on vain sairaiden mammojen haukkumasanoja lihavia lapsia kohtaan. Ja puhumme lapsista. Kyllä jotkut äidit ovat sairaita. Ei ihme, jos heidän lapsensa sairastuvat anoreksiaan tms.

Vierailija
9/208 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai päinvastoin. Mutta täytyy sanoa että hämmmästyin kun sain tossa vauvan muutama kuukausi sitten. Vauva söi ja kasvua tuli, mutta silti se joutui johonkin hemmetin painokontrolliin, onneksi siellä ei täytynyt käydä kuin kerran. Nykyään tuijotetaan näköjään ihan hulluna jotain taulukoita, mullekin sanottiin että tän ja tän verran pitäisi tulla painoa vauvalle päivässä.

Silloin kun mun vanhemmat muksut oli vauvoja, niin ei tollasia ollut, nyt on isoja lapsia ja ihan normaali painoisia.

Täytyy kyllä sanoa että sen verran toi neuvolan painokontrollointi jäi vaivaamaan, että väkisinkin ajattelen vauvan kohdalla aina välillä että, onko toi nyt tarpeeksi saanut painoa, vaikka toisaalta oma silmä sanoo että kyllä se on! Mutta näin sitä tehdään aikuisista painoa kyttääviä hysteerikkoja joilta puuttuu terve järki, jos vähän kärjistetään.

pitää mennä just eikä melkein ihan tasan nolla-käyrällä. Kuiteskin rintamaidolla oleva vauvaa saa olla pullukkakin ja toisaalta välillä viikkoja, jolloin paino ei niin paljoa nouse, ja se on normaalia.

Vierailija
10/208 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei ole harvinaista, että juuri siitä ensimmäisenä huomataan, jos jotain on pielessä. Ei niitä käyriä kytätä siksi, että lapsen pitäisi mahtua kooltaan johonkin ihannevauvan kuvaan, vaan koska tavanomaisesta poikkeavat kasvukäyrät saattavat tarkoittaa, että lapsella on joku hoitoa vaativa sairaus.

Ja painokäyrä sentään on luotettavampi kuin pituuskäyrä. Vauva yleensä onnistutaan punnitsemaan oikein, mutta mittaaminen on aina vähän niin ja näin. Omistanikin yksi onnistui kerran neuvolamittauksissa 'kutistumaan' 1,5 cm pituudestaan parissa viikossa... ;)

Vierailija
11/208 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin sairastaa 10% suomalaislapsista. Saanko viitteen.

Vierailija
12/208 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(anoreksiaa, bulimiaa, epätyypillistä syömishäiriötä) Suurin osa nuorista potilaista on alipainoisia. Myös ahmimishäiriössä nuorilla paino on alipainssa toisin kuin aikuisilla se on ylipainossa.

Uuden turkulaistutkimuksen mukaan joka kymmenes tyttö on kärsinyt tautiluokituksen mukaisesta syömishäiriöstä ennen 18 vuoden ikää. Saman tutkimuksen mukaan riskiä lisää laihduttaminen masentuneena tai epämääräisen lihavuuden tunteen takia.

Therapica Fennica

Ahmimishäiriä nuorella johtaa alipainoon. Aikuisella taudinkuva eri.

Taulukko 2. Ahmimishäiriön (F50.2) diagnostiset kriteerit ICD-10 tautiluokituksen mukaan.

A) Toistuvia ylensyömisjaksoja, jolloin potilas nauttii suuria ruokamääriä lyhyessä ajassa. (Jaksot vähintään kahdesti viikossa ainakin kolmen kuukauden ajan.)

B) Syöminen ja voimakas halu tai pakonomainen tarve syödä hallitsee potilaan ajattelua.

C) Potilas pyrkii estämään ruuan "lihottavat" vaikutukset tyypillisesti jollain tai joillakin seuraavista tavoista: itse aiheutettu oksentelu, ajoittainen syömättömyys, ruokahalua hillitsevien lääkkeiden, ulostus- kilpirauhas- tai nesteenpoistolääkkeiden väärinkäyttö. Ahmimishäiriöstä kärsivä diabetespotilas saattaa jättää insuliinin ottamatta.

D) Potilas on mielestään liian lihava ja pelkää lihomista, mikä johtaa usein alipainoisuuteen ja saa hänet asettamaan itselleen alhaisen painotavoitteen

Vierailija
13/208 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriöiden hoitojaksot ovat lisääntyneet Kymenlaaksossa selvästi 10 vuoden aikana. Nuoren syömishäiriön huomaa usein ensimmäisenä kouluterveydenhoitaja.

Carean nuorisopsykiatrian ylilääkäri Micaela Blomqvist-Lyytikäinen uskoo, että nuoret pystyvät puhumaan syömishäiriöistä keskenään, mutta eivät välttämättä omien vanhempiensa kanssa. Sairaus on vaikea huomata.

Syömishäiriöön sairastumiselle Blomqvist-Lyytikäinen näkee monia syitä.

- Nuoren kohdalla se voi liittyä kehitykseen ja kasvamiseen, kuten että häntä pelottaa kasvaa naiseksi ja olisi turvallista ja helppoa pysyä pikkutyttönä.

- Myös monenlaiset elämänkriisit, perhekriisit ja jotkut yksittäiset haukkumiset lihavaksi kaveripiirissä voivat olla viimeinen pisara, Micaela Blomqvist-Lyytikäinen mainitsee.

Malliohjelmat kauhistuttavat

Jos nuorisopsykiatrian ylilääkäri saisi päättää, hän kieltäisi kokonaan tv-ohjelmat, joissa nuoret tytöt kisaavat ulkonäöllä.

- Se on ihan kamalaa, koska jos kilpailijoiden painoindeksejä laskisi, niin he olisivat kaikki hoidon piirissä, Micaela Blomqvist-Lyytikäinen toteaa.

Vierailija
14/208 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jolla täysin päinvastainen kokemus kuin sinulla.

Ylipainoisia lapsia on paljon!

Mutta kuten varmaan itsekin tiedät jos th olet, niin sosioekonominen asema vaikuttaa tähänkin.

hyvätuloisten ihmisten kansoittamalla alueella terveydenhoitajana. Täällä lapsen ylipaino on harvinaisuus, joten missä päin ap mahtaa asua, kun ylipaino on noin yleistä siellä?

Vierailija
15/208 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungissa. Ja lihavia lapsia on, mutta viime vuosina hälyyttävästi lisääntynyt anoreksia tytöillä ja pojilla sairaalloinen kehonrakennus. Pienestä pyöreydestä ei haittaa ole, sairaalloinen lihavuus eri asia. Anoreksia sitten jo hyvin vakava sairaus, johon osasyynä on median(mm. tämä palsta) sairas asenne(vain hoikka nainen on kaunis ja lihaksikas mies)

Vierailija
16/208 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokavalio on muuten terveellinen ja monipuolinen?

Kerropa mitä haittaa siitä on, odotan mielenkiinnolla.

Ja mitä sitten vaikka lapsi saisi jonkun pienen namin vaikka jokaisella kayppareissulla (käymme kaupassa yleensä 1-2 kertaa viikossa)? Mitä haittaa? Namipäiväkin meillä on, mutta koska siitä ei ole tehty sen suurempaa asiaa mitä odottaa, se unohtuu lapsiltakin usein. Esim. viime vkl kävi näin.

Meillä namia syödään muuten usein, mutta määrät ovatkin sitten pieniä esim. suklaapala ruuan päälle tms. Paitsi joskus kun pidämme leffailtoja ja mässäämme olan takaa (edellinen ollut joskus viime vuoden puolella).

Itse olen huomannut jo ihan omassa ystäväpiirissäni, että monilla karkin syöntiä rajoitetaan karkkipäivään, mutta silloin vedetäänkin sitten kaksin käsin ja joka viikonloppuun kuuluu ne sipsit ja limut. Onko se sitten jotenkin parempi vaihtoehto?

Namipäivän "nameina" viinirypäleitä?! Meillä syödään rehellisesti sanottuna kaikkea mahdollista. Joskus pidämme kunnon mässypäiviä, vuokraamme lasten kanssa elokuvan tai kaksi ja syömme karkkia, poppareita, sipsejä jne. Käymme myös mäkkärissä, hesessä jne. melkein viikottain. Kesällä grillaamme kerran pari viikossa. Ostan usein kaupasta lapsille jotkut pienet namit, itsekin karkkihiirenä tykkään saada jotain makeaa. --

Anteeksi nyt vaan, mutta ei tääkään mun mielestä ole täysin tervettä. Mäkkärissä normaalisti kerran viikossa? Ja niin, tykkäät saada karkkihiirenä jotain makeaa, koska olet luultavasti koukussa sokeriin. Ei se silti tarkoita sitä, että lapset tarvitsisivat usein kaupassa käydessä pienet namit. Enkä mä menisi kritisoimaan sitä, että toisille herkkupäivänä syödään viinirypäleitä. Sehän on ihan lapsesta kiinni, mikä on kullekin suurinta herkkua! Jos pieni lapsi on yhtä onnellinen kulhosta viinirypäleitä tai kulhosta karkkia, niin voi herran jestas jos joku vanhempi oikeasti mieluummin iskee sen karkkikulhon naaman eteen.

Vierailija
17/208 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin laittaa provosoivan aloituksen, siksi laitoin "syöttöporsas" sanan. Halusin paljon ihmisiä keskustelemaan.

Minä rakastan lapsia. Myös oppilaitani. En tuomitse heitä todellakaan ulkonäön perusteella. Pullukoita lapsia vastaan minulla ei ole mitään. Mutta en ymmärrä vanhempia, jotka eivät huolehdi lapsiensa terveydestä, vaan lihottavat heidät sairaalloisen ylipainoisiksi. Se ei ole mielestäni välittämistä terveellä tavalla.

Minä syötän nuorimmalle lapsilleni mieluummin viinirypäleitä kun sokerimakeisia, johtuen siitä, että hän itse tykkää niistä yhtä paljon. Sitäpaitsi sokeri tekee hänet yli villiksi. Joten hölmöhän minä olisin jos viinirypälekipon sijaan antaisin hänelle kupillisen karkkia.

Vierailija
18/208 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin laittaa provosoivan aloituksen, siksi laitoin "syöttöporsas" sanan. Halusin paljon ihmisiä keskustelemaan.

Minä rakastan lapsia. Myös oppilaitani. En tuomitse heitä todellakaan ulkonäön perusteella. Pullukoita lapsia vastaan minulla ei ole mitään. Mutta en ymmärrä vanhempia, jotka eivät huolehdi lapsiensa terveydestä, vaan lihottavat heidät sairaalloisen ylipainoisiksi. Se ei ole mielestäni välittämistä terveellä tavalla.

Minä syötän nuorimmalle lapsilleni mieluummin viinirypäleitä kun sokerimakeisia, johtuen siitä, että hän itse tykkää niistä yhtä paljon. Sitäpaitsi sokeri tekee hänet yli villiksi. Joten hölmöhän minä olisin jos viinirypälekipon sijaan antaisin hänelle kupillisen karkkia.

Ihminen, joka puhuu paskaa oppilaistaan juorusivustolla ja haukkuu lapsia. Etkä edes ole opettaja, vaan joku sairas ihminen, joka haluaa pahaa ihmisille. Jos sinä arvostaisit lapsia, et heitä haukkuisi. Piste.

Vierailija
19/208 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole ainakaan tuollainen ahdasmielinen kusipää tosikko!

Vierailija
20/208 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 varmasti tuollaisen äidin lapsi/lapset sairastuvat syömishäiriöön tai muuhun, kun äitinä on lapsia haukkuva, opettajaksi tekeytyvä hullu. Ei, mulla ei ole lihavaa lasta, mutta tällaiset ketjut ovat sairaita ja kertovat siitä, kuinka sairaita päästään jotkut ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi