Voi hemmetti, 16-vuotias poikani on mennyt ihastumaan johonkin yh-äitiin...
Juuri yläasteelta päässyt poikani on siis ihastunut ja "kimpassa" samanikäisen tytön kanssa, joka on saanut kuukausi sitten lapsen. He näkevät päivittäin, varsinkin nyt kesälomalla, kun ei saanut töitä ja "hengaavat". Olen koittanut puhua pojalle, että koittaisi etsiä jonkun, joka olisi hänen kanssaan samassa elämäntilanteessa, mutta ei... Mitä ihmettä teen?!
Kommentit (199)
suurin osa 15-vuotiasta menettänyt neitsyyden? Vaikea uskoa. Olin itse 18-v, puoli vuotta seurustellut ja ensimmäisten joukossa puuhailemassa lukion luokkakavereista. Joten mielestäni ei vaan 'voi sattua kelle tahansa'.
niin en kirjoittanut "suurin osa" vaan "suuri osa". Ja oli tarkoitettukin näin. Itse menetin neitsyyteni _huomattavasti_ myöhemmin, mutta taisin olla lähinnä poikkeus :)
suurin osa 15-vuotiasta menettänyt neitsyyden? Vaikea uskoa. Olin itse 18-v, puoli vuotta seurustellut ja ensimmäisten joukossa puuhailemassa lukion luokkakavereista. Joten mielestäni ei vaan 'voi sattua kelle tahansa'.
taidat olla elänyt aika kauan sitten tai hiljaisissa ja "nörttimäisissä" porukoissa, meillä ainakin melkein kaikilla oli poikaystävät ja neitsyydet menneet 16 vuotiaana. Enkä usko että nykyaikaan siitä neitsyydestä kovasti pidetään kiinni, vaikka yleistää ei tietenkään voi luulen, että aika 50-50 ihmispolvet menee, että kuuinka moni on 15-vuotiaana enää neitsyt
nyt eletään 2000 luvulla, lapset ja nuoret aikuistuvat noeammin ja seksi ja seurustelu aloitetaan paljon varhaisemmin.. vahinkoja voi sattua kenelle tahansa vaikka ehkäisy olisikin käytössä - se voi pettää.
Mielestäni teiniäiti voi olla yhtälailla hyvä, miksei paljon parempikin, äiti kuin moni "täysi-ikäinen" äiti. On niissä täysi-ikäisissäkin huonoja, ensikodissa asuvia ja sossutuilla eläviä. Mielestäni ap: n poika on vastuullinen ja fiksu ja osoittaa hyvin kypsyytensä kun tukee nuorta äitiä ja välittää hänestä ja lapsesta. Ap taas selkeästi kireä mutsi joka yrittää kontrolloida poikaansa liikaa. Jos homma ei toimi, poika huomaa sen ja oppii "virheistään". Ei aikuisten pidä olla kaikessa auttamassa kädestä pitäen.
Älkää arvostelko teiniäitejä, ihmisiä hekin ovat. miettikääpä jos omalle lapselleni kävisi vahinko ja raskautuisi, haukkuisitteko häntäkin nettipalstoilla? Olisiko kiva lukea arvosteluja omasta lapsestasi ja hänen "virheestään"? Niinpä.
taidat olla elänyt aika kauan sitten tai hiljaisissa ja "nörttimäisissä" porukoissa, meillä ainakin melkein kaikilla oli poikaystävät ja neitsyydet menneet 16 vuotiaana. Enkä usko että nykyaikaan siitä neitsyydestä kovasti pidetään kiinni, vaikka yleistää ei tietenkään voi luulen, että aika 50-50 ihmispolvet menee, että kuuinka moni on 15-vuotiaana enää neitsyt
Tuo kertoo lähinnä siitä millaisissa porukoissa itse olet elänyt. Varsinkin tuo nörteiksi leimaaminen sellaisista ihmisistä jotka eivät hankkiudu mahdollisimman pian neitsyydestään eroon. Ja se että edellinen kirjoittaja on "elänyt aika kauan sitten", pidät häntä jonain mummona? Minkä ikäinen olet? Edelleenkään kaikki lapset eivät paneskele ympäriinsä vaikka eletään kuinka 2000-lukua. Raskaaksi tulevat ovat harvemmin niitä luokan parhaimpia oppilaita.
koska jos tää kertoo sinusta,voit nostaa kunnianloukkaussyytteen.tulosta toi ap kertomus ja vauva.fi antaa ip osotteen. silleen tietävät kuka ja mistä koneelta kirjottanut.
Ei tosiaan voi mitään syytettä nostaa. Huoh...
Jos haluaa nostaa syytteen niin menee ja tekee rikosilmoituksen aiheesta, että vauva.fi-foorumilla on aloitus, minkä epäilee olevan hänestä. Syyttäjä harkitsee, onko asia sellainen, että siitä nostetaan syyte.
Sen jälkeen vasta asiaa tutkitaan ja poliisi voi vaatia osoitetta. Kun on ruljanssia käyty lävitse, pitää vielä todistaa, kuka siitä osoitteesta on kirjoittanut ja se, että koskeeko todella aloitus jotain ihmistä. Lisäksi se, onko kunniaa loukattu. Koska aloitus on anonyymi ja voi koskea ketä tahansa. Mutta blogin osoitteen lisäsi tänne ihan joku muu ja siinä vasta on tullut epäilys, että asia on koskenut jotain kyseistä ihmistä. Joten ap ei ole tehnyt rikosta.
Ainoa, joka käyttäytyi ketjussa huonosti, on se, joka linkitti jonkun blogin tänne. Mutta siltikään ei voi olettaa, että jokainen anonyymi aloitus koskee jotain ihmistä ja siitä voi nostaa syytteen. Eli jos lukee av.lla, että eilen kaupassa näin läskin naisen huonosti käyttäytyvän uhmiksen kanssa, en voi nostaa rikossyytettä, että av.lla puhutaan minusta.
vedä kunnolla sitä jätkää korville ja
opeta se pysymään kotonaan. Jos ei auta
niin isäntä on nössö paskahousu.
16 pikkupoika on laiton nussimaan ketään mitään paitsi itseään.
8-luokkalaisista on harrastanut seksiä 14%, 9-luokkalaisista pojista 26% ja tytöistä 28%.
Lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoista seksiä on harrastanut 31% pojista ja 36% tytöistä.
Toisen vuoden lukiolaispojista 44% ja -tytöistä 52%.
Ammattikoulun ensimmäisen luokan pojista 52% ja tytöistä 66%. 2 vuoden pojista 61% ja tytöistä 76%.
8-luokkalaisista on harrastanut seksiä 14%, 9-luokkalaisista pojista 26% ja tytöistä 28%.
Lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoista seksiä on harrastanut 31% pojista ja 36% tytöistä.
Toisen vuoden lukiolaispojista 44% ja -tytöistä 52%.Ammattikoulun ensimmäisen luokan pojista 52% ja tytöistä 66%. 2 vuoden pojista 61% ja tytöistä 76%.
Mä oon samaa mieltä, et ei se kansliaan vieminen mitään tuomittavaa ole!
Mulla on kolme alle kouluikäistä lasta ja välillä olen niin väsynyt, että tekis mieli vaan itkeä ja nukkua. Ja joo, olen hyvässä iässä ja avioliitossa lapseni saanut, toivottuja ovat kaikki ja rakastan jokaista täydellä sydämellä! Mutta näin kahden kuukauden ikäisen vauvan hormoonihuuruisena äitinä sitä vaan välillä ottais vähän breikkiä, jos voisi. Valitettavasti ei voi, kun mies tekee reissuhommia. Silloin, kun mies tulee kotiin, niin hoitaa lapsia yhden aamun, että saan nukkua pitkään. Ja täytyy sanoa, että ennen sitä puolikuntoisena lasten hoitaminen on välillä jotain aivan muuta kuin teoriassa pitäisi. Äyskin, tiuskin, en jaksa neuvotella isomman lapsen kanssa enkä muutenkaan "kasvattaa" oikeaoppisesti. Mennään vaan eteenpäin miten sattuu. Välillä, kun katson noita telkkarin dokkareita heimovaimoista jne. niin toivon, että voi kun mullakin ois iso yhteisö, aikuisia joiden kanssa jakaa vastuu. Että välillä olisi joku muukin perustelemassa miksei voi pelata wiillä koko päivää jne.
Vaikka "normaali" vireystilassani olen valveutunut vanhempi ja osaan toimia oikein, niin väsyneenä ja babybluesin kourissa se on kuin liisterissä tarpomista.
Jos sillä 16-vuotiaalla tiinalla ei ole vanhempia tai miestä auttamassa vauvan kanssa, niin mikä ihme siinä on niin kamalaa, että ei voisi sitä lasta kansliaan viedä? Kun se on teidän mammojen verorahoista pois? Sanonpa vaan, että yksi terve nuori ja nuoren terve lapsi on paljon parempi kuin kaksi psyykkisesti sairasta ihmistä. Myös niitten verorahojenne kannalta...
on pari kertaa kiikuttanut muksunsa sinne kansliaan, ei tee Tiinasta sen epäkypsemää, kuin sinustakaan. Hän on kokenut baby bluesin (luen hänen blogiaan) ja ensikodissa ne hoitajat mielellään auttaa. Pitäisikö sinun mielestäsi äidin palaa aivan loppuun ja romahtaa? Siinä kärsisi myös lapsi.
Herää kysymys, omistatko itse lapsia..Vai oletko jokin katkeroinut persoona, täällä kirjottelemassa.
Ja niin kuin hän on blogissaankin kirjoittanut, että hän haluaa kirjoittaa avoimesti! Eikä vain niitä ihania ja ruusuisia puolia lapsen kanssa elämisestä. Jos sinulla on lapsi, niin sinun luulis tietävän kuinka rankkaa se voi olla + kaikki muut stressit päälle... -.- Aika idioottimaista kirjottelua sulta.
Varsinkin, jos omia vanhempia ei tuossa tilanteessa ole. Mutta kuinkas paljon verorahoja nuo kaupungilla filosoifat nuoret hipit kuluttaa? Nuo, jotka käy sen lukion ja jää miettimään mitä sitten tekis, vai tekiskö mitään?
Kuitenkin, jos on lapsi kontollaan, niin se jos mikä motivoi työhön ja opintojen pariin. on pelkästään hyvä, että nuori, jolla ei ole omaa perhettä voi tukeutua yhteiskunnan tukiverkkoihin.
Ja kyllä niitä virheitä elämässään tekee moni muukin kuin teiniäidit.
MUTTA ikää katsomatta kuka tahansa tarvitsisi apua vauvan kanssa jolla on vatsavaivoja ja jolla ei ole oikein hyvä olla sen takia. Ymmärsin myös että keskosilla on yleensä enemmän ongelmia sen takia? Blogia seuranneena, välillä nauraneena jutuista, olen silti täysin satavarma että hyvä äitihän on. Nää on taas näitä helppoja ihmisiä ottaa silmätikuksi. Tiina on mielestäni kypsä siinä että osaa kertoa tuntemuksistaan ja hakea apua kun tarvii. Sen koen kypsyydeksi! Ja kenellä elämä olisi ruusuilla tanssimista? Tiina ei myöskään varmaan ole ajatellut kirjoittaa blogia kenenkään hauskuudeksi, vaan kertomaan mitä nuoren äidin elämä on, ei siksi kuinka jeesusta se olisi.
että teiniäiti ei todellakaan kykene sitä lastaan elättämään, vaan siihen tarvitaan iso ja kallis yhteiskunnan tukiverkko. Täällähän palstalla vähän väliä kerrotaan siitä, että teiniäidit ovat yhtä hyviä vanhempia kuin aikuisemmatkin, ja että itse elättävät ja itse maksavat. Tuo blogi kertoo selkeästi, että teiniäitiys on vähän kuin harrastus, jossa voi olla lapsen kanssa kun tahtoo ja kiikuttaa lapsen pois, kun on muuta tekemistä. Ihailtavaa, että teiniäitiys on tehty Suomessa noin helpoksi. Miten mahtaa käydä, kun on aika muuttaa omilleen ja perhetyöntekijä käy vain 4 tuntia päivässä.
Ja niin kuin hän on blogissaankin kirjoittanut, että hän haluaa kirjoittaa avoimesti! Eikä vain niitä ihania ja ruusuisia puolia lapsen kanssa elämisestä. Jos sinulla on lapsi, niin sinun luulis tietävän kuinka rankkaa se voi olla + kaikki muut stressit päälle... -.- Aika idioottimaista kirjottelua sulta.
Joo, munkin mielestä on tosi hienoa että Tiina uskaltaa kirjoittaa rehellisesti niistä negatiivisistakin asioista. Moni varmasti kirjoittaisi (ja kirjoittaakin) vain asioista jotka ovat hyvin, joten Tiinan blogi on mukavaa vaihtelua. Jos näin voi sanoa. :D
Ei kyllä millään uskoisi, että suurinosa teistä vastaajista on aikuisia ihmisiä. Tämä Tiina on pian 16-vuotias, kuinka sen ikäinen nuori voisikaan nyky-yhteiskunnassa olla kypsä äidiksi? Ei kukaan ole kypsä äidiksi heti vaan äidiksi kasvetaan. Mutta Tiina on pian 16-vuotias nuori tyttö, joka meni sänkyyn pojan kanssa, johon oli ihastunut ja ehkäisy syystä tai toisesta jäi käyttämättä. Virheitä sattuu meille kaikille ihmisille. Kuten kaikki tietää, jo yksi ehkäisemätön yhdyntä voi johtaa raskauteen, ja niin nyt tässä tapauksessa pääsi käymään. Jos minulle olisi käynyt noin tuon ikäisenä, en usko, että olisin ollut tarpeeksi rohkea pitämään lapsen silloin. Nostan hattua Tiinalle, hän on rohkea tyttö, joka uskalsi kantaa vastuun tekemisistään!
Tämä kanslia-juttukin on puitu täällä jo moneen otteeseen, mutta haluan nyt itsekin ottaa kantaa siihen. Useimmilla meistä on kotona mies, jolle antaa vastuu lapsenhoidosta yöllä, jos itse on liian väsynyt tai vanhemmat ja miuta tukihenkilöitä, joilta pyytää apua. Tiinan kohdalla näin ei ole. Vaikka hän oli rohkea ja halusi kantaa vastuun teoistaan, ei lapsen biologinen isä sitä valitettavasti ollut. Suomessa teiniäideillä on mahdollisuus asua alkuun ensikodissa, mikä on pelkästään hieno asia. Luulenpa, että kaikki ymmärtävät, ettei ensikodissa asuminen ole mikään yleinen tapa vaan tarkoitettu oikeasti hädässä oleville. Tiina on nuori tyttö, joka on saanut lapsen, hänellä on mahdollisuus asua ensikodissa ja saada apua siellä hoitajilta, pitäisikö hänen jättää käyttämättä tämä tilaisuus vain todistaakseen muille olevansä hyvä äiti iästään huolimatta? Minusta on hienoa, että Tiinalle annetaan tukea kasvaa kyllin hyväksi äidiksi nuoresta iästään huolimatta, ja varsinkin se, että Tiina uskaltaa ottaa avun vastaan! Se, jos mikä on rohkeaa.
Jos minä olisin tämän aloittajan tilanteessa, ottaisin Tiinan lapsineen avosylin vastaan, tarjoaisin mahdollisesti jopa tilaisuutta muuttaa luokseni. Olisin todella ylpeä nuoresta pojastani, joka rakastaa tyttöä ja haluaa olla tämän kanssa siitä huolimatta, että tällä on lapsi toiselle miehelle. Aloittaja on aiukuinen ihminen, mutta sitä ei kyllä uskoisi. Aikuisena ihmisenä pitäisi osata kohdata tällaiset tilanteet, tutustua tyttöön eikä hylätä häntä kuulemiensa juorujen perusteella. Avartaisi varmasti aloittajan maailmankuvaa tutustua tähän nuoreen äitiin. Sinuna, aikuisena ihmisenä pyytäisin pojan ja tytön pöydän ääreen keskustelemaan. En kertakaikkiaan ymmärrä, miksi otat tämän niin vakavasti? Tuossa iässä suhteet ei yleensä kauaa kestää, mutta jos suhteesta kehittyisikin jotain vakavampaa, niin sehän olisi pelkästään hienoa asia ja sinulle syy olla ylpeä nuoresta pojastasi! Ja miksi se, että poikasi päättäisi lyödä hynttyyt yhteen tämän tytön kanssa, tarkoittaisi sitä, ettei poikasi voisi opiskella itselleen unelmiensa ammattia? Miksi se tarkoittaisi sitä, että heidän pitäisi muuttaa kaupungin kerrostaloon vuokralle ja elää sosiaalituilla? Menehän nyt nainen vähän itseesi ja pohdiskele. Toivottavasti tämä asia aukenee sinullekin ennenkuin on liian myöhäistä.
T. Lapseton nainen 21v.
Älä tule hyvä ihminen kertomaan internettiin poikaasi liittyvistä asioista, vaan selvitä asiat poikasi kanssa kasvotusten.
Luuletko todella, että sinua tai ketään muutakaan helpottaa, jos keskustelut ovat täällä kaikkien nähtävillä, etenkin kun on käynyt ilmi kenestä puhut?
Ei ole sinun tai kenenkään vika, että poikasi on ihastunut 15- vuotiaaseen tyttöön jolla sattuu olemaan lapsi. Eikä se ei ole maailman vakavin asia muutenkaan. Ehkä sinun olisi syytä rauhoittua ja katsoa ympärillesi, eikä toimia hetken mielijohteen sanelemana.
Vahinkoraskauksia on tapahtunut kautta aikojen ja tulee tapahtumaan. Asia vaan on niin.
Voit joko hyväksyä poikasi ratkaisut, tai olla hyväksymättä. Ensimmäinen vaihtoehto tulee kaikille helpommaksi. Et voi kuitenkaan loputtomiin määrätä, mitä poikasi tekee. Hän on kuitenkin kahden vuoden päästä jo täysi-ikäinen.
eli alaikäinen, joten mulla on sananvaltaa hänen elämäänsä! Tiedän, että tämä tyttö ei olisi hyvää seuraa lapselleni lapsettomana, eikä siis nyt äitinäkään. Kertoo ihmisestä jonkin verran se, että tulee äidiksi 15-vuotiaana (tänä vuonna 16v.).
Kerro mullekin. Enempää en viitsi edes lukea, ap olet idiootti, toivottavasti poikasi on fiksumpi.
Se että saa lapsen nuorena ei tee kenestäkään huonoa ihmistä, saattaa olla jopa päinvastoin. Ja vaikka tytöllä olisikin arveluttava menneisyys pitää muistaa että MENNYT ON MENNYTTÄ JA IHMISET VOIVAT MUUTTUA!!!! ei ole oikein tuomita ketään sen perusteella mitä olet hänestä kuullut. mistä voit tietää millainen ihminen tämä kyseinen tyttö pohjimmiltaan on kun et häntä selvästikkään tunne? Poikasi on jo 16-vuotias, ei siis enää mikään pikkulapsi, ja osaa kyllä päättää asioistaan. on todella hienoa, että hän uskaltaa seurustella yh-äidin kanssa, sillä moni ei niin tekisi. Ymmärrän kyllä huolesi pojastasi, mutta yritä päästä eroon ennakkoluuloistasi ja katsoa asiaa nuorten näkökulmasta. parempi mennä vähän vastaan ja yrittää tulla toimeen tytön kanssa-ethän voi heidän suhdettaan estääkkään.
16 v. poikani seurustella 15 vuotiaan yksinhuoltajatytön kanssa. En taatusti.
huomio kiinnittyi aloituksen "johonkin yh-äitiin" -kommenttiin. Rohkaiseva asenne.
Nuoret aloittavat seksielämänsä aikaisemmin kuin esim. meikäläiset, jotka olemme 30+. Tyttö on päättänyt pitää lapsen, ok. Tässä yhteiskunnassa se on mahdollista ja hyväksyttävää. Ja onhan siinä joku toinenkin tekijä ollut, haikara sitä vauvaa ei ole tuonut. Tyttö suorittaa peruskoulunsa sitten pienellä viiveellä, tuskin se on sen kummempi asia kuin viettää kaksi tai kolme vuota gradua "valmistellen".
Hatunnosto pojallesi, ap. Kukaan ei ole velvoittamassa häntä mihinkään, mutta mielestäni hän vaikuttaa fiksulta nuorelta mieheltä.
poika 'mummolaan' tms koko kesäksi (varmaan löytyisi jotain hommia nimellisellä palkalla, sukulaisten halon hakkuuta tms) ja kotiarestiin, tuollainen tyttö ei olisi hyvää seuraa lapselleni. 16-v on vielä alaikäinen LAPSI. Tekisin selväksi, ettei tyttö ole tervetullut kotiini.