Voi hemmetti, 16-vuotias poikani on mennyt ihastumaan johonkin yh-äitiin...
Juuri yläasteelta päässyt poikani on siis ihastunut ja "kimpassa" samanikäisen tytön kanssa, joka on saanut kuukausi sitten lapsen. He näkevät päivittäin, varsinkin nyt kesälomalla, kun ei saanut töitä ja "hengaavat". Olen koittanut puhua pojalle, että koittaisi etsiä jonkun, joka olisi hänen kanssaan samassa elämäntilanteessa, mutta ei... Mitä ihmettä teen?!
Kommentit (199)
Minun poikani ei tuon tytön kanssa seurustelisi. Ensinnäkin, vanhempana olen lapsestani vastuussa 18-vuotiaaksi saakka. Niin kauan, kun lapseni asuu minun ja mieheni talossa, ja me vastaamme elatuksesta, me määritämme raamit. Ja niihin ei kuulu heilastelu teiniäidin kanssa. 15-16 -vuotias ei tarvitse seksikumppania. Toiseksi, juuri synnyttäneen äidin tehtävä on vauvan hoito, ei uuden poikaystävän etsintä. Todella toivoisin, että ensikodissa kiinnittäisivät huomion tähän.
Ei 16-vuotiasta voi missään vankilassa pitää, taatusti tekee niin kuin haluaa vapaa-aikanaan kodin ulkopuolella. Ja seksiäkin monet tuon ikäiset harrastavat, eivät ehkä omassa kotonaan, mutta kyllä paikan keksivät. Herää jo!
Olen sen verran kiinnostunut lapsestani, että tiedän missä poikani liikkuu samoin kuin hänen kaverinsa. Mutta meille on käynyt hyvä tuuri, pojan kavereiden vanhemmilla on samanlaisia kasvatuksellisia periaatteita kuin meillä.
Emme asu Suomessa, täällä lapsista välitetään aidosti ja teini-ikäinen kotona asuva todellakin kunnioittaa vanhempiaan. Tuntuu olevan Suomessa vieras ajatus, seuraukset tulevat varmasti olemaan karmeita.
Ja tiedät siis sen että Tiina on etsimällä etsinyt poikaystäväänsä ja juuri silloin samalla vienyt lapsensa kansliaan? Perun puheeni kun tiedät tästä selkeästi enemmän kuin minä.
Vai oletko ehkä itsekin ollut joku teini-äiti kun täällä palstalla roikut? Et sä ainakaan varmaan mikään kauhean kypsä ihminen ole, jos lähtökohtaisesti suhtaudut noin ennakkoluuloisesti.
PS On aika ymmärrettävää että tuo Tiina on tullut tsekkaamaan tämän keskustelun koska niin moni asia täsmäsi aloitukseesi ja joku on linkittänyt hänen blogiaan tänne ja kommentoinut tästä keskustelusta hänen blogiinsa.
oli vienyt vauvan parina yönä ensikodin kansliaan hoidettavaksi, koska vauva oli huutanut monta tuntia kurkku suorana..mahavaivojaan. Tyttö oli kärsinyt melkein kaksi viikkoa tolkuttomasta päänsärystä,johon ei auta mikään + tyttö oli tietenkin väsynyt (mitä varmasti kaikki on) ja hänellä oli se..mikä lie baby blues? näin tyttö sais siis levättyä !! eiköhän se ole aikalailla sama jos tyttö asuisi lapsen isän kanssa ja isä joku yö vahtisi lasta,syöttäisi ja kaikkea..tässä tapauksessa tytöllä ei vaan ole lapsen isä rinnallansa ja ensikodissa he auttavat !! ei olisi mitään järkeä antaa tytön romahtaa loppuun asti.
huomio kiinnittyi aloituksen "johonkin yh-äitiin" -kommenttiin. Rohkaiseva asenne.
Nuoret aloittavat seksielämänsä aikaisemmin kuin esim. meikäläiset, jotka olemme 30+. Tyttö on päättänyt pitää lapsen, ok. Tässä yhteiskunnassa se on mahdollista ja hyväksyttävää. Ja onhan siinä joku toinenkin tekijä ollut, haikara sitä vauvaa ei ole tuonut. Tyttö suorittaa peruskoulunsa sitten pienellä viiveellä, tuskin se on sen kummempi asia kuin viettää kaksi tai kolme vuota gradua "valmistellen".
Hatunnosto pojallesi, ap. Kukaan ei ole velvoittamassa häntä mihinkään, mutta mielestäni hän vaikuttaa fiksulta nuorelta mieheltä.
nimittäin kuka määrittelee sen onko 16-vuotias teinityttö kypsä äidiksi vai ei? Tähän haluaisin erittäin pätevän vastauksen itsekin 16 vuotta muutama kuukausi sitten täyttäneenä.
En ymmärrä sitä miten _aikuiset_ ihmiset jaksavat väitellä tälläisestä asiasta päivästä toiseen. Se on varmaan tytön ja hänen perheensä oma asia, pitävätkö he lapsen vaiko eivät. Ja pojan puolesta olen erittäin tyytyväinen, sillä tiedän oman ikäisteni poikien käyttäytymistavoista paljon, ja harva tuon ikäinen poika uskaltaisi alkaa seurustelemaan yh-äidin kanssa! Olen saanut monien teiniäitien blogien lukemisen jälkeen paljon erilaisemman käsityksen synnyttämisestä ja teiniäitinä olemisesta ja käsitys on ollut ainoastaan hyvä. Ja rohkea päätös tytöltäkin pitää lapsi :-)
nimim. itse en siihen vielä pystyisi
eli alaikäinen, joten mulla on sananvaltaa hänen elämäänsä! Tiedän, että tämä tyttö ei olisi hyvää seuraa lapselleni lapsettomana, eikä siis nyt äitinäkään. Kertoo ihmisestä jonkin verran se, että tulee äidiksi 15-vuotiaana (tänä vuonna 16v.).
Poika sanoo, että ei ollut tavannut tyttöä vielä tämän raskausaikana, mutta toisaalta mistä sitäkään tietää...
ap
1) Mitä se äitiys kertoo tuosta tytöstä? Minä en ainakaan saa ajateltua muuta kuin että hän aloitti seksielämän ehkä pikkuisen tavanomaista nuorempana, kävi vahinko, ja hän teki vaikean ja rohkean päätöksen pitää lapsi. Voisitko tyyntyä ja kertoa, millainen tuo tyttö on? Vai teitkö hänestä johtopäätöksen yhden ominaisuuden perusteella. Entäpä jos hän muutoin on reipas nuori nainen, joka hoitaa asiansa hyvin?
2) Kyllä sinä täällä voit esittää hyvinkin painokkaasti, että sinulla on sananvaltaa poikasi elämäänsä. Voithan esimerkiksi lakata antamasta hänelle taskurahaa. Ja voit esittää vaatimuksia, joita hän ehkä noudatta... tai sitten ei. Jos 16-vuotias nuori päättää toimia äkäisen äitinsä tahdon vastaisesti, saattaa äiti tarvita jotakin kättä pitempää sen toiminnan estämiseksi.
3) Yritähän nyt vähitellen oivaltaa, että lapsesi ei ole käskyläisesi enää. Kasvatuksesta ei ole jäljellä paljon muuta kuin itsenäistymisen tukeminen lähivuosina. Rähjäämällä, jos sitä teet, edesautat lähinnä poikasi muuttoa kotoa aikaisemmin kuin olisi ehkä hyväksi. Sinun osasi alkaa olla se, että opettelet tuntemaan pojassasi sen aikuistuvan miehen, joka tekee omia päätöksiä. Joitakin rajoja ja seuraamuksia voit vielä asettaa, mutta niiden noudattaminen alkaa olla poikasi hyvästä tahdosta kiinni - ellet ole jo lannistanut ja nujertanut häntä nyhveröksi. Tosin nyhveröt eivät ruukaa löytää tyttöystäviä tuossa iässä...
Olisin kovin onneton jos 16 vuotias ryjähtäisi yh-äitiin. Sorry vaan, mutta ei ole mikään meriitti olla äiti, yh, nuori, koulut kesken. Haluan pojalleni parempaa enkä wt meininkiä.
Ei se teinisuhde kuitenkaan kauaa kestä.
En todellakaan ymmärrä, miten jotkut voivat puolustaa jotain yh-mammaa täällä. Se on kevytkenkäisyyden ja huonon itsekontollin merkki, jos tulee raskaaksi alaikäisenä. En kuuna päivänä antaisi poikani hairahtua tuollaiseen, en edes täysi-ikäisenäkään. Ensinnäkään minä en alkaisi toisten pentuja elättää ja toisalta haluan pojalleni hyvän tulevaisuuden. Siihen eivät valitettavasti uusperhe ja yh-äidit kuulu...
aina näille luusereille! Jos miettii omia tuttuja teini-iässä, niin tasan ne epäkypsimmät ja yksinkertaisimmat pökäsivät lapsen teininä. Monet nuoret ovat säntillisiä, älykkäitä ja eteepäin meneviä. Mutta eivät nuo teinit niitä lapsia saa vaan juuri ne, joille voisi suositella lapsenteon lykkäystä mahdollisimman myöhäiseen ikään.
Mitä taas ap:n tapaukseen tulee, niin koita ap varovaisesti ohjailla poikaa pois tuosta suhteesta. Lisäksi nyt on oltava ehkäisyn kanssa tarkkana. Niin kauan kuin ei tule vahinkoa, niin pojan on helppo häipyä järkiinnyttyään. Jos taas suhde kestää vuodesta toiseen, niin sitten se oli tarkoitettu niin. Epäilenpä kuitenkin ja nyt tärkein on se ehkäisy!
Ole kohtelias myös tytölle, mutta tee kohteliaan jämptisti selväksi ettet avusta mitenkään vauvan kanssa, et ota vauvaa hoitoon ja jos poika ottaa, niin et silloin ole apuhoitajana paikalla. Et myöskään auta rahallisesti tms. vauvaan liittyen.
Eli selvää on että vauvan äiti on vauvavastuussa, et sinä varsinkaan, mutta ei pitäisi isä-roolissa olla poikasikaan.
Pidä neutraali avarakatseinen ja kohtelias linja, niin säilytät välit poikaasi ja hän saa tehdä elämän oppituntinsa itse siten, että taustalla on häntä tukeva ja ymmärtävä koti, jota vastaan kapinoidakseen ja omaa tahtoat osoittaakseen ei tarvitse ruveta leikkimään kotia, vaan jos kotikuvioon haluaa, niin motiivi ei ainakaan ole kapinointi vaan joku muu.
Kyllä mä uskon että tuo vaihe pian ohi menee kun et kovin voimakkaasti ota kantaa mihinkään suuntaan pojallesi. Et suutu hänelle, etkä ole epäystävällinen, etkä myöskään tytölle. Inhimillistä käyttäytymistä sinulta ja neutraalia. Kyllä tuo asetelma on sitä sorttia pojankin ikä huomioiden, että voisi sanoa tässä asiassa että "kyllä routa porsaan kotiin ajaa". Kunhan ei mene tekemään toista lasta tälle naiselle, siitä voisit ystävällisessä hengessä muistuttaa, että vaikka tyttö on jo äiti, ei seurustelu tarkoita että heti on itsekin alettava lapsia vääntämään jo syntyneen "sisaruksiksi", sitähän tämä tyttönen saattaa haluta, että kun kerta vahinko on jo tapahtunut, niin tekee sitten kaikki lapset heti vaan nuorena, niin on sitten "hoidettu pois alta" ennen ammatin hankintaa jne. Sinänsä sekin fiksu kuvio, mutta ei tarvitse olla sinun poikasi kuvio.
aina näille luusereille! Jos miettii omia tuttuja teini-iässä, niin tasan ne epäkypsimmät ja yksinkertaisimmat pökäsivät lapsen teininä. Monet nuoret ovat säntillisiä, älykkäitä ja eteepäin meneviä. Mutta eivät nuo teinit niitä lapsia saa vaan juuri ne, joille voisi suositella lapsenteon lykkäystä mahdollisimman myöhäiseen ikään.
Mitä taas ap:n tapaukseen tulee, niin koita ap varovaisesti ohjailla poikaa pois tuosta suhteesta. Lisäksi nyt on oltava ehkäisyn kanssa tarkkana. Niin kauan kuin ei tule vahinkoa, niin pojan on helppo häipyä järkiinnyttyään. Jos taas suhde kestää vuodesta toiseen, niin sitten se oli tarkoitettu niin. Epäilenpä kuitenkin ja nyt tärkein on se ehkäisy!
Ei poika elämäänsä pilaa mutta tuo teiniäiti on sen jo tehnyt.
Taitaa olla juuri 16 täyttänyt luulen, eli huomannut jo 14-vuotiaasta asti...
Aris Torres kirjoitti:
Anna heidän olla
Eiköhän tilanne ole jo selvinnyt tässä viidessä vuodessa. Kiva, että kävit ketjun kuitenkin nostamassa.
Poikasi on tämän tytön kanssa sen takia että tämä tyttö ei kovin tarkkaa tavarastaan. Poikasi on niin ressukka että ei saa muualta pesää...
On kiva nostella wanhoja ketjuja ihmisten iloksi.
On se kumma, ettei ap saisi puuttua ALAIKÄISEN lapsensa elämään mitenkään. Suhde on vaikea kokonaan kieltää, mutta ehkäisy pitää pitää nyt kunnossa. Voi muuten tulla äkkiä toinen vauva ja sitä kautta poikasi joutuu lapsena leikkimään perhettä jonkun teinitytön sekoilujen takia. Voi, voi. Pojan pitää nyt pitää ehkäisystä huolta tosi tarkkaan!
Niin, tässä on kyse siitä kuuluisasta kotikasvatuksesta. Minulla on fiksu poika, jolla on kunnianhimoiset tavoitteet elämässään ja hänelle on myös opetettu raha-asioita. Hän hyvin tietää, että asuminen ei ole ilmaista.
Jotenkin älytön tuo sinun kommenttisi, joka paljastaa sen, että et ymmärtänyt kommenttiani lainkaan. Juuri synnyttänyt äiti voi toki liikkua ensikodin ulkopuolella, ja tutustua muihin nuoriin äiteihin. Sen sijaan en ymmärrä miksi nuori äiti käyttää energiaansa uuden poikaystävän etsintään ja samanaikaisesti nakkaa vauvansa kansliaan hoidettavaksi kun vauva itkee. Tämä kertoo minusta loistavasti siitä, että 15-16 -vuotias ei pääsääntöisesti ole kypsä äidiksi.