Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt loppuu vanhemmilta perhepäivähoitajien pompottelu

Vierailija
21.06.2011 |

Aivan oikein. Enää ei hoitoaikoja varata noin vaan 7-17 jos sattuu tarvimaan vaan just sen minkä OIKEASTI tarvii. Ihasn sairastahan tuo touhu on ollukki. Käydään kampaajalla ja kaupassa ja löhötään kotona, eikä ymmärretä että myös perhepäivähoitajilla on oma elämä. Todellinen tarve on sitte ihan eri asia. Mutta tuskin kukaan tarvii 12 hoitopäiviä lapselleen. Jas jos tarvii niin paikka on silloin mielestäni päiväkoti.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on niin, että yhteiskunta on muuttunut paljon. Nykyään kaupat saavat olla auki melkeinpä ihan miten sattuu. Lähes joka yrityksessä pidennetään aukiolo aikoja.

Työajat eivät enää ole niin kuin ennen. Työnantajat vaativat ilta ja aamuvuoroja. Monella lapsi perheellä on juuri niin, että se todellinen tarve on 7 - 17 välillä.

Mites nyt käy perhepäivä hoitajille ? Kun vanhemmat ei oikeesti osaa sanoa lapsen hoito-ajoista muuta kuin 7 - 17 välillä. Eli he hakevat päiväkodin paikkoja, ja perhepäivähoitajat jää käyttämättä.

Monesti työnantaja antaa työvuorot noin 2 viikkoa ennen jakson alkamista. Joten tosiaan voi olla päiviä jolloin lapsi on vain 4 tuntia hoidossa, ja sitten on päiviä jolloin vanhemmat menee samanlaiselle työvuorolle ja silloin hoito aika on tosiaan 7 - 17 (tai pahimassakin tapauksessa pidempi..)

Tuntuu niin kummalliselta, että nyt kun työntekijät pitäisi joustaa työnantajalle ja olemaan valmis melkeinpä kaikkiin työaika muutoksiin, niin se taho joka mahdollistaa vanhempien työssä käymisen kiristää omia ehtoja...

En ymmärrä tätä ollenkaan ?

Vierailija
22/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu kyllä olen työelämässä ollut pitkään ja tällä hetkellä perhepäivähoitajana. Juu edellisenä iltana jos vanhemmilla työaika muuttuu, niin ei kai se perhepäivähoitajan ongelma ole. jos hoitajalle ei tämä aika sovi niin sitten ei. Jos alun perin sen hoitoajan on varmannut 7-17 niin minä ainakin vaadin että edellisellä viikolla ilmotetaan tarkat ajan ja niitä myös noudatetaan. Jokaisella on oikeis tietää miten niitä töitä on ja vaikka kuin olisi kotona niin vanhemmilla ei oo mitään mielivaltaista oikeutta tuoda ja hakea lasta miten tykkää. Koittakaa nyt tajuta. Mutta ettehän te tietenkään tajua kun pääasia on että ite saa rentoutua ja pomppia miten tykkää, mitäs yhdestä joitajasta ja lapsesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu kyllä olen työelämässä ollut pitkään ja tällä hetkellä perhepäivähoitajana. Juu edellisenä iltana jos vanhemmilla työaika muuttuu, niin ei kai se perhepäivähoitajan ongelma ole. jos hoitajalle ei tämä aika sovi niin sitten ei. Jos alun perin sen hoitoajan on varmannut 7-17 niin minä ainakin vaadin että edellisellä viikolla ilmotetaan tarkat ajan ja niitä myös noudatetaan. Jokaisella on oikeis tietää miten niitä töitä on ja vaikka kuin olisi kotona niin vanhemmilla ei oo mitään mielivaltaista oikeutta tuoda ja hakea lasta miten tykkää. Koittakaa nyt tajuta. Mutta ettehän te tietenkään tajua kun pääasia on että ite saa rentoutua ja pomppia miten tykkää, mitäs yhdestä joitajasta ja lapsesta.

Koeta nyt itse tajuta - vaikka se selvästi sinulle onkin haasteellista - ettei vanhempien työn joustava-aikaisuus ole mitään "pomppimista ja rentoutumista"...

Vai onko se sinulta pelkkää itsekkyyttä ja laiskuutta, että SINÄKÄÄN et tiedä varmuudella, koska hoitolapset ovat lähteneet ja sinä vapaa...?

Vierailija
24/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvä, etten tarvinnut aikoinani perhepäivähoitajia, jos heidän käsityskykynsä on noin heikko. Ei tässä ole kyse siitä, että vittumaisuuttaan pidettäisiin lapsia hoidossa miten sattuu, vaan se nyt on nykyaikaa monessa duunissa, että päivä alkaa ja päättyy joustavasti parin tunnin haarukassa, eikä niitä tiedä kuin vasta edellisenä päivänä.

Vierailija
25/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en pidä lapsiani "turhaan" hoidossa, jos on meno esim kampaajalle, lasten isä tai mummi tms hakee lapset ajallaan! Lasten kanssa käyn kaupassa tai sitten lähden töistä sen verran aikaisin että käyn ennen kuin haen heidät, hoitoajan puitteissa. työmatkoihin menee 1 h/pv joten se sanelee sen miten pitkään lapset ovat hoidossa, haen niin pian kuin mahdollista!

Vierailija
26/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvä, etten tarvinnut aikoinani perhepäivähoitajia, jos heidän käsityskykynsä on noin heikko. Ei tässä ole kyse siitä, että vittumaisuuttaan pidettäisiin lapsia hoidossa miten sattuu, vaan se nyt on nykyaikaa monessa duunissa, että päivä alkaa ja päättyy joustavasti parin tunnin haarukassa, eikä niitä tiedä kuin vasta edellisenä päivänä.

Ja tolle yhelle joka tosta karaokebaarista ja puistostaa kirjotti... ei kaikki hoitajat keskity juoruamiseen ja muuhun turhaan puistossa. mutta sitäö en ymmärrä että miksei työkavereiden kanssa voisi vaihtaa muutamaa sanaa? Varmaan itsekki saatat töissä jutella jollekkin?

Itse en noihin juoruihin kuulu, vaikka pph olenkin.

Vierailija
27/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette kyllä kummallisia. Justiinsa yhdessä ketjussa sanottiin että kyllä varmasti kaikilla on mahdollisuus tehdä lyhennettyä työaikaa ja ottaa liukumat käyttöön lapsen hyväksi. Mutta nyt sitten ette pystykään lähtemään töistä sovitun työajan puitteissa.

On aivan oma moka jos suostuu siihen että työnantaja saa pompottaa. Minä lähden töistä tasan silloin kun työaika loppuu ja ymmärrän hyvin että perhepäivähoitajatkin tekevät niin. Ei jousto työnantajan hyväksi ole mikään pakko vaan se on valinta.

Jos ei pysty sanomaan tarkkoja hoitoaikoja niin sitten vaihtoehtona on päiväkoti, siellä saa olla vaikka 10 tuntia.

Vierailija
28/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuullu kauhutarinoita muilta hoitajilta. Mä en ymmärrä vanhempia jotka eivät pysty edes kaupassa käymään lasten kanssa. Ja muutenki .. miksi niitä lapsia tehdään jos ne kuitenkin sitten ovat valtaosan hereilä oloajastaan muualla kuin kotons?

Ja kuka tahansa pystyy pitämään lasten hoitoajan Yhdeksän tunnin mittaisena kunhan vaan halua löytyy.

Kyllähän työaika sinne 9 tuntiin jääkin lähes kaikilla, esim. 8 tuntia. Mutta päälle tulee ne työmatkat.

Oma työaikani on 7 h 45 min. Palkka tulee 7 h 15 min mutta siihen päälle tulee palkaton 30 min ruokatauko joka on pakko pitää.

Sitten päälle tulee työmatkat, vähintään tunti suuntaansa jos omalla autolla menen. Jos menen bussilla, en edes pysty tekemään täyttä työpäivää, koska bussi menee matkaa hitaammin ja koska päiväkoti menee kiinni klo 17.

Lapseni hoitopäivä on koko päiväkodin aukioloaika, klo 6.15 - 17.00 JOS menen bussilla, enkä kuitenkaan saa täyttä päivää vaan jää miinukselle!! Onneksi minulla on liukuvat työaika. Muuten ei onnistuisi.

Kun menen autolla, vien lapsen 6.15 - koska silloin pääsen töihin tunnissa, 15 min myöhemmin olen aamuruuhkassa ja ajallisesti matka pitenee.

Lähden töistä noin klo 15, ja olen päiväkodissa klo 16.

Ja kaupassa kyllä käyn ilman lapsia: lapsi on väsynyt päiväkodin jälkeen, ja nälkäinen. Jos menemme suoraan päiväkodista kauppaan, on nälkä, väysmys ja itku. Ruokailun jälkeen lapsi ei halua enää kotoa lähteä, haluaa olla kotona ja leikkiä.

Minulla ei ole sitä mahdollisuutta että mies on kotona ja minä kaupassa tms., kun miehellä on erittäin hankalat työajat ja toisinaan 10 pv:n työputki, jolloin minä olen yksin lasten kanssa. Ja silloin kyllä itseäni ja lapsia säästääkseni vien lapsen hoitoon kun olen vapaalla, tai käyn kaupassa. Maksan tietyistä päivistä ja silloin lapsi on hoidossa.

Mutta lapseni ei olekaan työhönsä ja lapsiin kyllästynyt perhep.hoitaja. Jos päiväkodin tädit haukkuaa minua tämän takia, niin ihan vapaasti, jos oma elämä puuttuu. aina on oltava joku joka on itsensä alapuolella ja voi arvostella jos on vähän pieni elämä.

Vierailija
29/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette kyllä kummallisia. Justiinsa yhdessä ketjussa sanottiin että kyllä varmasti kaikilla on mahdollisuus tehdä lyhennettyä työaikaa ja ottaa liukumat käyttöön lapsen hyväksi. Mutta nyt sitten ette pystykään lähtemään töistä sovitun työajan puitteissa. On aivan oma moka jos suostuu siihen että työnantaja saa pompottaa. Minä lähden töistä tasan silloin kun työaika loppuu ja ymmärrän hyvin että perhepäivähoitajatkin tekevät niin. Ei jousto työnantajan hyväksi ole mikään pakko vaan se on valinta. Jos ei pysty sanomaan tarkkoja hoitoaikoja niin sitten vaihtoehtona on päiväkoti, siellä saa olla vaikka 10 tuntia.

Tosiaan on niin, että välillä joutuu jäämään tekemään loput. Palvella asiakasta joka juuri tuli ovesta sisään vaikka sulkemisaika on ihan hetken päästä. Meillä kaikilla ei ole säännöllistä työaikaa. Monella elää myös aika epävarmassa tilaanteessa. On YT-neuvottelut, lomautuksia jne. Monella ei edes ole vakituista paikkaa. Se on helppo sanoa kun on vakituinen virka, ja jos voi jättää työpaikan vaikka tehtävä on kesken. Ole onnellinen, me muut yritetään joustaa työnantajan ja asiakkaan ja nyt vielä hoidon kanssa.

Tämä perhepäivähoitaja luulee että kaikki käyvät kaupassa ja kampaajalla, ja tämän vuoksi ei hae lapsiaan hoidosta. Suurin osa ainakin minun tuttavista hakee lapsen mahdollisimman nopeasti työpäivän jälkeen.

Ainakin me jätämme nyt perhepäivähoitajan, ja siirrymme päiväkotiin. Meidän lapsilla, vaikka välill' on pitkiäkin päiviä, saa myös yllättäviä vapaa päiviä hoidosta. Kun ylityöt korvataan. Joten jäähän perhepäivähoitajilta myös nämä ylimääräiset vapaat pois.....

Vierailija
30/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotikunnassani ei vieläkään ole tiedotettu mitään hoitoajoista! Päiväkotipaikkoja ei ole vapaana joten pph-lapsia ei voida siirtää päiväkotiin. Ei ole tietoa maksaako kunta ylityökorvauksia vai antaako vapaata hoitajille ylitunneista jolloin lapset varahoidossa pari kk vuodesta. Ja jos näin niin onko lapsimäärän ylitys varahoitajalla silloin enää lain sallima tilapäinen? Ei mielestäni. Mulle kelpaisi vallan mainiosti hoitajan työaika 7.15-16.30 tmv - kunhan saisi jotain tietoa asiasta! Kysynyt olen suoraan päivähoidon ohjauksesta mutta päätökset ovat kuulemma kesken!

Oma hoitajamme on loistava. Lapset ovat hoidossa n. 9h päivässä, työmatkani ovat 30 min. Miehen työmatka 2h eli ei voi viedää tai hakea lapsia kun lähtee 5.30 ja kotiutuu 17.30. Lyhennettyä työaikaa voisin tehdä joo, palkka pienenisi mutta työt ei vähenisi. Ei se omaa jaksamista ainakaan parantaisi.

Vierailija
31/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotikunnassani ei vieläkään ole tiedotettu mitään hoitoajoista! Päiväkotipaikkoja ei ole vapaana joten pph-lapsia ei voida siirtää päiväkotiin. Ei ole tietoa maksaako kunta ylityökorvauksia vai antaako vapaata hoitajille ylitunneista jolloin lapset varahoidossa pari kk vuodesta. Ja jos näin niin onko lapsimäärän ylitys varahoitajalla silloin enää lain sallima tilapäinen? Ei mielestäni. Mulle kelpaisi vallan mainiosti hoitajan työaika 7.15-16.30 tmv - kunhan saisi jotain tietoa asiasta! Kysynyt olen suoraan päivähoidon ohjauksesta mutta päätökset ovat kuulemma kesken!

Oma hoitajamme on loistava. Lapset ovat hoidossa n. 9h päivässä, työmatkani ovat 30 min. Miehen työmatka 2h eli ei voi viedää tai hakea lapsia kun lähtee 5.30 ja kotiutuu 17.30. Lyhennettyä työaikaa voisin tehdä joo, palkka pienenisi mutta työt ei vähenisi. Ei se omaa jaksamista ainakaan parantaisi.

Vierailija
32/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jokanen perhe tekee omat hoitosopimuksensa oman perheen tarpeitten mukaan.

Jos joku tarttee hoitoa 7.00 ja toinen 9.00 niin siinä on pari tuntia heittoa. Ja samaa on varmaan toisessa päässä? Osa haetaan klo 14 ja osa 18?

Pituutta päivälle tulee koska lapsia tulee PERHEIDEN eroavien tarpeiden mukaan, voisihan niitä ylitöista maksaa sen kellonajan mukaan aina kun tulee ylitöitä?

2

Vierailija
33/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitn että olin 13 viestissä 33. :D

Vierailija
34/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä voit olla noin perssilmäinen, vaikka ITSEKIN TEET työtä, jossa työaika joustaa! Mietipä, mitä vaadit... jos itse veisit lapsiasi kodin ulkopuoliseen hoitoon, lapsesi hoitopäivä olisi koko ajan eripituinen ja ilman mitään varoitusaikaa. Miten sitten kehtaa vaatia, että muut - joilla voi olla aivan yhtä lailla lyhyellä varoitusajalla joustoa vaativa työaika - pitäisi osata jo edellisellä viikolla ennustaa, onko seuraavan viikon torstaina palaveri jo kello 8 vai kenties vasta klo 12.... Totta kai hoitajan elämää pitää kunnioittaa kertomalla mahdollisimman aikaisin muutoksista. Mutta muistutan, että nykyään työelämä voi olla aika haastavaa, eikä kaikilla OLE mitään mummoa tai serkkulikkaa, jonka voisi värvätä hätäavuksi.

Siis mähän rakotin tässä että, ei kai pph:n tarvi olla aamulla kärppänä valmiina kello seittemän et jos Annastiinakaroliina nyt tulee hoitoon kja siellä istut ja ootat kun mamma tuo lapsen kello 9.30. Kyllä on oikeus ja kohtuus vaatia et lapsen hoitoajat ilmotetaan viimestään edellisellä viikolla. Et sinäkään varmaan alkais olemaan valmiina joka hetki ja käyttäis omaa aikaasi turhaan.

hoitolapset tulee...? Höh. Kyllä se pph hoitaa normaaleja kodin töitä ja aamupuuhia siinä lastentulon lomassa ja se on aivan ok. Pointti oli, että sen lapsen aikatauluja ei VÄLTTÄMÄTTÄ TIEDÄ vielä edellisellä viikolla, koska vanhemman työ voi useinkin olla joustava-aikaista. Joskus on aamulla palaveri tai asiakaskeikka, joskus ei ja ne voi tulla työntekijän tietoon vasta edellisenä PÄIVÄNÄ. Tietenkin niistä on silloin kerrottava myös hoitajalle, mutta aikavaatimuksesi on kohtuuton, etkä itsekään kykenisi moiseen ennakointiin. Koska itsekin teet tuollaista joustava-aikaista työtä, sinun luulisi ymmärtävän asian.

kuuluvat päiväkotiin, siellä on kuitenkin joku aina siihen sulkemisaikaan asti ja saa siitä palkan.

Mistä lähtien pph:lla on ollut "joustava-aikainen" työaika? Ei minulla ainakaan ole, enkä sellaista ottaisikaan. Toki joustan tarvittaessa sopimuksen mukaan, mutta en todellakaan päivystä.

t. pph

Vierailija
35/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kokemusta sekä ryhmiksestä että päiväkodista ja molempiin ollaan ilmoitettu sairasteluja ja työajan muutoksia edellisenä iltana.

Jossain vaiheessa ryhmiksessä aletaan katsomaan vinoon. Sama ilmeisesti pph.lla?

Tarhaankaan ei voi mennä kun huvittaa. Sinnekin on ilmotettu listaan milloin kukakin lapsi on hoidossa ja otetaan tarvittava määrä hoitajia.

Pph.lla on myös se oma ryhmä ja ihan yhtä paljon luulisi se syövän tarhanhoitajaa jos lapsi ei tule hoitoon klo 8.

Minusta ylitöistä pitäisi aina toki maksaa, tämä on suuri puute hoitajille mutta haluan jaksaa uskoa että hoitajat tykkää ottaa lapsia kotiin kun perhe itse tarttee hoitoa kuin vedetään jotkut kellonajat? Kai siinä joku näkee puolensa että Martti tulee klo 6.30 ja Vertti 9.00? Ja jos työajassa muutoksia vanhemmilla niin hoitoon ilmotetaan päivää ennen?

Siinä tuskin ei ole ongelmaa jos lapsi jää kotiin viettämään pidempää päivää äidin kanssa?

Vierailija
36/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tehdään hyvin paljon klo 8-16 työpäiviä. Noilla sinun asettamillasi kellonajoilla, rajaat aikamoisen määrän perheitä pois. Mutta tämä ei liene sinulle mikään ongelma.

Olen kunnallinen pph ja noin se vaan menee. 9

Vierailija
37/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiviä ja lapset samasta perheestä. Liukuva työaika, mutta kun hoidetaan ruokakauppareissut ja vaateostosreissut, kun lapset ovat hoidossa. Se sapettaa. No tällä menoo kertyy syksyllä sitten vapaapäiviä, kun uus laki astuu voimaan.

Vierailija
38/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jokanen perhe tekee omat hoitosopimuksensa oman perheen tarpeitten mukaan.

Jos joku tarttee hoitoa 7.00 ja toinen 9.00 niin siinä on pari tuntia heittoa. Ja samaa on varmaan toisessa päässä? Osa haetaan klo 14 ja osa 18?

Pituutta päivälle tulee koska lapsia tulee PERHEIDEN eroavien tarpeiden mukaan, voisihan niitä ylitöista maksaa sen kellonajan mukaan aina kun tulee ylitöitä?

Jokainen joutui tinkimään aamusta tai iltapäivästä.

Niin kauan väännettiin, että kaikki lapset ovat pikalla 7-16 välillä. Vaihtoehtona olisi ollut siirto päiväkotiin ja sitä kukaan vanhemmista ei halunnut.

2

Vierailija
39/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni on paperilla saanut ajat "sopimaan", mutta todellisuus iskee syksyllä ja talvella kun vanhemmat eivät pystykään noudattamaan sovituja hoitoaikoja. Välimatkat voivat olla pitkiä ja liikenteessä milloin minkäkinlaisia viivästyksiä ja työpaikat ja työtehtävät vaihtuvat vuoden aikana. Alkaa varmasti kiristää vanhempien ja hoitajien hermoja kokoaikainen kellon tuijottelu ja hoitoajasta nipottaminen ja huomataan että se tarha on kuitenkin joustavampi paikka.

Vierailija
40/81 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiviä ja lapset samasta perheestä. Liukuva työaika, mutta kun hoidetaan ruokakauppareissut ja vaateostosreissut, kun lapset ovat hoidossa. Se sapettaa. No tällä menoo kertyy syksyllä sitten vapaapäiviä, kun uus laki astuu voimaan.

lapsi joutuu heittopussina milloin mihinkin tarhaan varahoitoon pari kertaa kuukaudessa? Tuskin yhdestä tarhasta löytyy kaikille varahoitopaikka joka ikinen kerta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän