Nyt loppuu vanhemmilta perhepäivähoitajien pompottelu
Aivan oikein. Enää ei hoitoaikoja varata noin vaan 7-17 jos sattuu tarvimaan vaan just sen minkä OIKEASTI tarvii. Ihasn sairastahan tuo touhu on ollukki. Käydään kampaajalla ja kaupassa ja löhötään kotona, eikä ymmärretä että myös perhepäivähoitajilla on oma elämä. Todellinen tarve on sitte ihan eri asia. Mutta tuskin kukaan tarvii 12 hoitopäiviä lapselleen. Jas jos tarvii niin paikka on silloin mielestäni päiväkoti.
Kommentit (81)
Meillä kyllä perhepäivähoitaja pompottelee meitä! Onneksi enää 2 hoitopäivää jäljellä.
Meidän lähettyvillä ei ole kuin perhepäivähoitaja, päiväkoti on 40 kilsaa toiseen suuntaan, kuin työpaikkani. Ja työaikani on 8-16, työmatkaan menee 45 minimissään, tunti talvella. Ja kun vien lapset hoitoon, joudumme lähtemään puoli 7 ja tulen hakemaan lapset 17. Jos haluaisin näistä ajoista joustaa, tarkoittaa osa-aikatyötä ja siinä taas ansaitsee niin vähän, että miinukselle menee kyllä tienestit..
ja se on jokaisen oma valinta mutta sillä tavalla ei varmasti etene työelämässä eikä saa kunnon palkkaa. Ja joustamaton saa takuuvarmasti potkut YT:ssä.
Sepäs vasta onkin mukavaa, jos asuu pk-seudulla ja kulkee talvisin työmatkat lähijunilla...olin viimetalvenakin vähän väliä myöhässä palavereista yms. ihan junien vuoksi. Esim. pari kertaa noin 15 min matkassa kesti yli tunnin yms. mukavaa.
Mitenkäs tähän jatkossa suhtaudutaan?? Varmasti lisää vanhempien ja lapsiperheiden hyvinvointia tuo pph-aikataulujen kiristyminen.
siis ihanko totta, tarhatädit, ovat määräilemässä vanhempia?
Meillä ainakin pph on hyvinkin tarkkaan määritellyt haku- ja vientiajat. Kertoo myös minä päivänä pitää tuoda hoitoon ehdottomasti, jotta hänelle ei tule palkatonta päivää ja toisaalta voi soittaa ja narista, että nyt pitäisi miettiä, että tarvitaanko hoitoa oikeasti tiettynä päivänä...
siis ihanko totta, tarhatädit, ovat määräilemässä vanhempia?
Meillä ainakin pph on hyvinkin tarkkaan määritellyt haku- ja vientiajat. Kertoo myös minä päivänä pitää tuoda hoitoon ehdottomasti, jotta hänelle ei tule palkatonta päivää ja toisaalta voi soittaa ja narista, että nyt pitäisi miettiä, että tarvitaanko hoitoa oikeasti tiettynä päivänä...
jaksaisi vuosia. ONNEKSI oma lapsi on tarhassa jossa ei valiteta hoitoajoista eikä tarvitse säätää hoitoaikoja.
Lapset käyvät vieläkin katsomassa joskus, vaikka ovat jo koulussa. Hänen putiikkinsa oli auki 7.30 - 16.30. Jos se ei sopinut, niin ei voinut siellä lasta pitää. Meistä se oli täysin ymmärrettävää. Kunnioitimme myös sitä, että hänen päiväohjelmaansa kuului aamulla ulkoilu klo 9.00 eteenpäin. Jos menin töihin myöhään, niin vein lapsen sovitusti puistoon.
elokuusta eteenpäin haetaan myöhässä niin parin kerran jälkeen tulee siirto päiväkotiin.
Ja päiväkotihan voi sijaita vaikka hornantuutissa koska päiväkodeissa on jo valitut lapset.
Onneksi tulee tuo työaikalaki :) t. pph
Minä teen joustavaa työaikaa. Lapseni on kotona, kun ei tarvitse hoitoa ja hoidossa kun sitä tarvitsee. Ilmotan ajat kuukauden etukäteen. Hoitosopimuksessa lukee maksimiajat.
Ja hoitajamme luottaa siihen, että näin toimitaan. Ja jos tarvitaan joustoa puolin ja toisin niin sitä löytyy. Pph saa viedä lapsensa hammaslääkäriin ja me tulemme myöhempään tai jos auto-onnettomuus hidastaa työmatkan niin siitä ei saa huutoja paikan päällä.
Olemme molemmat tyytyväisiä. Ja iloisia! Kiitos siitä perhepäivähoitajalle. Tämä on ihmisistä kiinni.
Se ratkaisee, eikä se millainen ihminen on!
Tienauraaja talvella? Sosiaalityöntekijä, joka tekee pikaista huostaanottoa?
ja kuullu kauhutarinoita muilta hoitajilta. Mä en ymmärrä vanhempia jotka eivät pysty edes kaupassa käymään lasten kanssa. Ja muutenki .. miksi niitä lapsia tehdään jos ne kuitenkin sitten ovat valtaosan hereilä oloajastaan muualla kuin kotons?
Ja kuka tahansa pystyy pitämään lasten hoitoajan Yhdeksän tunnin mittaisena kunhan vaan halua löytyy.
niin palkkaa vaikka naapurin tytön (18v) hakemaan.
Niinhän se on aina ollut! Varahakijat merkataan papereihin ja heihin turvaudutaan tarvittaessa.
pph:lla, kaksi muuta päiväkodissa. Kummassakin oli sovitut hoitoajat, joista pidimme kiinni.
Miehellä on säännölliset työajat, eli pääsee lähtemään kun työaika loppuu. Mutta välillä oli päiviä että hän ei kotitilan töiden takia pystynyt lasta hakemaan.
Itselläni on teoriassa myös säännöllinen työaika, mutta koska teen asiakaspalvelutyötä niin jos oli "tilanne päällä", töistä ei voinut lähteä vaikka tunnit oli täynnä. Näissä tilanteissa hälytin joko vanhempani tai naapurimme apuun ja hakemaan lapsen hoidosta.
Oletatteko te,että pph joustaa työajoissa ihan miten Teille sattuu sopimaan? Jos nyt palaveri loppuukin 17, eikä 15... Hieman puusilmäistä ja itsekästä porukkaa!!!
Onneksi pph:t saavat työajan!!! Ja sitten ette kyllä jousta niissä, muuten vanhemmat käyttää teitä edelleen häikäilemättä hyväkseen.
Ja kyllä pph:lle aina asiakkaita riittää, niitä joille pph:n työajat sopivat.
niin palkkaa vaikka naapurin tytön (18v) hakemaan.
Niinhän se on aina ollut! Varahakijat merkataan papereihin ja heihin turvaudutaan tarvittaessa.
Onko aina kaikilla muka ollut niitä 18-vuotiaita naapurintyttöjä? Ja vielä sellaisia, jotka suostuisivat auttamaan? Ei meillä ole naapurustossa tai ystävissä muita kuin työssä käyviä pienten lasten vanhempia, eikä heillä ole sen paremmin aikaa hakea muiden lapsia kuin meilläkään olisi hakea heidän lapsiaan. Varahakijoita ei ole eikä tule. Mutta joo, turhaan tässä saivartelen kun meidänkin lapset on päiväkodissa.
Oletatteko te,että pph joustaa työajoissa ihan miten Teille sattuu sopimaan? Jos nyt palaveri loppuukin 17, eikä 15... Hieman puusilmäistä ja itsekästä porukkaa!!!
Tällaisen työn kanssa on minusta normaalia, että hoitoaika merkitään silloin joka päivä 17 asti, vaikka näitä yllättäviä palavereja tulisi vain kerran kuussa, eikä niistä välttämättä pysty edes saman päivän aikana tietämään etukäteen. Sellaisiakin töitä nyt vaan on, joissa pitää voida joustaa lyhyelläkin varoitusajalla.
...mutta minkälainen muutos on tulossa? Oma lapseni on ollut aina päiväkodissa, mutta joutuu elokuussa menemään perhepäivähoitoon olosuhteiden pakosta. Minkälaiset työajat siis on perhepäivähoitajilla?
Mulla yhden hoitolapsen vanhemmalla liukuva työaika, hän kyllä sanoo edellispäivänä jos tuo lapsensa myöhempään, mikä hyvä, koska tällöin voi itsekin nukkua pidempään. Työpäivä mulla on yleensä ollut 7-9tuntia riippuen ketkä lapsista hoidossa. Haluan jatkossakin tarjota hyvää, joustavaa varhaiskasvatuspalvelua perheille; jos lapsi tullaan hakemaan vartti myöhässä, ei sitä ole pakko raporttiin merkata, laitan vain että lapsi haettu esim.kello.17 jos näin sopimksessa. Onneksi vanhemmat ovat hyvin noudattaneet hoitoaikoja, eivät tuo ja hae milloin huvittaa, sellaisiakin vanhempia kuulemma on. Mutta sitä ihmettelen, että tässä suhteessahan ns.virikelapsien ja työssäkäyvien vanhempien kohdalla ei ole tasa-arvoa; virikelasten vanhemmilla KOKO hoitoaika mahdollista hoitaa omia asioita, kun taas työssäkäyvillä vain mahdollisuus olla töissä ja hakea lapsi ?
Onneksi mä asun amerikassa
Toissä oltava klo 8.30. Kotiin pääsen lähtemään klo 5:15 tai 5.30
Matkoihin menee vähintään puoli tuntia.
Mutta hoitopaikka auki klo 6 asti illalla
ja kauppa on tyoni vieressä joten viikolla voin keretä lounastunnilla ostamaan maitoa
ja en voisi kuvitellakkaan että täällä joku tyontekijä tulisi minulle tuollatavalla saarnaamaan.
Maksan todella paljon tästä palvelusta. Siitä huolimatta palkat hoitoalalla on huonot. Mutta se ei ole minun syy. Oma valinta ryhtyä tarhatädiksi. Ei kukaan ole sinua siihen pakottanut.
Ja en tehnyt lapsia sen takia että hoitotäti niistä pitäisi. Syyni on omat ja enpä kerro...
Elanto on tienattava, kun kerran sossu tulisi ja ottaisi lapseni pois jos eläisisin kerjäläisleirillä tai teltassa.
Kumma kun aikuinen päiväkodinhoitaja ei sitä ymmärrä että vanhempienkin on tyotä tehtävä??