Nyt loppuu vanhemmilta perhepäivähoitajien pompottelu
Aivan oikein. Enää ei hoitoaikoja varata noin vaan 7-17 jos sattuu tarvimaan vaan just sen minkä OIKEASTI tarvii. Ihasn sairastahan tuo touhu on ollukki. Käydään kampaajalla ja kaupassa ja löhötään kotona, eikä ymmärretä että myös perhepäivähoitajilla on oma elämä. Todellinen tarve on sitte ihan eri asia. Mutta tuskin kukaan tarvii 12 hoitopäiviä lapselleen. Jas jos tarvii niin paikka on silloin mielestäni päiväkoti.
Kommentit (81)
samat hoitoryhmät perhepäivähoitajilla elokuustakin alkaen, ei ruveta heittelemään lapsia miten sattuu uusiin paikkoihin. Työaikahan tietysti ylittää meillä hoitajilla vastedeskin sen 40 h/vk reilusti, mutta sitten pidetään ylityövapaita jotka merkitään etukäteen työvuorolistoihimme. Kuntaan perustetaan väh. yksi uusi ryhmis pelkästään tätä varahoitoa varten, joten lapset pääsevät aina samaan tuttuun paikkaan varahoitoon.
Hoitaja voi myös halutessaan ottaa ylityöt rahana.
Lapsi hoidossa 9 pv kk:ssa ja aina haetaan ennen klo 15.
Meillä on ihana ja joustava pph. Ottanut lapsen monesti hoitoon , koska halunnut eikä ole tarvinnut meidän maksaa mitään.
...mutta minkälainen muutos on tulossa? Oma lapseni on ollut aina päiväkodissa, mutta joutuu elokuussa menemään perhepäivähoitoon olosuhteiden pakosta. Minkälaiset työajat siis on perhepäivähoitajilla?
Tarkoittaa, että työaika on virallisesti elokuusta alkaen 8 h/pv ja 40 h/vk. Kaikki sen ylittävä on ylityötä, josta saa joko rahallisen korvauksen tai ylityövapaata. Kunnissa on vaan hirveän kirjavat käytännöt siitä, että miten tähän muutokseen suhtaudutaan.
ja kuullu kauhutarinoita muilta hoitajilta. Mä en ymmärrä vanhempia jotka eivät pysty edes kaupassa käymään lasten kanssa. Ja muutenki .. miksi niitä lapsia tehdään jos ne kuitenkin sitten ovat valtaosan hereilä oloajastaan muualla kuin kotons? Ja kuka tahansa pystyy pitämään lasten hoitoajan Yhdeksän tunnin mittaisena kunhan vaan halua löytyy.
Mutta koska työaikani on 7-15.09 ja bussilla kun menen (onneksi vaan muutamia päiviä) niin tulee lapseni päivän pituudeksi 6.10-16.00.Että ei se kyllä halusta ole kiinni!
Tarkoittaa, että työaika on virallisesti elokuusta alkaen 8 h/pv ja 40 h/vk. Kaikki sen ylittävä on ylityötä, josta saa joko rahallisen korvauksen tai ylityövapaata. .
palkkaa ylityostä
minun vain on loydettävä toinen paikka kun kerran teen yli 6.5 tuntia per päivä ja liikenne hidastaa jne
joten vaikka todella pidän pph:stamme, häneltä kohta loppuu lapset.
Ja pph:n ei aina ole helppo loytää lapsia
saanut olla hänellä hoidossa jos äiti oli vauvan kanssa kotona. Nyt siihen tulee muutos.
Hoitoon otetaan lapsia joille riittää 8h hoitopäivä ja toteutuu juuri noilla virikelapsilla.
Tarkoittaa, että työaika on virallisesti elokuusta alkaen 8 h/pv ja 40 h/vk. Kaikki sen ylittävä on ylityötä, josta saa joko rahallisen korvauksen tai ylityövapaata. Kunnissa on vaan hirveän kirjavat käytännöt siitä, että miten tähän muutokseen suhtaudutaan.
Eli varsinaisen työajan tässä varmaankin sanelevat sitten ne paljon puhutut perheen todelliset tarpeet. Mitenkähän meidän kohdalla, kun se tarve on n. 4-5h/pvä iltapäivästä...
[quote author="Vierailija" time="21.06.2011 klo 14:09"]
Aivan oikein. Enää ei hoitoaikoja varata noin vaan 7-17 jos sattuu tarvimaan vaan just sen minkä OIKEASTI tarvii. Ihasn sairastahan tuo touhu on ollukki. Käydään kampaajalla ja kaupassa ja löhötään kotona, eikä ymmärretä että myös perhepäivähoitajilla on oma elämä. Todellinen tarve on sitte ihan eri asia. Mutta tuskin kukaan tarvii 12 hoitopäiviä lapselleen. Jas jos tarvii niin paikka on silloin mielestäni päiväkoti.
[/quote]
Mites tossa kävi? Muuttuiko hoitoajat?
En olisi ikinä vienyt perhepäivähoitoon vaan vein lapseni kunnalliseen päiväkotiin n 3,8 v ja silloinkin oli paljon vapaapäiviä.
Köyhät ja katkerat päivähoitajat taas inisee
En ole nyt tämä sama henkilö, mutta monet käyttävät kyllä häikäilemättä hoitopaikkaa muunakin kuin työaikojen aikana.. Monet ystäväni ovat kertoneet kuinka käyvät aina kaupassa ennen kuin hakee lapset, kaupungilla shoppailemassa jne. Yksi selitteli jopa suoraan pph:lle, että vähän hoitoaika venyi kun päättikin käydä parturissa ennenkuin hakee lapsen ja toisella kertaa olikin personaltrainer..
Missä tällaisissa tilanteissa on se työaikojen joustavuus?
Itse lopetin pph:n hommat ennen tuota työaikauudistusta, mutta kyllä se varmaan todella tarpeeseen tuli! Itselläni oli mm. välillä joka toinen viikko niin, että ensimmäinen hoitolapsi tuli ennen klo 6 aamulla ja viimeinen haettiin klo 18. Siis yli 12 tunnin työpäiviä. Ja palkka naurettava. Jäi kyllä oma elämä ja omien lasten kuskaukset aika sivuun siinä työruljanssissa.
Niin etten nyt menisi suoralta kädeltä tylyttämään, että kaikki pph:t ovat laiskoja turhasta inisijöitä. Jos työnsä pyrki tekemään hyvin (niin kuin minä yritin), ei siinä paljon siivoiltu huushollia tai pesty pyykkejä, kaupassa käynnistä puhumattakaan, samalla kun hoitolapset oli talossa.
Hullu on se joka tänäpäivänä tolla palkalla tekee pph:n hommia ja jos joku mussuttaa laiskoista hoitajista yms. niin voi kattoo peiliin ja kysyä itseltään olisiko valmis joustamaan oman työnsä kanssa yhtäpaljon kuin pph ja samoilla korvauksilla.
Meidän lapsi on ollut päiväkodissa 11kk ikäisestä saakka ja hoitopäivät on aina olleet 8-16. Minun työaika 8.30-17.00 ja koulupäivät 9.00-16.00 ja miehellä työaika 7.00-15.30.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2011 klo 14:22"]
pph:ista mulle on ihan sama, miltä tuntuu, koska tämäkin on ammatinvalintakysymys, MUTTA helevetin hyvä niille lapsille, että saavat viettää aikaa sielläkin, mihin heidät on tehty. Lapsia kun harvemmin tehdään hoitajia varten.
Se ei tosiaan oo mikään ammatinvalinta kysymys! Oletko jotenkin sairas? Kyllä jokaisessa ammatissa pitää olla kunnon työehdot, vaikka miten olis ammatin itse valinnut.
Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että moini vanhemempi voisi miettiä että miksi onkaan niitä lapsia hankkinut?...
Joo ei se että on valinnut perhepäivähoitajan ammatin tarkoita sitä että on suostunut olemaan toisten käytettävissä ja vietävissä ympäri vuorokauden.Oikeudet ne on hoitajillakin ja niistä kannattaa pitää kiinni ettei laiskat vanhemmat ihan liikojs ala luulemaan itsestään.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2011 klo 14:29"]
Ihan niinku muitten hoitsujen kanssa puistossa sovittiin, kun istuttiin ja turistiin. Puistossa on niin mukava käydä, kun ne kotiäidit vahtii pph:n muksutkin. Huomiseks pitää taas käydä ostamassa kalapuikkoja ja pussimuusia, kun ei sitä ehdi muuta tehdä, kun pitäähän pph:nkin saada netissä asioita hoidella päiväsaikaan. Omat lapset saa kyllä sisäfilepihvit, nimittäin kun ostaa hoitolapsille halpaa ruokaa, omille saa sit parempaa.
[/quote]
Voi jeesus mikä idiootti tässäkin.
Minä olen tyytyväinen muutoksiin joita tähän työhön on tullut. Työaikani on 7-16 ja työvuorolista tehdään 4kk ajaksi kerrallaan. Tulot on vähän tippunut mutta vapaa-aika lisääntynyt hurjasti. Tasoitusvapaita tulee niin paljon että kesällä on 8-10 vapaata (osa vuosilomaa), joululoma on 2-3 viikkoa. Syyslomaa oli viikko ja viikko tulee myös hiihtolomaa. Hoitolapsia on vähän vaikeampi saada koska kaikilla täytyy hoitotarve mahtua minun työaikani sisälle. Palkka kuitenkin juoksee normaalisti vaikka olisi vajaa ryhmä. Olen tosi tyytyväinen :)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2011 klo 14:47"]
Oikein hyvä, etten tarvinnut aikoinani perhepäivähoitajia, jos heidän käsityskykynsä on noin heikko. Ei tässä ole kyse siitä, että vittumaisuuttaan pidettäisiin lapsia hoidossa miten sattuu, vaan se nyt on nykyaikaa monessa duunissa, että päivä alkaa ja päättyy joustavasti parin tunnin haarukassa, eikä niitä tiedä kuin vasta edellisenä päivänä.
[/quote]
Jos on lapsia, silloin on pakko pystyä sanomaan töissä että tänään ei pysty tekemään töitä pidempään. Ei se ole joustamattomuutta, vaan silloin huolehdit omista lapsistasi. Jos se ei mitenkään sovi työnantajalle, sitten pitänee pohtia muita vaihto ehtoja lasten hoidolle, tai töille. Tee sellainen työsopimus jota sinun on mahdollisuus noudattaa. Työnteko on hankalampaa kun on lapsia, silloin ei voi joustaa niin paljoa kun lapsettomana, eikö se nyt ole selvä kaikille? Silloin pitää osata vaatia työ ajat tietoon ajoissa että saa lastenhoidon järjestettyä, ja ilmoittaa töihin että liian lyhyellä varotus ajalla ei tule onnistumaan, lasta ei voi jättää heitteille, enkä usko että Suomessa kovin montaa työpaikkaa on mistä saisi potkut tämän takia, ainakaan laillisia. Tottakai sitten jos olet luvannut työnantajalle mahdottomia ympäripyöreitä päiviä ilman, että olet pohtinut pystytkö lapsille järjestämään hoitoa.
että perhepäivähoitajia vähennettiin ja päiväkotia laajennettiin. Jäin ilman työtä ja luultavasti joudun töitä saadessani laittamaan omat lapseni päiväkotiin:(