Omistusasunnon lainanlyhennys EI vie enempää rahaa, kuin vuokran maksu!
Mistä ihmeestä jotkut nuoretkin ihmiset kuvittelee, että omistusasuminen on jotenkin kalliimpaa? Me maksetaan omakotitaloa jo kymmenettä vuotta, eikä kyllä olla kertaakaan maksettu enempää kuussa mitä oltais maksettu vuokra-asunnosta.
Onko muka nuorissakin aikuisissa näitä jotka kuvittelee, että omistusasunnossa asuvilla on enemmän rahaa?
Eihän se niin ole, sen rahan vaan käyttää eri asiaan, ts toiset vuokraan, toiset lainanlyhennykseen.
Viimeksi tällä viikolla juttelin sukulaisen kanssa, joka valitti, että olisi se ihanaa asua omassa asunnossa, mutta kun ei ole varaa.
Samoilla tyypeillä on kuitenkin varaa maksaa 750 euroa kuussa kerrostaloasunnon vuokraa. En raaskinut sanoa, että meidän lainanlyhennys omakotitalosta on pienempi...
Eläköön nyt kuvitelmassaan, että vuokra-asuminen on halvempaa kuin lainanlyhennys, vaikka ei se niin ole.
Kommentit (261)
Olen nyt 40-vuotias, asunut vuokralla koko ikäni Helsingin keskustassa arvoalueella, minulla on kolme lasta joista vanhin muuttaa kohta omilleen "opiskelijaksi". Ei tarvitse mutta haluaa, ainakin kokeilla. Vuokralla asuminen on tullut näiden kahdenkymmenen vuoden aikana lähes 100 000 euroa halvemmaksi kuin ystävälle joka osti samankokoisen asunnon miehineen samoihin aikoihin. Lainaa jos ottaa vaikka sen 300 000 niin siihen tulee korot vielä päälle. Tulee tehtyä remppaa ja aina on joku putkiremontti tai muu isompi remppa noinkin pitkä asumisajan aikana mutta yleensä ei tarvitse kauhean kauan asua kun joku remppa pitää tehdä, omakotiasumisessa isommat remppakulut aina. Mun kaverille ei ole kertynyt asunnon lisäksi omaisuutta koska laina on vienyt heidän rahansa ja ovat he joskus vähän matkustaneetkin. Jos myyvät asunnon niin siitä ehkä saa sen alkuperäisen hinnan + korot, sekä ehkä murto-osan asuntoon muuten käytetyistä "rempparahoista" takaisin. Ongelma vaan on se, että kun asunnon myy niin ei ole missä asua sen jälkeen:) Samalla alueella asunnot ovat ihan yhtä kalliita tai kalliimpiakin kuin se vanha tai sitten pitäisi muuttaa huomattavasti pienempään asuntoon. Mainitsinko jo että kummatkin ovat olleet pienen aikaa työttömiä? Lainaa eivät ole vielä maksaneet loppuun asti, vasta hieman vajaa 20 vuotta ovat ehtineet maksaa...Lapset saman ikäisiä kuin meillä. Mua lämmittää rahat meidän pankkitilillä, ollaan säästeliäästi eletty muttei nitkutettu. Voimme edelleen ostaa asunnon eikä lainaa tarvitse ottaa niin paljon. Ehkä ostamme vaan pienemmän asunnon tästä lähistöltä jonne meidän nuori muuttaa ja toiseen huoneeseen voidaan ottaa vielä toinen opiskelija vuokralaiseksi:) Jos meiltä menisi jostain syystä nyt vuokra-asunto alta niin ostetaan oma. Lainalyhennyksien hoitaminen tässä iässä kun säästöjä on tilillä ja lapset kaikki melkein aikuisia on ihan eri juttu kuin se olisi ollut silloin pikkulapsiperhe-aikana.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:22"]Korko on vajaa 400 euroa kuussa, sen lisäksi on muita kuluja. Lainaa on kosolti. Korko on 1,51%.
[/quote]
mutta ymmärräthän että tuon kyseisen asunnon vuokra ei todellakaan olisi sitten Se alle 700e.
[/quote]
vuokranantajat ovat usein ostaneet asuntonsa huutokaupoista tai perineet, paitsi ne idiootit jotka ovat ostaneet markkinahintaisen asunnon "sijoitusasunnoksi". Niinpä vuokrat pysyvät alhaisina, paitsi juuri noiden "nykysijoittajien"jotka ovat usein rahakusessa kun eivät ole ymmärtäneet ettei se vuokraaminen ole ihan niin helppo ja rahakas bisnes kuin kuvittelivat:) Pankki vaan ottaa tyypiltä ne löysätkin rahavarat pois:)
Vuokralla asuminen ei ole TODELLAKAAN aina kalliimpaa. Itse asuttiin Helsingissä 60m2 kaksiossa lasten kanssa 50-luvun lähiössä. Hyvä ystäväni asui vieressä omassa kaksiossa jossa oli vissi neliötä vähemmän. Maksoivat omastaan 179 000e ja vastike oli aluksi 250e, tästä nousi kaupungin tontin vuokrasopimuksen umpeuduttua 330e/kk. Oma vuokramme oli 590e, sisältäen veden. Eli kyllä, maksoimme enemmän kuin he mutta meillä tilavampi ja kivempi kämppä ja korkoihin meni nolla euroa. Asunnon arvon nousun varaan en enää hirveäsi laskisi kun talousuutiset suomesta on mitä on. Sittemmin ostimme oman koska tarvitsimme tilaa ja oman pihan ja koska on vaan sosiallisesti hyväksyttävämpää asua omassa, niin tyhmältä kun se tuntuukin. Kyllä olisi kannattanut jäädä vuokralle, hyvä jos omamme tästä pois saadaan jos joskus on aika myydä. Tuntuu että ostimme kuplan huipulta vuonna 2012.. Onneksi velkaa ei ole kuin 130 000e..
Ilmeisesti jotkut vuokralaiset löytävät sellaisia anteliaita vuokranantajia, jotka eivät ota vuokrassa asunnon kaikkia kuluja. On kyllä aika käsittämätöntä, että sellaisia vuokranantajia löytyy, mutta miten muuten selittyisi se, että vuokralla on halvempaa asua.
Minä olen vuokranantaja, mutta en mikään riistäjä. Maksimoidun vuokrarahan saamista tärkeämpää minulle on, että vuokralainen on luotettava ja vaivaton. Siksi vuokran suuruus on pidetty kohtuudessa.
Silti minäkin pidän huolen siitä, että kaikki vuokra-asunnon kulut hoituvat niillä rahoilla, mitkä vuokralaisen maksamista vuokrista kertyvät. Ja sen lisäksi pääoman pitää tuottaa minulle jotain eli nollille ei saa jäädä.
Siten ei ole mitenkään mahdollista, että vuokralla asuminen olisi halvempaa, sillä vuokralainen maksaa asunnon kulujen lisäksi minulle "palkkaa". Nyt kun pankin korot ovat olleet pitkään alhaisella tasolla, niin korkokulutkaan eivät ole lähelläkään sit minun "palkkavaatimustani".
Hei!
Meillä oma ok-talo, lainaa n. 150 000e. Mies lyhentää omasta palkastaan 800e, minä omastani 500e. Minä sh joka teen 20h viikkoa (saan palkkaa lisien jälkeen käteen n. 1000e) ja miehelle tulee tilille vähän alle 3000e/kk. Mies maksaa myös kaikki muut laskut (vesi, jäte, sähkö, bensat) ja välillä ruokia, minä käyn pääsääntöisesti ruokakaupassa. Meillä kaksi alle kouluikäistä lasta kotihoidossa.
Joka kuukausi jää rahaa vielä säästöönkin, pintaremonttia tai hankintoja ajatellen. Emme nuukaile mistään, mutta elämme järkevästi ja harkiten. Ennen lainan ottoa olimme jo säästäneet koko työssäoloaikamme (itse aloitin säästämään jo lukiossa kesätöistä) ja hankkineet kaiken irtaimiston mitä kaipaamme. Olemme molemmat 33v.
Talomme (pari km kaupungin keskustasta) remontoimme niin, että voimme lämmittää puulla. Omaa metsää ei ole, mutta kahdella sukulaisella on. Kun itse menemme heidän tiluksilleen metsää raivaamaan ja ihan riuskaa työtä tekemään, saamme viedä kaatamamme puut mennessämme. Eli lämmintä riittää.
Koen että tämä on meille luontevin tapa kartuttaa omaisuutta ja sijoittaa rahaa. Veljeni on sijoittanut asuntonsa lisäksi osakkeisiin, mutta itse en ole ikinä sellaista kokenut mielekkääksi. Veli on aivan eri lailla tietoinen mihin kannattaa sijoittaa ja mihin ei, seuraa osakkeita jne... Minusta ei sellaiseen olisi. Ei kiinnosta. Mutta mihin te vuokralla ikänne asuvat sijoitatte rahanne? Tilille vaan korkoa kasvamaan? Taiteeseen? Autoihin? Vai panetteko kaiken vaan haisemaan matkoihin ym. mikä kasvattaa korkeintaan henkistä pääomaa?
142: ideana on juuri se että löytää kohtuuhinnoitellun vuokra-asunnon, näitä on aika paljonkin myös pk-seudulla. Itse hyödynsimme eril opiskelija asuntoja joissaasumisoikeus oli 6 vuotta tämän jälkeen on olemassa kaupungin asunnot, säätiöiden omistamia asuntoja ja maltillisesti hinnoiteltuja yksityisiä vuokra-asuntoja. Myös vuokramarkkinoilla on mahdollisuuksia löytää maltillisesti hinnoiteltuja kohteita.
Oletteko ajatelleet elämäänne eläkeläisenä vuokra-asunnossa. Mieskin voi olla kuollut tai olette eronneet. Millä maksatte vuokranne, jos eläkkeenne on keskimääräistä tasoa.
Oletteko ajatelleet619 elämäänne eläkeläisenä vuokra-asunnossa. Mieskin voi olla kuollut tai olette eronneet. Millä maksatte vuokranne, jos eläkkeenne on keskimääräistä tasoa.
Vuokralla asuessa voi myös sijoittaa ja säästää, onko tämä ihan uutta? :D
Säästöt hupenevat sitten asumiseen, kun omistusasunnossa asuja voi käyttää omansa esim. matkustamiseen. Hän voi muuttaa vaikka valitsemaan huolettomaan kerrostaloasuntoon juuri haluamaltaan paikalla myytyään turhan ison perheasunnon.
Ja itse siis ajattelen väkisinkin takaraivossani myös sitä, että aikanaan lapsillamme tulee olemaan rahallisesti turvatumpi elämä, kun me vanhemmat saamme jo elinaikanamme hyvän pesämunan aluilleen. Samoin kuin meidän vanhemmillamme on omaisuutta (asunnot, autot, kesämökit) joka aikanaan tulee perintönä siirtymään meille. Ja tämä ei nyt TODELLAKAAN ole mikään "perintöä odotellessa" kommentti, päin vastoin. Toki toivomme pitkää ja tervettä elämää isovanhemmille. Mutta fakta on että heidän ja nyt meidän sukupolvi on niitä, joilla on enemmän omaisuutta kuin koskaan aikaisemmin on ollut.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:15"]
Hei!
Meillä oma ok-talo, lainaa n. 150 000e. Mies lyhentää omasta palkastaan 800e, minä omastani 500e. Minä sh joka teen 20h viikkoa (saan palkkaa lisien jälkeen käteen n. 1000e) ja miehelle tulee tilille vähän alle 3000e/kk. Mies maksaa myös kaikki muut laskut (vesi, jäte, sähkö, bensat) ja välillä ruokia, minä käyn pääsääntöisesti ruokakaupassa. Meillä kaksi alle kouluikäistä lasta kotihoidossa.
Joka kuukausi jää rahaa vielä säästöönkin, pintaremonttia tai hankintoja ajatellen. Emme nuukaile mistään, mutta elämme järkevästi ja harkiten. Ennen lainan ottoa olimme jo säästäneet koko työssäoloaikamme (itse aloitin säästämään jo lukiossa kesätöistä) ja hankkineet kaiken irtaimiston mitä kaipaamme. Olemme molemmat 33v.
Talomme (pari km kaupungin keskustasta) remontoimme niin, että voimme lämmittää puulla. Omaa metsää ei ole, mutta kahdella sukulaisella on. Kun itse menemme heidän tiluksilleen metsää raivaamaan ja ihan riuskaa työtä tekemään, saamme viedä kaatamamme puut mennessämme. Eli lämmintä riittää.
Koen että tämä on meille luontevin tapa kartuttaa omaisuutta ja sijoittaa rahaa. Veljeni on sijoittanut asuntonsa lisäksi osakkeisiin, mutta itse en ole ikinä sellaista kokenut mielekkääksi. Veli on aivan eri lailla tietoinen mihin kannattaa sijoittaa ja mihin ei, seuraa osakkeita jne... Minusta ei sellaiseen olisi. Ei kiinnosta. Mutta mihin te vuokralla ikänne asuvat sijoitatte rahanne? Tilille vaan korkoa kasvamaan? Taiteeseen? Autoihin? Vai panetteko kaiken vaan haisemaan matkoihin ym. mikä kasvattaa korkeintaan henkistä pääomaa?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:49"]Mun kaverille ei ole kertynyt asunnon lisäksi omaisuutta koska laina on vienyt heidän rahansa ja ovat he joskus vähän matkustaneetkin. Jos myyvät asunnon niin siitä ehkä saa sen alkuperäisen hinnan + korot, sekä ehkä murto-osan asuntoon muuten käytetyistä "rempparahoista" takaisin. Ongelma vaan on se, että kun asunnon myy niin ei ole missä asua sen jälkeen:)
[/quote]
Siis hetkinen, kaverisi on ostanut 20 vuotta sitten asunnon Helsingin keskustasta arvoalueelta, ja jos nyt myisi niin saisi siitä vain ostohinnan verran?
Ehkä jonkun realismin näissä saduissa voisi malttaa pitää.
(Itse ostin Kalliosta asunnon 10 vuotta sitten, olen myös remontoinut sitä, ja jos nyt myisin sen, saisin asunnon ostoon ja remontteihin sijoittamani summan takaisin 2,4-kertaisena.)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:34"]
Ja itse siis ajattelen väkisinkin takaraivossani myös sitä, että aikanaan lapsillamme tulee olemaan rahallisesti turvatumpi elämä, kun me vanhemmat saamme jo elinaikanamme hyvän pesämunan aluilleen. Samoin kuin meidän vanhemmillamme on omaisuutta (asunnot, autot, kesämökit) joka aikanaan tulee perintönä siirtymään meille. Ja tämä ei nyt TODELLAKAAN ole mikään "perintöä odotellessa" kommentti, päin vastoin. Toki toivomme pitkää ja tervettä elämää isovanhemmille. Mutta fakta on että heidän ja nyt meidän sukupolvi on niitä, joilla on enemmän omaisuutta kuin koskaan aikaisemmin on ollut.
Hei!
[/quote]
[/quote]
:D Uudet sukupolvet ovat nimenomaan ensimmäistä kertaa Suomen historiassa köyhempiä kuin edeltävät sukupolvet. Minä ja mieheni ollaan molemmat maistereita ja tienataan yhteensä 6600 brutto. Omat vanhempani rakensivat talon pk-seudulle 30 vuotta sitten ja duunareina maskoivat sen pois seitsemässä vuodessa! (oli silloin maksimi laina-aika ja inflaatio jylläsi) Lisäksi ostivat järvenrantamökin 120km helsingistä ja hinta oli 100 000markkaa, maksoivat pois neljässä vuodessa. Nyt talon hinta on 390 000e jonkun verran remonttia tehty, ja lisäksi tontista myyty osa josta joku hullu maksoi 110 000e, mökin hinta on vaikea arvioida mutta veikkaisin vähintään 150 000e. Emme ikinä omin avuin yltäisi tuollaiseen elintasoon, velattomaan!!
Ja vanhemmat todellakin duunareita! Nykyajan akateeminen köyhälistö..
Joakinen elää niinkuin haluaa jos joku haluaa maksaa vuokraa tai vastaavasti pankille ni sen hänen omaasiansa.Mitä se kenekin persettä kaivelee miten kukakin rahansa kyättää.Kaikki nyt eivät vaan halua elää samanlailla ja se siitä.
Äh, 133 laski nyt tietty väärin - asumiskuluthan tulee vuokrakämpässäkin osin päälle (sähkö nyt ainakin) - eli meidän asumiskulut (ilman käyttösähköä mutta koron huomioiden) onkin vain 320€/kk :D Lainan lyhennys on kuin panisi rahaa säästöön joka kuukausi... Tarkoitus onkin parin vuoden kuluessa muuttaa pienempään taloon velattomana, siitä voi vielä sitten kunnon heiketessä muuttaa vaikka rivariin ja jää 200k€+ käyttörahaa eläkepäiviksi:)
Appivanhemmat oli pienituloisia ja asuivat aina vuokralla, nyt kun appi kuoli anoppi on ihan pulassa maksaessaan 760€ kaksion vuokraa!! Eikä tämä ole edes Helsingissä! Talo on ns 55+ talo ja vuokra sen mukainen.... Elämiseen ja laskuihin jää ehkä alle 500€ kuukaudessa. Halvemman asunnon saisi vain huonosta vanhasta yhtiöstä... Kiinnostaa tietää mistä noita puoli-ilmaisia vuokrakämppiä pk seudulta saa!
Sama tilanne minun appivanhemmilla kuin 153:lla heillä on vielä isompi vuokra. Autamme heitä jo nyt rahallisesti. Molemmilla on paljon lääkekuluja ja sairauksia. Mitä jos toinen kuolee, niin leskeneläke on tosi pieni. Pääkaupunkiseudulla edullisempaan kaupungin vuokra-asuntoon on vaikea päästä. Asumistukea ei paljon saisi, koska neliöitä olisi yhdelle liikaa.
Hei!
[/quote]
Henkinen pääomahan on ainoaa pääomaa, jolla on ihmiselle jotain merkitystä. Rahaa ja tavaraa tulee ja menee, kerätyt kokemukset ja opitut asiat ovat itsellä aina.
Me olemme hyvätuloinen pariskunta ja asumme vuokralla, koska emme halua vaihtaa vapauttamme neljään seinään. Jos vaikka tulee hyvä työtarjous kauempaa, voi sanoa vuokranantajalle soromnoo ja nostaa kytkintä. Mutta mehän olemmekin sitä "alempaa kastia", niin kuin joku tuolla sanoi :-D. Veikkaan kyllä, että aika moni omistusasuja on meitä alemmassa veronmaksuluokassa, mutta tuo nyt on se yleinen asenne Suomessa. Pitäähän niitä vuosikymmenien velkataakkoja jotenkin perustella.
No meillä oli lainanlyhennys+korot pankille 700e/kk ja vastike 250e/kk eli 950e/kk ja tällä samalla alueella samanlainen vuokra-asunto 4h+k+sauna maksaa 900e/kk.
Ja nyt kun laina on maksettu (8:ssa vuodessa) niin nyt asumme tässä uudehkossa keskusta-asunnossa 250e/kk ja tähän kuuluu myös vesi ja autopaikka.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 11:08"]
Sama tilanne minun appivanhemmilla kuin 153:lla heillä on vielä isompi vuokra. Autamme heitä jo nyt rahallisesti. Molemmilla on paljon lääkekuluja ja sairauksia. Mitä jos toinen kuolee, niin leskeneläke on tosi pieni. Pääkaupunkiseudulla edullisempaan kaupungin vuokra-asuntoon on vaikea päästä. Asumistukea ei paljon saisi, koska neliöitä olisi yhdelle liikaa.
[/quote]
Samoin, appisten elättäminen on ollut todella rankkaa ja omalta perheeltä pois:( Mies harmittelee kun isompien lasten kotona asuessa ei ollut varaa heidän harrastuksiin tai kunnon matkoihin kun kaikki ylimääräinen meni toisen huushollin ylläpitoon. Anoppi ei saisi asumistukea yhtään kun eläke menee muutaman kympin yli rajan...
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:22"]Korko on vajaa 400 euroa kuussa, sen lisäksi on muita kuluja. Lainaa on kosolti. Korko on 1,51%.
[/quote]
mutta ymmärräthän että tuon kyseisen asunnon vuokra ei todellakaan olisi sitten Se alle 700e.