Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistusasunnon lainanlyhennys EI vie enempää rahaa, kuin vuokran maksu!

Vierailija
10.06.2011 |

Mistä ihmeestä jotkut nuoretkin ihmiset kuvittelee, että omistusasuminen on jotenkin kalliimpaa? Me maksetaan omakotitaloa jo kymmenettä vuotta, eikä kyllä olla kertaakaan maksettu enempää kuussa mitä oltais maksettu vuokra-asunnosta.

Onko muka nuorissakin aikuisissa näitä jotka kuvittelee, että omistusasunnossa asuvilla on enemmän rahaa?

Eihän se niin ole, sen rahan vaan käyttää eri asiaan, ts toiset vuokraan, toiset lainanlyhennykseen.

Viimeksi tällä viikolla juttelin sukulaisen kanssa, joka valitti, että olisi se ihanaa asua omassa asunnossa, mutta kun ei ole varaa.

Samoilla tyypeillä on kuitenkin varaa maksaa 750 euroa kuussa kerrostaloasunnon vuokraa. En raaskinut sanoa, että meidän lainanlyhennys omakotitalosta on pienempi...

Eläköön nyt kuvitelmassaan, että vuokra-asuminen on halvempaa kuin lainanlyhennys, vaikka ei se niin ole.

Kommentit (261)

Vierailija
221/261 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:08"]Voivoivoi, Asunnon pankkilainalla ostava on vuokralainen ihan siinä kuin muutkin, vuokra maksetaan vaan pankille ja erona se että pankin omaisuutta hoidetaan omalla kustannuksella:D Todella harva pääsee oikeasti OMISTAMAAN omaa kotia;)

[/quote]

Ja vuokralla asuva on sitten vuokralaisen vuokralainen; jokuhan sen hänenkin asuntonsa kuitenkin omistaa. Pankin ja asuntolainaa maksavan välinen suhdehan ei vaikuta millään tavalla siihen, että vuokralaisen maksama summa menee kokonaisuudessaan muiden taskuun, ja omistusasuntoa maksava saa sentään osan maksamastaan summasta itselleen.

Ja miten niin harva pääsee "oikeasti omistamaan"? Jokainen, joka on lainansa maksanut, omistaa asuntonsa. Sanoisin ennemmin, että harva lainan ottaneista EI pääse lopulta omistamaan. Suurin osa kyllä pääsee.

[/quote]

Niin, kyllä mä ainakin katson että mun omaisuus on hivenen karttunut tässä asuntoa maksellessa kun talon arvo on yli 700k€ ja siitä jo lähes 500k€ omaa rahaa:) Miten monella vuokralla asuvalla on sitten tilillä puoli miljoonaa tai muissa sijoituksissa käteiseksi muutettavissa?

Vierailija
222/261 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että sä meinaat että meidän iPad-sukupolvi joka kulkee merkkivaatteissaan ja ostaa kaupasta superfoodia ja muksuilleen Bugaboon rattaita ja maksavat maltaita harrastuksistaan ja matkoistaan, on jotakuinkin köyhälistöä?

Että esim. mun vuonna -40 syntynyt isäni joka meni 15-vuotiaana sahalle töihin (antoi rahat perheelleen) ja armeijasta päästyään taas töihin siksi aikaa että sai sieltä hankittua itselleen rahat että pääsi yliopistokaupunkiin opiskelemaan ja valmistuttaan paiski niska limassa duunia eläkeikään saakka, on jotenkin päässyt helpommalla elämässään kuin me, uusi akateeminen köyhälistö? SALLI MUN NAURAA! Mehän ollaan niin kermaper*e-sukupolvi ettei ole tosikaan. Ja meidän lapset, miten ne saakaan kaiken tarvitsemansa ja vielä moninkertaisesti enemmän.

Se että pk-seudulla on asuntojen ja elämisen hinnat kivunneet taivaisiin on voivoi. Mutta täällä muualla suomessa on elämä kuule harvinaisen helppoa tänä päivänä. On varaa omaan taloon, matkusteluun, lasten harrastuksiin, niihin applen tuotteisiin ja luomumaitoon. Kun minun vanhempani maksoivat asuntolainaansa, ei korkotaso alkanut ikinä yksinumeroisella luvulla. Nyt lainoista ei mene korkoa juuri lainkaan. 

Mutta joo. Kyllä on köyhää. 

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:34"]

Ja itse siis ajattelen väkisinkin takaraivossani myös sitä, että aikanaan lapsillamme tulee olemaan rahallisesti turvatumpi elämä, kun me vanhemmat saamme jo elinaikanamme hyvän pesämunan aluilleen. Samoin kuin meidän vanhemmillamme on omaisuutta (asunnot, autot, kesämökit) joka aikanaan tulee perintönä siirtymään meille. Ja tämä ei nyt TODELLAKAAN ole mikään "perintöä odotellessa" kommentti, päin vastoin. Toki toivomme pitkää ja tervettä elämää isovanhemmille. Mutta fakta on että heidän ja nyt meidän sukupolvi on niitä, joilla on enemmän omaisuutta kuin koskaan aikaisemmin on ollut. 

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:15"]

Hei!

Meillä oma ok-talo, lainaa n. 150 000e. Mies lyhentää omasta palkastaan 800e, minä omastani 500e. Minä sh joka teen 20h viikkoa (saan palkkaa lisien jälkeen  käteen n. 1000e) ja miehelle tulee tilille vähän alle 3000e/kk. Mies maksaa myös kaikki muut laskut (vesi, jäte, sähkö, bensat) ja välillä ruokia, minä käyn pääsääntöisesti ruokakaupassa. Meillä kaksi alle kouluikäistä lasta kotihoidossa. 

Joka kuukausi jää rahaa vielä säästöönkin, pintaremonttia tai hankintoja ajatellen. Emme nuukaile mistään, mutta elämme järkevästi ja harkiten. Ennen lainan ottoa olimme jo säästäneet koko työssäoloaikamme (itse aloitin säästämään jo lukiossa kesätöistä) ja hankkineet kaiken irtaimiston mitä kaipaamme. Olemme molemmat 33v. 

Talomme (pari km kaupungin keskustasta) remontoimme niin, että voimme lämmittää puulla. Omaa metsää ei ole, mutta kahdella sukulaisella on. Kun itse menemme heidän tiluksilleen metsää raivaamaan ja ihan riuskaa työtä tekemään, saamme viedä kaatamamme puut mennessämme. Eli lämmintä riittää. 

Koen että tämä on meille luontevin tapa kartuttaa omaisuutta ja sijoittaa rahaa. Veljeni on sijoittanut asuntonsa lisäksi osakkeisiin, mutta itse en ole ikinä sellaista kokenut mielekkääksi. Veli on aivan eri lailla tietoinen mihin kannattaa sijoittaa ja mihin ei, seuraa osakkeita jne... Minusta ei sellaiseen olisi. Ei kiinnosta. Mutta mihin te vuokralla ikänne asuvat sijoitatte rahanne? Tilille vaan korkoa kasvamaan? Taiteeseen? Autoihin? Vai panetteko kaiken vaan haisemaan matkoihin ym. mikä kasvattaa korkeintaan henkistä pääomaa?

[/quote]

[/quote]

:D Uudet sukupolvet ovat nimenomaan ensimmäistä kertaa Suomen historiassa köyhempiä kuin edeltävät sukupolvet. Minä ja mieheni ollaan molemmat maistereita ja tienataan yhteensä 6600 brutto. Omat vanhempani rakensivat talon pk-seudulle 30 vuotta sitten ja duunareina maskoivat sen pois seitsemässä vuodessa! (oli silloin maksimi laina-aika ja inflaatio jylläsi) Lisäksi ostivat järvenrantamökin  120km helsingistä ja hinta oli 100 000markkaa, maksoivat pois neljässä vuodessa. Nyt talon hinta on 390 000e jonkun verran remonttia tehty, ja lisäksi tontista myyty osa josta joku hullu maksoi 110 000e, mökin hinta on vaikea arvioida mutta veikkaisin vähintään 150 000e. Emme ikinä omin avuin yltäisi tuollaiseen elintasoon, velattomaan!!

Ja vanhemmat todellakin duunareita! Nykyajan akateeminen köyhälistö..

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/261 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:08"]

Voivoivoi, Asunnon pankkilainalla ostava on vuokralainen ihan siinä kuin muutkin, vuokra maksetaan vaan pankille ja erona se että pankin omaisuutta hoidetaan omalla kustannuksella:D Todella harva pääsee oikeasti OMISTAMAAN omaa kotia;)

[/quote]

Täh? Ostin vaimon kanssa yhdessä 180 000 euron kerrostalokämpän keskustasta, ja nyt kymmenen vuotta myöhemmin asumme tässä vastikkeen hinnalla. Aika outo väite, ettemme oikeasti omistaisi tätä osaketta, joka on meidän nimissämme.

Vierailija
224/261 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 13:08"]

Voivoivoi, Asunnon pankkilainalla ostava on vuokralainen ihan siinä kuin muutkin, vuokra maksetaan vaan pankille ja erona se että pankin omaisuutta hoidetaan omalla kustannuksella:D Todella harva pääsee oikeasti OMISTAMAAN omaa kotia;)

[/quote]

Täh? Ostin vaimon kanssa yhdessä 180 000 euron kerrostalokämpän keskustasta, ja nyt kymmenen vuotta myöhemmin asumme tässä vastikkeen hinnalla. Aika outo väite, ettemme oikeasti omistaisi tätä osaketta, joka on meidän nimissämme.

[/quote]Jos nyt oikein pilkkua viilaa, niin ette omista sitä asuntoa, vaan osakkeita, jotka oikeuttaa hallitsemaan sitä asuntoa ;)

Vierailija
225/261 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan vuokralla. Siistissä kolmiossa vuokra 700e kuussa, sisältää autopaikan ja saunavuoron. Taloyhtiössä ilmainen pesutupa. Ei erillistä vesi tai lämmitysmaksua. 

Talo rakennettu 1992. Keittiö remontti tehty muutama vuosi sitten, kaikki vaatekaapit uusittu, lattia ei ole alkuperäinen ja ikkunat vaihdettu. Oikein siisti, hyvä ja rauhallinen taloyhtiö

Sähkölasku joka toinen kuukausi vajaa 30e. Viimeksi oli 26,55e.

Jos olisi asuntolaina niin luultavasti asuisimme vanhemmassa asunnossa tähän rahaan, johon joutuisi tekemään remonttia. Tässä jos jokin reistailee, tulee huoltomies ja korjaa vian/tuo uuden tilalle.

Meillä ei olisi nyt varaa asuntolainaan, eikä sitä tässä meidän taloustilanteessa uskaltaisi ottaa edes

Vierailija
226/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2011 klo 08:40"]

Mistä ihmeestä jotkut nuoretkin ihmiset kuvittelee, että omistusasuminen on jotenkin kalliimpaa? Me maksetaan omakotitaloa jo kymmenettä vuotta, eikä kyllä olla kertaakaan maksettu enempää kuussa mitä oltais maksettu vuokra-asunnosta. Onko muka nuorissakin aikuisissa näitä jotka kuvittelee, että omistusasunnossa asuvilla on enemmän rahaa? Eihän se niin ole, sen rahan vaan käyttää eri asiaan, ts toiset vuokraan, toiset lainanlyhennykseen. Viimeksi tällä viikolla juttelin sukulaisen kanssa, joka valitti, että olisi se ihanaa asua omassa asunnossa, mutta kun ei ole varaa. Samoilla tyypeillä on kuitenkin varaa maksaa 750 euroa kuussa kerrostaloasunnon vuokraa. En raaskinut sanoa, että meidän lainanlyhennys omakotitalosta on pienempi... Eläköön nyt kuvitelmassaan, että vuokra-asuminen on halvempaa kuin lainanlyhennys, vaikka ei se niin ole.

Sen lainanlyhennyksen, joka on sitä säästöön menevää rahaa, lisäksi maksetaan hukkaan korkoja, kiinteistövero, jätemaksu, vesimaksu, tiemaksu, remontteja ym. joita ei vuokralla ollessa makseta.

Itsekin asun omistusasunnossa, kaksiossa, mutta en minä silti väitä että se olisi halvempaa. Maksan lainalyhennystä noin 550€, siihen korot reilu 250€ sekä yhtiövastike 300€. Asunnon ostohinta oli halpa, joten siksi lainamäärä on kohtuullinen. Nuo kulut on kuitenkin yhteensä noin 1100€/kk. Sen lisäksi tulee vuosittain kuluja talonyhtissä tehtävistä remonteista. Kyllä sillä aika isossa asunnossa vuokralla asuisi. Esim. ennen asuin Helsiginssä samalla alueella vuokralla saman kokoisessa 650€/kk hintaan.

Jos vertaan omaa tilannettani tähän, niin minä asun vuokra-asunnossa, jossa vuokra 525€/kk johon sisältyy kaikki muu paitsi sähkö. Asunto on siisti ja remontoitu hyvien kulkuyhteyksien varrella Helsingissä. Minulla ei ole ollenkaan velkaa. Säästöjä sen sijaan on ja niitä varaa laittaa vaikka säästötilille joka kuukausi pienten asumismenojen vuoksi. Minä pidän tästä vapaudesta, kun ei ole lainaa ja stressiä siitä miten saa velat maksettua.

Vierailija
227/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 19:38"]

Meillä maksaa kuukaudessa asuminen omistusrivarissa noin 800 e. Vesi kuuluu tohon hintaan samoiten yhtiövastike. Joten aika samoihin hintoihin menee, jos asuisi vuokralla. Mutta jos jääkaappi hajoaa, meidän on itse se ostettava. Joten ei se nyt niin yksinkertaista ole kuitenkaan :)

[/quote]

Teillä täytyy olla jotain remonttien rahoitusvastiketta tuossa mukana - todella kallis vastike omistusasunnosta!!?? N 100m2 rivarin normaali vastike on n 300€/kk ja vedet+ autopaikka siihen päälle 100€ eli 400€.

Meillä okt:ssa asumiskulut alle 400€/kk....

Vierailija
228/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:09"]

Näitä ketjuja kun lukee, niin meinaa itku päästä. 95 % ihmisistä vertailee pelkkiä omistus- ja vuokra-asumisen kassavirtoja keskenään. Kukaan ei mieti, miltä tase näyttää, miten riskit omalle pääomalle muuttuu, ja mitä vaihtoehtoiskustannuksia varojen sitomiselle omistusasuntoon liittyy.

Ihmiset ei oikeasti osaa verrata näin tärkeää taloudellista valintatilannetta, kuin vuokra- ja omistusasumista, riskineutraalisti keskenään. Taloustaito ja ymmärrys ei vaan riitä.

[/quote]

No jos itse osaat ne laskea ja huomioida toisitko ystävällisesti tännekin tietoon??

Toki omistusasuja tietää asumisen ja lainanoton riskit - säilyykö asunnon arvo, säilyykö lainan maksukyky, säilyykö  työpaikka jne.

Viimeinen koskee myös vuokralla asujaa - jos ei ole töitä ei voi maksaa vuokraa! Asuntojen hintojen romahdusta on paasattu 20 vuotta sen edellisen/ainoan tapahtuneen jälkeen. Itse osuimme siihen 100% - olimme ostaneet asunnon 470tmk - arvo nousi liki miljoonaan - ja myydessä saimme 470tmk. Asumisen aikana hävisimme siis lainan korkojen verran mutta vaikka kork prosentti oli 16 ei asuminen tullut yhtä kalliiksi kuin vuokralla samankokoisessa asunnossa. Lisäksi omassa oli enemmän turvaa kuin vuokralla: työttömyyden aikana jos ei olisi voinut maksaa vuokraa asunto olisi lähtenyt helposti alta. Omassa on enemmän neuvotteluvaraa. Ja olihan se kiva selvitä lamasta kuitenkin lähes puoli miljoonaa markkaa taskussa.....

Vierailija
229/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:09"]

Näitä ketjuja kun lukee, niin meinaa itku päästä. 95 % ihmisistä vertailee pelkkiä omistus- ja vuokra-asumisen kassavirtoja keskenään. Kukaan ei mieti, miltä tase näyttää, miten riskit omalle pääomalle muuttuu, ja mitä vaihtoehtoiskustannuksia varojen sitomiselle omistusasuntoon liittyy.

Ihmiset ei oikeasti osaa verrata näin tärkeää taloudellista valintatilannetta, kuin vuokra- ja omistusasumista, riskineutraalisti keskenään. Taloustaito ja ymmärrys ei vaan riitä.

[/quote]

Sinä taas viestisi perusteella mietit ainoastaan omistusasumiseen liittyviä riskejä ja unohdat, että myös vuokra-asumiseen liittyy omat riskinsä. Kenties suurimpana näistä pienituloisella, tavanomaisella itsekurilla varustetulla ihmisellä se, että rahaa ei pysty laittamaan säästöön lainanlyhennyksen määrää joka kuukausi, kun ei ole aivan pakko tehdä niin.

Edelliseltä sivulta esimerkiksi:

Olen valmistunut vasta 30-vuotiaana eli ollut työelämässä vain viitisen vuotta, ja siitäkin suurimman osan tehnyt huonosti palkattuja pätkähommia. Tästä huolimatta minulla on 175 000 euron edestä kokonaan itse kerättyä omaisuutta (asunnon arvo maltillisesti arvioituna - kaikki velkani). En olisi mitenkään muuten pystynyt kartuttamaan tuollaista summaa opintotuistani ja pätkätöiden palkoistani kuin hyvin hoidetun asunto-omistuksen avulla.

Vierailija
230/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljelläni on useita sijoitusasuntoja.

On ostanut ne velkarahalla ja vuokratuotoilla maksanut lainat ja kaikki kulut.

Niistä asunnoista joista vielä maksaa lainanlyhennyksiä, ei saa tuottoa paria kymppiä enempää kuukaudessa, mutta niistä jotka on jo maksanut, tuotto on kohtuullisen hyvä.

Remontteja näihin asuntoihin välillä joutuu tekemään, mutta ne katetaan kyllä aina vuokratuotoilla, ihan niinkuin muutkin asunnoista koituvat kustannukset.

Ei se vuokrabisneskään mitään hyväntekeväisyyttä ole, vaikka moni täällä kovasti kehuukin kuinka vuokralla asuminen on niin hirveän paljon halvempaa kuin omassa asuminen.

Jokainen vuokranantaja kyllä  ottaa omansa pois. Ei sitä touhua kukaan ala tappiolla tekemään.

Vierailija
231/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei okt asuminen ilmaista ole, lainan lyhennyksen päälle maksatte lämmitys, sähkö, vesi, jätehuolto, nuohous, kiint.vero, auraus, pihan hoito jne. lisäksi julkisivuremontit - katon uusiminen, sisä rempat, lvi- ja sähkötyöt jne. lista on loputtoman pitkä, lisäksi tulevat lainan korot ja hoitokulut ja sijoitetulle pääomallekin pitäisi laskea korko.

Odotahan pikkuisen, jos talonne on 10 vuotta vanha, niin remppaa kyllä tulee ja on täysin harhaa kuvitella, etteikö lämmitys, vesi jne. maksaisi.

Omistus asuminen on kannattavaa pitkällä aikajaksolla esim. 50-60-vuotta, mutta sitä lyhyemmällä aikavälillä vuokra-asuminen ei ole ollenkaan huono vaihtoehto.

Vierailija
232/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täh? Ostin vaimon kanssa yhdessä 180 000 euron kerrostalokämpän keskustasta, ja nyt kymmenen vuotta myöhemmin asumme tässä vastikkeen hinnalla. Aika outo väite, ettemme oikeasti omistaisi tätä osaketta, joka on meidän nimissämme."

Minulla on velaton kerrostalokämppä ja maalla okt, mutta en kummassakaan voi elää ilmaiseksi, en edes krs yhtiövastikkeella, sillä maksettavaksi tulevat julkisivu-, putki-, katto-, ikkunat ja ovet jne. rempat yhtiövastikkeen lisäksi.

Ja sijoitetulle pääomallekin pitäisi saada jokin tuotto.

Vierailija
233/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
234/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:34"]

Ei okt asuminen ilmaista ole, lainan lyhennyksen päälle maksatte lämmitys, sähkö, vesi, jätehuolto, nuohous, kiint.vero, auraus, pihan hoito jne. lisäksi julkisivuremontit - katon uusiminen, sisä rempat, lvi- ja sähkötyöt jne. lista on loputtoman pitkä, lisäksi tulevat lainan korot ja hoitokulut ja sijoitetulle pääomallekin pitäisi laskea korko.

Odotahan pikkuisen, jos talonne on 10 vuotta vanha, niin remppaa kyllä tulee ja on täysin harhaa kuvitella, etteikö lämmitys, vesi jne. maksaisi.

Omistus asuminen on kannattavaa pitkällä aikajaksolla esim. 50-60-vuotta, mutta sitä lyhyemmällä aikavälillä vuokra-asuminen ei ole ollenkaan huono vaihtoehto.

[/quote]

10 vuodessa talo ei vielä tarvitse mitään peruskorjauksia! Jotain terassien ja kaiteiden petsaamista ja öljyämistä  mutta ei muuta! Sen verran hyvin on rakennettu että vasta tuolla 20-25 vuoden kohdalla alkaa peruskorjaukset olemaan ajankohtaisia:) Silloin me olemme jo muualla.

Kuten sanoin - asumiskustannukset tässä n 250m2 talossa on alle 400€/kk (sähkö, lämmitys, vesi, jäte), siihen vakuutukset (kaikilla yksilölliset, siksi en laske asumiskuluihin), nuohous 40€/vuosi, kiinteistövero (tämän maksaa vuokralainenkin....) 600€/vuosi.

Lainan korot 3000€/ vuosi eli 250€/kk. Piha on harrastus joten sitä 200-300€/vuosi en murehdi, veden lisäys uima-altaaseen maksaa 30€/vuosi. Aurauksesta emme maksa mitään koska naapuri hoitaa sen ilmaiseksi, on tarjottu rahaa muttei huoli.

Vaikka nuo kaikki splittaisi kuukaudelle niistä tulee vain 740,5€/kk. Sillä rahalla ei tätä luksusta saa pk seudulta mistään - jonkun hikisen kerrostalokaksion/kolmion ehkä!!  Arvaa haluanko vaihtaa??

Vierailija
235/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lainanlyhennys oli 1200 euroa kuussa ja vuokra 800 e kuussa. Ai miten niin ei vie enemmän?

Nykyisillä markkinoilla minä en ainakaan osta enää yhtään asuntoa. Vaikei vuokrakämppää saa koskaan omakseen ( mitä sekin muka tarkoittaa kun oikeasti omistaa vain osakkeita kerrostalossa ainakin) niin ainakin siinä on asumisen vapaus ja helppous. Ei tarvitse murehtia kuin vuokranmaksusta. Ja jos alkaa naapurit tms. tympimään niin pääsee heti muuttamaan pois. Jos yläkerrasta tulee vedet katon läpi, putkiremontti, tms. ei kun muuttaa vaan pois. Tällä reilun neljänkymmenen vuoden elämänkokemuksella en enää  sotkeennu noihin pankkilaina ja omistusasumiskuvioihin.

Vierailija
236/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:51"]

Meillä lainanlyhennys oli 1200 euroa kuussa ja vuokra 800 e kuussa. Ai miten niin ei vie enemmän?

Nykyisillä markkinoilla minä en ainakaan osta enää yhtään asuntoa. Vaikei vuokrakämppää saa koskaan omakseen ( mitä sekin muka tarkoittaa kun oikeasti omistaa vain osakkeita kerrostalossa ainakin) niin ainakin siinä on asumisen vapaus ja helppous. Ei tarvitse murehtia kuin vuokranmaksusta. Ja jos alkaa naapurit tms. tympimään niin pääsee heti muuttamaan pois. Jos yläkerrasta tulee vedet katon läpi, putkiremontti, tms. ei kun muuttaa vaan pois. Tällä reilun neljänkymmenen vuoden elämänkokemuksella en enää  sotkeennu noihin pankkilaina ja omistusasumiskuvioihin.

[/quote]

Mutta siitä 1200 eurosta jää osa omaan taskuun, vuokrasta ei

Vierailija
237/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:57"]

[/quote]

[/quote] Mä en varsinaisesti pidä sitä omana taskuna, että rahat on asunnossa kiinni eikä sitä voi realisoida. Mieluummin säästöjä pankkitilillä.

Vierailija
238/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan miehen kanssa 48 neliöisessä kaksiossa ja vuokra 440 euroa sisältäen veden ja lämmityksen. Vieressä lenkkipolut, kauppoja ja apteekki, hyvät bussi yhteydet, terveyskeskus ja kirjasto.... Kerro mulle mistä löydän yhtä hyvän omistusasunnon halvemmalla? Mulla menee vuokraan kuukaudessa 220 euroa! Sähkölasku lisäksi kolmelta kuukaudelta n. 40e ja sekin menee puoliksi!

Vierailija
239/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:57"]

[/quote]

[/quote] Mä en varsinaisesti pidä sitä omana taskuna, että rahat on asunnossa kiinni eikä sitä voi realisoida. Mieluummin säästöjä pankkitilillä.

[/quote]

Tietenkin voi realisoida! Senkus myyt ja laitat ne rahat tilille:) Meille talo on ainoa keino säästää rahaa, emme koskaan pystyisi laittamaan samaa summaa säästöön kuukausittain - aina löytyisi joku rahareikä mihin siitä livahtaisi rahaa.

Vierailija
240/261 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys....mutta MIKSI?

[quote author="Vierailija" time="10.06.2011 klo 22:26"]

kun kaikki ei saa sitä lainaa!!!

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä