Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

koiraperheille asiallinen kysymys :)

Vierailija
10.06.2011 |

miten toimitte, kun perheeseenne tulee kylään lähisukulaisia joiden joukossa on

1. erittäin allerginen koiralle, ja astmaattinen ihminen, epipenkynäkin mukana

2.ihminen , jolla puutteellinen vastustuskyky , johtue mm. syövästä ja lääkkeistä,

ei siis ole koskaan ollut koirein kanssa tekemisissä, ja pienikin koiran raapaisu voi aiheuttaa eritääin vaikeasti hoidetttavissa olevan infektion tuolle ihmiselle.

3 ihminen, joka pelkää KAIKKIA eläimiä, ei voi olla samassa huoneessa, jossa koira on vapaana

eli asutte isossa omakotitalossa, jossa useita huoneita, teillä on iso piha, jossa myös aidattu alue koirallenne, kaksi erillistä terassia

ja ilma on mitä upein :))))

koiranne on tietenkin suloinen ja kiltti, ei pure , ei raavi, on nuori koira , joten innoissaan pomppii ja nuolee kaikki tulokkaat

niin ja koska kyseessä on vieraileva sisaruksenne lapsineen, niin olette jo perehtyneet heidän sairauksiinsa erittäin hyvin vuosien varrella, eli ei tule yllätyksenä, kuten ei tule heidän vierailunsakaan :)

eli toivon ystävällisiä ja asiallisia kommentteja, kiitos :))

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille ei tuollaiset vieraat voisi tulla ollenkaan. Voin kyllä koiran laittaa vaikka häkkiin jos painava syy, mutta periaatteessa olkoon tulematta. Me voimme sitten käydä heidän luonaan jos on tarvetta. Koiramme kuuluu perheeseen. Ei meillä lapsiakaan tieltä pois laiteta jos joku ei tykkää lasten äänistä, riehumisista jne. Voihan nämä lapsetkin vahingossa jonkun naarmun sille syöpäpotilaalle tehdä ja allergian aiheuttaja ei sillä poistu että poistan koiran sisätiloista.

Vierailija
102/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. laittaisin kissat saunaan tai parvekkeelle. Tosin ihmettelen, että eläimiä pelkäävä ihminen meille haluaisi tulla..

koska suuresta pelostaan huolimatta on valmis uhmaamaan pelkoaan? Minä olisin otettu moisesta, enkä suinkaan tuomitsisi ja ihmettelisi. Mutta tosiaan, voihan olla ettei ko henkilö olisi sinulle niin tärkeä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tilanne tämä....meillä on 8koiraa ja se on kaikilla tiedossa. Ne ketkä tästäkin laumasta huolimatta tuppautuvat meille kylään, laitan koirat yleensä pois, osan häkkeihin ja osan eri huoneisiin. Tämä käytäntö on meillä yleensä siksi, että yleensä ihmiset eivät osaa käyttäytyä koiralaumassa. En koskaan vie koiriani pois allergioiden takia, koska sehän olisi vain silmänlumetta. Jos joku pelkää koiria sirottelen ne eri huoneisiin.

Vierailija
104/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä olisi juhlat kotona niin koira olisi jossain hoidossa joka tapauksessa. Räksyttää aina kun tulee vieraita ja sotkee karvoillaan juhlavaatteet.

Todella allergiset eivät voisi meille tulla kun en millään pysty niin hyvin siivoamaan, vaikka se koira olisikin poissa päivän tai pari. Me kyläilisimme sitten siellä ja koira olisi taas hoidossa.

Vierailija
105/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen se, joka aiemmin totesi, että talo elää tavallaan ja vieraat käy ajallaan (jos käyvät...). Toimii muuten toisinkin päin. Minä en ota lemmikkejäni mukaan kyläillessäni - en edes luvan saatuani. Enkä edes pidä kyläilevistä lemmikeistä ylipäätään. Meillä esim. on yksi sukulainen, jonka (isokokoinen) koira on _joka_ paikassa mukana ja nousee myös kyläpaikoissa sohville röhnöttämään jne. Eikä tämä ihminen tajua tilanteessa mitään kummallista tai paheksuttavaa. Eli vaikka lemmikkini ovat minulle tärkeitä ja meidän kotimme pyörii pitkälti niiden ympärillä, en odota muilta samaa vaan kunnioitan heidän valintojaan. Odotan heiltä vastavuoroisesti samaa. Ei pitäisi olla ongelma?

että ellei koko porukka ole tervetullut niin sitten ei mennä ollenkaan kylään. Niin minä teen. Eli toki kunnioitan jos ihmiset eivät halua koiriani vieraikseen, silloin en siihen taloon vierailulle mene. Tai jos haluavat rajata että koirat pääsevät vain tiettyyn osaan heidän taloaan niin minä olen myös sitten sillä rajatulla alueella.

Tästä on muutaman kerran tullut ihmettelyjä, varsinkin siis siitä että kun on etukäteen kysytty minulta että onko ok että koirat ovat esim. vain jossain tietyssä huoneessa ja olen sanonut että toki se sopii ja sitten olen itse ollut myös vaan koira-alueella. Ei se minulle ongelma ole, ja toki talossa talon tavalla.

Oma sukuni ei ole koskaan kyseenalaistanut sitä että koirani vierailevat mukanani, he tuntevat minut ja sellainen olen ollut pikkutytöstä lähtien, mutta miehen suvun puolella on aiheuttanut vähän loukkaantumisia kun on kielletty koirien vierailu ja lopputuloksena ainoa joka on vierailulle lähtenyt on mies yksin. Mutta sekin on minulle ok, kunnioitan tietysti sitä ettei koiria kaikkiin talouksiin haluta.

Minusta tämä on tosi kummallista. Jos sulla olisi hevosia tai kanoja, niin raahaisitko nekin mukaan joka paikkaan? :) Minusta eläin on vain eläin (joskin se voi olla rakas ja tärkeä perheenjäsen, tiedän kyllä), ja on todellakin olemassa paikkoja, joihin niitä on ihan turha viedä. Älä inhimillistä koiriasi liikaa, vaikka lutuisia puppeleita varmaan ovatkin.

Mutta kyllä nuo alkuperäisen kirjoittajankin kysymykset olivat kummallisia, tai siis asetelma niiden takana. Jos joku on niin kovin allerginen tai sairas, että eläin on uhka hänen terveydelleen tai jopa elämälleen, miksi hän edes tuppautuisi sellaiseen taloon, jossa on elukoita? Minusta kenelläkään ei ole velvollisuutta alkaa puunata kotiaan allergisten vieraiden vuoksi tai piilotella eläimiä muihin huoneisiin jonkun fobian takia, ellei nyt hyvää hyvyyttään halua sitä tehdä. Kai näitä allergisia ja toipilaita ja pelokkaita voisi tavata jossain ihan muuallakin, vaikka heidän omassa kodissaan? Eikö se olisi kaikille helpointa? Miksi tehdä asioista vaikeita?

Vierailija
106/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Jos on erittäin allerginen, niin meille ei voi valitettavasti tulla ja kyllä sen allergisen tai allergisen lapsen vanhempien pitäisi se tietää. Ei auta, että koira on pihalla koko ajan. Sen hilsettä on varmasti siätiloissa silti.

2. Jos koiramme olisi nuori ja villi, niin se laitettaisiin ulos aitaukseen vierailun ajaksi.

3. Aina kysytään, kun tulee vieras, jota emme tunne, että pelkääkö koiria. Jos pelkää tai muuten vaan inhoaa koiria, niin koira suljetaan joko ulos tai toiseen huoneeseen. Jos tiedetään etukäteen jonkun pelkäävän, niin tietenkin koira on jo valmiiksi laitettu muualle.

Pelkäsin itse lapsena koiria todella paljon ja tiedän millaista se on.

Vierailija
107/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan teidän perheestä voinut hakea koko porukallenne juomia sieltä sisältä koirasta huolimatta ?

Kuinka vaikeita oireita lapsellenne tulee koirasta jos koira-allergian varalle on epipen ?

Olisiko veljesi tai joku muu voinut tuoda teille pyynnöstä juotavia + tarjottavia ulos ?

Minun sisaruksillani on koiria ym. kotieläimiä mutta onneksi he laittavat koirat/muut eläimet juhlien ajaksi eri huoneeseen / tarhaan. Siistimpää, rauhallisempaa ja vieraille helpompaa. Jos paikalla on vain tuttuja niin sitten tilanteen mukaan.

Me käymme usein vain pihalla kyläilemässä kesäisin tutuilla joilla eläimiä koska meillä on koirille ym. eläimille allergisia lapsia. Toki jos allergiat ja astma ovat hyvällä mallilla käydään joskus sisälläkin ja ystävällisesti laittavat silloin eläimet tarvittaessa eri huoneeseen vaikka eihän se paljoa altistusta vähemmä mutta edes vähän. Talvella olemme jättäneet usein allergisimman lapsemme mummolaan kun kyläilemme perheissä jossa eläimiä.

Joko molemmat joustavat tai sitten on kyllä vaikea kyläillä puolin ja toisin.

Vierailija
108/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan teidän perheestä voinut hakea koko porukallenne juomia sieltä sisältä koirasta huolimatta ? Kuinka vaikeita oireita lapsellenne tulee koirasta jos koira-allergian varalle on epipen ? Olisiko veljesi tai joku muu voinut tuoda teille pyynnöstä juotavia + tarjottavia ulos ? Minun sisaruksillani on koiria ym. kotieläimiä mutta onneksi he laittavat koirat/muut eläimet juhlien ajaksi eri huoneeseen / tarhaan. Siistimpää, rauhallisempaa ja vieraille helpompaa. Jos paikalla on vain tuttuja niin sitten tilanteen mukaan. Me käymme usein vain pihalla kyläilemässä kesäisin tutuilla joilla eläimiä koska meillä on koirille ym. eläimille allergisia lapsia. Toki jos allergiat ja astma ovat hyvällä mallilla käydään joskus sisälläkin ja ystävällisesti laittavat silloin eläimet tarvittaessa eri huoneeseen vaikka eihän se paljoa altistusta vähemmä mutta edes vähän. Talvella olemme jättäneet usein allergisimman lapsemme mummolaan kun kyläilemme perheissä jossa eläimiä. Joko molemmat joustavat tai sitten on kyllä vaikea kyläillä puolin ja toisin.

kuten yllä aiemmin kirjoitin, niin annoin antihistamiinia jo heti aamusta, koska todellakin oiretia tulisi muuten ihan mahdottomasti

vaikka ei edes koskisi eläimeen, lapsi sai kohtauksen hevosista, kun olimme ulkona katsomassa

ratsastustuntia, eli lapsi ei koskenut, eikä ollut 5m lähempänä yhtään hevosta, oireet tuli liki heti.

tuolloin emme tienneet että on allerginen hevosille,

toki kesä tuuli lennätti niitä hevospölyjä..

sama siis koirista, mutta lääkkeenotto helpottaa

voi siis olla juurikin ulkona, kun ei koske itse koiraan...

perheemme on ollut todella vaikeasti sairas viimeiset vuodet ja halu nähdä tuttuja ja etenkin omia sukulaisia on tietenkin suuri :)

olisi onnistunut , jos koira olisi ollut siellä toisella teranssilla joka siis iso ja aidattu ja kaikki muut vieraat oli siellä,

kivaa kököttää toisella terasilla .....

no, ei ketään kiinnostanut meidän jano tai olo...

en kehdannut pyytää ketään tuomaan mitään, onneksi oli yks mehu mukana lapsille

en halua olla vaivaksi kelleen...

mutta en todellakaan osannut odottaa, että koira voisi olla niin tärkeä jollekin, ettei voisi olla yksi ovi kiinni edes 5 minuuttia :((((

eli toki olen pettynyt ;(

ja pahoillani...

varsinkin, kun kahdet muutkin isohkot juhlat tiedossa samassa perheessä,

mutta ne jätämme väliin tietenkin, ettei pieni koiraparka saa traumoja takiamme ;))

tarkoitus olisi ollut vaan puol tuntii tunti olla, ja ovi olisi ollut kiinni sen ajan että olisimme voineet juomista hakea....

oli siis ilmeisemmin liikaa vaadittu.

en tajunnut ottaa omia eväitä ja hellejuomia mukaan;)

ap

Vierailija
109/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska asumme kerrostalossa, en rupea kuvittelemaan mitään omakotitalotilanteita. Eipä ole tuollaisia vieraita koskaan ollut vielä tulossa, enkä tunne ketään tuollaista.

1. vieraan olisi turha tulla meille, niitä allergeeneja on joka paikassa eikä niitä siivouksella saa pois. Ei auttaisi vaikka koira laitettaisiin makuuhuoneeseen siksi aikaa

2. vieraalle joko sanoisin ettei kannata tulla, tai sitten mies menisi koiran kanssa siksi aikaa lenkille

3. vieraalle sama kuin edellä

miten toimitte, kun perheeseenne tulee kylään lähisukulaisia joiden joukossa on

1. erittäin allerginen koiralle, ja astmaattinen ihminen, epipenkynäkin mukana

2.ihminen , jolla puutteellinen vastustuskyky , johtue mm. syövästä ja lääkkeistä,

ei siis ole koskaan ollut koirein kanssa tekemisissä, ja pienikin koiran raapaisu voi aiheuttaa eritääin vaikeasti hoidetttavissa olevan infektion tuolle ihmiselle.

3 ihminen, joka pelkää KAIKKIA eläimiä, ei voi olla samassa huoneessa, jossa koira on vapaana

eli asutte isossa omakotitalossa, jossa useita huoneita, teillä on iso piha, jossa myös aidattu alue koirallenne, kaksi erillistä terassia

ja ilma on mitä upein :))))

koiranne on tietenkin suloinen ja kiltti, ei pure , ei raavi, on nuori koira , joten innoissaan pomppii ja nuolee kaikki tulokkaat

niin ja koska kyseessä on vieraileva sisaruksenne lapsineen, niin olette jo perehtyneet heidän sairauksiinsa erittäin hyvin vuosien varrella, eli ei tule yllätyksenä, kuten ei tule heidän vierailunsakaan :)

eli toivon ystävällisiä ja asiallisia kommentteja, kiitos :))

Vierailija
110/122 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole sellaista ikinä ollut, kunnes pari kesää sitten kahvittelimme kälyn pihassa, paikalla vain me aikuiset ja tilanne rauhallinen eli ei esim. lapsia paikalla. Kälyllä oli tuolloin kolme koiraa, jotka kuulemma "hyvin koulutettuja" ja "rauhallisia".

No, toinen kälyni nousi kaikessa rauhassa tuolistaan ja lähti hiljalleen kävelemään sisälle vessaan mennäkseen. Tästä seurasi se, että westie otti vauhdit ja tarttui takareiteen oikein kunnolla. En muista tikkien määrää, mutta arvet ovat yhä todella "kauniit".

Arvattavasti tämä toinen käly ei enää perheen koirista pahemmin perusta enkä omaa lastani päästä tuonne ilman, että ole itse mukana vaikka kyseinen "hellyttävä karvakasa" ei enää perheessä olekaan semminkin jos perheen kaksi rottweileria on "koulutettu" yhtä hyvin...

Mutta ehkä meidän pitää vain "grow up" tästä pelosta niinkuin joku aiemmin ehdotti...?

Vierailija
111/122 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tilanne tosiaan oli tuollainen, niin kyllähän varmasti tätä juhlaperhettä katsoivat jo muutkin kieroon? Ihmettelen, ettei kukaan vieraista tullut teitä sinne toiselle terassille moikkaamaan, koska satavarmasti meidän sukujen bileissä olisi noin tehty.

Koirat ovat meillä tarhakoiria, eli nuo vaihtoehdot eivät tietenkään meillä aiheuttaisi mitään muuta, kuin että pentua ei pidettäisi irti kuten monesti nyt on vierailijoidenkin aikana pidetty HETKEN. Hetken siksi, että vieraat usein haluavat pentua katsoa.

Minusta on suorastaan ihmeellistä, miten ihmiset alkavat rinnastaa koiraa ihmiseen. Sehän on väärin sitä koiraakin kohtaan, joka ei oikeasti OLE ihminen. Kun sen ottaa itselleen, tulee miettiä myös mahdollisia sukulaisten kyläilyjä että miten ne hoidetaan. Ja opettaa se koira niin, että viihtyy yksinkin. Eiköhän moni koira jääkin yksin työpäivien ajaksi, eli useimmiten ovat tottuneita. Käsittämättömia koiranomistajia sitä onkin. Toki itsekin olen tälläisessä perheessä kyläillyt, hauskaa tuntui olevan kun "hassu" koira repi vaatteita ja kuolasi joka paikan märäksi. Arvata saattaa, että koira jouduttiin lopettamaan kun hyökkäsi perheen lapsen kimppuun..(ihan samanlaista leikkiä mikä vielä oli hauskaa silloin, kun hyökkäsi vieraitten kimppuun :(

Vierailija
112/122 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mainitsemasilaisia ongelmia koirien suhteen, niin kysyisin mita voisin asian suhteen tehda, jotta vierailu olisi mahdollisimman mukava ja rentouttava. Toteuttaisin kaikki toiveet, vaikka ne olisivatkin hatavarjelun liioittelua. Yrittaisin osoittaa suurta ymmartavaisyytta ja myotatuntoa perheen vaikeaa tilannetta kohtaan. Goes without saying.

Vierailija
113/122 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennemmin varoisin ihmispaljoutta, jolloin voi saada flunssan tai oksutaudin. Haavankin voi saada helpommin ihan muualta kuin koirasta.

Vierailija
114/122 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollenkaan niin vaarallisia kuin toisten ihmisten. Ja allergian suhteen on aika kamalaa sälyttää toisen niskaan vastuu siitä, että koti tulee varmasti puunattua niin, ettei toinen saa allergista reaktiota.

Joten itse tuossa tilanteessa (minulla ei ole koiraa, eikä kyse ole koiran tunteista) en kutsuisi tuota perhettä kotiini ollenkaan, vaan sopisimme tapaamisen jonnekin ravintolaan tms. Silloinkin olisi huoli siitä, onko jollakin joku puhkeamassa oleva flunssa tai muu tauti, ja vaatteissa kulkevat allergeenit. Eli pelottaisi tuollaista porukkaa ollenkaan kohdata.

Otan osaa, jos jonkun perheessä on oikeasti noin rankka tilanne, mutta kohtuuttoman syyllisyyden kasaat minusta toisten päälle, riskit on tuossa tilanteessa liian suuret.

Vierailija
115/122 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP = jutun allerginen sisar.

Nyt ap ilmeisesti kokee tulleensa nöyryytetyksi jonkun sisaruksensa kotona, kun hänen ja perheensä "erikoissairauksia" (joista osa mahd. luulosairauksia?) ei ole otettu tarpeeksi vakavasti. Ovat mahdollisesti jättäneet koirankin vangitsematta pieneen tilaan, vaikka hän oli tulossa kylään - ettäs kehtasivat!!

Vierailija
116/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on perheemme jäsen ja saa huomiota yllin kyllin. Kun meille tulee vieraita, joilla on koirapelko, allergiaa tms, niin koira lähtee ulos tarhaan vierailun ajaksi.

Vierailija
117/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon olikin juttua virinnyt

arvasinkin, että moni ei koiraansa laittais toiseen tilaan

meillä siis oli tarkoitus juhlissa olla ulkuna, kun upea ilma

muuta kun koirankin piti olla just ihan samassa tilassa, vaikka siis tilaa olisi ollut vaikka kuinka, koiralla seuraa ja puolet tontista toisella terASIILLA AIDATTUNA

mutta kun ei se sopinut koiranomistajalle, veljellen, että koiran vuoksi ovi olisi , edes hetkeksi, voitu laittaa kiinni sieltä toiselta terasillta

tarjoilut olivat siis SISÄLLÄ, koska siis helle...

olisimme vain hakeneet evästä ja kahvettta sisältä ja palanneet sinne toiselle terassille, josta näköyhteys ja huuto etäisyys siihen toiseen terassiin....

mutta emme voineet sisälle mennä, koska ovet auki, ja aivan varmasti koira olisi sinne kyökkiin heti tullut kun tahtoo nuolla, pomppia ja räksyttää KAIKKI VIERAAT ....

eli en omasta mielestäni vaatinut kohtuuttomia järjestelyjä, vain 5min sulkua ovelle,

no lopputuloksena lähdimme pois, koska meinasimme kuolla janoon ;))))

ja emme mene enää kylään... vaikka kahdetkin isommat juhlat tiedossa siellä

Vierailija
118/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille ei tuollaiset vieraat voisi tulla ollenkaan. Voin kyllä koiran laittaa vaikka häkkiin jos painava syy, mutta periaatteessa olkoon tulematta. Me voimme sitten käydä heidän luonaan jos on tarvetta. Koiramme kuuluu perheeseen. Ei meillä lapsiakaan tieltä pois laiteta jos joku ei tykkää lasten äänistä, riehumisista jne. Voihan nämä lapsetkin vahingossa jonkun naarmun sille syöpäpotilaalle tehdä ja allergian aiheuttaja ei sillä poistu että poistan koiran sisätiloista.

että koirat ovat aivottomia. Toki ne tunnistaa omistajansa ja leimautuu häneen ja viihtyy kotonaan, mutta koira ei taatusti saa traumaa siitä jos sen sitoo puuhun päiväksi tai panee aitaukseen ulos. Seuraavana päivänä se on taatusti aivan samanlainen kuin aina ennenkin. Tuntuu että monet koiranomistajat täälläkin inhimillistää koiraansa liikaa! Koira on pahnanpohjimmainen, alhaisin olio mitä taloudesta löytyy, sen kuuluu väistää ja totella. Sekaisinhan eläinparka menee jos sen pillin mukaan eletään.

Lapset ja vieraat on aivan eri asia, heitä kohdellaan kuten ihmisiä eli taataan vierailulle hyvät ja ystävälliset puitteet.

Vierailija
119/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi meille edes tulla.

Ja en ihan tajunnut, miten se vastustuskykyjuttu meni...

Jos joku lapsi pelkää, laitan koiran muualle. Jos aikuinen pelkää, olen kyllä sitä mieltä, että "grow up", eikä koira lähde mihinkään.

Vierailija
120/122 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tympeää ois ainakaan mitään supersiivousta tehdä jonkun kahvittelun takia. Ei kai moni ihminen noin hysteerisesti eläimiä pelkää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme