Olenko mä ainoa joka pesee kaiken pyykin sekaisin ja kuudessakympissä?
Kommentit (86)
Lisäksi käytän reilusti pesuainetta. Hienoja vaatteita meillä ei edes ole.ap
Ja ikinä ei ole vielä mikään vaate värjäytynyt. Tosin sen verran pidän silmällä, että jos pesuun on menossa joku uusi ärhäkän värinen vaate, niin ekan kerran pesen tummien joukossa. Eli teen niin, että sitten pesen koneellisen, jossa pelkästään tummia. Muuten menee kaikki sekaisin iloisesti ja homma toimii.
lakanat ja pyyhkeet aina 90 asteessa. Villavaatteet, ulkovaatteet ja muut "herkät" 30-40 asteen hienopesu. Mikään vaate ei ole piloittunut ikinä. Vaatteet ovat paljon puhtaampia, eikä niihin jää hajuja!
enpä ole huomannut, että värjäytyy
Mutta pesen kyllä värilliset vaatteet samassa eli vihreät, keltaiset, siniset jne samassa koneessa. Tummansiniset pesen mustien kanssa samassa, varmuuden vuoksi.
Älä käytä liikaa pesuainetta, ylimääräisestä ei ole mitään hyötyä, päinvastoin.
Käsittääkseni jos pesee kuudessakympissä, värit eivät sekoitu? Lisäksi käytän reilusti pesuainetta. Hienoja vaatteita meillä ei edes ole.ap
Villaa ja silkkiä en kyllä laittaisi kuuteenkymppiin.
...että vaatteet eivät ole enää kirkkaan värisiä, vaan kaikki tasaisen harmaita. Itse näen heti ihmisen vaatteista, että hän pesee kaikki sekaisin ja liian kuumassa.
Minä lajittelen mustat erikseen, valkeat erikseen, puna-keltaiset erikseen, vaaleat värilliset erikseen jne...ja lakanat ja pyyhkeet pesen 60 asteessa, muut vaatteet lähinnä 40 asteessa.
Lajittelen muuten lakanat ja pyyhkeetkin vielä värin mukaan.
Arat vaatteet sitten 30 asteessa ja villapesuohjelmalla tms. Kaikista arimmat käsin.
Mulla on useita villavaatteita jotka kestävät kyllä konepesun muttei mitään 60 asteen lämpötiloja
Jotkut harvat paremmat vaatteet saatan pyöräyttää 30c pikapesussa. Mutta meidän vaatteet onkin suurimmaksi osaksi perus trikoota henkkamaukalta tms. Ei ole värjäytyneet tai kutistuneet.
Ikinä en laittais edes valkoista tennissukkaa mustan pyykin joukkoon!
Punaiset, siniset, mustat, harmaat, valkoiset ja vaaleat pestään erikseen. Villavaatteet pestään paita kerrallaan ettei nukkaannu.
Pesen sekaisin ainoastaan kestovaipat imuineen 90-asteessa, muuten lajittelen kaikki.
värilliset ja valkoiset sekaisin, koska meillä kestovaippoja ja haluan pestä ne päivittäin. Vaippojen sekaan menee vauvan trikoovaatteet, lakanat pyyhkeet, miehen kalsarit ja molempien sukat. T-paidat, farkut, rintsikat jne pesen 40c:ssa ja nämä vaaleat ja tummat erikseen.
Yritän kyllä lajitella meidän pyykit värien ja laadun mukaan. Miehen t-paidat pesen kyllä 60-asteessa että hien haju lähtee kunnolla kainaloista. Puuvilla kestää 60 asteen kyllä.
Meillä tulee niin paljon pyykkiä, että on varaa pestä täysi koneellinen mm. tummia päällysvaatteita ja vaaleita alusvaatteita ja muita sellaisia erikseen.
Vähintään 60 asteessa kyllä pesen melkein kaiken, puuvillaa kuumemmassakin. Hienopesussa pesen vain villaa ja muuta sellaista, joka menee varmasti pilalle kuumassa.
Minun käsittääkseni se säästää, kun varsinkin pyyhkeitä, lakanoita ja sellaisia ei tarvitse pestä niin usein, kun tulee puhtaampaa.
Pesen kaikki vaatteet sekaisin neljässäkympissä, lakanat ja pyyhkeet myös sekaisin kuudessakympissä. Ehkä pari kertaa vuodessa pesen lakanapyykin yhdeksässäkympissä.
Olen testannut. Joten en ikinä laita valkoisia vaatteita kuin valkoisten kanssa. Joskus voin laittaa takuuvarman vaaleanpunaisen mukaan jos kyse ei ole ihan hienoimmasta valkoisesta paidastani.
Olen testannut. Joten en ikinä laita valkoisia vaatteita kuin valkoisten kanssa. Joskus voin laittaa takuuvarman vaaleanpunaisen mukaan jos kyse ei ole ihan hienoimmasta valkoisesta paidastani.
perusvaatteet 40 asteessa:
punaiset-keltaiset-oranssit
siniset-vihreät-ruskeat-harmaat-mustat
valkoiset
60 asteessa:
puuvillaiset alushousut ja sukat
punaiset-keltaiset-oranssit pyyhkeet ja lakanat
valkoiset ja vaaleat pyyhkeet ja lakanat
siniset ja vihreät pyyhkeet ja lakanat
Sukkahousut, rintsikat ja herkemmät alushousut yleensä 30 asteen hienopesussa.
onkohan sun näössä jotakin vikaa?
Vaan uudet tummat pesen saman väristen/mustien kanssa ensimmäisen kerran. Eikä muuten vaatteet värjäänny, mulle just yks täti selitti kirppiksellä(kun olin myymässä) että onpa mulla hyvin hoidettuja vaatteita, huomaa että on oikein huollettu, kun nykyään ihmset laittaa kaikenmaailman alusvaatteet ja tummat vaatteet koneeseen sekaisin. mä vaan hymyilin että kyllä kyllä. meillä ei kyllä juurikaan ole ihan valkoisia vaatteita.
se jotain urbaanilegendaa, että vaatteet värjäytyy? oon pessyt viimeset 5v. kaikki sekaisin niinkuin ap, koska huomasin, etteivät ne todellakaan värjäydy! tottakai jos on uusia vaatteita pesen ne erikseen, koska silloin saattaa lähteä.