Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko mä ainoa joka pesee kaiken pyykin sekaisin ja kuudessakympissä?

Vierailija
06.06.2011 |

Paitsi joskus lakanat yheksässäkympissä.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin toimin! Eikä todellakaan tarvi odotella, että pyykkiä tulee jotakin lajia koneellinen, vaatteiden käyttäjiä kun taloudessamme on 10. Niin, ja nykykoneilla voi pestä hyvällä omallatunnolla vajaitakin koneellisia, sehän ottaa vettä vain sen verran mitä koneessa on pyykkiä.

Minä lajittelen mustat erikseen, valkeat erikseen, puna-keltaiset erikseen, vaaleat värilliset erikseen jne...ja lakanat ja pyyhkeet pesen 60 asteessa, muut vaatteet lähinnä 40 asteessa.

Lajittelen muuten lakanat ja pyyhkeetkin vielä värin mukaan.

Arat vaatteet sitten 30 asteessa ja villapesuohjelmalla tms. Kaikista arimmat käsin.

Vierailija
22/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliset vaatteet neljässäkympissä ja alusvaatteet, sukat, jotkut T-paidat, lakanat pyyhkeet yms. kuudessakympissä. Harsopyykin yhdeksässäkympissä.

Poikkeuksena jotkut villavaatteet ja silkkihommelit, jotka pesen käsinpesuohjelmalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn paljon kirppareilla ja siellä törmää vähän väliä vaatteisiin, jotka ovat menettäneet alkuperäisen värinsä ja muuttuneet harmahtaviksi. Ja valkoiset eivät todellakaan ole enää valkoisia, jos niitä pestään muunväristen kanssa sekaisin.

Itse huomasin, kun sain esikoispojan jälkeen tytön ja pesin vaaleanpunaisia vaatteita vaaleansinisten kanssa, että sekin oli liian lepsua lajittelua ja vaaleanpunaiset harmaantuivat. Nykyään en siis pese edes vaaleita värillisiä kaikkia sekaisin, vaan lajittelen nekin vielä vaaleansini- ja vaaleanpunasävyisiin.

Vierailija
24/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyyli taitaa olla suunnilleen keskivaiheilla; pääsääntöisesti pesen kaikki tummat yhdessä 40 asteessa ja kaikki valkoiset 60 asteessa. Tummissa on sekaisin puuvillaa, tekokuituja ym joten osalle ei kävisi kuumempi. Joskus pesen lakanoita, pyyhkeitä ja farkkuja erikseen kuumalla. Valkoiset taas ovat lähinnä puuvillateepaitoja ja -sukkia, pyyhkeitä ja vauvan ruokalappuja ja bodyja, joten kestävät ja vaativat 60 astetta ja valkaisevan pesuaineen. Siltikään ei lähde kaikki vauvan sosetahrat. Viime aikoina olen laittanut mukaan myös tuota vanish "tekee valkoisen taas valkoiseksi, unohda tahrat" -jauhetta, mutta ei ole vaikuttanut asiaan. Onko kellään vinkkejä? Pesuaineita annostelen aina säästeliäästi ihottuman takia - vähän vähemmän kuin annostusohje, jos mukana ei ole näkyvästi likaisia vaatteita.

Vierailija
25/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kanssa huomannut, että toiset ei vaan huomaa kuinka värjääntyneitä ne vaatteet on. Harvoin siis vaatteet värjäytyy vaaleanpunaisiksi, mutta kyllä kaikista vaaleista vaatteista tulee harmahtavia jos niitä pesee tummien kanssa.

Noista vauvan harsoistahan näkee hyvin kuka oaa pestä pyykkiä. Jos valkoinen harso on harmaa, niin silloin on pesty väärin.

Kirppareillakin tuon huomaa helposti. Toisten vaatteet on vaan sellaisia haalistuneen harmaita.

Vierailija
26/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn paljon kirppareilla ja siellä törmää vähän väliä vaatteisiin, jotka ovat menettäneet alkuperäisen värinsä ja muuttuneet harmahtaviksi. Ja valkoiset eivät todellakaan ole enää valkoisia, jos niitä pestään muunväristen kanssa sekaisin.

ja onhan ne vaatteet sellaista vihertävänruskeata mössöä kaikki (pojan vaatteista kyse). Ei niitä oikeasti mihinkään ihmisten ilmoille viitsi päivittäin laittaa kun näyttävät niin nuhjuisilta.

Vierailija
27/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin arvostan vaatteiden hyvää näköä sen verran että pesen vaatteet pesuohjeiden mukaan ja niin ettei väriä pääse leviämään erivärisiin vatteisiin.

Ei ole kauankaan kun kirppiksellä katsoin yhtä ihanaa Mikki Hiiri paitaa. Se vaan oli pilattu pesemällä tummien seassa niin että valkoiset osat olivat muuttuneet vaalean harmaiksi. Sellaisia vaatteita en kehtaisi pitää enkä lapsenkaan päälle laittaa.

Vierailija
28/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 asteessa, mutta jos tuotteessa on 30 asteen suositus, sitten pesen käsin. Ei kone täyttyisi ikinä 30 asteen vaatteista. Lapsella on pari kirkuvan valkoista bodya jotka tosiaan on yhä aivan yhtä valkoisia kuin ostettuinakin, vaikka pesenkin kaikki värit iloisesti sekaisin.

Miehellä taas on yhdet valkoiset sukat jotka on kolmen vuoden käytön jälkeen kyllä aika harmaantuneet. Samanlaista värin kulumista ei puolestaan löydy mistään muusta valkoisesta vaatteesta koko huushollista! Yhteensä niitä tosin on alle kymmenen, kun kumpikaan ei tykätä valkoisesta oikein missään muodossa. Pari pakollista valkoista kauluspaitaa ja aluspaitaa siis lähinnä.

Aikuisten vaatteet siis pesen 40 asteessa, pari kertaa vuodessa laitan 30 asteen koneen pyörimään jos on kyseessä uusi vaate ja suositus 30 astetta (yleensä ulkomailta ostetuissa maissa tämä). Tosin en ole saanut vielä yhtäkään "herkkää" vaatetta pilalle 40 asteen pesussakaan! Lakanat ja pyyhkeet pesen 60 asteessa, en ole IKINÄ vielä pessyt mitään 90 asteessa, ei ole tarvetta.

Vierailija
29/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen sukan laitat jonnekin kaappin päälle ym. talteen ja aina kun luuten ettei tummat päästä väriä laitat sen toisen valkoisen sukan sinne tummien kanssa pesuun. Vertaat sitten vaikka noin viiden pesukerran jälkeen jemmassa ollut sukkaa pesussa olleenseen. Tummien kanssa pesussa ollut ei ole enää puhtaan valkoinen.

Vierailija
30/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljässäkympissä...

Vierailija
31/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaaleat ja lakanat 60 asteessa, ei seikaisin kaikkia vaan käyttötarkoituksen mukaan, esim keittöpyyhkeet ja kylpypyyhkeet erillään.

Vierailija
32/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika normaalia lajitella pyykit värien mukaan,vaalet,tummat,punaiset ja vihreät,lakanat,pyyhkeet ja sitten esim.ne villat ja muut erikoisemmat. Lakanat ja pyyhkeet pesen 90

Vierailija
33/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioikaahan tämä, että jos pestään sekasin niin nimenomaan 60 asteessa, jotta väritä pysyvät! Lue vaikka aiemmin tästä ketjusta lainaus jostain nettisivuilta.

Ja myös osassa puuvillavaatteista lukee lapussa 40 astetta, mutta puuvilla pysyy kyllä parempana 60 asteessa. Katso esim. H&M-vaatteiden pesulappuja: kaikissa seisoo se 60 astetta. Ja sitten joissan Prisman vaatteissa kaikissa se 40 astetta.

Kyllä minäkin mustat/tummat sejkä valkoiset pesen erikseen niille tarkoitetuilla aineilla, mutta ns. kirjopyykki menee kyllä yhdessä liemessä ja kun lämpötila on oikein valittu (se 60) niin värit ovat kirkkaita.

Vierailija
34/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oihan sitä pestä kaikki sekaisin, jo ehdoin tahdoin haluaa pilata vaatteensa. tai siis eihän ne täysin pilalle mene, mutta värit pinttyvät tai haalistuvat, kuviot haalistuvat, muoto kärsii, lycraa sisältävät virttyvät jne..

Kieltämättä jotkut erikoisemmat väriyhdistelmät lojuvat pyykkikorissamme aika parikin viikkoa, enenkuin koneellineb täyttyy, mutta mä en vain pidä kulahtaneista väreistä, joten pesen kaikki mahdollisimman tarkasti värien ja läpötilojen suhteen. Useimmat 40 asteessa, mutta kaikki mitkä kestävät 60 asteen pesun, kuten pyyhkeet ja lakanat plus jotkut lasten ja aikuistenvaatteet, niin pestään kuumassa. Villalle ja silkille on oma pesuaineensa, ja ne pesen villaohjelmalla. Yleensä pesen valkoiset valkopesuaineella, vaaleat color-pesuaineella, värikkäät erikseen ja tummat erikseen. Kaikkein pahimpia on valko-punaraidalliset vaatteet, kyllä se valkoinen osuus menee helposti pinttyneen väriseksi vaikka sen pesis vaaleitten kanssa.

Vierailija
35/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään pestä kaikkea sekaisin.

Mulla on kolmenlaista pyykkiä:

- 60 astetta: Lakanat, pyyhkeet, alushousut.

- 40 astetta vaaleat: Topit, paidat, sukat, jumppapaidat. Tähän menee valkoiset, vaaleat, pinkit vaatteet.

- 40 astetta tummat: Farkut, jumppahousut, tummat paidat ja sukat. Tähän menee mustat, siniset, punaiset, violetit vaatteet.

Vierailija
36/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaate vähäksi aikaa likoamaan laimeaan kloriittiveteen ja sitten konepesu päälle. Vaatteiden tulee olla kokonaan valkoisia, muuten lähtee värillisistä osista värit. Ja mitään kovin herkkiä ja arvokkaita vaatekappaleita ei kannata tällä tyylillä puhdistaa.

Vierailija
37/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin pestään lähes kaikki 60 asteessa, tosin lajiteltuina vaaleat/tummat/muut värit. tummat pestään 50 asteessa, muut 60. Villavaatteet, ulkovaatteet, juhlavaatteet yms. on ainoat, jotka pertään 40 asteessa. Yksikään vaate ei ole kutistunut ja värit siis ovat pysyneet, koska lajitellaan värien mukaan.

Myös polyesteriset yms. vaatteet pestään 60. Kestää aivan hyvin. Samoin rintaliivit.

Vierailija
38/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan 40 ja 60 astetta. Koskaan en ole erotellut värien mukaan ja koskaan mikään ei ole värjäytynyt. Ihmettelen itsekin.

Vierailija
39/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että valkoiset vaatteet eivät todellakaan ole valkoisia sen jälkeen kun ne pesee sekaisin tummien kanssa. Ja uskon myös siihen, ettei sekaisinpesijät varmaan tajua sitä, että ne värjäytyy.

Esim. kirpparilla näkee näitä "valkoisia" pöytiä, joita ei tarvitse edes vilkaista kun kaikki on harmahtavaa.

Paras kuvaus oli kerran huutonetissä, kun valkoisessa paidassa oli kuvaus että valkoinen on hieman ajan saatossa "haalistunut". Ihmettelin tuota kuvausta, mutta kun näytti kuvassa ihan ookoolta ja oli merkkipaidaksi tosi halpa niin huusin sen kuitenkin. Postipaketista paljastui harmaantunut valkoinen paita, eli sekapesty valkoinen. Mielenkiintoinen kuvaus vaan toi "haalistunut".

Lajittelen itse pyykin tosi tarkasti värien mukaan ja meillä on paljon lapsilla varsinkin kesävaatteeissa ihan vitivalkoisia vaatteita.

Vierailija
40/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niitä on vahingossa joutunut tummien pyykkien sekaan. Siis ovathan ne valkoisia mutta harmaan valkoisia. Ei sellaisia kirkkaan valkoisia kuin ennen. Mä olen sen verran tarkka, että haluan valkoisten vaatteiden olevan valkoisia. Harmaantunut valkoinen on kammotus. Ei sellaista voi enää käyttää kuin rättinä.

Mä haluan valkoiset kirkkaan valkoisina. Itse erottelin värit, mutta mies pesi laiskuuttaan 60 asteessa sekaisin kaiken, ja oli todella ärsyttävää saada likaisen harmaanvalkoisia paitapuseroita pesusta, ei sellaisia voinut mun työhön laittaa. Ja ne puserot maksaa!

Ostin valkoisen ja sinisen pyykkikorin, ja sen jälkeen meillä on pysyneet värit erillään toisistaan, kun uhkasin laittaa laskun pilaantuneista. Oikein arat vaatteet laitan pesutornin päälle erilliseen pussiin, ja miehelle on komento, että noihin et sitten koske. Muuten se laittaa ne kuivausrumpuun ja tulevat kittanoina takaisin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi