Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko mä ainoa joka pesee kaiken pyykin sekaisin ja kuudessakympissä?

Vierailija
06.06.2011 |

Paitsi joskus lakanat yheksässäkympissä.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tulee puhtaaksi vähemmässäkin. Ja pesuaineen reilumpi annostelu ei muuta mitään pesutuloksessa.

Vain tomppeli pilaisi mustat tai punaiset vaatteet pesemällä niitä valkoisten kanssa, ja samalla siis ne valkoiset vaatteet. Mutta harva nykyään kotona tarvitsee vivivalkoisia puseroita, joten Ap:lle varmaan ne "valkoisetkin" on riittävän valkoisia. Edelleen, ei ole onneksi mun paitoja:=)

Mutta Ap voi tehdä kuten huvittaa, ei se mun vaatteita pilaa:=)

Vierailija
42/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa pestä juuri mitään 60 asteessa, kun puhdistuvat 40:ssäkin. Kuluttaa vain turhaan energiaa! Hullun hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lajittelen mustat erikseen, valkeat erikseen, puna-keltaiset erikseen, vaaleat värilliset erikseen jne...ja lakanat ja pyyhkeet pesen 60 asteessa, muut vaatteet lähinnä 40 asteessa.

Lajittelen muuten lakanat ja pyyhkeetkin vielä värin mukaan.

Arat vaatteet sitten 30 asteessa ja villapesuohjelmalla tms. Kaikista arimmat käsin.

sinä näin. Itse jos tekisin, niin saisin odotella kuukauden, että saisin edes yhden täyden koneellisen samanvärisiä vaatteita.

-kirjavat ja valkoiset kuudessakympissä erikseen pesevä-

Vierailija
44/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin pesin joskus 18 vuotiaana kun se oli mielestäni fiksua :). En edes katsonut mitään pesulappuja. Pesin jopa pienet matot ja ihmettelin sitten aidosti niiden huonoa laatua kun eivät pesua kestäneet. Nykyisin pesen 40 asteessa jo energian säästön takia, niin ja lisäksi on mukavaa kun vaatteet säilyttävät muotonsa.

Vierailija
45/86 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla kyllä taida juuri mitään valkoista ollakaan.

"Puuvillapyykin pulmallinen lämpötila

Tekstiilissä olevaa pesulämpötilaa ei ole valittu kiusallaan, vaan sitä olisi syytä noudattaa.

Puuvillapyykin pesuohjeet eivät kuitenkaan ole yksiselitteisiä. Tämän tietää Kuluttajatutkimuskeskuksen erikoistutkija Kristiina Aalto, joka tutustui aiheeseen tehdessään tutkimusta suomalaisten pyykinpesusta viime vuosikymmenellä.

– Hyvin usein puuvillatuotteissa on annettu 30:n tai 40:n asteen pesusuositus. Varsinkaan vaaleista lastenvaatteista pinttynyt lika ei kuitenkaan lähde niin alhaisessa lämpötilassa, Aalto sanoo.

Jos väri lähtee tai tuote haalistuu 60 asteessa, niin käy luultavasti alhaisemmassakin lämmössä. Puuvillatuotteita ei siis tarvitse pestä 30–40 asteessa värien haalistumisen pelossa.

Värien kannalta lämpötilaa tuhoisampaa on valkaisuaineellinen pesuaine, jonka aktivaattorit haalistavat värejä. Joskus vaatteissa on tosin painokuvioita, jotka eivät kestä 60-asteista pesua."

http://www.yhteishyva.fi/pukeutuminen/vaatehuolto/pyykinpesun_perusteet…

"4. Minkä väristen kanssa pestään kolmivärinen t-paita, jos värit ovat esimerkiksi valkoinen, punainen ja musta?

Tarkastele vaatetta, mikä on sen pääväri, mitä on eniten. Jos pääväri on punainen, pese se punaisten kanssa. Jotkut puhuvat myös kirjopyykistä.

Jotta värit eivät sekoittuisi, tärkeää on pestä värikäs puuvillapaita 60-asteisessa vedessä. Silloin värit kiinnittyvät tuotteeseen. Liian alhainen pesulämpötila saa ne mahdollisesti irtoamaan.

Markkinoille on tullut myös irtovärinsieppaavia lappuja. Sellainen laitetaan pesuun pyykin joukkoon. Testailtuani niitä, totesin, että ne nappaavat hyvin irronneen värin itseensä. Tosin en kuitenkaan lähtisi pesemään vitivalkoista paitapuseroa mustien farkkujen kanssa."

http://www.yhteishyva.fi/pukeutuminen/vaatehuolto/kysymyksia_pyykinpesu…

Vierailija
46/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lämpötilasuositus ei johdu välttämättä värien kestävyydestä vaan ihan sen käytetyn kuidun.

Vierailija
47/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...näköjään saatu mainio kina aikaiseksi. No, pakkohan se on uskoa, jos joku sanoo, ettei värjäydy, mutta minulla on värjäytynyt silloin viimeksi kun teininä valkoista ja mustaa sekoitin. Totta kai jos kyseessä on montaa kertaa pestyt vaatteet, niin ei varmaankaan sitten värjäydy.

TOinen tärkeä asia on sitten se, mitä tässä ei ole käsitelty: kun mustaa ja valkoista sekoittaa, niin riippuen pesuaineesta joko A) valkoisesta ei lähde tahrat/kaulustummentumat pois tai B) tummat vaatteet haalistuvat.

Eli jos käytät valkoisille tarkoitettua pesuainetta, joka sisältää valkaisuainetta, se samaan aikaan haalistaa tummia.

Jos taas et käytä valkoisille valkaisevaa pesuainetta, niin et niitä kyllä kunnolla puhtaiksi saa.

Tämä on oikeastaan se suuri syy, miksi erotteleen tummat ja vaaleat (ja sitten lakanat ja pyyhkeet tietty, jotkaa vaativat korkeamman lämmön).

Vierailija
48/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa nyt jo, että ei ne teidän "kirjopyykin kanssa pestyt ei miksikään menneet valkoiset vaatteet" oikeasti ole enää mitään puhtaan valkoisia! Ette vaan erota sitä enää, kun kaikki on yhtä nuhjaantuneita.

Itsekään en uskonut, ennen kuin aloin pestä valkopyykin erikseen valkopyykinpesuaineella.

Vierailija
49/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niitä on vahingossa joutunut tummien pyykkien sekaan. Siis ovathan ne valkoisia mutta harmaan valkoisia. Ei sellaisia kirkkaan valkoisia kuin ennen.

Mä olen sen verran tarkka, että haluan valkoisten vaatteiden olevan valkoisia. Harmaantunut valkoinen on kammotus. Ei sellaista voi enää käyttää kuin rättinä.

Vierailija
50/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkeuin eräs, joka pesee värien mukaan ja melkein aina kaiken neljässäkympissä.

Vierailija
51/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuleet ja ulkovaatteet pesen neljässäkympissä. Mutta kyllä lajittelen pyykin värin mukaan.

Vierailija
52/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten 40 astetta, lajittelen vain tummat ja vaaleat erikseen.

Vierailija
53/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 asteessa. Ja miten voit pestä valkoiset ja värilliset yhdessä?

Vain käytettekö koko perhe vain ja ainoastaan farkkuja ja värillisiä puuvilla t-paitoja?

Vierailija
54/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä aina välillä harmittaa mua kun tykkään paljon raidallisista ja mustista vaatteista.

Vierailija
55/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei ole uusia tyyliin punaisia joukossa. ap

Vierailija
56/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesen sekaisin 40C. Enimmäkseen pyrin kyllä lajittelemaan vaaleisiin ja tummiin ja jos on enimmäkseen 60 vaatteita, niin sit pesen 60C. Valkoiset ei kauaa pysy valkoisena, mutta kun ei sitä valkoista pyykkiä ikinä kerry koneellista, eikä kovin vajaita koneita viitsi pyörittää.

Toki juhlapaitaa tai kovin väriä laskevaa pyykkään sit väliin käsin.

Vierailija
57/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on sen verran hienoa laatua, että pesen ne 30 asteessa

Vierailija
58/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on oma konekin autotallissa =)

Vierailija
59/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taivas ei ole pudonnut vieläkään.

Vierailija
60/86 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on kylmää vettä! Miten sillä mikään lähtee puhtaaksi?

En IKINÄ pese MITÄÄN kolmessakympissä. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan