Olenko mä ainoa joka pesee kaiken pyykin sekaisin ja kuudessakympissä?
Kommentit (86)
mulla on mennyt valkoisen sukkaparin toinen sukka värillisen pyykin (kaikki jo kauan käytettyjä vaatteita) sekaan, toinen ei. Ja eron kyllä huomasi.
Mutta ehkä kaikki ei katso yhtä tarkkaan/ei ole yhtä tarkka värisilmä?
Ei muuten värjäydy, jos sulla ei ole koneessa jotain ennen pesemätöntä.ap
Olen testannut. Joten en ikinä laita valkoisia vaatteita kuin valkoisten kanssa. Joskus voin laittaa takuuvarman vaaleanpunaisen mukaan jos kyse ei ole ihan hienoimmasta valkoisesta paidastani.
mm. vauvan keltainen body tummien vaatteiden seassa, vaikka kaikki vaatteet on vähintään 10 kertaa pesty, osa myös 60 asteessa välillä. Mulla ei vaan ole muuta keltaista, enkä yksinään sitä bodya kyllä viitsi koneessa pyörittää. Mutta takaisin koneesta se tuli lievästi harmaantuneena keltaisena.
Sama kävi vauvan vihreälle lakanalle tummien pyyhkeiden ja lakanoiden seassa, vaikka ne oli moneen monituiseen kertaan pesty ja aina 60 asteessa. Että kyllä ne vaan värjääntyy. Mä pesen myös usein jotain vaaleita esim. alusvaatteita tummien kanssa samassa, kun vaaleaa tulee niin paljon vähemmän. Kyllä sen huomaa että ne on pesty niin, ovat ihan harmaantuneita.
Ehkä tosiaan jotkut ei vaan huomaa tai välitä siitä harmaantumisesta sitten, näkeehän sen kyllä päällepäin kuka vaatteensa pesee välinpitämättömästi sekaisin, kaikki värillisetkin on sellaisia kulahtaneen harmahtavia. Sori vaan, kyllä sen huomaa.
40 asteessa, AINA pikapesulla, enkä KOSKAAN käytä pesuainetta. Ja kappas, yhtäkään kertaa mikään ei ole värjääntynyt, jäänyt likaiseksi jne. Jos mä pesisin kaiken väriset erikseen niin joutuisin pyörittämään yhtä vaatetta/koneellinen. Mulla tulee muutenkin se n. koneellinen viikossa kun isken kaikki samaan.
-lakanat
-pyyhkeet
-suurimman osan lapsen vaatteista
silläkin on autotallissa oma kone jossa pesee mustia ja valkoisiaan sekaisin. Sen kaikki valkoiset on kyllä vaalean harmaita. Mun vaatteisiin on kielletty koskemasta, pesen ne kaikki väreittäin ja 40 asteessa, paitsi lakanat ja pyyhkeet.
kun pesen 95% pyykeistä 50-asteessa :D
Ihan turhaa pestä juuri mitään 60 asteessa, kun puhdistuvat 40:ssäkin. Kuluttaa vain turhaan energiaa! Hullun hommaa.
Hullun hommaa ja turhaa energiankulutusta on se, että esim. paksut froteepyyhkeet pitää pestä jokaisen kättökerran jälkeen!
Jos ne pesee kunnolla kuumassa ja laittaa kuivumaan käytön jälkeen, niitä ei tarvitse pestä kovin usein.
Ennätys meillä taitaa olla perheen juniorilla, joka käytti samaa pyyhettä koko lukukauden, kun muutti opiskelija-asuntolaan. Varmaan melkein päivittäin kävi suihkussa on kohtuullisen tarkka hajuista ja puhtaudesta.
Kokeilkaapa pestä kylpypyyhe joskus vähintään 70 asteessa, ja verratkaa sitä 40 asteessa pestyyn.
Jo viikon käytön jälkeen huomaatte selvän eron.
Myös puuvillapaidat, lakanat ja muut sellaiset tuntuvat paljon puhtaammilta.
Värien vaihtumisen huomaatte esimerkiksi sellaisista valkoisista tennissukista, jotka ovat olleet eri pyykissä. Niissä voi olla useampi eri vivahteita, jotka ovat jotain muuta kuin puhtaanvalkoista.
ei kai kukaan nykyaikana ole sentään noin epähygieeninen, että pyyhkii itsensä samaan pyyhkeeseen koko lukukauden!
Kylpypyyhkeet kuuluu vaihtaa viikottain, useamminkin jos kovasti suihkuttelee. Aina sitä ihmisestä pesunkin jälkeen jotakin irtoaa. Ainakin kuollutta ihosolukkoa pyyhkeeseen.
Ihan turhaa pestä juuri mitään 60 asteessa, kun puhdistuvat 40:ssäkin. Kuluttaa vain turhaan energiaa! Hullun hommaa.
Hullun hommaa ja turhaa energiankulutusta on se, että esim. paksut froteepyyhkeet pitää pestä jokaisen kättökerran jälkeen!
Jos ne pesee kunnolla kuumassa ja laittaa kuivumaan käytön jälkeen, niitä ei tarvitse pestä kovin usein.
Ennätys meillä taitaa olla perheen juniorilla, joka käytti samaa pyyhettä koko lukukauden, kun muutti opiskelija-asuntolaan. Varmaan melkein päivittäin kävi suihkussa on kohtuullisen tarkka hajuista ja puhtaudesta.Kokeilkaapa pestä kylpypyyhe joskus vähintään 70 asteessa, ja verratkaa sitä 40 asteessa pestyyn.
Jo viikon käytön jälkeen huomaatte selvän eron.
Myös puuvillapaidat, lakanat ja muut sellaiset tuntuvat paljon puhtaammilta.Värien vaihtumisen huomaatte esimerkiksi sellaisista valkoisista tennissukista, jotka ovat olleet eri pyykissä. Niissä voi olla useampi eri vivahteita, jotka ovat jotain muuta kuin puhtaanvalkoista.
Ehkä vähän liioittelua, mutta sitä nimenomaista pyyhettä ei käyttänyt kotona pyykissä.
Mitä siitä inttämään, kokeile itse.
Kuolleesta ihosolukosta ei kovin paljon perusteellisen pesun jälkeen jää pyyhkeeseen, jos ei erikseen kovin hankaa.
Meillä ei vaihdeta mitään vain siksi, että niin "kuuluu" tehdä, ja muutenkin toimitaan enemmän oman järjen kuin muiden "kuulumisten" mukaan.
Itse ette sitä varmaan huomaa koska oma nenä tottuu äkkiä mutta muut haistavat.
Ehkä vähän liioittelua, mutta sitä nimenomaista pyyhettä ei käyttänyt kotona pyykissä.
Kuolleesta ihosolukosta ei kovin paljon perusteellisen pesun jälkeen jää pyyhkeeseen, jos ei erikseen kovin hankaa.
Meillä ei vaihdeta mitään vain siksi, että niin "kuuluu" tehdä, ja muutenkin toimitaan enemmän oman järjen kuin muiden "kuulumisten" mukaan.
Uskokaa nyt jo, että ei ne teidän "kirjopyykin kanssa pestyt ei miksikään menneet valkoiset vaatteet" oikeasti ole enää mitään puhtaan valkoisia! Ette vaan erota sitä enää, kun kaikki on yhtä nuhjaantuneita.
Itsekään en uskonut, ennen kuin aloin pestä valkopyykin erikseen valkopyykinpesuaineella.
Joskus olen kokeillut onneani ja laittanut 40 asteen vaatteen kuuteenkymppiin ja kyllä vain eron huomaa.
Pesen vaatteet pesuohjeen mukaan ja säilyy hyvänä.
huomaa jos ei pese pesuohjeen mukaan.
On tullut kokeiltua ja vaatteiden väri muuttuu selvästi alkuperäisestä harmahtavaan suuntaan. Toisin kuin silloin, kun pesee oikeassa lämpötilassa.
Ihan järkyttävän näköisiä!
Muka valkoisia ja venyneitä joka suuntaan. Joistain bodyista tunnistaa, että ovat esim. 6 kk aikaisemmin tulleet myyntiin ja olleet siis vain yhdellä lapsella ja ihan pilalla.
Värit ovat kadonneet, valkoinen on harmaata ja tummat värit ovat haalistuneet.
Juuri luin jostain tutkimuksen (ei lähdettä valitettavasti), että pesutulokseen ei juurikaan vaikuttanut pesuaine. Eli pesutulos oli yhtä hyvä pesuaineella tai ilman.
Meillä pestään värit erikseen:
- musta, sininen, tumman harmaa
- valkoinen
- vaalea: beige, pastellisävyt, vaalean harmaa
- punainen, oranssi (tumma keltainen)
- vauvan pyykki erikseen edellä mainitulla jaolla
- lakanat, pyyhkeet (lajiteltuina vaaleisiin, tummiin, punaisiin)
- hienopesu
- koirien pyykki (koirien pyyhkeet, takit, peitot, patjat); tähän kastiin menee myös mun koiraharrastuskamppeet eli treenihousut, -liivit
Pyrin ostaessa jo valitsemaan vaatteet niin, että ne kestävät hyvin pesua. Tästä syystä esim. Name Itin vaatteita en enää juurikaan osta, koska pesu puuvillavaatteissa vain 30-40 astetta. Laadukkaat lastenvaatteet voi pestä 60 asteessa.
Käsinpesuun jäävät juhlavaatteet, rintaliivit, sukkahousut ja juhlasukat. Pesen myös usein käsin päivittäin ruokalaput, joissa muovipinnoite.
Ihan järkyttävän näköisiä!
Muka valkoisia ja venyneitä joka suuntaan. Joistain bodyista tunnistaa, että ovat esim. 6 kk aikaisemmin tulleet myyntiin ja olleet siis vain yhdellä lapsella ja ihan pilalla.
Värit ovat kadonneet, valkoinen on harmaata ja tummat värit ovat haalistuneet.
Juuri luin jostain tutkimuksen (ei lähdettä valitettavasti), että pesutulokseen ei juurikaan vaikuttanut pesuaine. Eli pesutulos oli yhtä hyvä pesuaineella tai ilman.
Meillä pestään värit erikseen:
- musta, sininen, tumman harmaa
- valkoinen
- vaalea: beige, pastellisävyt, vaalean harmaa
- punainen, oranssi (tumma keltainen)
- vauvan pyykki erikseen edellä mainitulla jaolla
- lakanat, pyyhkeet (lajiteltuina vaaleisiin, tummiin, punaisiin)
- hienopesu
- koirien pyykki (koirien pyyhkeet, takit, peitot, patjat); tähän kastiin menee myös mun koiraharrastuskamppeet eli treenihousut, -liivit
Pyrin ostaessa jo valitsemaan vaatteet niin, että ne kestävät hyvin pesua. Tästä syystä esim. Name Itin vaatteita en enää juurikaan osta, koska pesu puuvillavaatteissa vain 30-40 astetta. Laadukkaat lastenvaatteet voi pestä 60 asteessa.
Käsinpesuun jäävät juhlavaatteet, rintaliivit, sukkahousut ja juhlasukat. Pesen myös usein käsin päivittäin ruokalaput, joissa muovipinnoite.
Minun siskoni pesee myös ja niin kovaa väittää että hänen valkoiset vaatteensa ovat kyllä valkoisia, ja pyh. Näytin niin että laitoin omani valkoisen vaatteen sen valkoisen vaatteen viereen ja niin huomasi eron..
Itse pesen punaiset, mustat, farkut, valkoiset, pyyhkeet, lakanat ja sekaväri (turkoosi,ruskea) eri kerroilla. Ja harvoin 60 asteessa, sillä eihän ne vaatteet nyt niin likasia ole yhden parin käytetyn päivän jälkeen.
Itse ette sitä varmaan huomaa koska oma nenä tottuu äkkiä mutta muut haistavat.
Ei se minusta ole ollenkaan sen puhtaampaa, jos pesuaineen haju peittää ihmisen hajun.
Kokeilkaa hajuttomalla pesuaineella ja yllättykää: yli 60 asteessa pestyyn vaatteeseen ei tule sitä 'likaisen hajua' läheskään niin nopeasti kuin kylmemmässä pestyyn.
Yleensä lajittelen pyykit tummiin ja vaaleisiin. En todellakaan jaksa sen enempää lajitella. Joko saisin pestä pyykkiä koko ajan tai sitten kone olisi melkein tyhjä.
Myös mieheni tekee näin. Vaatteet pitää olla kyllä puhtaita, mutta vaatteiden kunto ei miestä paljoa kiinnosta.
Nimim. eräs, joka tippa linssissä joskus kaivaa koneesta miehen pesun jäljiltä kutistuneita villavaatteita tai muuten pilalle menneitä vaatteita :(
Olen perheenisä jonka tehtäväksi on nakitettu pyykinpesu ja pesen kaikki arkivaatteet kuudessakympissä.
Etkä hirveästi (ainakaan enää) valkoista...