Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olette te nykyäidit laiskoja ja saamattomia!

Vierailija
03.06.2011 |

Oikeesti jotkut näköjään vie lapsensa lomallaankin hoitoon,kun itse tarvitsee "lomaa". Tiedättekö että useimmat maanviljelijän lapset hoidetaan kotona työn ohessa,ei puhettakaan virikehoidoista ja vanhempien omasta lomasta. Meillä on lypsykarjatila,lehmät on lypsettävä ja ruokittava aamuin illoin joka päivä,myös viikonloput ja joulut ja juhannukset. Navettatöissä menee minimissään n. 6-7h päivässä molemmilta. Lomittajan saa 25 päivää vuodessa,sen kun jakaa pariin osaan voi pitää lomaa reilu viikon talvella ja saman kesällä. Tosin tämäkään käytännössä useinkaan ei onnistu.

Ja miksi en siis vie lapsia hoitoon? Katsokaas aamunavettaan pitää mennä n.6.30,hoitopaikkan ajaa n.1/2h eli tunti matkoihin. (maatilat kun harvemmin sijaitsee keskustoissa)Navetasta pääsisin hakemaan lapset aamupäivällä n.10 ja taas tunti ajamiseen. Iltapäivällä navettaan taas kolmeksi neljäksi tunniksi eli taas pitäisi lapset kuskata hoitoon.

Tässä touhussa ei olisi mitään järkeä eli lapset kulkevat mukana töissä.

Mies paahtaa aamukuudesta iltakymmeneen töitä,kun hoitaa pellot,osan navettatöistä ym,ym työt. Minä hoidan lapset,kodin,pihan,paperihommat ja osan navettatöistä. Ja voitte uskoa,että mua suututtaa tuollaiset virikeäidit jotka rutisee miten rankkaa on hoitaa pari lasta,jos ei isompaa vähintään saa muutamaksi tunniksi päiväkotiin.

Eli mun mielestä nuo rempat sun muuta on tekosyitä,jos lapsi lomallakin pitää viedä hoitoon. En varmasti ole ainoa,täällä maalla kun on tapana lapset hoitaa itse. Mielelläni minäkin ottaisin jonkun hoitamaan lapsia,mutta ei näillä työajoilla yksityistä hoitajaa voi ottaa.

Hyvin tässä on pärjätty,mielikuvitusta välillä vaatii ja pitkää pinnaa,mutta ihanaa kun näkee miten lapset kasvavat.

Miettikää oikeesti te kaupunkilaisäidit,jotka valitatte täällä palstalla jatkuvasti lasten hoidon rankkuudesta,miltä tuntuisi hoitaa lasten ohessa muutama kymmenen lehmää ja ison talon kotityöt! Meitä on paljon,jotka tekevät tämän,me ei vaan ehditä istuskelemaan täällä palstailemassa kaiken päivää.

Kiitos jos huomioitte maalaismammatkin. Ansaittua lomaa vietän kokonaista kolme päivää parhaillaan,tosin menee lehmien aitoja tehdessä,että pääsevät kesälaitumille nekin!

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että jaksatte muonittaa vielä Suomen kansan, vaikkette siitä kiitosta ilmeisesti juuri saakaan.

Vierailija
62/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että jaksatte muonittaa vielä Suomen kansan, vaikkette siitä kiitosta ilmeisesti juuri saakaan.

Minä myös arvostan sitä, että tuotetaan kotimaista ruokaa, mutta tällaiset ap:n kaltaiset "kaupunkilaisperheiden" haukkumiset saa kyllä vähän muuttamaan ajatuksia maalaisista.

Jos pieni prosentti hoidattaa lapsensa kunnalla kun on itse lomalla, ei se tarkoita, että KAIKKI kaupunkilaiset olisivat laiskoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne joilla on lapset kotona, kiillottavat omaa äitiyskruunua minkä kerkeävät, lasten hyvä hoito ei ole se juttu vaan hyvä äitiys :D

Voin kuvitella, että lapsille olisi paljon parempi, et joku aikuinen leikkisi heidän kannsa, olisi kavereita ja joku lukisi kirjoja. Mut ei, jotta äiti saa pitää äitiyskruununsa on lasten oltava siinä karsinassa karjatilalla yksin tai ehkä sisaruksen kanssa, kun äiti tekee kauempana töitä eikä ehdi töiltään muuta kuin pitää lapset karsinassa tai traktorissa istumassa.

Vierailija
64/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

karjatiloja taitaa nykyisin olla vaan tosi vähän, meidän pikku kunnassa taitaa olla kolme, yhdessäkään ei ole enää hoitoikäisiä lapsia.

Meitä maalaisia on niin monenlaisia, ainakin täälä Etelä-Suomessa enemmän niitä laiskoja nykymammoja kuin karjankasvattajia. Aika moneen tuntui osuvan kun heti älähdettiin että ahkeria ollaan kaupungissakin.

Muuten allekirjoitan ap:n kirjoitukset, mutta me vieraissa töissä käyvät maalaiset ei lasketa työksi oman kasvimaan/pihan hoitoa, se on harraste ja ilon aihe. :)

Vierailija
65/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten- ja kodinhoitoavuksi voi ajatella esimerkiksi aupairia maatilalla. Muitakin vaihtoehtoja ehkä on kunhan niitä hieman miettii.

Vierailija
66/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on häviämässä.

Vierailija
67/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein,että työssäkäyvän lapset ovat TYÖajan hoidossa,mutta muuten ei. Toivoin myös että meille maanviljelijöille olisi myös suotu mahdollisuus lastenhoitoapuun esim. tilalla,ettei lapsen tarvitse siellä karsinassa viettää aikaa. Meillä ei kyllä ole lapsia karsinassa hoidettu. Innokkaasti touhuvat mukana,ja vauvan yritän saada nukkumaan juuri navettajat.

Ikävä kyllä tätä palstaa joskus lukeneena tuntuu,että on todella yleistä että lapset ovat hoidossa,vaikka vanhemmat kotona. Kiitokset teille jotka hoitavat työajan ulkopuolella lapsensa itse! Ap

Vierailija
68/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä jotain leuhkittavaa, että ehtii olemaan vähemmän lasten kanssa kuin keskivertotyössäkäyvät?

Onko siinä leuhkittavaa ja ylpeilyn aihetta, että otetaan riskejä pienten lasten turvallisuudessa? Ajatelkaa, mikä haloo nousisi, jos joku kaupunkilainen jättäisi pienet lapset nukkumaan keskenään kotiin ja lähtisi käymään töissä JA jotain sattuisi? Tekopyhää meininkiä sanon minä.

Vierailija
69/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä jaksa joidenkin alituista rutinaa siitä kuinka rankkaa maatilalla on ja kuinka hankalaa sivukylällä on asua.

Tunnen erään kunnallispoliitikassakin mukana olevan äidin joka jokaisessa mahdollisessa(myös mahdottomassa) tilanteessa tuo esiin sivukylällä asumisen vaikeudet kun lapsia joutuu kuskaamaan eikä ole palveluja. No, jokainen valitsee itse asuinpaikkansa ja lapset voi jättää tekemättä jos niitä ei jaksa kuskata. Ja ymmärrettävää on sekin ettei 20 ihmisen kylässä ole juuri palveluja.

Niin, elämä on.......

Vierailija
70/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska akuuteimmat tarpeet lasten hoidolle on aikasin aamulla ja myöhään iltapäivällä. Mihin hoitopaikkaan muuten voi viedä lapset esim 4.30, jotta pääsis vaikka viideksi itse töihin? Jotkut aloittaa lypsyt 5 aamulla ja taas 5 iltapäivällä, jotkut johonkin toiseen aikaan. Eli 9 aamulla aamutyöt on tehty ja alkaa taas esim 16 toinen rupeama! Maatalousyrittäjyys on elämäntapa, joka toimii täysin eri tavalla kuin "tavallinen" palkansaajan työpäivä. Minä uskon ymmärtäväni molempia, itse en ole maatalousyrittäjä, vaan palkkatyössä, mutta olen kasvanut eläintilalla. Olen kiitollinen siitä. (En osaa tehdä, enkä ole viitsinyt opetella lainauksia, joten tuossa on kaksi viestiä yhdessä, sori)

Miksi niitä sinne hoitoon pitäisi viedä 2 krt päivässä

Lainaus:

Valintoja juu,väärin valittu ukko siis,kun tuli jyväjemmari otettua mieheksi. En halunnut viestilläni valittaa omaa elämääni vaan saada teidät kaupunkilaiset tajuamaan vähän laajemmalti tätä Suomen hoitopolitiikkaa. Kaupunkilaiset hoidattaa verovaroilla lapsensa huvikseen,kun maalla hoidetaan työt ja lapset,kun ei ole järjestetty sopivaa hoitosysteemiä,joka takaisi maaseudun lapsillekin hoitoapua!

miksi ei viedä vain kerran ja haetaan vain kerran, niin kaupungissakin tehdään, virikehoito tai ei.

Vierailija
71/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulokset osoittavat, että suomalaisilla maatiloilla joka vuosi maataloustapaturmissa kuolee 2-3 alle 10-vuotiasta ja lääkärin hoitoon hakeutuu vuosittain useita satoja lapsia ja nuoria. Valtaosa uhreista on tilojen omia lapsia.

Tyypillistä lapsitapaturmille on, että lapsi on tapaturmapaikalla usein sivullisena (ei työhön osallistuen) ja ilman valvontaa.

Tapaturmia sattuu eniten kesällä maatilojen työhuippujen aikoihin ja iltapäivisin. Vaarallisimpia paikkoja ovat piha ja pihapiiri. Edellä olevat tulokset kuvaavat pääosin myös kuolemaan johtaneita tapaturmia. Selviä eroja muihin tapaturmiin ovat sivullisten ja pellolla tapahtuneiden tapaturmien suurempi määrä.

Tyypillisesti lapsen menehtymiseen johtanut tapaturma tapahtui siten, että lapsi itse juoksi peruuttavan perävaunun tai puimurin alle kuskin huomaamatta tai putosi vauhdissa traktorin hytistä pyörän alle.

Vierailija
72/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulokset osoittavat, että suomalaisilla maatiloilla joka vuosi maataloustapaturmissa kuolee 2-3 alle 10-vuotiasta ja lääkärin hoitoon hakeutuu vuosittain useita satoja lapsia ja nuoria. Valtaosa uhreista on tilojen omia lapsia. Tyypillistä lapsitapaturmille on, että lapsi on tapaturmapaikalla usein sivullisena (ei työhön osallistuen) ja ilman valvontaa. Tapaturmia sattuu eniten kesällä maatilojen työhuippujen aikoihin ja iltapäivisin. Vaarallisimpia paikkoja ovat piha ja pihapiiri. Edellä olevat tulokset kuvaavat pääosin myös kuolemaan johtaneita tapaturmia. Selviä eroja muihin tapaturmiin ovat sivullisten ja pellolla tapahtuneiden tapaturmien suurempi määrä. Tyypillisesti lapsen menehtymiseen johtanut tapaturma tapahtui siten, että lapsi itse juoksi peruuttavan perävaunun tai puimurin alle kuskin huomaamatta tai putosi vauhdissa traktorin hytistä pyörän alle.

Musta se, että lapsi on alle 10% valveillaoloajastaan virikehoidossa, on pieni paha lapsen turvallisuuden ja hyvinvoinnin kannalta verrattuna riskeihin, joita maatiloilla otetaan lasten kanssa.

Sitä en itsekään kaupunkilaisena ymmärrä, jos ei ole lomiaan lasten kanssa.

Vierailija
73/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä maatiloilla. Hoitoon ei raskita viedä, mutta vahtiakaan ei "ehditä" niin että 1 vuotias pääsee hukkumaan pihan koriste suihkulähteeseen. Mieluummin ne lapset hoitoon kun vahtimatta.

Niin kuin sanoit lomittajan saa 25 päiväksi vuodessa, niin silloin sinulla on lomaa enemmän kuin muutama päivä. Ei meillä muillakaan työläisillä tuon enempää lomaa ole. Voithan käyttää loman lomana ja lähteä vaikka matkalle, jos niin haluat. Oma valintasi on juuri lomapäivinä tehdä lehmille aitoja.

Vierailija
74/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

prosentuaalisesti suurempi osa verorahoista taitaa kulua teidän jyväjemmareiden tukiaisiin!

Kovin näyttää sinullakin olevan tuota vapaa-aikaa keskellä päivää palstailla täällä AV:lla.

Minä en töissä ollessani voinut surffailla missään neteissä, saatika käydä kauppa-asioilla. En myöskään tehnyt perheelle ruokaa kesken työpäivää, enkä pessyt pyykkiä...

Ja läheinen sukulaiseni on myös "jyväjemmari", ja kovin ovat onnellisia ja rahaa löytyy... Välillä palkataan joku plikka kylältä katsomaan lapsien perään.

Pihasta löytyy viimeisen päälle trampoliinit, mönkkärit, tennis/koriskentät lapsille huvitukseksi...

Elämä on valintoja juu...

Älä Ap ruikuta, en minäkään. Enkä vie lapsiani lomallani hoitoon.

Ja tiedän, että tää aloitus oli provo, mutta vastasin kuitenkin. ;D

Valintoja juu,väärin valittu ukko siis,kun tuli jyväjemmari otettua mieheksi. En halunnut viestilläni valittaa omaa elämääni vaan saada teidät kaupunkilaiset tajuamaan vähän laajemmalti tätä Suomen hoitopolitiikkaa. Kaupunkilaiset hoidattaa verovaroilla lapsensa huvikseen,kun maalla hoidetaan työt ja lapset,kun ei ole järjestetty sopivaa hoitosysteemiä,joka takaisi maaseudun lapsillekin hoitoapua!

Vierailija
75/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ovat herrat tehneet asian hyväksi,että maallakin lapsilla olisi turvallista? Ei mitään,sen sijaan on järjestetty subjektiivinen hoito,joka on täysin turha. Hoitotätejä maatiloille,kiitos!

Tulokset osoittavat, että suomalaisilla maatiloilla joka vuosi maataloustapaturmissa kuolee 2-3 alle 10-vuotiasta ja lääkärin hoitoon hakeutuu vuosittain useita satoja lapsia ja nuoria. Valtaosa uhreista on tilojen omia lapsia. Tyypillistä lapsitapaturmille on, että lapsi on tapaturmapaikalla usein sivullisena (ei työhön osallistuen) ja ilman valvontaa. Tapaturmia sattuu eniten kesällä maatilojen työhuippujen aikoihin ja iltapäivisin. Vaarallisimpia paikkoja ovat piha ja pihapiiri. Edellä olevat tulokset kuvaavat pääosin myös kuolemaan johtaneita tapaturmia. Selviä eroja muihin tapaturmiin ovat sivullisten ja pellolla tapahtuneiden tapaturmien suurempi määrä. Tyypillisesti lapsen menehtymiseen johtanut tapaturma tapahtui siten, että lapsi itse juoksi peruuttavan perävaunun tai puimurin alle kuskin huomaamatta tai putosi vauhdissa traktorin hytistä pyörän alle.

Musta se, että lapsi on alle 10% valveillaoloajastaan virikehoidossa, on pieni paha lapsen turvallisuuden ja hyvinvoinnin kannalta verrattuna riskeihin, joita maatiloilla otetaan lasten kanssa. Sitä en itsekään kaupunkilaisena ymmärrä, jos ei ole lomiaan lasten kanssa.

ja miten on

Vierailija
76/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset tarhassa kun on itse lomalla, tosin pari päivää on mielestäni ok. En tarvitse kiitoksia siitä, että hoidan lapsen kotona, pidän sitä aika normijuttuna.

Uskon, että sinulla on rankkaa ja teet paljon töitä. Itse koen kuvaamasi elämän itselleni liian rankaksi varsinkin lasten kanssa, siksipä en ole koskaan edes harkinnut maanviljelijän ammattia. Koen myös äitiydessäni tärkeäksi "olla vaan" lasten kanssa paljon rauhassa ja todella keskittyä heihin, siksi en missään nimessä haluaisi elää niin, että töitä on 24/7 (ehkäpä olen sitten oikeasta työstä vieraantunut nykyäiti).

Ihmettelin vähän tuota, että haluaisit lapsillesi hoitajan kotiin - varmaan moni muukin haluaisi mieluummin yhteiskunnan tuella hoitajan kotiin kuin lapsen päiväkotiin. Eivätkö maanviljelijät voi viedä lapsiaan päiväkotiin? Vai tarkoititko vauva-aikaa?

Vierailija
77/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ostaisitko maitoa, jos se maksaisi 2 e/litra tai leipää, joka maksaa 7 e? Tai kilon jauhona hintaan 2 e?

Ilman niitä tukia suuri osa suomalaisista söisi hyvin niukasti ja silloinkin maailmanmarkkinoilta ostettuja halpiseriä eli homeista riisiä, myrkytettyjä kurkkuja ja toissavuotista pakastettua sikaa, josta joko saa tai ei saa vakavan taudin.

Viljelijöiden verotus on ihan samanlaista kuin muidenkin eli samoilla säännöillä tässä pelataan. Sitä on ehkä hankala ymmärtää, kun itse saa asumistukea ja lapselleen ilmaisen päivähoitopaikan.

Vierailija
78/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ei viedä vain kerran ja haetaan vain kerran, niin kaupungissakin tehdään, virikehoito tai ei.

Veisitkö sinä lapset hoitoon 6.00 aamulla ja hakisit heidät pahimmassa tapauksessa vasta 19.00?

mutta voisin viedä klo 9 ja hakea klo 15, kaipa se onnistuisi maallakin? Toinen varmaan voi sen hetken olla pois paikalta ja jatkaa sitten taas? Jos se ei onnistu, sopii ruikuttaa jatkossakin niitä valintojaan.

Mutta kuka hoitaa lapsia aamulla klo 5.00 jälkeen siihen yhdeksään, kun vanhemmat ovat töissä? Ja taas klo 15.00 jälkeen, kun vanhemmat palaavat navetalle? Siinä välissä olisi paperityötä, peltohommia, rehuntekoa, konehuoltoa jne. eli töitä riittämiin, mutta minne laittaa ne lapset hoitopäivän jälkeen, kun vanhempien työpäivä jatkuu?

Ilkeästi voisi kysyä, että mitä hemmettiä sinä niitä mukeloita väännät, kun kerta on noin rankkaa? oikeasti kyllä ymmärrän pointtisi, mutta oikeastihan sinä olet hieman kateellinen kaupunkilaisäidielle (on niitä muuallakin kuin kaupungissa muualla käyviä, hox) koska he saavat tukea, sinä et. Älä sitä muihin pura! Tuskin tuollaiseen katkeraan purnaukseen monikaan maatalon emäntä haluaa tulla liitetyksi. ja kyllä se elämä VOI muuallakin olla rankkaa kuin maatilalla, silmät auki!

Sanottakoon vielä, että yleisesti en hyväksy lasten viemistä hoitoon oman loman aikana.

Vierailija
79/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet tiesi valinnut, olisit voinut valita toisinkin. Mikä sinä olet toisten valintoja arvostelemaan?

Et ole sankari vaikka yrityksessäsi raadatkin, monet muutkin yrittäjät, kaupungissakin, ovat kiinni yrityksissään kellon ympäri....

Ja ennen kuin alat soittaan suutasi; minulla ei lapset ole koskaan hoidossa jos jonpi kumpi vanhemmista on kotona. Ja koska teen vuorotyötä, lapseni ovat hoidossa vain 1-3 päivää/vko.

Olen valinnut näin.

Vierailija
80/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljeni eli n. 10 vuotta maatilalla silloisen puolisonsa kanssa. Tällä naisella oli ennestään kaksi lasta, jotka oikeasti oli täysin heitteillä. Äiti hoiti maatilan hommia ja elukoita, mutta lapsiaan ei kyllä kyennyt huoltamaan. Lapset käytännössä kasvoivat keskenään. Sitten syntyi vielä tämä nuorin lapsi, veljen ja tämän naisen yhteinen lapsi.. Tämä maatilan emäntä oli aamusta iltaan hommissa, niin ettei lapsi juuri äitiään nähnyt. Hassua, lapsi jopa vierasti äitiään.

Hoitajaksi kelpasi kuka vain. Lapsi "sidottiin" sitteriin, rattaisiin ja turvakaukaloon, ettei olisi häiriöksi. Kyllähän se lapsi sopeutuu, kun on pakko. Toiset, isommat lapset oppivat jo pienenä, että jos ruokaa aikoo saada, on opittava ottamaan itse. Rahalla ja tavaralla sitten paikattiin kaikkea mitä "normaalilapset" saavat hellyydessä ja hoivassa. Mietinkin joskus, että elukoilla olot on todella loistavat, mutta kukaan ei tiedä miten lapsilla menee todellisuudessa. Pärjäävät kyllä (kotioloissa), mutta millä hinnalla?? Koulussa menee huonosti, kun kukaan ei kotona valvo läksyjä tms.. Mutta onpahan hoidettu itse.

Nykyään tällä nuorimmaisella on hoitopaikka ja lapsi oppi jopa päiväkuivaksi, kun jollain oli aikaa perehtyä asiaan. Oloni on huojentunut, kun tämä nuorin on hoidossa, ei tarvitse pelätä koko ajan hänen puolestaan.

Tämä siis kokemus muiden joukossa ja tiedän, ettei kaikki maatilalliset ole yhtä välinpitämättömiä, mutta kun sitä sädekehää tämäkin äiti kiillotteli ja hoito oli minun näkemykseni mukaan ala-arvoista, päivähoito oli tässäkin tapauksessa huomattavasti parempi LASTA ajatellen.

Oma mummoni joskus kertoi, kuinka lapsen hätään harvoin kerkesi vastaamaan, kun oli maatilan työt tehtävänä. Hänellä lapsia oli kymmenen ja olosuhteiden pakosta lapset olivat tuohon aikaan kotona. Isommat lapset huolehtivat pienemmistä ja kehdossa huusi vauva niin kauan kuin äiti navetasta saapui. Eikä muuten todella kokenut mitään maailman parhaan äidin syndroomaa, kun itse lapset hoitaa, pikemminkin syytti itseään siitä kuinka lapset niin pienestä joutuivat ottamaan liian suuren roolin aikuisen elämään. Ei he lapsia saaneet olla, vastuu painoi jo hyvinkin nuorina.. Sitäkö pitäisi ihannoida? Nykyäidit sitä ja nykyäidit tätä, mutta nykyään lapsi otetaan huomioon myös IHMISENÄ ja heitä kohdellaan arvokkaammin, oli laiskat nykyvanhemmat tai ei! Toki lapsella pitää olla velvollisuuksia ja vastuuta, mutta ikätasoisesti sopivaa. "LEIKKI ON LAPSEN TYÖTÄ"!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä