Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olette te nykyäidit laiskoja ja saamattomia!

Vierailija
03.06.2011 |

Oikeesti jotkut näköjään vie lapsensa lomallaankin hoitoon,kun itse tarvitsee "lomaa". Tiedättekö että useimmat maanviljelijän lapset hoidetaan kotona työn ohessa,ei puhettakaan virikehoidoista ja vanhempien omasta lomasta. Meillä on lypsykarjatila,lehmät on lypsettävä ja ruokittava aamuin illoin joka päivä,myös viikonloput ja joulut ja juhannukset. Navettatöissä menee minimissään n. 6-7h päivässä molemmilta. Lomittajan saa 25 päivää vuodessa,sen kun jakaa pariin osaan voi pitää lomaa reilu viikon talvella ja saman kesällä. Tosin tämäkään käytännössä useinkaan ei onnistu.

Ja miksi en siis vie lapsia hoitoon? Katsokaas aamunavettaan pitää mennä n.6.30,hoitopaikkan ajaa n.1/2h eli tunti matkoihin. (maatilat kun harvemmin sijaitsee keskustoissa)Navetasta pääsisin hakemaan lapset aamupäivällä n.10 ja taas tunti ajamiseen. Iltapäivällä navettaan taas kolmeksi neljäksi tunniksi eli taas pitäisi lapset kuskata hoitoon.

Tässä touhussa ei olisi mitään järkeä eli lapset kulkevat mukana töissä.

Mies paahtaa aamukuudesta iltakymmeneen töitä,kun hoitaa pellot,osan navettatöistä ym,ym työt. Minä hoidan lapset,kodin,pihan,paperihommat ja osan navettatöistä. Ja voitte uskoa,että mua suututtaa tuollaiset virikeäidit jotka rutisee miten rankkaa on hoitaa pari lasta,jos ei isompaa vähintään saa muutamaksi tunniksi päiväkotiin.

Eli mun mielestä nuo rempat sun muuta on tekosyitä,jos lapsi lomallakin pitää viedä hoitoon. En varmasti ole ainoa,täällä maalla kun on tapana lapset hoitaa itse. Mielelläni minäkin ottaisin jonkun hoitamaan lapsia,mutta ei näillä työajoilla yksityistä hoitajaa voi ottaa.

Hyvin tässä on pärjätty,mielikuvitusta välillä vaatii ja pitkää pinnaa,mutta ihanaa kun näkee miten lapset kasvavat.

Miettikää oikeesti te kaupunkilaisäidit,jotka valitatte täällä palstalla jatkuvasti lasten hoidon rankkuudesta,miltä tuntuisi hoitaa lasten ohessa muutama kymmenen lehmää ja ison talon kotityöt! Meitä on paljon,jotka tekevät tämän,me ei vaan ehditä istuskelemaan täällä palstailemassa kaiken päivää.

Kiitos jos huomioitte maalaismammatkin. Ansaittua lomaa vietän kokonaista kolme päivää parhaillaan,tosin menee lehmien aitoja tehdessä,että pääsevät kesälaitumille nekin!

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen maatalosta kotoisin, ja äiti oli AINA navetassa tai pellolla ja me lapset keskenämme. Paljon mieluummin olisin ollut päiväkodissa...

Me kaupunkilaisäidit käymme myös työssä. Ja itse asiassa elätämme maalaiset, kun ette te siellä omalla työllänne pärjää.

Elämä on täynnä valintoja.

Vierailija
42/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvii mitään suurta kiitollisuutta kuitenkaan tuntea...

Ei mitään,napataan kaupasta maitopurkki ja jauheliha,mutta ei ajatella pätkääkään kuka sen sinne on tuottanut. Saati että oltaisiin tyytyväisiä,että joku jaksaa tehdä todella työtä sen eteen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ihan tosiaan huomaa, että toisilla ei oo mitään käsitystä maatalon töistä. Jos lapsen hakee töistä kolmelta, siellähän se on sitte iltanavetassa mukana. Ja on sen ajan hoidossa, kun monesti ainakin äiti joutaisi lapsen kans olemaan. Tulkaapa kaupunkilaisrouvat meille pariksi päiväksi töihin, niin vois muuttua mielipiteet sohvalla makaavista ja tukia nostavista maalaisista! Mutta minä en valita siitä, että maajussin miehekseni otin. Tämä elämä on just mulle mielekästä ja kiinnostavaa. Kovaa työtä, mutta tämä on se meidän elämä, joka me on haluttukin. Naurattaa vaan nuo neuvojat, joilla ei oo mitään käsitystä mistään.

Vierailija
44/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi kummallista jos joku haluaa lapsensa jatkuvasti pois jaloista vaikka olisi itse kotona.

Paasaava ja itsensä nostattava tyyli sen sijaan ärsyttää suunnattomasti. Olet ap itse osasi valinnut joten varmaan sen myös kannat? Lehmät lienevät olleet jo hoidettavanasi kun päätit lisääntyä? Älä viitsi paasata asioista, joista et oikeasti mitään tiedä. Sinä asut maalla ja se on aivan eri asia kun kaupungissa. Kokonaan eri maailma.

Suvaitsevaisuutta ja avarakatseisuutta suosittelen sinutkin hankkimaan. Saarnaaminen on ikävää.

Vierailija
45/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen maatalosta kotoisin, ja äiti oli AINA navetassa tai pellolla ja me lapset keskenämme. Paljon mieluummin olisin ollut päiväkodissa... Me kaupunkilaisäidit käymme myös työssä. Ja itse asiassa elätämme maalaiset, kun ette te siellä omalla työllänne pärjää. Elämä on täynnä valintoja.

eikä sinulla olisi töitä.

Vierailija
46/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ei viedä vain kerran ja haetaan vain kerran, niin kaupungissakin tehdään, virikehoito tai ei.

Veisitkö sinä lapset hoitoon 6.00 aamulla ja hakisit heidät pahimmassa tapauksessa vasta 19.00?

mutta voisin viedä klo 9 ja hakea klo 15, kaipa se onnistuisi maallakin? Toinen varmaan voi sen hetken olla pois paikalta ja jatkaa sitten taas? Jos se ei onnistu, sopii ruikuttaa jatkossakin niitä valintojaan.

Mutta kuka hoitaa lapsia aamulla klo 5.00 jälkeen siihen yhdeksään, kun vanhemmat ovat töissä? Ja taas klo 15.00 jälkeen, kun vanhemmat palaavat navetalle? Siinä välissä olisi paperityötä, peltohommia, rehuntekoa, konehuoltoa jne. eli töitä riittämiin, mutta minne laittaa ne lapset hoitopäivän jälkeen, kun vanhempien työpäivä jatkuu?

Eiköhän se sama voi hoitaa noinakin aikoina tuossa esimerkissä, kun muutenkin jo hoitaa koko päivän. Tuossa esimerkissä vaan olisi muutama tunti, jolloin voisi hoitaa tilan asioita eikä tarvitse juuri siinä hetkessä vahtia lapsiakin.

Traktorissa on turvaistuin, siellä voi olla päiväuniaikaan. Navetassa on lapsille oma karsina tai ovat toimistossa sillä aikaa, kun vanhemmat tekevät töitä jne.

Olennaista on se, että maalaisäiti kykenee hoitamaan lapsensa, vaikka tekee töitä. Kaupunkilaisäiti ei kykene hoitamaan lapsiaan, vaikka ei olisi töissä. Siinä se vissi ero. Ei maalaisäitit ruikuta sitä, että lapselle ei ole hoitopaikkaa, mutta veronmaksajana hämmästelee sitä, että kaupunkilainen ei viitsi edes lapsiaan hoitaa vaan laittaa nämä kesäksikin laitokseen. Ellei sitten lykkää sinne maalle sukulaisten vaivoiksi.

Vierailija
47/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen maatalosta kotoisin, ja äiti oli AINA navetassa tai pellolla ja me lapset keskenämme. Paljon mieluummin olisin ollut päiväkodissa... Me kaupunkilaisäidit käymme myös työssä. Ja itse asiassa elätämme maalaiset, kun ette te siellä omalla työllänne pärjää. Elämä on täynnä valintoja.

eikä sinulla olisi töitä.

joen eiköhän tämä pelleily jo riitä, puolin ja toisin.

Mutta ap, on siellä maallakin näitä nykyäitejä, laiskoja ja saamattomia, lapsia kuskataan hoitoon... ai kyynel, ovatpa pahoja äitejä siellä maalla.

Vierailija
48/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on ruoka uunissa ja nuorin aamupäikkäreillä,joten jätän teidät jatkamaan keskustelua ja siirryn pellon laitaan aitojen pariin viettämään "lomaa".

Maatila on oma valintani,jos nyt niin voi sanoa ja rikasta ja ihanaa elämää,vaikka onkin raskasta.

Mutta,mutta jos kaikki maanviljelijät valitsisivat helpomman elämän kaupungissa,ei Suomessa olisi ruokaa! Sopisiko teille siis että me maanviljelijät olisimme vaikka puoli vuotta lakossa? Mitäs te sitten kaupasta ostaisitte?? Valintoja voi tehdä,mutta tosiasia on,jokun on ruokaa tuotettava! Me pärjätään vaikka ilman ruokakauppaa vähän aikaa,maitoa ja lihaa on,kasviksia pellolla,mut mites te kaupunkilaiset? Oiskohan sittenkin hyvä,että valitsen tuotannon jatkamisen,että teillekin ruokaa tulee...:)

Vierailija
49/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vain sanoa, että säälin näitä äitejä, jotka kiikuttaa lapsiaan hoitoon kun ovat itse kotona. He tuhlaavat sen ainoan tärkeän asian, mitä elämässä on. Eli ajan lapsen kanssa. Ei ole elämässä mitään muuta tärkeämpää ja toiset heittää sen hukkaan ihan vapaaehtoisesti. Ei muuta kommentoitavaa.

Vierailija
50/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana kävin palkkatöissä ja esikoiseni oli hoidossa,joten tiedän kyllä mitä on "kaupunkilaisen" elämä. Eri maailma ehkä,mutta miksi hoitojärjestelmä on kehitetty vain kaupunkilaisten tarpeeseen? Eiköhän pitäisi tasa-arvoisessa asemassa suomessa kaikkien olla. Toiset hoitaa työt ja lapset,toiset taas ei tee mitään,eivätkä silti hoida edes lapsiaan. Ei mee mun järkeen!

Vierailija
51/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet maailman paras äiti, kun hoidat lapset kotona! Kaupunkilaiset ovat tyhmiä, koska eivät ota lapsiaan mukaan töihin eivätkä ylistä maalaisten suurta uhrausta Suomen hyväksi. Loppujen lopuksi aika harva vie lapsia lomallaan hoitoon, joten on typerää haukkua KAIKKI nykymammat laiskoiksi. Etkö itse ole nykymamma vai huuteletko ajan kultaamasta menneisyydestä?

Ps. ei osunut eikä uponnut, koska olen lasteni kanssa kotona.

Vierailija
52/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen laiskempia olla kuin te maalaisetkaan, samat tunnit ne täälläkin kuluu töissä ja lapsenhoito on siihen päälle. Hyvin harva vie lomillaan lapsia hoitoon, itse en ainakaan tehnyt sellaista koskaan - päinvastoin pidettiin miehen kanssa kesälomatkin osin peräkkäin, että lapsilla olisi mahdollisimman pitkä kesäloma. Nyt tänä kesänäkin perheen yhteistä lomaa on vain 2 viikkoa.

Toisin kuin teillä meillä kuluu lisäksi työmatkoihin toista tuntia päivässä. Mikä tietysti lisää sitä työpäivän pituutta.

Ja toisin kuin teillä, me emme ole itsemme pomoja emmekä kykene keskeyttämään työntekoa silloin, kun huvittaa tai tarve iskee.

JA toisin kuin te, me emme saa kymmenien tuhansien eurojen tukiaisia muilta veronmaksajilta. Mietipä tätä. Kun noin kateellisena nuriset kaupunkilaisten käyttämistä päivähoitopalveluista.

Eli asioilla on puolensa.

Vierailija
53/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olisi viemässä lapsensa hoitoon, jos se olisi helpompaa, mutta arvostelee niitä jotka niin tekee... Ei tajua!

Vierailija
54/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellakin totta, että kaupungissa naristaan turhan helposti, vaikka elämä on täällä helppoa! Kaikki palvelut on käden ulottuvilla.

Itse asiassa tämä viesti pelasti päiväni. En nurise tänään ja menen lasten kanssa iloisena puistoon :)

Ja todellinen kysymys kuuluu - jos haluaa tehdä lapsia, niin kyllä niiden kanssa pitää jaksaa myös olla, eikö vain? Kaikkea ei voi ulkoistaa....

Vierailija
55/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vain sanoa, että säälin näitä äitejä, jotka kiikuttaa lapsiaan hoitoon kun ovat itse kotona. He tuhlaavat sen ainoan tärkeän asian, mitä elämässä on. Eli ajan lapsen kanssa. Ei ole elämässä mitään muuta tärkeämpää ja toiset heittää sen hukkaan ihan vapaaehtoisesti. Ei muuta kommentoitavaa.

Täysi komppi tälle. MIKSI niitä lapsia tehdään jos ei haluta itse hoitaa? Ainoastaan lapseton ihminen voi pitää oikeasti lomaa. Jos on lapsia niin se loma tarkoittaa ainoastaan sitä, ettei tarvitse mennä palkkatyöhön sinä aikana. Kyllä ne lapset pitää silti hoitaa ja vieläpä ihan itse, hui kamala!

Vierailija
56/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me voidaan täällä kaupungissa myös ostaa espanjalaisia kurkkuja ni voitte hetken levätä!!!

Vierailija
57/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me (olemme työssäkäyviä kaupunkilaisvanhempia) vietämme siis enemmän aikaa lastemme kanssa kuin te. Me nykyvanhemmat siis olemme parempia kuin te nykyvanhemmat, jotka teette niitä hommia kellon ympäri ja laitatte lehmät lasten turvallisuuden edelle (= että pieniä lapsia valvotaan kunnolla koko ajan)?

On ihanaa kun työssäkäyvänäkin pystyy olemaan paljon lasten kanssa ja seuraamaan heidän kasvuaan. Lapsilla on lomaa 3kk vuodessa, pitkät illat ja viikonloput, jolloin meidän ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin olla heidän kanssaan. Onko teillä maatalojen nykyäideillä tällainen ikinä mahdollista?

Ja ainakin kirjoituksestasi päätellen, on aika hengästyttävää ja stressaavaa tuo elämänne. Me mieluummin tarjoamme lapsillemme kiirettömän lapsuuden ja rentoa yhdessäolon aikaa.

Vierailija
58/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja brasiliasta broilerit ja naudanlihat,salmonellaa ja antibioottilihaa,njam!

Vierailija
59/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palstailuun. Riippuu ihan maatilasta, pystyykö siinä pikkumukuloita perässä rehaamaan, sä pystyt, ja ilmeisesti ukkos ei tee mitään lasten hyväksi.

Itse vietin lapsuuteni navetassa ja pelloilla, mut ei mua aamukuudelta mihinkään raahattu. Sain nukkua ja kun heräsin, äiti saattoi olla paikalla tai sitten ei. Joskus, kun mua ei voitu ottaa johonkin pellolle mukaan, mut laitettiin pinnasänkyyn valjaissa leikkimään. Että silleen.

Vierailija
60/137 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA toisin kuin te, me emme saa kymmenien tuhansien eurojen tukiaisia muilta veronmaksajilta. Mietipä tätä. Kun noin kateellisena nuriset kaupunkilaisten käyttämistä päivähoitopalveluista. Eli asioilla on puolensa.

minkä lisäksi viljelijöiden verotus on tunnetusti mitätöntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan