Olette te nykyäidit laiskoja ja saamattomia!
Oikeesti jotkut näköjään vie lapsensa lomallaankin hoitoon,kun itse tarvitsee "lomaa". Tiedättekö että useimmat maanviljelijän lapset hoidetaan kotona työn ohessa,ei puhettakaan virikehoidoista ja vanhempien omasta lomasta. Meillä on lypsykarjatila,lehmät on lypsettävä ja ruokittava aamuin illoin joka päivä,myös viikonloput ja joulut ja juhannukset. Navettatöissä menee minimissään n. 6-7h päivässä molemmilta. Lomittajan saa 25 päivää vuodessa,sen kun jakaa pariin osaan voi pitää lomaa reilu viikon talvella ja saman kesällä. Tosin tämäkään käytännössä useinkaan ei onnistu.
Ja miksi en siis vie lapsia hoitoon? Katsokaas aamunavettaan pitää mennä n.6.30,hoitopaikkan ajaa n.1/2h eli tunti matkoihin. (maatilat kun harvemmin sijaitsee keskustoissa)Navetasta pääsisin hakemaan lapset aamupäivällä n.10 ja taas tunti ajamiseen. Iltapäivällä navettaan taas kolmeksi neljäksi tunniksi eli taas pitäisi lapset kuskata hoitoon.
Tässä touhussa ei olisi mitään järkeä eli lapset kulkevat mukana töissä.
Mies paahtaa aamukuudesta iltakymmeneen töitä,kun hoitaa pellot,osan navettatöistä ym,ym työt. Minä hoidan lapset,kodin,pihan,paperihommat ja osan navettatöistä. Ja voitte uskoa,että mua suututtaa tuollaiset virikeäidit jotka rutisee miten rankkaa on hoitaa pari lasta,jos ei isompaa vähintään saa muutamaksi tunniksi päiväkotiin.
Eli mun mielestä nuo rempat sun muuta on tekosyitä,jos lapsi lomallakin pitää viedä hoitoon. En varmasti ole ainoa,täällä maalla kun on tapana lapset hoitaa itse. Mielelläni minäkin ottaisin jonkun hoitamaan lapsia,mutta ei näillä työajoilla yksityistä hoitajaa voi ottaa.
Hyvin tässä on pärjätty,mielikuvitusta välillä vaatii ja pitkää pinnaa,mutta ihanaa kun näkee miten lapset kasvavat.
Miettikää oikeesti te kaupunkilaisäidit,jotka valitatte täällä palstalla jatkuvasti lasten hoidon rankkuudesta,miltä tuntuisi hoitaa lasten ohessa muutama kymmenen lehmää ja ison talon kotityöt! Meitä on paljon,jotka tekevät tämän,me ei vaan ehditä istuskelemaan täällä palstailemassa kaiken päivää.
Kiitos jos huomioitte maalaismammatkin. Ansaittua lomaa vietän kokonaista kolme päivää parhaillaan,tosin menee lehmien aitoja tehdessä,että pääsevät kesälaitumille nekin!
Kommentit (137)
jossa lehmät ovat lapsia tärkeämpiä. Olisihan heilläkin mahdollista saada au-pair palkattua ja perhepäivähoitajan saa täällä ainakin kotiin, jos pieniä lapsia ja karjatila.
Tutussa perheessä on kolme pientä lasta ja ovat keskenään hyvin paljon. Joulunakin lapset olivat yksin aattoiltaa viettämässä kotona.
Poikani oli heillä kerran yökylässä, kun halusi mennä.
Oli nukahtanut olohuoneen sohvalle yhdentoista aikaan, kun äiti oli tullut navetasta. En olisi koskaan laskenut poikaa sinne, jos olisin tiennyt lasten olevan keskenään kaiken iltaa.
Hyvin varakas perhe kyllä on ja karjaa paljon, toisaalta hyvin nuukaa porukkaa myös.
Äiti toi kolme lastaan meille leikkimään, minulla myös 3 lasta. Avasi siinä meidän ovella paperipussin, josta otti tuuttijäätelöt omille lapsilleen. Kyllä teki pahaa omieni puolesta, sillä olisihan heillekin maistunut jäätelöt.
Perhe on uskovainen, en tiedä, lestoja vai mitä lahkoa. Ahneudella ei ole rajaa.
Olen ottanut välimatkaa koko perheeseen, sillä täydellisyydentavoittelu on niin näkyvää, samoin omaisuudella ja rahoilla kehuminen.
Minä olen myös maatalon emäntä ja monet ystävänikin saatikka sukulaiset. Asutaan oikein maailaispitäjässä =)
Muuta en tähän keskusteluun sano kuin sen että joko et kerkeä katsomaan lastesi perään tai tekemään töitä. Turha ihan oikeasti väittää että teet molempaa yhtäaikaa koska se on taivahan tosi että se on mahdotonta.
Otahan nainen järki käteen!
30 minuutin ajomatka päiväkodin ja "työpaikan" välillä? Ihan normaalia myös kaupungissa ja ei täällä kukaan ole vaatimassa hoitajaa kotiin...
onkohan teillä siellä julkista liikennettä?
vaikka ei ole töissä. Maalla taas ei saa hoitopaikkaa työnteon ajaksi, vaan siellä pätevät ihan eri säädökset eli yllättäen hoitopaikka ei olekaan suhteessa hoitotarpeeseen vaan siihen, mitä vuorohoito maksaa.
Kannattaa muistaa, että seuraava elintarvikekriisi (joka on hyvin lähellä) saa taas maaseudun aivan uuteen arvoon. Siinä vaiheessa voi valita, millä hinnalla esim. maitoa myy, kun ulkomailta tuotu iskukuumennettu maito on labrakokeissa todettu terveydelle vaaralliseksi.
kuin bussi kaksi kertaa päivässä tuosta kilsan päästä. Eli ihan omalla autolla kuljetaan töihin eikä kitistä.
30 minuutin ajomatka päiväkodin ja "työpaikan" välillä? Ihan normaalia myös kaupungissa ja ei täällä kukaan ole vaatimassa hoitajaa kotiin...
Oikeesti jotkut näköjään vie lapsensa lomallaankin hoitoon,kun itse tarvitsee "lomaa". Tiedättekö että useimmat maanviljelijän lapset hoidetaan kotona työn ohessa,ei puhettakaan virikehoidoista ja vanhempien omasta lomasta. Meillä on lypsykarjatila,lehmät on lypsettävä ja ruokittava aamuin illoin joka päivä,myös viikonloput ja joulut ja juhannukset. Navettatöissä menee minimissään n. 6-7h päivässä molemmilta. Lomittajan saa 25 päivää vuodessa,sen kun jakaa pariin osaan voi pitää lomaa reilu viikon talvella ja saman kesällä. Tosin tämäkään käytännössä useinkaan ei onnistu.
Ja miksi en siis vie lapsia hoitoon? Katsokaas aamunavettaan pitää mennä n.6.30,hoitopaikkan ajaa n.1/2h eli tunti matkoihin. (maatilat kun harvemmin sijaitsee keskustoissa)Navetasta pääsisin hakemaan lapset aamupäivällä n.10 ja taas tunti ajamiseen. Iltapäivällä navettaan taas kolmeksi neljäksi tunniksi eli taas pitäisi lapset kuskata hoitoon.
Tässä touhussa ei olisi mitään järkeä eli lapset kulkevat mukana töissä.
Mies paahtaa aamukuudesta iltakymmeneen töitä,kun hoitaa pellot,osan navettatöistä ym,ym työt. Minä hoidan lapset,kodin,pihan,paperihommat ja osan navettatöistä. Ja voitte uskoa,että mua suututtaa tuollaiset virikeäidit jotka rutisee miten rankkaa on hoitaa pari lasta,jos ei isompaa vähintään saa muutamaksi tunniksi päiväkotiin.
Eli mun mielestä nuo rempat sun muuta on tekosyitä,jos lapsi lomallakin pitää viedä hoitoon. En varmasti ole ainoa,täällä maalla kun on tapana lapset hoitaa itse. Mielelläni minäkin ottaisin jonkun hoitamaan lapsia,mutta ei näillä työajoilla yksityistä hoitajaa voi ottaa.
Hyvin tässä on pärjätty,mielikuvitusta välillä vaatii ja pitkää pinnaa,mutta ihanaa kun näkee miten lapset kasvavat.
Miettikää oikeesti te kaupunkilaisäidit,jotka valitatte täällä palstalla jatkuvasti lasten hoidon rankkuudesta,miltä tuntuisi hoitaa lasten ohessa muutama kymmenen lehmää ja ison talon kotityöt! Meitä on paljon,jotka tekevät tämän,me ei vaan ehditä istuskelemaan täällä palstailemassa kaiken päivää.
Kiitos jos huomioitte maalaismammatkin. Ansaittua lomaa vietän kokonaista kolme päivää parhaillaan,tosin menee lehmien aitoja tehdessä,että pääsevät kesälaitumille nekin!
mun äiti oli tuon lisäksi vielä perhepäivähoitaja, meille tuli hoitolapset hoitoon heti kun mutsi tuli navettatöiltä.
Heh,meillä menee bussi 7 kilsan päästä kerran päivässä koulupäivinä!
Huolensa ja murheensa kullakin.
Jos noi on ap:n ainoat murheet niin jopas on mukava elämä! Mutta mulla ei ole tapana vähätellä kenenkään ongelmia, joten antaa olla...
Haluan vain sanoa, että säälin näitä äitejä, jotka kiikuttaa lapsiaan hoitoon kun ovat itse kotona. He tuhlaavat sen ainoan tärkeän asian, mitä elämässä on. Eli ajan lapsen kanssa. Ei ole elämässä mitään muuta tärkeämpää ja toiset heittää sen hukkaan ihan vapaaehtoisesti. Ei muuta kommentoitavaa.
Mulla on paljonkin tärkeitä asioita, tekemisiä ja ihmisiä, muitakin kuin omat lapseni.
Mutta mä ole niissä kiinni 24/7.
Ja mun lapset ei ole hoidossa.
siellä maatiloilla. Hoitoon ei raskita viedä, mutta vahtiakaan ei "ehditä" niin että 1 vuotias pääsee hukkumaan pihan koriste suihkulähteeseen. Mieluummin ne lapset hoitoon kun vahtimatta. Niin kuin sanoit lomittajan saa 25 päiväksi vuodessa, niin silloin sinulla on lomaa enemmän kuin muutama päivä. Ei meillä muillakaan työläisillä tuon enempää lomaa ole. Voithan käyttää loman lomana ja lähteä vaikka matkalle, jos niin haluat. Oma valintasi on juuri lomapäivinä tehdä lehmille aitoja.
että valitetaan siitä kun hoitopaikat ovat niin kaukana. Harvassa kaupunkilaisperheessäkään on sellainen tilanne, että sekä päiväkoti että työpaikka olisivat ihan vieressä. Puolen tunnin, tunnin työmatka suuntaansa ei todellakaan ole mikään harvinaisuus.
Eli teillä pitäisi kuitenkin sitten olla päiväkoti ihan sen työpaikan - eli kodin - vieressä tai muuten on ihan kohtuullista vaatia hoitajaa kotiin...?
Unohdatteko nyt sen,että maatilan lapset pitää viedä hoitopaikkaan ja ajaa myös takaisin kotiin töihin ja taas hakea ja taas viedä ja hakea yhden päivän aikana. Siis jos vie lapset navetta-ajoiksi hoitoon,niin tulee neljä kertaa edestakaisin tämä matka eli jos puoli tuntia yhteen suuntaan tulee 4h ajoa päivässä.
Jos vie vain kerran,silti 2h ajoa päivässä ja tällöin lapsi väkisinkin joko ilta-tai aamunavetan mukana töissä tai muuten hoitopäivästä tulee 14 tuntinen. Normitöihin mennessä lapsi viedään yleensä työmatkan varrelle,ei siis lähdetä ajamaan koko matkaa takaisin. Tulikohan selitettyä vaikeesti.
Eikä tuo puoli tuntia taida riittää,kun vuorohoitopaikkaa ei lähikunnasta löydy eli tunti suuntaan lähempänä todellista. Eipä sitä enää töitä ehtisi tehdäkään,kun puolet päivästä kuskais lasta hoitoon ja pois.
Muut yrittäjät joilla pitkät ja vaikeat työajat samassa asemassa. Tukea näihin lastehoitoon erityisvaatimuksia vaativiin töihin todella kaivataan. Kiitoksia sille,joka muistutti ehkäisystä,oma tyhmyys siis jos lapsia tekee maatilalle. Sossumammat tarvii kyllä virikehoitonsa,mutta maalaismammat ei saa lisääntyä,kun voivat jotain apua tarvita lasten hoitoon.
En jaksa enempää asiasta kiistellä,kun monilla ei tunnu olevan hajuakaan maatilan arjesta. Ei täällä eletä sekuntikellon mukaan,lasta ei voi viedä hoitoon just silloin ja silloin. Lehmät voivat poikia koska vaan ja tarvita apua,rehuja tehdään,kun sää sallii,sairastapauksia voi tulla. Töitä tehdään tarpeen vaatiessa oli kello tai päivä mitä hyvänsä.
Hoidan lapsen jatkossakin työn ohessa,sujuu kun siihen on tottunut. Ja vietän kyllä lasteni kanssa muutenkin aikaa.
Mutta sorry multa ei saa sääliä vauvan äiti,joka vie esikoisensa hoitoon,kun vauvan kanssa on niiin rankkaa. Laiska mikä laiska,jos ei lapsella tai äidillä terveydellistä syytä ole piste!
että valitetaan siitä kun hoitopaikat ovat niin kaukana. Harvassa kaupunkilaisperheessäkään on sellainen tilanne, että sekä päiväkoti että työpaikka olisivat ihan vieressä. Puolen tunnin, tunnin työmatka suuntaansa ei todellakaan ole mikään harvinaisuus. Eli teillä pitäisi kuitenkin sitten olla päiväkoti ihan sen työpaikan - eli kodin - vieressä tai muuten on ihan kohtuullista vaatia hoitajaa kotiin...?
Eli ostaisitko maitoa, jos se maksaisi 2 e/litra tai leipää, joka maksaa 7 e? Tai kilon jauhona hintaan 2 e?
Ilman niitä tukia suuri osa suomalaisista söisi hyvin niukasti ja silloinkin maailmanmarkkinoilta ostettuja halpiseriä eli homeista riisiä, myrkytettyjä kurkkuja ja toissavuotista pakastettua sikaa, josta joko saa tai ei saa vakavan taudin.
Eiköhän kuluttajat maksa suomalaisesta ruoasta käytännössä tuon hinnan, tällä hetkellä suureksi osaksi tukiaisten muodossa. Mielestäni ruoan hinnan olisi hyvä olla läpinäkyvää ja muodostua pääosin sen valmistamisesta syntyneisiin kuluihin (+kate). Ihmiset arvostaisivatkin ruokaa enemmän eivätkä heittäisi niin paljon roskiin. Myös maatilat saisivat "palkan tehdystä työstä" eivätkä olisi "tukityöllistettyjä".
- laktoosi-intolerantikko, joka maksaa maidostaan tuon 2e litralta
Tiedättekö että useimmat maanviljelijän lapset hoidetaan kotona työn ohessa,ei puhettakaan virikehoidoista ja vanhempien omasta lomasta.
No siellä maallahan riittää paljonkin "virikettä" lapselle, että varmaan keksii tekemistä itsekin toisin kuin kaupungissa. Olisipa mukava tietää, onko monellakin kaupunkilaisella työssä käyvällä naisella edes teoriassa mahdollisuutta ottaa lastaan mukaan töihin esim. toimistoon. Maatalon emännän työtä ja kaupungissa toisen palveluksessa tehtävää työtä ei voi tässä edes verrata toisiinsa.
Esimerkiksi monissa toimistotöissä on määrätty tarkkaan tauon paikat ja pituudet minuutilleen eikä työpaikalle saa tuoda omaa perhettään notkumaan. Siinä joutuu monesti taukoajoilla miettimään esim. sellaisia seikkoja kuten syödäkö lakisääteisellä tauolla (30+10 minuuttia) vai hoitaako tärkeitä henkilökohtaisia puheluita ja käydä vaikka paskalla ja kusella, jos sitäkään ei saa tehdä oman aikataulun mukaan! Joissain työpaikoissa ei sallita koko työpäivän aikana mitään henkilökohtaista kontaktia ulkomaailmaan - paitsi ehkä lakisääteisten taukojen aikana. Hoida siinä sitten pakollisia asioita ja perhettä, kun olet itse sidottu toimistotyöaikaan. Kaikki virastot mihin sinun pitäisi olla kontaktissa ovat auki työaikanasi, jolloin sinä et välttämättä edes saa hoitaa omia asioita. Monissa työpaikoissa kun ei ole tärkeää se, että hommat tulevat tehdyksi vaan se, että istut kuin tatti penkissä sinulle määrättynä aikana, vaikkei se olisi sen tehokkaampaa. Että siihen nähden uskoisin, että maatalon töiden tekeminen on leppoisampaa, vaikka tietty säännöllisyys sielläkin tietysti on pakko olla, ettei hommat leviä käsiin.
että täällä äidit, jotka on väsyneitä, ja joilla kaikilla ilmeisesti on lapsia, haukkuvat kilpaa toisiaan SEN SIJAAN että esimerkiksi yhdistäisivät voimansa ja ajaisivat YHDESSÄ parempia etuja ja helpotuksia jotta äitiyden raskaus, niin ihanaa kuin se onkin, jakautuisi tasaisemmin ja että äidit yleisesi ottaen voisivat paremmin.
Se voisi tarkoittaa esimerkiksi
-äitien välisen solidaarisuuden kehittämistä, myötäelämistä, hyvien neuvojen jakamista (kuten joissain ketjuissa tehdäänkin)
-lapsenhoitorinkien perustamista
-yhteiskunnallisten asioiden ajamista, esimerkiksi äitiyden kustannusten jakamista tasaisemmin kaikkien työnantajien kesken, korkeampaa äitiysrahaa sekä hoitotukea, parempaa palkkaa lastenhoitajille päiväkoteihin jotta saadaan koulutettua väkeä pysymään työssään, mahdollisuutta äideille sairaslomaan jne.
Yhtä kaikki ymmärrystä toinen toisilleen. Itse näen että tässä kohtaa esiin nousee sukupolvien jossain määrin katkennut ketju: ei ole tietoa miten on selvitty ja näin kannustusta ja väsymyksen, uupumuksenkaan yhteisöllistä, edes henkistä jakamista.
Jokainen nainen on upea tavallaan ja äitiys on jokaiselle joskus raskasta ja väsyttävää, ja niin hienoa kuitenkin. Valintojen tekeminen on aina vaikeaa, koskaan ei voi toimia täydellisesti ja silti asiat pitäisi jotenkin voida perustella itselle.
Jaetaan ennemmin hyväksyntää toisillemme yhdistävän äitiyden keskellä. Onneksi on tällaisia nimettömiä palstoja joissa voi tuntojaan suuntaan ja toiseen purkaa! Paljon voimia jokaiselle äidille ja oikein hyvää yötä myös!
Heh,meillä menee bussi 7 kilsan päästä kerran päivässä koulupäivinä!
Sä eksyt aiheesta!
Kyllä joku sen kartongin siihen maitoon tekee ja ne maatilan pelit ja vekottimet joita tarvitset lypsämiseen ja maidon säilyttämiseen!
Se että et hanki hoitajaa lapsellesi on valintasi samoin kuin se että hankit hoitajan.
Mutta ei niitä lapsia voi viedä työpaikalle mukaan paperitehtaalle tai konepajalle!
Teillä on työpaikka kotona. Jos pidätte lapsia siinä pihapiirissä niin pidätte.
Ihme keuhkoomista.