Olette te nykyäidit laiskoja ja saamattomia!
Oikeesti jotkut näköjään vie lapsensa lomallaankin hoitoon,kun itse tarvitsee "lomaa". Tiedättekö että useimmat maanviljelijän lapset hoidetaan kotona työn ohessa,ei puhettakaan virikehoidoista ja vanhempien omasta lomasta. Meillä on lypsykarjatila,lehmät on lypsettävä ja ruokittava aamuin illoin joka päivä,myös viikonloput ja joulut ja juhannukset. Navettatöissä menee minimissään n. 6-7h päivässä molemmilta. Lomittajan saa 25 päivää vuodessa,sen kun jakaa pariin osaan voi pitää lomaa reilu viikon talvella ja saman kesällä. Tosin tämäkään käytännössä useinkaan ei onnistu.
Ja miksi en siis vie lapsia hoitoon? Katsokaas aamunavettaan pitää mennä n.6.30,hoitopaikkan ajaa n.1/2h eli tunti matkoihin. (maatilat kun harvemmin sijaitsee keskustoissa)Navetasta pääsisin hakemaan lapset aamupäivällä n.10 ja taas tunti ajamiseen. Iltapäivällä navettaan taas kolmeksi neljäksi tunniksi eli taas pitäisi lapset kuskata hoitoon.
Tässä touhussa ei olisi mitään järkeä eli lapset kulkevat mukana töissä.
Mies paahtaa aamukuudesta iltakymmeneen töitä,kun hoitaa pellot,osan navettatöistä ym,ym työt. Minä hoidan lapset,kodin,pihan,paperihommat ja osan navettatöistä. Ja voitte uskoa,että mua suututtaa tuollaiset virikeäidit jotka rutisee miten rankkaa on hoitaa pari lasta,jos ei isompaa vähintään saa muutamaksi tunniksi päiväkotiin.
Eli mun mielestä nuo rempat sun muuta on tekosyitä,jos lapsi lomallakin pitää viedä hoitoon. En varmasti ole ainoa,täällä maalla kun on tapana lapset hoitaa itse. Mielelläni minäkin ottaisin jonkun hoitamaan lapsia,mutta ei näillä työajoilla yksityistä hoitajaa voi ottaa.
Hyvin tässä on pärjätty,mielikuvitusta välillä vaatii ja pitkää pinnaa,mutta ihanaa kun näkee miten lapset kasvavat.
Miettikää oikeesti te kaupunkilaisäidit,jotka valitatte täällä palstalla jatkuvasti lasten hoidon rankkuudesta,miltä tuntuisi hoitaa lasten ohessa muutama kymmenen lehmää ja ison talon kotityöt! Meitä on paljon,jotka tekevät tämän,me ei vaan ehditä istuskelemaan täällä palstailemassa kaiken päivää.
Kiitos jos huomioitte maalaismammatkin. Ansaittua lomaa vietän kokonaista kolme päivää parhaillaan,tosin menee lehmien aitoja tehdessä,että pääsevät kesälaitumille nekin!
Kommentit (137)
Lapset voi viedä hoitoon aamulypsyn jälkeen ja hakea ne pois iltäpäivällä. Noin tekisin minä. Sulla on jotenkin vaikea edes tehdä yksinkertaisia ratkaisuja. Taidat olla aika väsynytkin, kun jaksat pohtia kuka vie ketäkin hoitoon. Ei mua ainakaan kiinnosta.
Niinpä, olisipa ne ainakin _suurimman osan_ päivästä turvallisesti aikuisten valvonnassa, vaikka maatilan työt jaksottuukin vaiheisiin päivän aikana.
Soveltuvat siis maalle oikein hyvin.
Minä kyllä veisin lapset hoitoon.
Ihme pariskunta olette, kun toinen voi viedä lapset hoitoon ja toinen hakee ne.
Ihan esimerkkinä.
Sinä viet aamulypsyjen jälkeen ja miehesi hakee lapset pois hoidosta.
Ei ole vaikeeta.
teitä yksinkertaisia. Siis työpäivä jatkuu iltapäivällä iltanavetalla eli siis n. klo 15-19. Lapsi siis pitäisi viedä aamulla hoitoon hakea pois aamupäivällä,viedä uudestaan hoitoon iltapäivällä ja hakea taas pois illalla. Tulikohan nyt tarpeeksi selvästi. Lisäksi päivällä muita tilan töitä eli jos lapsen pitäisi olla koko työajan hoidossa,olisi käytännössä n. aamukuudesta n.klo.19 asti. Myös viikonloput,joulut ja muut pyhät,lehmät kun ei tunne pyhiä. Käytännössä mahdotonta. Navetalla pitää olla samaan aikaan molempien vanhempien töissä,työt kun tehdään kimpassa,toinen lypsää toinen ruokkii,ei siitä keskenkaiken voi lasta lähteä kuskaamaan. Perehtykää asioihin ennen kuin keksitte jotain ihmeratkaisuja. Ja nimenomaan haluan olla lasteni kanssa,siksi hoitoapu tilalla olisi paras ratkaisu!
Miksi veisin lapset hoitoon aamulypsyn jälkeen? Jos noin tekisit,miten aamulypsyllä lapset hoitaisit. Ei toi nyt kovin järkevä ja yksinkertainen ratkaisu olisi.
Lapset voi viedä hoitoon aamulypsyn jälkeen ja hakea ne pois iltäpäivällä. Noin tekisin minä. Sulla on jotenkin vaikea edes tehdä yksinkertaisia ratkaisuja. Taidat olla aika väsynytkin, kun jaksat pohtia kuka vie ketäkin hoitoon. Ei mua ainakaan kiinnosta.
On oikein,että työssäkäyvän lapset ovat TYÖajan hoidossa,mutta muuten ei. Toivoin myös että meille maanviljelijöille olisi myös suotu mahdollisuus lastenhoitoapuun esim. tilalla,ettei lapsen tarvitse siellä karsinassa viettää aikaa. Meillä ei kyllä ole lapsia karsinassa hoidettu. Innokkaasti touhuvat mukana,ja vauvan yritän saada nukkumaan juuri navettajat. Ikävä kyllä tätä palstaa joskus lukeneena tuntuu,että on todella yleistä että lapset ovat hoidossa,vaikka vanhemmat kotona. Kiitokset teille jotka hoitavat työajan ulkopuolella lapsensa itse! Ap
Siis mitä, eihän minun lapsia hoideta minun kotona eikä työpaikalla. Jos haluan ne hoitoon, niin vien ne päivähoitoon. Miksi kunta pitäisi maksaa sinun lapsesi hoidot sinun kotona. Saathan kotihoidontukea ja tilasi tekee tulosta teidän perheelle.
Monet vanhemmat pitää lapsia kotona ja tekee työtä kotona. Ei tarvitse maalla asua. Monella pienyrittäjällä on sama tilanne, ja eihän nekään vaadi että joku tulisi kotiin hoitamaan lapsia.
Täällä pääkaupunkiseudulla on myös pitkiä matkoja päivähoitoon. Välillä ei saada lapsia edes saman päiväkotiin. Ja nyt AP vielä haluaa, että joku tulee hoitamaan lapsia teidän tilalla. On jo aika paksua !
Lisäksi pari heppaa (harrastusmielessä), kissoja, koiria, kaneja, kanoja ja alpakoita. He pitävät lomaa aina heinäkuun eli eivät käy navetassa. Peltotöitä tekevät, mutta ihan lomaa "potslojoo" on ainakin pari vkoa. Saman verran talvella, kun ovat reissussa, viimeksi Vietnamissa. Ja lapsilla on perhepäivähoitaja, joka tulee kotiin. Eivät ole mitään ällistyttävän rikkaita perijöitä vaan ihan tavallisia maatilallisia.
sillä tuo eläinmäärä edellyttää 2 lomittajan työpanosta, mutta kerralla saa vain yhden, toinen pitää hankkia itse.
koska tarve hoidolle oli 5.00 - 10.00 ja 15.00 -19.00. Sanoivat, että kahta lasta varten ei vuoropäiväkodissa kannata viikonloppuna väkeä pitää. Otin yhteyttä ministeriöön ja nyt meidän lasten hoito maksaa kunnalle noin 7000 e/kk, kun tavallinen hoitopaikka maksaa vain 1000 e/kk. Kannatti vaatia, vaikka samassa yhteydessä piti päiväkodista ottaa perusryhmästä 1½ hoitajaa pois, eli siellä ryhmäkoko suureni.
ne teidän mukulat ovat, ja kuinka pitkä matka teiltä on päiväkotiin. Kiskotteko te nykyään muka pennut kuudelta navettaan?
Soveltuvat siis maalle oikein hyvin. Minä kyllä veisin lapset hoitoon. Ihme pariskunta olette, kun toinen voi viedä lapset hoitoon ja toinen hakee ne. Ihan esimerkkinä. Sinä viet aamulypsyjen jälkeen ja miehesi hakee lapset pois hoidosta. Ei ole vaikeeta.
aamulypsyn ajaksi? Vai onko heitteillejättö?
.. jonka perheen luo oli tulossa kaupungista sukulaispoika töihin ja mietit olisiko 50 euroa/ päivä sopiva summa periä ruuasta? Ihan samalta kuulostat :)
Itse olen kohta 5 lapsen äiti ja kukaan lapsista ei ole ollut hoidossa päivääkään!! Eskarissa käyvät sitten sen 9-13 olemassa kun se kullakin edessä on.
Töitäkin olen lasten välissä tehnyt. Ammatti tuli onneksi valittua niin, että kotona voi niitäkin hommia tehdä.
Ja 24h vietän lasteni kanssa, lisää tunteja en päiviini heidän kanssaan saa =)
No käynhän välillä harrastamassa.. silloinkin lapsia hoitaa isi tai mummu (jos isi on töissä)
Tähän lapsiaikaan mahtuu rankkoja vuosia, mutten virikehoitoa ole edes harkinnut. Yli on kaikista päästy sitkeydellä ja halulla sekä rakkaudella.
Kyllä kaupungissakin meitä itse lapsensa hoitavia löytyy ja aika paljonkin vielä..
Ja harvassa on perheet täällä, jossa vanhemmat käy töissä ja lomalla lapsensa hoitoon pukkaavat.
Virikehoitoa en minäkään ymmärrä. Enkä sitä miksi lapsi pitää hoitoon viedä, jos itse on lomalla.
Itse en edes viihtis vaivautua moiseen. Puhumattakaan lapsen edusta sekä lomantarpeesta sekä yhteisestä ajasta.
Mä olen maatalosta kotoisin, ja äiti oli AINA navetassa tai pellolla ja me lapset keskenämme. Paljon mieluummin olisin ollut päiväkodissa... Me kaupunkilaisäidit käymme myös työssä. Ja itse asiassa elätämme maalaiset, kun ette te siellä omalla työllänne pärjää. Elämä on täynnä valintoja.
eikä sinulla olisi töitä.
joen eiköhän tämä pelleily jo riitä, puolin ja toisin. Mutta ap, on siellä maallakin näitä nykyäitejä, laiskoja ja saamattomia, lapsia kuskataan hoitoon... ai kyynel, ovatpa pahoja äitejä siellä maalla.
olisi kotimaista ruokaa, joten maalaisille kaikki kunnia.
Olin ennen hevostallin emäntä, lasten kanssa hoidettiin hevoset, vauvasta asti mukana tallilla, aluksi kantorepussa, myöhemmin pikkutalikoilla hommissa mukana. SYnnyttämäänkin lähdin suoraan tallilta.
Nykyään asun kaupungissa ja toisinaan joudun lapset ottamaan töihin täälläkin. Toisaalta jos nyt saisin lapsen, miettisin kyllä tarkkaan laittaisinko vanhemmat lapset silti pariksi päiväksi hoitoon, maalla ei olisi tullut mieleenkään, mutta täällä kaupungissa niitä virikkeitä ole niin paljon kuin maatilan pihassa, joten päiväkodin kaverit olisi hyväksi.
Kyllä tuo minun mielestä on kohtuuton vaatimus. Miksi juuri maanviljelijälle pitäisi tulla joku kotiin hoitamaan lapsia.
Miksi maanviljelijän elämää pitää tukea enemmän kuin pienyrittäjän kaupungissa?
Maanviljelijä ei ole ainut ammattiryhmä joka tekee töitä 7 päivää viikossa. Teillä on kuitenkin se mahdollisuus, että tulee lomittaja. Monella pienyrittäjällä ei ole sitäkään mahdollisuutta.
Anteeksi tyhmyyttäni, mutta eihän talvella tarvitse peltohommia tehdä? Onko teillä silloin metsähommia? Joten suurin työsarka, jolloin oikeasti ollaan pellolla on kesä. Entäs talvet onko silloin tosiaan töitä 12 tuntia päivässä. En usko jos ei sitten metästöitä tehdä tai jotain muuta palkallista homma.
Joten en näe suurta eroa maanviljelijä / pienyrittäjän hommista. Pienyrittäjä tosin ei saa avusta !
Jos viittaat siihen aikaisempaan ketjuun, niin aika harva siellä piti lapsensa KOKO LOMAN ajan hoidossa.
Minä olen sitten maailman huonoin äiti, kun kehtasin pitää 6v poikaa peräti kolmena aamupäivänä hoidossa (klo 8.30-12). Ihan kamalaa!!!!! Jokaisella on oikeus olla joskus väsynyt, js sinä et tiedä toisten elämäntilanteista yhtään mitään. Oksettaa kaltaisesi marttyyrit.
teitä yksinkertaisia. Siis työpäivä jatkuu iltapäivällä iltanavetalla eli siis n. klo 15-19. Lapsi siis pitäisi viedä aamulla hoitoon hakea pois aamupäivällä,viedä uudestaan hoitoon iltapäivällä ja hakea taas pois illalla. Tulikohan nyt tarpeeksi selvästi. Lisäksi päivällä muita tilan töitä eli jos lapsen pitäisi olla koko työajan hoidossa,olisi käytännössä n. aamukuudesta n.klo.19 asti. Myös viikonloput,joulut ja muut pyhät,lehmät kun ei tunne pyhiä. Käytännössä mahdotonta. Navetalla pitää olla samaan aikaan molempien vanhempien töissä,työt kun tehdään kimpassa,toinen lypsää toinen ruokkii,ei siitä keskenkaiken voi lasta lähteä kuskaamaan. Perehtykää asioihin ennen kuin keksitte jotain ihmeratkaisuja. Ja nimenomaan haluan olla lasteni kanssa,siksi hoitoapu tilalla olisi paras ratkaisu!
Miksi veisin lapset hoitoon aamulypsyn jälkeen? Jos noin tekisit,miten aamulypsyllä lapset hoitaisit. Ei toi nyt kovin järkevä ja yksinkertainen ratkaisu olisi.Lapset voi viedä hoitoon aamulypsyn jälkeen ja hakea ne pois iltäpäivällä. Noin tekisin minä. Sulla on jotenkin vaikea edes tehdä yksinkertaisia ratkaisuja. Taidat olla aika väsynytkin, kun jaksat pohtia kuka vie ketäkin hoitoon. Ei mua ainakaan kiinnosta.
Jäävätkö kotiin nukkumaan? Herätetäänkö navettaan? Miten asia hoituu nyt ilman hoitajaa?
Minusta on melkoista hurskastelua selittää, että me raadamme maatilalla ja hoidamme lapset siinä sivussa, ja samalla valittaa, miten helpolla kaupunkilaiset pääsevät. Kaikki kaupunkilaiset eivät vie lapsiaan loma-aikoina hoitoon, heitä on hyvin pieni prosenttiosuus. Kaikki eivät vie lapsiaan myöskään virikehoitoon, ja mikä taas jälleen kerran on virikehoitoa... Meidän lapsemme on ollut äitiyslomani ja hoitovapaani aikana yhteensä 6 kk "virikehoidossa" neuvolan, puheterapeutin ja toimintaterapeutin suosituksesta. Toisaalta mieheni omistaa yrityksen, jonka töitä olen tehnyt koko ajan äitiyslomani aikana - joinakin päivinä enemmän ja joinakin päivinä vähemmän.
Yrittäjillä ei ole yhtään lomaa, kun ei ole lomittajiakaan. Jos yrityksen sulkee loman ajaksi, asiakkaat häviävät muiden yritysten asiakkaiksi. Ne loma-apulaiset pitää erikseen palkata, mutta yrityksen hallinnollisia asioita esim. työntekijöiden palkanmaksua ei voi jättää kuukaudeksi tekemättä. Minun mieheni siis lomailee enintään viikon kerrallaan. Koko kesässä lomailua tulee yleensä 2-3 viikkoa, yleensä yksi viikon putki, jolloin käymme ulkomailla, mökillä tai sukulaisia tapaamassa ja sitten useita pitkiä viikonloppuja tai yksittäisiä päiviä heinäkuussa, jos on oikein hiljaista. Lomailu tekee ison lovin kukkaroon - se kun pitää rahoittaa täysin itse eli toisin sanoen palkata työntekijä mieheni tilalle.
Miten ihmeessä olisimme oikeutettuja saamaan hoitajan kotiimme helpottamaan arkeamme? Ei yhtään sen enempää kuin te maalaisyrittäjätkään. MIeheni työskentelee klo 9-19 nyt kun lapset ovat pieniä, aiemmin työskenteli kellon ympäri. Lauantaisin lopettaa jo klo 16, sunnuntaisin tekee työhuoneessaan pelkästään hallinnollisia juttuja. Minä olen töissä klo 8-16 mutta työmatkojen takia siis käytännössä 7-17. Meillä mies vie lapset päivähoitoon ja minä haen. Noin kerran kuussa mies tarjoaa lapsille lyhyemmän hoitopäivän ja ottaa lapset töihin ja vie hoitoon vasta klo 11. Työ on asiakaspalvelua, joten kovin ihanaa se lastenhoito ei siellä ole, mutta lapset ovat tykänneet, joten näin on nyt sitten tehty toistaiseksi.
Nämä asiat ovat järjestelykysymyksiä. En ymmärrä, miksi te ette voisi viedä lapsianne vuoropäiväkotiin hoitoon klo 14-20 ja hoitaa ne aamunavetat niin kuin tähänkin asti. Iltapäivällä ja illalla saatte hoidettua tilan kaikki asiat kuntoon, kun ei ole lapsia roikkumassa kintereillä. Ei tarvitsisi miettiä, miksi kaupunkilaiset saavat enemmän ja te vähemmän.
Tai sitten voisitte tehdä niin kuin opiskelukaverini, ja palkkasi hoitajan kotiin hoitamaan kahta lastaan ja yhtä sukulaislasta. Vanhempien työajat ovat pitkät (molemmat juristeja), joten hoitaja tulee aamulla klo 8 ja lähtee illalla klo 17. Pitäähän siitä maksaa, vaikka saahan siihenkin yksityisenhoidon tukea, mutta näin tehdään, jos muu ei auta.
Miehesi voisi tehdä niin kuin minunkin mieheni teki: palkkasi ylimääräisen apulaisen, jotta voi lähteä kotiin aiemmin ja mennä töihin myöhemmin ja pitää kerran kuukaudessa lapsilla lyhyempää hoitopäivää. Lisäksi apulainen on suureksi hyödyksi loma-aikoina, kun tuntee jo talon ja voi opettaa toisen loma-apulaisen talon tavoille.
Maailma on ratkaisuja täynnä. Ei se maalaisyrittäjä ole mitenkään muuten eriarvoisessa asemassa kaupunkilaisiin yrittäjiin nähden muuten kuin että tuntemillani maalaisilla on sukutilat, joiden hoidossa avustavat vielä vanhat isännät ja emännät - nämä sitten ne lapsetkin hoitavat eikä tarvitse muita hoitajia palkata. Niin, ja saahan ne vielä niitä tukiaisia, mitä kaupunkilaisyrittäjä ei saa. Tuote menee kaupaksi tasan sillä markkinahinnalla eikä yrittäjä saa siitä mitään tukea, vaikka ulkomaiset tuotteet halvempia olisivatkin.
palkka on 2 e/h eikä sivukuluja ole, koska eivät ole meidän vaan sijaisapua tarjoavan firman palveluksessa. Eivät pidä lomia, eivät valita pitkästä työpäivästä vaan tekevät ahkerasti töitä. Samalla tavalla ulkomaalaiset otettiin tekemään remonttia ja ulkomailta hankittiin tänä vuonna osa koneista suoraa. Samalla suomalaiset menettävät työmahdollisuuksia, mutta onneksi se ei ole meiltä pois. Teemme kuten muutkin suomalaiset yrittäjät ovat jo vuosia tehneet eli minimoimme kulut suosimalla ulkomaista. Yhden karjanhoitajan 55v äiti on meillä kesän hoitamassa lapsia, ilman palkkaa tietysti. Riittää, että annamme pienen stipendin. Se on verotonta puolin ja toisin.
Suosittelen etsimään uudenlaisia ratkaisuja ja unohtamaan kotimaisen palvelutarjonnan.
2e/h? eikö toi ole laitonta?
Vierailija - 03.06.11 03:24 (ID 12794672)
Eivät he meillä ole töissä vaan käymässä, ei sukulaisille tarvitse maksaa samaa kuin suomalaisille riistäjätyöläisille. Pysykööt suomalainen työmies loppuikänsä kortistossa ja itkekööt huonoa kohtaloaan.
30 minuutin ajomatka päiväkodin ja "työpaikan" välillä? Ihan normaalia myös kaupungissa ja ei täällä kukaan ole vaatimassa hoitajaa kotiin...
ja hoidan nyt kotihoidontuella lastani. Jos lähtisin taas lomittamaan, veisin lapsen hoitoon n. klo5 16km päähän hoitopaikkaan. Joutuisin ajamaan takaisin kotiinpäin ja jatkan siitä vielä jatkaa 15-35 km tilalle. Päiväksi ei kannata lasta lähteä hakemaan kotiin välillä, koska yleensä samalla päivystän, jolloin joudun ehkä kesken päivän lähtemään tarkistamaan hälytyksiä tai hoitamaan mahdolliset eläinlääkärikäynnit tai siemennykset.. Illalla pääsen yleensä navetalta klo18-19, jos ei ole mitään katastrofia sattunut. Ja sen jälkeen haen lapsen hoidosta. Hoitopäivän pituus olisi ihan järkyttävän pitkä.Eikä isästäkään olisi tässä tilanteessa paljon apua koska hän tekee pitkiä päiviä reissuhommissa.
Nykytilanteesta en tiedä. Varmaankin ainakin 3,5 tai 4. Osaako joku sanoa? Nykyaikaiset systeemit on kumminkin. Vasta viime kesäksi valmistui 3 milj. € remontti. Rehun teosta en osaa sanoa. Sisältyykö se peltotöihin? Joka tapauksessa heinäkuussa he eivät navettaan mene. Lehmät poikii pellolle ja sitä valvotaan kameralla. En tiedä kuka ne mainitsemasi työt tekee. Lomittajia ainakin on kaksi kerrallaan ja nyt siellä on myös joku poika oppisopimuksella töissä. Lomien määrä kuitenkin se minkä kerroin.
Ohhoh,mites tuo on mahdollista! Kukas ne elukat heinäkuun hoitaa,lomittajako yksin? Entä kuka tekee eläinten rehut ym työt,ne kun yleensä on heinäkuun hommia. Entä kuka hoitaa lehmien poikimisten valvonnan,avustamisen,siemennykset,paperityöt,eipä kuulu nämä lomittajan hommiin. Mahtaakohan olla kirjoittaja oikein perillä tilan asioista. Eikä lomittajan töihin myöskään kuulu ruokkia tilan lemmikkejä,varsinkaan jos niitä on enempi kuin pari navettakissaa.
Lisäksi pari heppaa (harrastusmielessä), kissoja, koiria, kaneja, kanoja ja alpakoita. He pitävät lomaa aina heinäkuun eli eivät käy navetassa. Peltotöitä tekevät, mutta ihan lomaa "potslojoo" on ainakin pari vkoa. Saman verran talvella, kun ovat reissussa, viimeksi Vietnamissa. Ja lapsilla on perhepäivähoitaja, joka tulee kotiin. Eivät ole mitään ällistyttävän rikkaita perijöitä vaan ihan tavallisia maatilallisia.
Lapset voi viedä hoitoon aamulypsyn jälkeen ja hakea ne pois iltäpäivällä.
Noin tekisin minä.
Sulla on jotenkin vaikea edes tehdä yksinkertaisia ratkaisuja.
Taidat olla aika väsynytkin, kun jaksat pohtia kuka vie ketäkin hoitoon.
Ei mua ainakaan kiinnosta.