La helmikuussa 2012
Kommentit (150)
HelmikuunHelmi: mä olen todella pahoillani :( toivotaan, että peli ei ole vielä menetetty. minullakin kakkosen kanssa tuli vuotoa, ihan kirkastakin ja tein surutyön jne, mutta kaikki olikin hyvin ?
Toivon sitä samaa sinulle!
Eli soittelin neuvolaan ja yritin perua heinäkuista aikaani, mut kiltti terkkarintäti ei suostunutkaan sitä perumaan. :) Tuumasi, että nyt odotellaan ja katsellaan loppuviikkoon ja mun pitää ilmoitella tilanteesta hälle. Koska vuoto on hyvin vähäistä, josko tosin ihan kirkasta verta, niin vielä ei kuulemma ole toivoa menetetty. Koska mulla tehty kohdunsuulle maaliskuussa loop-hoito,niin vuoto voi hyvinkin tulla siis sieltä, on vielä herkkä muutoksille yms. Kuulemma, jos keskenmeno, niin vuoto olisi jo näilläkin viikoilla tosi runsasta ja kivut sen mukaisia. Toki jos kivut yltyy ja vuoto lisääntyy, saan kuulemma pinkaista suoraan synnärin päivystykseen tsekkaaman tilannetta. Tulossa siis piinaviikko, sydänäänet varmasti saadaan ultrattua 6+3 eli ennen sitä ei varmaan ees ultrata ja siihenkin on se viikko aikaa.
Mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta.. Roikun täällä nyt mukana vielä ja yritän päivittää tuota listaakin vielä ajantasalle. :)
HelmikuunHelmille tsempitykset.
Varasin ekan neuvolan tänään ja se on reilun viikon päästä sitten sekin.
Pahoinvointi tuntuisi vain yltyvän, onneksi pahimmat helteet nyt vähän helpotti. Ne kun tuntui pahentavan oloa entisestään.
Voi että HelmikuunHelmi, toivottavasti kaikki ois kuitenkin ok. Toivotaan parasta, vaikka pelätänään pahinta, niinkuin meidän mummo aina sanoo.
Mulla oli tänä aamuna ensimmäinen todellinen pahoinvointiaamu. Mä tosin inhoan niin paljon oksentamista, että makasin viileällä lattialla selällään ja yritin hengittää mahdollisimman rauhalisesti. Sainkin sen pahoinvoinnin sitten laantumaan.
Meijän neuvolan nettisivuilla lukee, että sinne voi soitella 7 viikolla ja ajan saa 8-10 viikolla. Tää ilmeisesti riippuu ihan kaupungista/kunnasta kuinka aikasin pääsee neuvolaan.
Te jotka olette jo käyneet tai joilla on jo ennestään lapsia, niin kertokaas mitä tuolla ensimmäisellä neuvolakäynnillä tapahtuu.
-manutti
Tänään tuli testattua vahvaa plussaa, huhheijaa kun ei vielä oikein meinaa koko juttua tajuta...
Puoli vuotta ehdittiin yritellä ja meinasi epätoivo iskeä, kun en ole ihan nuori enää (38 v.). Kolmas lapsi mulla kyseessä, miehelle toinen eli eka yhteinen.
Oireet on vielä tosi minimissä mutta jotenkin sen vaan sitten tiesi :). Rinnat on kipeet ja pieni painontunne alavatsassa, ja vatsa on muutenkin ollut kipeä jo torstaista asti. Pahoinvointi on mulla alkanut kahden edellisen kanssa joskus 6-7 viikoilla muistaakseni, että sitä odotellessa sitten... :/
Ai niin, viikkoja oletetusta oviksesta laskettuna 3+5 eli LA olisi 23.2. Menkoista laskettuna vähän enemmän mutta mun kierrot on niin sekalaisia, että luotan toistaiseksi tuohon omaan määritelmään enemmän. Ultra aiotaan varata johonkin kolmen viikon päähän niin saa vahvistuksen.
Huh, uskomatonta! Miten pystyn täällä töissä pitämään pokeria...?!?! Onneksi on kesä ja lomat ja muut, ja kun arki taas alkaa niin onkin se 12 viikkoa täynnä, jos kaikki menee hyvin.
Mä taidankin olla toistaiseksi jonon hännillä innokkaana testaajana :).
Manutti: viimeisestä ensimmäisestä neuvolakäynnistäni on aikaa jo nelisen vuotta, mutta mun mielestä se taisi keskittyä aikalailla paprereiden täyttämiseen ja tilanteen tarkasteluun. Tietysti myös paineet ja hb mitataan, olikohan muuta...
Sailis: Onnittelut plussasta! Tuo on kyllä niin totta, että kyllä sen vaan tietää. Täälläkin kolmas tulossa :) Töissä on todella vaikeaa, siis olla olematta raskaana. Kyllä se siitä. Laskin, että loman jälkeen voin ilmoitella jääväni pidemmällekin lomalle. Toivon niin sydämestäni vain että kaikki menisi hyvin ?
Omat olot on aika vaihtelevia. Kyllä se pahin etominen aikatauluttuu aamuun ja lähinnä siihen että jos unohtaa syödä. Hammasharja on aika inha juttu myös ;) Ja voi luoja näitä hormoneja! Mä olen niin herkkä ja vihainen. Tunteet menee ihan vuoristorataa nollasta-sataan. Yritin eilen lukea vauva-lehteä ja meinasin alkaa pillittämään :D Tosi normaalia... Miten muut? Onko hormonit sekaisin?
Minäkin nyt sitten siirryn tänne odottajien puolelle :)
Plussasin eilen, kolmannesta yrityskierrosta, la osuu 20.2. tienoille.
Itse olen 32v, mies 27v ja minulla on 9v ja 6v lapset ennestään.
Christabel rv 4+3
HelmikuunHelmi: täälläkin peukut pystyssä puolestasi. Toivottavasti kaikki menee hyvin.
Ekasta neuvolakäynnistä: LPP vastasikin jo, mutta lisään vielä, että saat neuvolakortin, sinut punnitaan (painoa seurataan ehkä vähän liiankin tarkasti oli ylipainoa tai ei) ja saat opaslappusia kotiin luettavaksi. Ekaan kertaan menee noin yksi tunti. Käytännöt vaihtelevat tietenkin paikkakunnittain. Turussa laitetaan lähete labraan, jossa tarkastetaan hb ja muitakin juttuja (en muista mitä). Ja varataan aika nt-ultraan.
Oma vointini on ihan kauhea, tänään tuli ensimmäinen oksennus. Ja vielä hautausmaalla.. Muutenkin väsyttää ja vatsassa kiertää yötäpäivää. Ruoka ei maistu miltään, mutta pakko on syödä kun muuten olo huononee entisestään.
Tervetuloa mukaan Sallis ja Christabel! Ja muutkin, joita en ole muistanut vielä onnitella.
Aotearoa 5+4
Huhhuh tätä oloa. Oletteko te muutkin ERITTÄIN väsyneitä? Itse en meinaa millään jaksaa raahata edes jalkoja perässäni. Nukuin tänään 3h päiväunia, mikä on erittäin epänormaalia minulle. Väsymys on aivan käsittämätön. Valitin sitä äidilleni ja tämä vain sanoi, että "koitas nyt ryhdistäytyä, kyllä sitä jaksaa jos haluaa".. no just joo :P
Kuvottava olo on 24/7, mutta mitään ei ole tullut vielä ylös. Ja hengästyn kauhean helposti koko ajan. On kuin olisin pidemmänkin matkan juossut kun kiipeän portaat yläkertaan.
Suosikkikarkkini maistuvat nyt viskiltä, en siis voi syödä niitäkään :D eikä oikein mikään maistu, nälän tunnetta ei juurikaan ole.
Ensimmäiseen neuvolaan pitäisi varata aika ensi viikolla. Vaikka kahdesti ollut jo äitiysneuvolan asiakas aikaisemmin niin on ihan kuin ekaa kertaa menisi, kun ei muista oikein mitään noista käynneistä.
Christabel 4+3
Tsempit Helmikuunhelmi, vuoto voi olla ihan harmitontakin!! Onko muilla ollut noita kipuja kuinka? itsellä juilii alamaha vähän väliä, 2 km takana, joten aika kova pelko on kokoajan :( rinnat myöskin oudosti erilailla kipeät kun 2 viime kerralla, nyt eivät ole arat aivan koko ajan vaan tuntuvat lähinnä ''kovilta'' ja aristaa jos painelee... aamupahoinvoitia ei täällä ole ollut mutta pahoinvointia on pitkin päivää, oksentanut silti en ole ainakaan vielä, koputetaan nyt puuta :) Itsella neuvola 2 viikon päästä.
Täällä ilmottautuis mukaan yksi, jolla ensimmäinen lapsi tulis maailman raskauslaskurin mukaan 20.2.2012. Tänään tein testin ja kahta viivaa näytti, ja oli viiva sen verran tumma ettei tarvinnut kahdesti vilkaista.. Toivotaan, että kaikilla menee kaikki hyvin ja helmikuun lopussa meillä on pikkuruiset nyytit sylissä :)
Aotearoa: Voi ei, hautausmaalle :D Juurikin se paras paikka.. Työkaverini jätti neukkariin yllärit, roskikseen :D
Christabel: Väsymys vaivaa ihan satasella! Kiva yrittää aamuisin veivata perherumba käyntiin, kun meinaa oksennus tulla pelkästä ajattelemisesta :) Noniin! Nyt lapset *yöks* lähdetään päiväkotiin *burb* vaatteet päälle *yöks*.. Näin meillä.
Eilen illalla kumarruin poimimaan lattialta jotain ja ykä tuli nenästä :D Tosi romanttista..
Noita ruokahimoja mulla on ollut nyt vasta grillikylki ja vesimeloni. Tosin saapa nähdä maistuuko se kylki enää eilisen jälkeen? Hajut on myös tosi voimakkaita. Mites muilla? Mikä maistuu?
Omat oireet alkavat tulla vahvemmiksi päivä päivältä ja jotenkin sitä uskoo enemmän, että kyllä tää raskaus kantaa. Ollaanhan tässä vielä riskiviikoilla.
Oletteko ajatelleet alkuraskauden ultraa, siis varhaisultraa. Viikkojen puolesta tässä kai voisi jo mennä, mutta pelottaa. Jos siellä ei olekaan tyyppiä..
Meitä onkin täällä jo mukavasti! Onnittelut kaikille uusille plussanneille ja tervetuloa munkin puolesta! :)
Kiitos kaikille tsemppauksesta! Vuoto loppui jo maanantaina eli vajaan vuorokauden tuli vähäisesti kirkkaan punaista vuotoa. Soittelin juuri neuvolaan ja ensiviikon torstaina sitten ultrataan ja katsotaan mitä sieltä masusta oikeen löytyy, silloin viikkoja 6+6. Eli vielä siis pitää malttaa odottaa....
Oireita on edelleen jotain, kohunkannattimia juilii, kun nousee nopeesti,aivastaa tms. eli kohtu sit varmaan kasvaa (toivottavasti) Jännä pienen pieni etova olo on ja kumma maku jatkuvasti suussa. Rintoja kivistelee ja nipistelee. Ja tokikin jotain pientä jomotusta alamahassa silloin tällöin ja iltaa kohden turvottaa... Eli raskaana tässä ollaan, mutta ei vielä ole tietoa raskauden tilasta.
Eilen mulla tuli hirvee himo raparperiin, mistä en ole oikeen vuosikausiin piitannut, tein sitten aikani kuluksi piirakkaa ja kiisseliä. Muuten ei tosiaan vielä mikään sen kummemmin öklötä tms. Hajutkaan ei ole voimistunut, toki nenä jatkuvasti tukossa. Mutta nyt on jatkettava töitä!
Terkuin:
Helmikuunhelmi 5+5
Itelläni ei vielä oo yrjö tullu kylään, vaikka pientä etovaa oloa on ollukin. Toivottavasti HelmikuunHelmi kaikki on hyvin vuodosta huolimatta. Ainakin kuulostaa toi juiliminen melko tutulta. Säikähdin ennen plussaamista ylösnoustessa "repäisykipua", mutta taitaa olla aivan normaalia..oon niin yllättynyt positiivistesti etten meinaa ymmärtää tätä ihanuutta :)
Ihanaa keskiviikkoa kaikille :)
tuttu tunne :D Ja ihanaa toi nenästä oksentaminen, repesin :D
Eipä ole kehuttava olotila täälläkään, vaikken ole vielä suostunut oksentamaan niin ei se kaukana ole. Etenkin kun esikoinen on nyt mahataudissa ja yökkäillen tyhjentelen yrjövatia.. Todella mieltäylentävää :D
Mitään ruokahimoja ei ole vielä iskenyt. Tuossa puolitoista viikkoa sitten vetelin tomaattikeittoa suurella antaumuksella, vielä tietämättä raskaudestani siis, mutta jostain syystä sitä oli vaan pakko saada. Nyt lähinnä vaan ajatuskin ruuasta kuvottaa, mitään ei tee mieli ja vähän väkisin saa syödä. Ainut mikä menee ihan sujuvasti alas on halloumi.
Alavatsassa tuntuu jos jonkinlaisia tuntemuksia, vähän kuin supistelisi ja repäisee kun tekee jotain äkkinäistä. Ihan jännää.
Helmikuunhelmi, pidän peukkuja, että kaikki olisi hyvin!
Christabel 4+4
Heippa,
Onpa kivaa kun alkaa porukkaa tulla :).
Mulla on tosi minimaalisesti oireita vielä. Ajoittainen vatsa"kipu", paineen tunne alavatsassa, hieman arat ja turvonneet rinnat, kuumeinen olo. Mutta usein ei oikein edes tunne mitään, ja se on vähän pelottavaa. Toisaalta nyt vasta tulossa 4 viikkoa täyteen, eli luulen että asioiden edetessä hyvin alkaa oireita pukata sitten parin kolmen viikon sisään. Niin se muistaakseni meni aiemminkin...
Mulla siis kaksi jo alakouluikäistä lasta entuudestaan, mutta nuorimman syntymästäkin on jo niin monta vuotta aikaa, etten muista neuvolakäynneistä ihan hirveästi. Sen muistan, että musta oli ihanaa olla niin seurattu ja syynin alla! :)
Olen käynyt juoksemassakin, ajattelin että tässä iässä on pakko yrittää pitää kunnosta ja lihaksista huolta, ettei raskaudesta toipumiseen mene sitten huonon kunnon takia kamalan kauan.
Yksi juttu synnytyksestäkin mietityttää. Mulla on tehty kaksi sektiota (pysähtyneiden synnytysten vuoksi), mahtaako olla järkeä edes kokeilla alateitse...? Pitää puntaroida gynen ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
Kivaa päivää kaikille!
Sailis 3+6 omien laskujen mukaan ;D
Sailis: minäkin tunnustaudun intohimoiseksi juoksijaksi :) Nyt en ole vaan käynyt juuri juoksemassa, kun suositellaan että sykkeet ei kuulemma saa olla pitkään korkealla ja lyhyimmät lenkit, mitä juoksen on kyllä vähintään sen yhden tunnin :(
Onko sinulla jotain tarkempaa tietoa asiasta?
Mulla on aika perjantaina PT:lle ja saan ainakin uuden treeniohjelman, mutta sitä ennen olen pyrkinyt tekemään oikeastaan vain lihaskuntoa, että ei sykkeet juurikaan nouse..
Synnytyksestä: voi olla, että sinulle suositellaankin suoraan sektiota, eikös siinä ollut joku painejuttu ja kohdun repeämisen riski synnytyksessä? Toki on plussaa jos haluat alakautta synnyttää ja sinulle annetaan siihen lupa :)
Itseänikin vähän jänskättää, kaksi aikaisempaa on käynnistetty kumpikin, toinen 40+4 ja toinen 38. Molemmat synnytykset kestäneet sen alle 3h. Miten ihmeessä sitä osaa muka oikein sitten synnyttää ja kun kyse on kolmannesta, niin eikös tämä sitten tule tyyliin tunnissa :D
Ehkä mä postailen synnärin edessä vko 36 lähtien :D
Eli mulla ei ihan vieläkään selvinnyt lopullinen laskettu aika,mutta laitetaan siihen nyt 8.2.Alkuperäinen laskettu aika oli meinaan 28.1 ja menkkojen mukaan luulin olevani viikoilla 7+4,mutta ultrassa alkio vastasi viikkoja 6+0.Näin aikaisin saattaa tulla kuulemma mittavirheitäkin?Onko kellään kokemusta?Mun kierto tosiaan vaihtelee 20 päivällä,joten saattaa olla tottakin.Kuitenkin nämä selkäkivut ja oireettomuus tuntuu siltä että tämä menisi kesken.Epäluuloinen olo jatkuvasti.Sydän kuitenkin löi,mutta pieni se oli arveltuihin viikkoihin nähden.Se on odoteltava seuraavaa ultraa onko kasvanut viikkojen mukaisesti vai miten tässä käy.Pikkusen pelottaa.Pitäiskö mennä yksityiselle vaan vielä välissä...
Äiskämonelle, mulla oli eka raskaudessa juuri noin, että menkkojen mukaan ja alkion koon mukaan eroa taisi olla parikin viikkoa. Huoli pois, kun sykekin on nähty, onnea!! :)
LPP, mä oon nyt käynyt vaan kolmen vartin lenkeilä. Muutama päivä sitten kun en tiennyt olevani raskaana, otettiin miehen kanssa pitkä spurtti ja se kyllä tuntui kauheelta! Tai sit mulla on vaan niin huono kunto ;). Kyllä mä liikuntaa aion harrastaa voinnin ja jaksamisen mukaan, mutta matalammalla sykkeellä.
Ja synnytyksestä: joo, olen joskus gynen kanssa puhunut että jos kolmas lapsi tulisi niin se olisi automaattisesti sektio. Mutta nyt on niin monta vuotta (lähes 8) synnytysten väliä, että en tiedä vaikuttaako ne sektiot vielä. Kohdun repeämisvaarahan siinä siis on se juttu. Mitään riskejä en halua ottaa tietenkään.
Oma olo edelleen ihan oireeton. Rinnat kyllä aristaa eikä menkkoja oo että kai mä raskaana olen ;D. Kävin äsken kaupoilla pyörimässä kun oli harvinainen vapaailta, ja ostinpa sellaisen mekon joka menee vaikka pienen masunkin kanssa (ei äitiysvaate siis, mutta malliltaan sellainen löysähkö). Tosin ei saa kyllä muualle kuin masuun tulla lisää että se majtuu päälle :).
Mäkin aion varata ajan muutaman viikon päähän varhaisultraan. Mun oma gyne on lomalla niin että eka aika sille ois yli kuukauden päästä, niin pitkään en ehkä malta odottaa, ajattelin siihen heinäkuun ekalle viikolle. Siinä ois sitten 7 viikkoa täynnä. Esikoisesta kävin ultrassa 6+6 :).
Sailis, innokkaana - missä muut luuraa?! ;)
Mä toivottelen teille kaikille oikein hyvää jatkoa ja toivottavasti kaikki menee hyvin! Mä poistun takavasemmalle, aamulla alkoi särkemään omituisesti päätä, josta miehelle tuumasinkin, että tää kipu ei ole hyvä juttu ja eihän se ollutkaan. Hetki sitte aloin vuotamaan eli taitaa mun raskaus olla ohi, ennenkuin ehti kunnolla ees alkamaan.. :( mulla oli edellises raskaudessa tuo sama pääkipu, joka tuli aina ensin ja sen jälkeen aina sattui jotain ikävää, lähinnä vuoto alkoi tms. Mutta ei tässä auta mennä ku eteenpäin.. Niin joo ja jos joku muu nyt päivittäis tuota la-listaa?