Olipahan lääkärikäynti :(
Kävin terveyskeskuksessa, koska toinen päkiäni oli tosi kipeä. Yksinkertaisesti lähdin hakemaan kortisonipiikkejä, jotta tulehdus saataisiin kuriin. (Reumaatikkona tunnistan kyllä vaivan ja lääkitys ei ole tällä hetkellä riittävä).
Kun menin ovesta sisään ja kerroin vaivani, niin lääkärin ensimmäinen kommentti oli "sinun pitäis vähän pudottaa painoa, niin ei olisi jalat niin kovilla". Yritin äkistä väliin, että painoa on lähtenyt tänä vuonna 7 kg ja että perussairautena on taustalla reuma.
Varmaan kymmenen minuuttia jänkkäsi painosta. Sitten usean pyyntöni jälkeen katsoi jalkaani ja totesi "tulehdushan täällä on, mutta ei tämä vastaanottoaika on enää riitä pistämiseen, varaa aika huomiseksi". Kerrankin minulla keitti yli, että jos olen sitä kortisonipiikkiä tullut pyytämään, niin en minä huomiseksi siihen aikaa varaa, että herra pistää vaan nyt.
Sairauslomaa irtosi tämä päivä ja sekin murputuksen saattelemana - yleensä olen lääkäreiden kanssa joutunut taistelemaan toiseen suuntaan. Eli kokemuksen mukaan päkijä kestää työnteon jo parin päivän päästä, mutta aina on määrätty kotiin ainakin viideksi päiväksi.
Hitto, että tuli paska fiilis - yritän selittää itselleni, että lääkärillä vaan oli huono päivä tms.
(Ehkä tää avautuminen vähän helpotti)
Kommentit (33)
Anoreksia nervosan diagnostiset kriteerit
• Ikään ja pituuteen suhteutettu paino alle 85 % normaalipainon viitealueen alarajasta
• Huomattava lihomisen ja lihavuuden pelko huolimatta alipainoisuudesta
• Virheellinen käsitys omasta painosta tai kehonkuvasta ja suhteeton huoli omasta painosta
• Aikaisemmin menstruoineilla naisilla kuukautisten poisjäänti peräkkäin vähintään kolmen kierron ajaksi
Lähde: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition
(http://www.poliklinikka.fi/?page=5575414&id=8166486)
En ymmärrä tollaista vinkumista. Ja oikeaqsti, jos oot kauhee norsu, niin tottahan se on, että itsellesi vaivoja aiheutat sillä lisää.
tuonne latvakakkosketjuun siitä, miten täällä käy porukkaa vain vittuilemassa ja ilkeilemässä muille, ja tässäpä on nyt juuri paraatiesimerkki semmoisesta!
Mikä hel**tin esimerkki??? Siinä oli kysymys, ja sen lisäksi TOTUUS. Koska ihan terveelläkin ihmisellä lihavuus tuo ongelmia. Jos sitä ei kestä kuulla, niin ongelmahan ei ole minun... Ja turhia(kin) saikkuja haetaan tänä päivänä niin paljon, että kyllä sitäkin kehtaa epäillä syyksi.miten jotkut ihmiset tulevat tänne vain vittuillakseen toisille ja aiheuttamaan pahaa mieltä.
Mä kyllä tiedän, mistä puhun, koska olen läski itsekin, joten en tajua mitä sä siellä oikein lässytät... Totuus sattuu?
Ei se syömättömyys oli vakavasti ylipainoiselle yhtään sen turvallisempaa kuin alipainoiselle. Toki vararavintoa riittää, mutta ei niitä välttämättömiä kivennäisaineita yms. saa jos ei syö mitään, ei vaikka miten olisi läskiä.
Ja kyllä olen käynyt ravitsemusterapeutin luona ja käyn säännöllisesti kahden viikon välein terkkarilla punnittavana (tänkin tiedon se lääkäri olis potilastiedoista muuten saanut).
Ja tosiaan anorexian takia olen ollut sairaalahoidossa noin 15 vuotta sitten - ja silloin olin alipainoinen. Vaikka anorexiasta voi toipua, niin siitä ei lopullisesti parane koskaan...
Ja ainakin itse kuvittelen, että jo tuo 7 kg:n pudotus on helpottanut sekä reumani oireita että parantanut omaa mielialaani. Ei tällä tahdilla "rantakunnossa" vielä tänä kesänä olla, mutta olisin voinut lihoa tuon 7 kg lisääkin tässä ajassa.
Ja kyllä tiedän olevani paska ihminen, kun olen ylipainoinen ja vielä sairas. En sentää tupakoi ja olen absolutisti.
Ap
En ymmärrä tollaista vinkumista. Ja oikeaqsti, jos oot kauhee norsu, niin tottahan se on, että itsellesi vaivoja aiheutat sillä lisää.
tuonne latvakakkosketjuun siitä, miten täällä käy porukkaa vain vittuilemassa ja ilkeilemässä muille, ja tässäpä on nyt juuri paraatiesimerkki semmoisesta!
Mikä hel**tin esimerkki??? Siinä oli kysymys, ja sen lisäksi TOTUUS. Koska ihan terveelläkin ihmisellä lihavuus tuo ongelmia. Jos sitä ei kestä kuulla, niin ongelmahan ei ole minun... Ja turhia(kin) saikkuja haetaan tänä päivänä niin paljon, että kyllä sitäkin kehtaa epäillä syyksi.miten jotkut ihmiset tulevat tänne vain vittuillakseen toisille ja aiheuttamaan pahaa mieltä.
Mä kyllä tiedän, mistä puhun, koska olen läski itsekin, joten en tajua mitä sä siellä oikein lässytät... Totuus sattuu?
Ei mua satu, koska ei koske mua. Jos sä luulet, että ihmisille on jotain apua tuollaisesta vittuilusta, niin olet kyllä aika kummallinen tyyppi.
Kyllähän ap näyttää itsekin tajuavan, että ylipaino on ongelma, mutta sitä ei taiota hetkessä pois (varmaan itsekin taikoisit jos voisit), eikä se painonpudotus auta juuri tällä hetkellä olevaan kipuun.
Jos sä jotenkin vihaat itseäs ja kilojas, niin älä sitä muihin pura.
Ei mua satu, koska ei koske mua. Jos sä luulet, että ihmisille on jotain apua tuollaisesta vittuilusta, niin olet kyllä aika kummallinen tyyppi.Kyllähän ap näyttää itsekin tajuavan, että ylipaino on ongelma, mutta sitä ei taiota hetkessä pois (varmaan itsekin taikoisit jos voisit), eikä se painonpudotus auta juuri tällä hetkellä olevaan kipuun.
Jos sä jotenkin vihaat itseäs ja kilojas, niin älä sitä muihin pura.
Ei totuus ole mitään vittuilua... MINÄ kestän totuuden, en kai muuten sitä täällä kannustaisi.
"Varsinaiset ns. diagnostiset kriteerit ICD-10 tautiluokituksessa ovat seuraavia:
Potilas ei halua ylläpitää normaalia painoaan, paino on tippunut ainakin 15 prosenttia alle pituuden mukaisen keskipainon tai BMI (Body Mass Index) on korkeintaan 17.5
Painon lasku on itseaiheutettu syömättömyydellä, liiallisella liikkumisella, oksentamalla tai lääkkeiden avulla
Ruumiinkuva on häiriintynyt eli potilas on mielestään lihava ja pelkää lihomista
Hormonaaliset häiriöt havaittavissa, kuten kuukautisten puuttuminen naisilla ja potenssin heikkeneminen miehillä
Muut sairaudet on poissuljettu"
Anoreksiaa koskevassa diagnosoinnissa on aina se ehto, että ihminen kokee olevansa lihava _vaikka faktisesti on jo laiha_. Ap on lihava, joka kokee itsensä lihavaksi ja laihduttaa terveyden kannalta ja pitkällä tähtäimellä huonolla tavalla. Jokin muu syömishäiriö hänellä ehkä on, mutta ei anoreksia.
mutta syömishäiriöinen kylläkin. Ja taatusti, jos pudotan painoa vaikka 30 kg täydellä syömättömyydellä (tai hyvin pienillä kaloreilla) niin aika pitkälti samoja terveysongelmia tulee vastaan kuin anorektikolla. Ja pitkälti se ajatuskulku pään sisällä on samanlainen. Eli sinällään kyllä täysin verrattavissa anorexiaan.
Mutta joka tapauksessa, koska taustalla on anorexiataipumus, niin se pitää pitää mielessä. Koska sitten kun olen hävittänyt itsestäni vaikka 60-70 kg niin olen anorektikko - ja taatusti tilanne on pahempi kuin vähemmän pudottaneella anorektikolla...
Joku kysyi tavoitepainoa: en ole sellaista vielä määrittänyt. Kun nyt ensin pääsisi alle 100 kg:n. Jos rupean ajattelemaan kokonaispudotusta tai jotain tavoitetta 3 vuoden päähän, niin varmaan menee painonpudotus pieleen - olen tätä monesti kokeillut. Pudotan painoa siihen, mikä tuntuu hyvältä, päätän sitten lähempänä, mikä on se lopullinen hyvänolon paino.
Ap
Varmaan hyvä paino ap:n pituiselle olisi 65 - 70kg vähän ruumiinrakenteesta riippuen. Monipuolinen liikunta ja lihaskuntoharjoittelu kannattaa ottaa osaksi elämäntapaa.
Oletko ap hankkinut kunto-ohjelmaa?
jätä omaan arvoonsa pilkun viilaajat anoreksiasta ja pudota painoa tasaisessa tahdissa. Lähetän paljon motivaatiota tulevaisuuteen!
Kuinka nopeasti lihoit nykyiseen painoosi ja miksi? Kuinka paljon painoit sairastaessasi anoreksiaa? Miten syöt nykyisin?
Pahimmillaan anorektikkona painoin vajaan 50 kg, tarkkaa tietoa en halua tuolta papereista kaivaa, mutta kuitenkin aivan liian vähän. Ne sen ajan kuvat ovat karmeaa katsottavaa.
Suoranaista ammattilaisen tekemään liikuntaohjelmaa minulla ei ole. Fyssarin tekemä voimisteluohjelma selälle löytyy ja sitä teen päivitäin. Lisäksi olen liikkumisen suhteen pyrkinyt siihen, että joka päivä kävelisin ainakin sen puolituntia ja päivittäiset kauppa yms. asiat hoitaisin kävellen. Salilla käyminen pitäisi aloittaa, mutta... Kyllä sekin päivä tulee.
Paino on tullut vähitellen tässä 15 vuoden aikana. Oikeastaan en ole sellaista "tervettä painoa" löytänyt tässä koko aikana. Pitkään (=pari vuotta) paino pysyi tuossa 100 kg:n tuntumassa ja viimeisin lihominen (reilu 15 kg) tuli reumaan sairastumisen yhteydessä ja jälkeen. Syytän siitä kipuja. Eli liikkuminen jäi, koska sattui ja lisäksi pelko tulevaisuudesta masensi. Eli ei jaksanut kiinnittää huomiota myöskään siihen mitä söi. Tästä tuskasta reumalääkäri herätti joulukuussa.
Tällä hetkellä pyrin syömään 5 kertaa päivässä: aamulla puuroa marjoilla, lounaan, välipalaksi hedelmän, päivällisen ja iltapalaksi smoothien (tai proteiinipirtelön). Sekä lounaalla että päivällisellä syön ihan tavallista helppoa kotiruokaa (nyt on nakkikeittoa ja kinkkukiusausta). Tavoitteena on syödä päivässä vähintään 500 g kasviksia, usein tulee reilusti enemmän.
Näin syöminen on helppoa, kun viitsii vähän suunnitella syömisiään etukäteen ja pysyy kotona. Heikkoja kohtia minulla on edelleen kylässä/ulkona syöminen. Ja tätä ei ainakaan ole helpottanut kevät, jonka aikana olen "hajasijoittanut" itseni kolmelle paikkakunnalle. Että sieltä löytyy varmasti osa syy "vain" 7 kg:n pudotukseen. Toisaalta koska se 7 kg on lähtenyt helposti ja suuremmin kärsimättä, niin pidän sitä hyvänä saavutuksena. Pidentäähän se laihdutusaikaa, mutta jos minulla on mennyt 15 vuotta 60 kg:n keräämiseen, niin miksen voisi jokusta vuotta käyttää 30 kg:n hävittämiseen?
Muuten tämän painonpudotuskerran tärkein opetus on ollut, ettei pidä asettaa mitään aikarajoja tai pudotusnopeustavotteita. Ollaan tyytyväisiä jokaisesta 100 g:stä jonka vaaka näyttää pienempää lukemaa, mutta ei oteta paiseita siitä 500 g:n turvotuksestakaan :)
Ap
Mitäs Ap on päästänyt itsensä noin paksaan kondikseen.
miten jotkut ihmiset tulevat tänne vain vittuillakseen toisille ja aiheuttamaan pahaa mieltä.