Miksi jotkut syövät karkkia päivittäin ja ovat silti laihoja?
Harmittaa. En syö karkkia ollenkaan, pullaa 1-2krt/vko. Olen lievästi ylipainoinen ja BMI minulla on 25-26. Pyöräilen 8km päivittäin, lisäksi käyn kuntosalilla 1-2krt/vko. Harmittaa, kun paino ei laske. Syön päivällä aamiaisen, salaattia tai keittoa päivällä ja iltapalan kuten leipä ja viili, joskus karjalanpiirakan ja hapankorpun.
Kaveripiirissäni hoikat ihmiset vetävät kaksin käsin karkkia, limua, suklaata, menevät bussilla jne. Tämä on niin väärin :D
Kommentit (56)
Muut syömiset jäävät vähemmälle, tai ne muut syömiset ovat vähäkalorisia. Lisänä voi tietty olla hieman parempi aineenvaihdunta tms.
Itse olin laihimmillani silloin, kun en liikkunut lainkaan ja söin päivittäin suklaata yms. Veikkaan että muut syömiset jäivät vähemmälle silloin. Todella epäterveellistä.
Se on ihan yksilöstä kiinni, millainen aineenvaihdunta (jota ikä hidastaa), kuinka helposti keho kerää rasvavarastoa ( tätä ominaisuutta saadaan kätevästi tehostettua jojolaihduttamisella), millainen työ ja vapaa-ajan aktiivisuus ynnä muu kulutus. Samankokoisilla ja samanikäisillä henkilöillä voi olla todella suuret erot energiankulutuksessa riippuen päivän aktiivisuudesta, lihasmassasta ja geneettisistä ominaisuuksista.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2011 klo 22:50"]
karkkipussiin jää ja he vain maistavat muutaman karkin. Lihavat syövät koko pussin.
[/quote]
Hah sanon minä! Tässä yksi laiha, joka veti viimeksi ainakin 500 g karkkia kerralla. Jos meille karkkia ostetaan, ei se pitkään pussissa homehdu ;). Ostoa on pakko tästä syystä rajoittaa, koska saan nykyisin jo allergisia oireita.
Vinkki ap:lle: minä jätin hormonaaliset ehkäisyvalmisteet pois kokonaan ja hupsista vaan, alkoi elimistön oma aineenvaihdunta vilkastua huomattavasti. Eikä tarvitse laskea kaloreita.
Syön suklaata lähes päivittäin, mutta olen lievästi alipainoinen. Syön pieniä määriä, eikä päivittäinen kalorintarpeeni ylity. Siitä se johtuu:)
Täällä yksi hoikka urheilija joka syö joka päivä karkkia. Luulen että karkin määrä, ja suhde muuhun ruokaan on se mikä merkitsee. Syön korkeintaan 50-100g karkkia päivässä. Muuten oikeaa ruokaa ja sopivat ruokailuvälit. Ja kokonaiskulutus ja energian saanti kohdillaan.
Lisäksi uskon että se miten paljon stressaa tai ei stressaa ruuasta merkitsee. Kun suhtautuu syömiseen luonnollisesti kuunnellen kehoa ja mitä se haluaa, tulee siitä vähemmän stressiä. Usein hoikat ihmiset syövät joustavammin ja rennommin kuin ne jotka eivät laihdu.
Vaikka söisin karkkia ei päivän kalorit silti ylitä 1300-1600
No ainakin laiha sukulaistyttö veti niitä karkkeja, mutta eipä sitten juurikaan oikeaa ruokaa ja inhosi makaronia sekä pullaa, eli vaalea jauho oli kokonaan pois. Kyllä se karkinsyöntikin kolmikymppisenä alkoi sitten näkyä ja tuntuu jotain sairauttakin jo olevan.
Kalorien saanti vs. kulutus on se, mikä ratkaisee. Ei se mitä syö, vaikka toki karkkia mättämällä saa kaloreita paljon tehokkaammin kuin vihanneksilla.
Oleellista on että millä tehoilla pyöräilet ja käyt salilla. 8 km päivässä ei valitettavasti ole kovin paljon silloinkaan jos sen vetää täysillä. Lisää liikuntaa ja tehoja harjoituksiin niin kulutuskin kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
karkkipussiin jää ja he vain maistavat muutaman karkin. Lihavat syövät koko pussin.
Noinhan se menisi, jos vain syöminen vaikuttaisi painoon. Mutta moni muukin asia vaikuttaa, esim. perinnöllinen taipumus, tietyt välttämättömät lääkkeet erilaisiin sairauksiin, ja jopa suoliston bakteerikanta, jne. - On tutkimuksissa todettu, että lihavilla hiirillä on erilainen suoliston bakteerikanta kuin laihoilla lajitovereillaan. Myös jotkin sairastetut virustaudit saattavat lihottaa pysyvästikin. - Tällaisia muistan lukeneeni. Mutta jotkut haluavat syytellä kaikkia ylipainoisia ahmateiksi.
Siksi, koska karkit ja muut herkut suhteutetaan koko päivän kaloreihin. Ei kovin terveellistä, mutta silloin tällöin voi niin tehdä.
Se riippuu suolibakteereista. Toisilla "paskat kalorit" eivät vain imeydy samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa. En syö karkkia ollenkaan, pullaa 1-2krt/vko. Olen lievästi ylipainoinen ja BMI minulla on 25-26. Pyöräilen 8km päivittäin, lisäksi käyn kuntosalilla 1-2krt/vko. Harmittaa, kun paino ei laske. Syön päivällä aamiaisen, salaattia tai keittoa päivällä ja iltapalan kuten leipä ja viili, joskus karjalanpiirakan ja hapankorpun.
Kaveripiirissäni hoikat ihmiset vetävät kaksin käsin karkkia, limua, suklaata, menevät bussilla jne. Tämä on niin väärin :D
Ei hoikat vaan laihaläskit ilman proteiinia.
Moni hoikka ei vedä kaksin käsin karkkia. Jos vetää, niillä monesti jää kalorit vajaaksi terveellisestä muusta ruoasta. Jotkut hoikat elää äärimmäisen epäterveellisesti mutta ei ne yleensä ahda niin paljon kuin lihavat. Alkaa näkyä lähemmäs kolmeekymppiä jos elintavat on perseellään ulkoisesta habituksesta.
Monella hoikalla on terve suhtautuminen ruokaan. Jos joku tarjoaa karkkia, ne ottaa mutta ei ahda niitä kumminkaan. Eivät kieltäydy pikku herkuista. Niillä hoikilla ketä tunnen lähipiirissä, on tapana syödä säännöllisesti ja melko paljonkin tavallista terveellistä kotiruokaa.
Minä kuljen bussilla, mutta kävelen aina kun mahdollista ja pysäkille on jonkin verran matkaa. Syön melkein joka päivä karkkia, mutten "kaksin käsin" vaan esim. yhden karkki- tai sipsipussin, suklaalevyn tai suklaavanukkaita jne. Joka päivä syön myös pullaa. Kunnon ruokaa en syö aina tarpeeksi, luulen, koska olen niin laiha. Kulutan enemmän kuin syön, mutta yritän kyllä muuttaa syömistottumuksia terveellisemmiksi.