Terv.huollossa toimivat! Kertokaas mikä asiakkaissa ärsyttää!
Kommentit (183)
tuntuu olevan niin vieraantunut inhimillisistä ongelmista, että alan vaihto voisi olla paikallaan - tai edes välimatkan saaminen työhönsä vaikka vuorotteluvapaalla. On hirveää, että niin moni vanhus, mielenterveyspotilas, pitkäaikaissairas tai ihan vaikka vain akuutisti sairastunut on raskaan työn turruttamien, välinpitämättömien julmurien armoilla.
Ketjuun vastannut lääkäri kuulosti asialliselta eikä tunnu ottavan kierroksia ihmellisistä pikkuasioista, kuten siitä että sh hermostuu kun mummeli ei hoksaa ottaa sukkahousujaankin pois yhdellä käskyllä. Hohhoijjaa, jo on ongelmat...
Googlaus on varmaan tavallaan ärsyttävää, mutta on aika tajuta, että ihmisillä on aiempaa selvempi ymmärrys terveydentilastaan ja monella ei-terveydenhoidon alalla työskentelevälläkin on paljon aiempaa laajempi tietämys lääketieteeseen liittyvistä asioista ja joku poskiontelontulehduksen "diagnosointi" ei nyt todella ole mitään avaruustiedettä - etenkään jos vaiva on itsellään toistuva. Ja päänsärkypotilaat pitää käsittääkseni ottaa vakavasti eikä pistää automaattisesti kotiin buranan ja silmienpyörittelyn kanssa.
ihmettelin myös tuota sukkahousuista ärtymistä. Monelle vanhukselle lääkäriin meneminen on "juhlatilaisuus", jota varten puetaan hienommat vaatteet päälle. Ambulanssissa toki pyrimme ohjaamaan, että ei laitettaisi ihan viittä aluspaitaa, kauluspaitaa ja slipoveria päällekkäin, mutta eipä se nyt maata kaada jos ne on laitettu. Sitten vaan riisutaan.
Yksi muuten mikä vielä ärsyttää, on se, että tullaan päivystykseen valittamaan hengenahdistusta tai pitkittynyttä yskää, ja vedetään se viimeinen rööki ulko-ovella ennen ilmoittautumista. Haisee kyllä ihan vastaanottavan hoitajankin nenään. Ja sitten odotellessa vielä rampataan vartin välein röökillä. Onpa tosi yllättävää, että on yskä. Sama kun ne 50 kg ylipainoiset polvivaivaiset tai hengenahdistajat.
Päänsärkypotilaat pitää ottaa vakavasti, ja kaikille tehdään kyllä neuron perustutkimukset. MUTTA pelkkä päänsärky ei ole vielä syy lähteä päivystykseen, varsinkaan jos ei ole koittanut hoitaa sitä kotikonstein mitenkään. On toki tiettyjä oireita, joiden takia pitää heti päästä tutkimuksiin, mutta yleensä ne ovat niin rajuja, että soitetaan sitten suoraan ambulanssi. Aina kannattaa soittaa päivystykseen ensin ja kysyä neuvoa. Ja ei, ambulanssilla ei pääse jonon ohi, jos vaiva on ihan Ö-luokan tasoa.
Sitä olen joskus miettinyt, että onko ihmisillä joku samanlainen vaisto kuin eläimilläkin, että kun on vakavasti sairas, niin pitää vetäytyä "piiloon". Nimittäin jostain syystä ne ylipainoisimmat ja huonokuntoisimmat potilaat ovat usein jossain vinttikamarissa jyrkkien portaitten takana, ettei vahingossakaan saada ilman palokunnan apua niitä sieltä pois. Tämä ei tietysti ole mikään ihmisen tietoinen valinta, mutta ohjaako siinä joku vaisto?
Ärsyttäviä ovat erivapauksia vaativat. Esim. ovat sitä mieltä, että juuri heillä pitäisi saada käydä ylimääräisiä vieraita, vaikka 25:llä muulla ei saakaan.
Mua ärsyttää aika harvoin mikään. Joskus ärsyttää työkaverit, joskus omaisten tai potilaiden käytös tai mahdottomat vaatimukset. Työskentelen teho-osastolla ja pääasiassa hoidosta ollaan hyvin kiitollisia ja tyytyväisä. Tokihan joku joskus riehuu mutta se laitetaan sairauden ja lääkkeiden piikkiin. Ärsyttää ehkä sillä hetkellä mutta ei enää puolen tunnin päästä. Samoin omaisten käytöksen voi yleensä laittaa ahdistuksen ja huolen piikkiin, vaikka sekin toki sillä hetkellä ärsyttää. Mutta koska meillä on yleensä kyse elämän ja kuoleman asioista, ihmisten huolen ymmärtää hyvin eikä huonoa käytöstä ota itseensä. Tietenkään aivan kaikkea ei pidä sallia ja silloin kyllä sanotaan napakastikin käytöksestä ja kehoitetaan rauhoittumaan.
puhut asiaa. Huoli ja menetyksen pelko saa välillä omaisilla outoja ilmiöitä aikaan ja omaa syyllisyyttä yritetään vierittää sitten hoitajalle.
Olin aikanaan kotihoidossa töissä, ja minua kyllä ärsytti hieman jotkut omaiset. Jos en ollut tasan kello kuusi illalla jonkun äiteen luona, tytär soitti heti vihapuheluita. Teki myös valituksia kotihoidon ohjaajalle.
Kun niitä asiakkaita on muitakin! Kaikkea voi sattua välillä, voi joutua jollekulle soittamaan ambulanssia tai nostamaan lattialta tai moppaamaan hirveät määrät ripulia. Tai on vain kestänyt kauan jossain kun on ollut niin paljon hommia. Ne sovitut kellonajat ovat viitteellisiä, eivät kiveen kirjoitettuja. Jos ei ole mitään lääketieteellistä pakottavaa syytä olla jonkun luona justiinsa jollain kellonlyömällä esim antamassa lääkkeitä, ei pitäisi olla mitään merkitystä tuleeko sinne kello kuudelta vai puoli seitsemältä.
Ja juu, olisi tosi kiva voida olla aina tiettyyn aikaan tietyssä paikassa, mutta se nyt ei vain mene niin.
Ei se silti paljoa ärsyttänyt, ja sitä sitten sopeutui tilanteeseen ja oli tosi tarkka menemään niille tietyille tiettyyn aikaan. En sitten tiedä miten oikein on joutua skarppaamaan jonkun suhteen ja toisen suhteen löysätä kun kukaan ei valita, mutta ei sillekään mitään mahda. Kaikki toivoivat käyntiä samoihin aikoihin, ja se ei taas ole mahdollista ilman ihmismonistuskonetta.
(Minua ei ärsyttänty huono hygienia, joka järestään mummuilla ja papoilla on kun eivät kykene siitä huolehtimaan. Eikä rivot jutut, ne suodatin pois naurahtelemalla kuivasti. Ei juurikaan ainaiset valittajat, kun ei sellaisilla itselläkään ole kovin kiva elämä yleensä. jne.)
kirjoitella tällaisia yök-yök -listoja täällä julkisella foorumilla. Käykää ongelmat läpi työnohjauksessa, jos on tarvetta.
ei tässä ole mitään epäammattimaista tai epäeettistä. Ketään ei nosteta tunnistettavasti esille. Sana on vapaa.
jotka kuvittelee että kirjaamiset yms. hommat on jotain "ylimääräistä" huvittelua, eivätkä ymmärrä että nekin on todella työajalla tehtävä.
vaatimaan etuoikeuksia. Ennen olin kiltti ja aina odotin vuoroani. Sitten havahduin, että en saa mitään ja jään jalkoihin, jos en valita. Sen jälkeen aloin vaatia ja narista joka paikassa. Tiedän, että työntekijät vihaa sitä ja joskus joku saattaa ilkeyttään tehdä kiusaakin, mutta pääasiassa nuo antaa periksi. Se on pienemmän vaivan tie kuin vastailla valituksiin. Sama pätee koulun kanssa. Älyttömimmätkin vaatimukset saa läpi, kun vaan tarpeeksi vaatii ja kitisee reksille. Rehtorit ei jaksa tapella ja vielä ikävämpää on joutua vastaamaan valituksiin -> olkoon menneeksi.
Tän opetti mulle mun vanhemmat, jotka työskentelivät julkisella 35 vuotta ja tulivat siihen tulokseen, että vain valittamalla saa itselleen asioita ja sillä saa yleensä vielä etuja.
jotka luulevat hoitajien juoruilevan, kun he esim. kirjoittavat raportteja, ovat osastotunnilla, pitävät osastokokousta tai viettävät lakisääteistään esim. vierastunnin aikaan. Näitä valituksia sitten saa lukea jostain tekstaripalstoilta.
Sitten ärsyttää vielä hoitolaitokset, joista lähetetään mummu tai pappa ambulanssilla päivystykseen heti, kun se on kerran oksentanut tai on kuumetta 37,5. Onpa ihme, että taudit leviää kun mamma laitetaan maailmalle oksentelemaan ja ripuloimaan. Sitten se makaa vuorokauden päivystyksessä ja palautetaan tismalleen samassa kunnossa takaisin laitokseen.
Mua ärsyttää lanssikuskeissa taas se,että oikeesti suhtaudutaan hoitolaitoksen henkilökuntaan kuin idiootteihin. Ite olin töissä palvelutalossa missä ei ole valmiuksia antaa juuri mitään sairaanhoidollista apua (ei ole hapetusta,ei sairaanhoitajaa kuin päivisin,ei omaa lääkäriä,ei vahvoja lääkkeitä) Mutta tätähän ei arvon lanssikuskit suostu ymmärtämään.
Kunnioitan ensihoitajien ammattitaitoa,mutta kyllä sitä kunnioitusta toivoisi sieltäkin päin.
Meillä nyt ei ketään lähetetty sairaalaan pikku lämpöilyn vuoksi. Mutta esim. syöpäpotilas jolla kivut yöllä yhtäkkiä yltyneet,reagoimaton hypoglykemia potilas,tajuton potilas etc etc. he tarvitsevat minusta sairaalahoitoa. Koska vaikka palvelutalossa tiedettäisiinkin mitä potilaalle pitäisi tehdä ei siihen aina ole mahdollisuutta.
Mutta tuntuu,ettei sinne sairaalaan millään vietäisi. Ehkei vanhuksilla ole niin väliä
mä en ole hoitoalalla, vaan it/kaupallisella alalla: ja on ihan normaalia olla ärsyyntynyt/raivona/vittuuntunut duuneihin ja työkavereihin ja asiakkaisiin aina välillä. Mä en ymmärrä näitä viestejä joissa sanotaan sitä että jos ärsyttää potilaat niin olet väärällä alalla! Tekopyhää itsensäkorostamista on tuollainen, jotkut ihmiset suhtautuvat enemmän tunteella duunipäivään ja tämä tarkoittaa sitä että välillä on riemukasta ja välillä vituttaa lähinnä kaikki.
mitens muuten papit, mikä niitä ärsyttää ja veetuttaa? =)
mä en ole hoitoalalla, vaan it/kaupallisella alalla: ja on ihan normaalia olla ärsyyntynyt/raivona/vittuuntunut duuneihin ja työkavereihin ja asiakkaisiin aina välillä. Mä en ymmärrä näitä viestejä joissa sanotaan sitä että jos ärsyttää potilaat niin olet väärällä alalla! Tekopyhää itsensäkorostamista on tuollainen, jotkut ihmiset suhtautuvat enemmän tunteella duunipäivään ja tämä tarkoittaa sitä että välillä on riemukasta ja välillä vituttaa lähinnä kaikki. mitens muuten papit, mikä niitä ärsyttää ja veetuttaa? =)
päiviä, viikkoja, jopa kuukausia tai loppuelämänsä. Jos ainoat hoitajat, jotka heitä hoitavat, ovat tuollaisia työhönsä kyynistyneitä ihmisiä jotka täällä vastailevat, niin kyllä käy sääliksi potilaita. Missä on noiden valittajahoitsuje lähimmäisenrakkaus ja empatia?
Jos he eivät kykene osoittamaan empatiaa, he eivät hoida työtään. Sairaanhoitajan työn olennainen osa on osoittaa potilaalle empatiaa. Hoitotyö ei ole vain teknistä suorittamista. Ei sitä voi verrata it-alaan.
en tarkoittanut että minä näyttäisin ja kohdistaisin sitä vittuuntumista ja ärsytystä muihin: jos asiakkaani saisi tietää mitä välillä heistä ajattelen saisi koko firmani potkut ja äkkiä! kysymyshän on siitä mitä tuntee ja ajattelee päänsä sisällä, eikä sitä että kun ärsyttää niin tiuskii potilaille? Kyllähän aikuisilla ihmisillä pitäisi tunnekontrolli pitää normipäivän yli!
ja minulle on aina opetettu että se normaali ruumiinlämpö on 36 astetta, mistä johtuu että ruumiinlämpöni on 34,5-35 astetta, kun lämpötila on siinä 37 paikkeilla olo on kuumeinen ja heikko - ja ei en käytä digimittaria, ihan perinteinen mittari ja korvamittari löytyy.
vaikka potilas huoneessaan saa hyvää hoitoa ja hymyn. Parempi se on "selän takana" purkaa,.
Yksi yli muiden; mulla on alilämpöä ..... Sitä ei ole olemassakaan!
en tarkoittanut että minä näyttäisin ja kohdistaisin sitä vittuuntumista ja ärsytystä muihin: jos asiakkaani saisi tietää mitä välillä heistä ajattelen saisi koko firmani potkut ja äkkiä! kysymyshän on siitä mitä tuntee ja ajattelee päänsä sisällä, eikä sitä että kun ärsyttää niin tiuskii potilaille? Kyllähän aikuisilla ihmisillä pitäisi tunnekontrolli pitää normipäivän yli!
on aivan yhtä paha juttu. Tietysti kun Suomi on maallistumassa eikä kristinuskon arvoja pidetä enää tärkeänä, ihmiset eivät enää tunne Jeesuksen opetuksia. Ei tiedetä välttämättä edes sitä, että toisesta ihmisestä ei saisi edes ajatella pahaa, sillä jo sekin on väärin.
Nykyaikana ihmiset muuttuvat yhä itsekkäämmiksi ja kylmemmiksi toisiaan kohtaan. Rakkaus vähenee. Seuraukset eivät ole hyvät.
Joo, ja tää: Mulle ei koskaan nouse kuume/lämpö.
Mulla on ollut viimeksi kuumetta v.1998. SILTI olen sairastanut useamman flunssan vuosittain, pari korvatulehdusta, keuhkoputkentulehduksia, influenssan jne. On äärimmäisen turhauttavaa tapella lääkärin kanssa siitä, voinko olla oikeasti sairas/hoidon tarpeessa vaikkei ole kuumetta!! Kauhea tappelu, että suostuvat edes tutkimaan/laittamaan labraan.
ei ole kyllä minua ärsyttänyt, vaikka olen töissä ambulanssissa ja päivystyksessä, ja kohtaan potilaat juurikin siinä originaalissa kunnossa.
Mutta juuri päivystyksessä ärsyttää se, että ei ymmärretä päivystyksen luonnetta. Sinne tulee myös kiireisiä potilaita ilman ohjeellista aikaa, ja sydänvaivainen potilas menee taatusti sen poskionteloepäilyn ohi.
Sitten se, että ei osata hoitaa mitää vaivoja kotikonstein. Kuumeisella lapselle ei anneta kuumelääkettä, ja lapsi pitäisi saada tuoda lääkärille heti kun kuume on noussut (erityisesti romanit harrastavat tätä, mutta siellä kulttuuriin taitaakin kuulua kova sairauksien pelko). Jos päätä särkee, ei oteta särkylääkettä. Jos nilkka nyrjähtää, ei laiteta kylmää ja jalkaa koholle, vaan klenkataan sillä koko päivä ja vasta illalla aletaan soitelle, että pitäisi päästä kuviin, kun röntgen ei edes ole auki kun vasta seuraavana aamuna.
Sitten piittaamattomuus saaduista hoito-ohjeista. Vaaditaan päästä kotiin, allekirjoitetaan lappu että poistutaan omalla vastuulla ja soitetaan kahden tunnin päästä ambulanssi.
Ambulanssin käytössä muutenkin omien vaivojen liioittelu, tosin nämä ovat yleensä aina samoja vakioasiakkaita. Tai sitten se, että kuvitellaan ambulanssin olevan joku taksi, että jos on asiaa päivystykseen, niin sinne mennään sitten ambulanssilla. Sanotaan, että TILASIN ambulanssin ja hypätään omin jaloin kyytiin. Sitten ei saisi mitään tutkia tai kysellä, vaan potilas kärttää että "eikö me voida nyt vaan mennä". Siitä kyllä yleensä seuraa se, että jos potilas ei kerran koe tarvitsevansa ensihoitoa, hän saa luvan mennä taksilla.
Potilaat, jotka julistavat, että heidän omaisensa on ylilääkäri, professori, sairaanhoidon opettaja tai joku muu ylimaallinen guru. Menkää sitten sen omaisen vastaanotolle uusimaan sitä verenpainereseptiä, älkääkä tulko lauantai-iltana päivystykeen itkemään. Se ei tee meihin minkäänlaista vaikutusta, vaan saatte ihan saman hoidon kuin muutkin, joiden omaiset ovat putkimiehiä, bussikuskeja tai kaupan kassoja.
Sitten ärsyttää vielä hoitolaitokset, joista lähetetään mummu tai pappa ambulanssilla päivystykseen heti, kun se on kerran oksentanut tai on kuumetta 37,5. Onpa ihme, että taudit leviää kun mamma laitetaan maailmalle oksentelemaan ja ripuloimaan. Sitten se makaa vuorokauden päivystyksessä ja palautetaan tismalleen samassa kunnossa takaisin laitokseen.
Yhteenvetona enemmän ärsyttää ne ns. tavalliset ihmiset, kuin juopot/hullut/alatisairaat vakioasiakkaat. Tavalliselta kansalaiselta voi odottaa jonkinlaisia käytöstapoja ja ymmärrystä, mutta heiltä sitä usein kaikista vähiten löytyy.