En halua poikani kaveria yökylään!
Ekaluokkalaiseni poikani kaveri/naapuri on tulossa meille yökylään. Vanhempansa sitä ehdotti poikien kuullen, enkä keksinyt mitään syytä kieltäytyä.
Naapurin poika on todella ärsyttävä, kokonsa vuoksi ei pysty juoksemaan, pelaisi vaan pleikkaa. Kimittää ja valittaa vaan koko ajan jostain, kantelee ihan tavallisia asioita mulle.
Olen poikaa sietänyt meillä sen max 2 t kerrallaan, mutta nyt siis menisi pilalle koko viikonlopun ilta+aamu. Kaiketi sentään yöllä osaa nukkua. Pyllyänsäkään ei kykene tai osaa itse pyyhkimään.
Millä ihme verukkeella tuon voisi estää? Vai purenko hammasta (ehkä räjähdän) ja tuuppaan pojille sipsiä ja annan pelata pleikkaa? Meidän pojankin sitten pitäisi mennä naapuriin vastavuoroisesti yöksi, se onnistuu kyllä. Mutta mikä ihme järki tuollaisessa yökyläilyssä edes on? Luulin aiemmin, että se on teinien tai esiteinityttöjen puuhaa.
Kommentit (103)
poika sille voi, jos hänen äänensä on kimeä? Kaikille ei ole suotu matalaa ääntä.
"Kuule evvk, millasta menoa on sitten, kun olen vanhus"
Kun makaat 24h siinä yhdessä vaipassa, jonka kaupunki sinulle kustantaa, on aikaa miettiä uudestaan tätäkin asiaa.
"Kuule evvk, millasta menoa on sitten, kun olen vanhus" Kun makaat 24h siinä yhdessä vaipassa, jonka kaupunki sinulle kustantaa, on aikaa miettiä uudestaan tätäkin asiaa.
todella rasittavalta lapselta. Ehkä hänen äitinsä ajatteli, että kerrankin hänen poikansa pääsisi yökylään, kun muutkin lapset sitä tekevät. Kokee teidät ehkä turvallisesi vaihtoehdoksi, kun asutte lähekkäin? Ymmärrän kyllä ap sun tuskasi, mutta sehän on vain yksi yö. Jos koko yökyläily edes toteutuu, niin pistä poitsu niin aikaisin aamulla kotiin, ettei kerkee vessahää iskeä :D
poika sille voi, jos hänen äänensä on kimeä? Kaikille ei ole suotu matalaa ääntä.
Vaan se jatkuva vikinä ja valitus. Jos sanon, että tänään ei pleikalla pelata, niin kysyy parin minuutin välein, että saako jo pelata? Miksei saa? Pelataanko jo? Ei ole mitään tekemistä - voidaanko pelata? Ja todellakin olen perustellut kantani.
ja suvaitsematon miehesi kanssa. Miettikää mitä opetatte lapsellenne. Älkää nyt koon ja ulkomuodon takia tehkö LAPSELLE ja omallenne pettymystä. Oletko muuten saman ikäisenä ollut kaikki tietävä jne... Lapset on lapsia ja niiden ei muuta täydy olla. Ja mitä takapuolen pyyhkimiseen tulee.. Siihen voi olla varmaan monia syitä miksi näin ei itse pyyhi ja se on ok. Aikuisena ihmisenä sinun luulisi ymmärtävän asian.. Kait olet ennenkin lasten takamuksia pyyhkinyt.. Toivottavasti sitten joskus, kun olet vanhakodissa, hoitajat kohtelisivat sinua sen mukaisesti, antaisivat olla samoissa vaipoissa päivät pitkät ja eivät veisi sinua vessaan... :D :D Toivottavasti kasvatte miehesi kanssa aikuisiksi. Tai sanokaa naapureillenne suoraan mielipiteenne heidän lapsestaan.. "Aijaa, sä et uskalla vai?"
Oletko itse niin pöljä, että arvostelet lapsesi kavereita lapsesi kuullen? Keskustelua käyn täällä ja mieheni kanssa, lapset ei tiedä tästä yhtään mitään. Tuskin edes vaistoavat, toivon niin!
Kuule evvk, millasta menoa on sitten, kun olen vanhus.
Olen todellakin sen verran korrekti, etten voi sanoa naapureille koko totuutta! Joskus kannattaa olla hiljaa. Täällä te ette tunne mua ettekä naapurin vinkujaa.
ap
Kylläpä sinä käyt herkkänä.. =) Ei, en arvostele ääneen, enkä ollenkaan ei ole tarvetta muiden lapsia arvostella. Ja mikäli jollain on tarve minun lasta arvostella niin voi tehdä sen suoraan kuulteni. =) Eiköhän ne lapset nää vanhempiensa lävitse... :D :D
Ja ei tuo nyt kovin korrektilta kuullosta, enemmänki pelkuruudelta.. =) Ja mitä väliä sillä sulle olis jos suoraan sanot inhoavasi heidän lasta, sillon sun ei tartteis palstalla vinkua.. :D :D (jospa jää esikoiseksenne.. :D )
huomattavasti rasittavammalta kuin tämä lapsi. Eihän poika edes juokse tai urheile, hänestä ei ole mitään muuta vaivaa kuin se, että hänen äitinsä uskalsi ehdotta jotain näin extremeä tälle äitylille, joka elää vain tätä päivää. Ajatus kesäkuisestä YHDESTÄ yöstä saa spasmat aivan selkaisin. Mutta tämä on pientä, sen kaiken epämukavuuden ja yllätyksellisyyden rinnalla, mitä elämä on hänellekin tarjoava.
huomattavasti rasittavammalta kuin tämä lapsi. Eihän poika edes juokse tai urheile, hänestä ei ole mitään muuta vaivaa kuin se, että hänen äitinsä uskalsi ehdotta jotain näin extremeä tälle äitylille, joka elää vain tätä päivää. Ajatus kesäkuisestä YHDESTÄ yöstä saa spasmat aivan selkaisin. Mutta tämä on pientä, sen kaiken epämukavuuden ja yllätyksellisyyden rinnalla, mitä elämä on hänellekin tarjoava.
Samaa mieltä. Koita nyt vaan käyttäytyä niinkuin aikuiset tekee, purra hammasta ja yrittää löytää siitä naapurinkin pojasta jotain hyvää. Sentään on lapsesi kaveri.
niin kait sä aikuisena ymmärrät, että sun ei ole pakko hypätä kaivoon vaikka sulla ei just sillä hetkellä olis mitään muutakaan tekemistä.
Eli otat itseäsi niskasta kiinni ja hoidat tämän yökyläilyn, koska lupasit. Lupaukset pitää pitää. Jatkossa sanot mikä sinulle sopii ja mikä ei. Tällaisista yökyläilyistä voi kieltäytyä vaikka sanomalla, että me ollaan miehen kanssa sovittu, että Nico saa yövieraita vasta 9-vuotiaana jne.
Samaa mieltä. Koita nyt vaan käyttäytyä niinkuin aikuiset tekee, purra hammasta ja yrittää löytää siitä naapurinkin pojasta jotain hyvää. Sentään on lapsesi kaveri.
Tämä on yllätyksestä aika kaukana, tähän tulevaan tapaan voisin ihan itse vaikuttaa. Kummasti mielipiteet täällä jakautuvat, eli meidän pitäisi olla itsekkäitä ja perua lupaukseni tai sitten olen ihan luuseri pumpulissa elänyt, joka ei ole elämässään vielä kokenut muuta epämiellyttävää.
Voisihan tätä ajatella ihan pikkuasiaksi, mutta on se silti epämiellyttävää. Paljon epämiellyttävämpää oli se, kun poikani (vammainen) ystävä kuoli - enkä ärsyyntynyt tästä vammaisesta pojasta ollenkaan, vaikken edes ymmärtänyt puhettaan, eikä pyyhkinyt takapuoltaan. Ihan aikuisten oikeasti, kyllä varmasti on muitakin todella ärsyttäviä lapsia olemassa!
ap
En ottaisi yökylään lasta, joka ei omaa persettä pyyhi. Kyllä ekaluokkalaiselta jotain saa vaatia ja pitää vaatia ja jokainen koululainen osaa oman perseensä pyyhkiä, jos sitä vaaditaan.
Mutta ap:n on nyt vaan hoidettava homma kunnialla, koska on luvannut. Itse vastaavassa tilanteessa en olisi luvannut, vaan sanonut miettiväni asiaa.
ja suvaitsematon miehesi kanssa. Miettikää mitä opetatte lapsellenne. Älkää nyt koon ja ulkomuodon takia tehkö LAPSELLE ja omallenne pettymystä. Oletko muuten saman ikäisenä ollut kaikki tietävä jne... Lapset on lapsia ja niiden ei muuta täydy olla. Ja mitä takapuolen pyyhkimiseen tulee.. Siihen voi olla varmaan monia syitä miksi näin ei itse pyyhi ja se on ok. Aikuisena ihmisenä sinun luulisi ymmärtävän asian.. Kait olet ennenkin lasten takamuksia pyyhkinyt.. Toivottavasti sitten joskus, kun olet vanhakodissa, hoitajat kohtelisivat sinua sen mukaisesti, antaisivat olla samoissa vaipoissa päivät pitkät ja eivät veisi sinua vessaan... :D :D Toivottavasti kasvatte miehesi kanssa aikuisiksi. Tai sanokaa naapureillenne suoraan mielipiteenne heidän lapsestaan.. "Aijaa, sä et uskalla vai?"
Oletko itse niin pöljä, että arvostelet lapsesi kavereita lapsesi kuullen? Keskustelua käyn täällä ja mieheni kanssa, lapset ei tiedä tästä yhtään mitään. Tuskin edes vaistoavat, toivon niin! Kuule evvk, millasta menoa on sitten, kun olen vanhus. Olen todellakin sen verran korrekti, etten voi sanoa naapureille koko totuutta! Joskus kannattaa olla hiljaa. Täällä te ette tunne mua ettekä naapurin vinkujaa. ap
Kylläpä sinä käyt herkkänä.. =) Ei, en arvostele ääneen, enkä ollenkaan ei ole tarvetta muiden lapsia arvostella. Ja mikäli jollain on tarve minun lasta arvostella niin voi tehdä sen suoraan kuulteni. =) Eiköhän ne lapset nää vanhempiensa lävitse... :D :D Ja ei tuo nyt kovin korrektilta kuullosta, enemmänki pelkuruudelta.. =) Ja mitä väliä sillä sulle olis jos suoraan sanot inhoavasi heidän lasta, sillon sun ei tartteis palstalla vinkua.. :D :D (jospa jää esikoiseksenne.. :D )
aikuisten ihmisten pitäisi osata keskustella asioista. Oletteko siis kavereita tai tuttavia tämän äidin kanssa?
Mikset voi yksinkertaisesti sanoa, että tulit luvanneeksi liian aikaisin, ja että sulle viikonloput on rauhoittumisen, perheen kanssa yhdessäolon ja kotihommien aikaa? Miksei tämä toinen äiti ymmärtäisi. Etenkin, jos lisäät vielä, että pojat näkee toisiaan onneksi muutenkin paljon. Ja että sun mielestä yökyläilyt ei vielä kuulu ton ikäisille.
Joidenkin mielestä yökyläilyt on ok, joiden mielestä ei. Toisten mielestä konsolipelit ton ikäisillä on ok, toisten mielestä taas ei. Jotkut tykkää siitä, että lapset urheilee viikoittain, toiset taas haluavat, että lapset käyvät kuvataidekoulussa.
Meitä äitejä on aika tavalla joka junaan mielipiteinemme, joten miksei tämä yökyläilykin voi olla yksi sellainen asia, mikä nyt vaan on ok joidenkin mielestä ja joidenkin mielestä ei.
No sitten tietysti tässä on se pointti, että sun mielest tämä poika on ärsyttävä.
Mä ymmärrän sua, koska itsekin tunnen erään ärsyttävän pikkupojan. Hän on erään parhaimman ystäväni poika. Pojassa ei ole mitään vikaa, mutta hän on kovaääninen ja rajuotteinen (itselläni 2tyttöä ja pieni poikavauva).
Poika ärsyttää, mutta tykkään hänestä kuitenkin kovasti, koska hän on hauska ja kohtelias.
Ärsyttävyyden olen käsitellyt niin, että selitin pojalle itselleen, että meillä ei huudeta eikä leikitä sotaleikkejä ja hutkita toisia oksilla tai lapioilla. Poika ymmärsi, eikä ole haastanut tyttöjäni sotaleikkeihin ja kovaäänisiin riehumisiin sen jälkeen. Äitinsä oli samaa mieltä ja totesimmekin, että kaikki leikit ei sovi kaikille.. jotkut tykkää sotaleikeistä ja antaa lastensa niitä leikkiä, toiset taas ei.
Jos poika ärsyttää sinua, niin puhu hänelle itselleen tai äidilleen. Sano, että esimerkiksi vessahommat pitää osata hoitaa jo tuohon ikään mennessä.
Jos poika tulee teille kylään, sulje telkkari ja ilmoita, että pleikkaa ei sitten pelata tänään ollenkaan. Mitäs jos menisitte ulos riehumaan? Jos ärsyttävä kysely alkaa, ole aikuinen ja vastaa hermostumatta, että mitä olet juuri sanonut hetki sitten: tänään ei pelata. Ei olisi pahitteeksi, vaikka sanoisit tiukallakin äänensävyllä.
Eipä mulla muuta :)
Meillä alettu yökyläillä vasta 9v. ja pari kertaa vuodessa on joku meillä tai lapset muualla.
en koe tarpeellisena saada lapsia minnekään. En pyydä keneltäkään ottaisiko lapset yöksi, vaan jos lapset keskeneään toivovat ja ehdottavat kyläilyä, niin silloin yritän kestää
aikuisten ihmisten pitäisi osata keskustella asioista. Oletteko siis kavereita tai tuttavia tämän äidin kanssa? Mikset voi yksinkertaisesti sanoa, että tulit luvanneeksi liian aikaisin, ja että sulle viikonloput on rauhoittumisen, perheen kanssa yhdessäolon ja kotihommien aikaa? Miksei tämä toinen äiti ymmärtäisi. Etenkin, jos lisäät vielä, että pojat näkee toisiaan onneksi muutenkin paljon. Ja että sun mielestä yökyläilyt ei vielä kuulu ton ikäisille. Joidenkin mielestä yökyläilyt on ok, joiden mielestä ei. Toisten mielestä konsolipelit ton ikäisillä on ok, toisten mielestä taas ei. Jotkut tykkää siitä, että lapset urheilee viikoittain, toiset taas haluavat, että lapset käyvät kuvataidekoulussa. Meitä äitejä on aika tavalla joka junaan mielipiteinemme, joten miksei tämä yökyläilykin voi olla yksi sellainen asia, mikä nyt vaan on ok joidenkin mielestä ja joidenkin mielestä ei. No sitten tietysti tässä on se pointti, että sun mielest tämä poika on ärsyttävä. Mä ymmärrän sua, koska itsekin tunnen erään ärsyttävän pikkupojan. Hän on erään parhaimman ystäväni poika. Pojassa ei ole mitään vikaa, mutta hän on kovaääninen ja rajuotteinen (itselläni 2tyttöä ja pieni poikavauva). Poika ärsyttää, mutta tykkään hänestä kuitenkin kovasti, koska hän on hauska ja kohtelias. Ärsyttävyyden olen käsitellyt niin, että selitin pojalle itselleen, että meillä ei huudeta eikä leikitä sotaleikkejä ja hutkita toisia oksilla tai lapioilla. Poika ymmärsi, eikä ole haastanut tyttöjäni sotaleikkeihin ja kovaäänisiin riehumisiin sen jälkeen. Äitinsä oli samaa mieltä ja totesimmekin, että kaikki leikit ei sovi kaikille.. jotkut tykkää sotaleikeistä ja antaa lastensa niitä leikkiä, toiset taas ei. Jos poika ärsyttää sinua, niin puhu hänelle itselleen tai äidilleen. Sano, että esimerkiksi vessahommat pitää osata hoitaa jo tuohon ikään mennessä. Jos poika tulee teille kylään, sulje telkkari ja ilmoita, että pleikkaa ei sitten pelata tänään ollenkaan. Mitäs jos menisitte ulos riehumaan? Jos ärsyttävä kysely alkaa, ole aikuinen ja vastaa hermostumatta, että mitä olet juuri sanonut hetki sitten: tänään ei pelata. Ei olisi pahitteeksi, vaikka sanoisit tiukallakin äänensävyllä. Eipä mulla muuta :)
Taidetaan olla lähinnä tuttavia. Pakko uskaltaa jotain tuollaista pojan vanhemmille sanoa, koska mies edelleen sitä mieltä, että poika ei saa tulla meille yökylään.
Telkkaa ei tarvi sulkea, katsotaan sitä todella vähän, se ei ole ongelma. Vaan ulkona naapurin poika kinuaa koko ajan sisälle, eikä halua tai pysty tekemään mitään ulkona. Istuu ja murjottaa. Onneksi saadaan olla itse rauhassa ulkona, kun nuo naapurit ei ulkona ole... Ollaan juu itse kovia ulkoilemaan ja liikkumaan.
ap
eli joko hoidat sen lupaamasi yökyläilyn tai sitten juttelet uudemman kerran tuon äidin kanssa ja selität kantanne yökyläilyyn. Että ette halua aloittaa niitä vielä tässä iässä jne. Jos on fiksu niin voi tietysti pettyä mutta ei suuttua.
Mikähän idea tuolla yhdellä muuten oli, jonka mielestä ap:n pitäisi mennä kertomaan naapureille mielipiteensä heidän lapsestaan? Miksi niitä naapureita pitäisi ehdoin tahdoin loukata?
Meillä alettu yökyläillä vasta 9v. ja pari kertaa vuodessa on joku meillä tai lapset muualla. en koe tarpeellisena saada lapsia minnekään. En pyydä keneltäkään ottaisiko lapset yöksi, vaan jos lapset keskeneään toivovat ja ehdottavat kyläilyä, niin silloin yritän kestää
eli joko hoidat sen lupaamasi yökyläilyn tai sitten juttelet uudemman kerran tuon äidin kanssa ja selität kantanne yökyläilyyn. Että ette halua aloittaa niitä vielä tässä iässä jne. Jos on fiksu niin voi tietysti pettyä mutta ei suuttua. Mikähän idea tuolla yhdellä muuten oli, jonka mielestä ap:n pitäisi mennä kertomaan naapureille mielipiteensä heidän lapsestaan? Miksi niitä naapureita pitäisi ehdoin tahdoin loukata?
Mies lupasi, että voin vaikka sanoa, että miehelle järjestely ei sovi. Mutta sekin kuullostaa pöljältä, koska olen itsekin samaa mieltä. Eli syynä voisi olla lapsien ikä (=vanhempien lyhyt pinna).
ap
Oletko itse niin pöljä, että arvostelet lapsesi kavereita lapsesi kuullen? Keskustelua käyn täällä ja mieheni kanssa, lapset ei tiedä tästä yhtään mitään. Tuskin edes vaistoavat, toivon niin!
Kuule evvk, millasta menoa on sitten, kun olen vanhus.
Olen todellakin sen verran korrekti, etten voi sanoa naapureille koko totuutta! Joskus kannattaa olla hiljaa. Täällä te ette tunne mua ettekä naapurin vinkujaa.
ap