Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi oi miksi pitää tulla vauvaperheeseen kylään räkäisen lapsen kanssa??

Vierailija
09.05.2011 |

Vituttaa. Mulla on 4 kk vanha vauva, keskosena syntynyt enkä todellakaan kaipaa sille mitään flunssia!!

Kaveri soitti tulevansa kylään lapsiensa kanssa. Se ei riitä, että lapset juoksevat ympäriinsä kuin mielipuolet, suttaavat ja lääppivät tavaroita nuhaisilla ja likaisilla käsillään (kahvipöydän jälkeen).. Sen lisäksi lapset olivat räkätaudissa! Ei pahassa, mutta yskivät ja nenä vuosi räkää jota sitten välillä käytiin niistämässä. Vauvan leluja piti räpeltää kielloista huolimatta.

Nyt saa sitten miettiä milloin tuo oma lapsi on flunssassa...

Tiedän, etten lastani voi suojella niiltä, mutta tässä onkin nyt puhe siitä, että mua ärsyttää hirveesti, kun flunssasta ei voi mainita etukäteen jolloin voisin päättää voivatko vierailla ja otanko sen riskin. Törkeää! En mäkään mee jossain oksennustaudissa tietentahtoen kylään!

Kerran aiemminkin kyseinen kaveri oli näin kylässä, ettei maininnut lapsensa flunssasta, joka oli silloin todella paha! lapsi ryysti nenäänsä ja söi sieltä valuvaa räkää kielellään.. Välillä pyyhittiin enimmät hihaan. Onneksi oma vauvani ei ollut silloin kotona vaan oli miehen kanssa anoppilassa.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ajattelee vielä sitäkin, että monessa taudissa sitä jo tartuttaa eteenpäin, ennenkuin itsellä on edes oireita! esim. juuri tuo vesirokko on sellainen.

Toiseksi, ainakaan rintamaidolla oleva vauva ei kovin helposti sairastu flunssaan. Toki äidille se saattaa helposti kai tarttua. Mutta luultavasti ap sun on ihan turhaa murehtia nyt tuollaista ennenkuin kukaan on oikeasti sairastunut.

Kyllä rintamaidollakin oleva vauva voi yhtälailla sairastua kuin muutkin.

Totta, että vauva saa vasta-aineita äidinmaidosta, mutta ei se nyt mitään kaikilta taudeilta suojaavaa superainetta ole.

Meillä oli eka flunssa ja korvatulehdus 7vkon ikäisellä, joka täys imetyksellä, eikä ollut edes sairaalan lisämaitoa saanut.

Täysimetystä jatkui 6kk ikään saakka ja lapsi oli silloin jo sairastanut useamman korvatulehduksen. Nyt 1.5vuotias, putkitettu 2krt ja joka kerran saa nuhasta korvatulehduksen.

Pikkuvauva perheeseen ei todellakaan mennä kyläilemään kipeänä, imetys tai ei.

Vierailija
22/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskimäärin Suomessa sairastavat noin 7 kuumeista flunssaa vuodessa. Eli enemmän kuin kerran kuukaudessa. Sen lisäksi osa sairastaa vieläkin enemmän - ja osa tietysti vähemmän. Jos tämän lisäksi oltaisiin karenssissa jokainen pitkittynyt nuhakin, niin johan sitä saisi pysytellä sisällä vuoden ympäri. Ymmärrän, ettei vastasyntynyttä ole sopivaa mennä nuhaisena katsomaan, mutta muuten en tuota nuhakammoa ymmärrä. Jollakin lapsella kun on nenän rakennekin sellainen (ahdas) että se on tukossa ja vuotaa aina. Hölmöintä oli se, kun näin tk-päivystyksessä perheen joka valitteli kun toisten lapset tartuttavat heidän pikkuisen - ja eiköhän tämä pikkuneiti viettänyt päivänsä päiväkodissa muiden räkänokkien kanssa... Hoitaisivat kotona sitten. Vieraita ei voi ainakaan sairastumisesta syyttää, jos päivät vietetään isossa lapsiryhmässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun mun lapset on rokotettu sitä vesirokkoa vastaan, niin ei tarvitse sairastaa sitä ollenkaan.

VINKKI tälle kirjoittajalle. Naapurustossa jylläsi vesirokko. Sekä rokotetut että rokottamattomat lapset sairastivat parissa perheessä vesirokon. Eli turhaa huutelet että sinun lastesi ei tarvitsisi sairastaa OLLENKAAN vesirokkoa. Samaan tapaan näyttivät sairastavan naapureiden lapset oli rokotettu vesirokkoa vastaan tai ei... Eli ei se rokotus välttämättä pelasta vaikka todennäköisesti rokotetut sairastavat lievemmin.

Vierailija
24/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen välillä ollut todella tarkka siitä että kysyn suoraan vierailulle tulkijoilta etteivät ole yhtään sairaana. Omilla lapsilla oli tosi paljon sairauksia ja oli tärkeää välttää turhia tauteja ja ennenkaikkea perhepiirissämme oli yksi syöpähoidoissa käyvän jonka sairastuminen olisi ollut todella huono juttu.

Nyt taas en ole lainkaan niin tarkka. Omat lapset ovat jo isompia eikä sairastaminen ole enää pitkäaikaissairauksiensakaan suhteen niin hankalaa. Eikä lähipiirissä syöpähoitoja.

Mutta kysyn kyllä aina isäntäperheeltä sopiiko tulla jos ollaan menossa kylään ja meidän lapsilla vaikka kurkkukipua josta en tiedä onko siitepölyallergiaa vai flunssaa. Enkä loukkaannu yhtään vaikka isäntäperhe siirtää tapamista koska eivät halua kokeilla saavatko jonkun tarttuvan taudin.

Eli tilanteen mukaan mennään.

Vierailija
25/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vauvani joutui 2 viikon ikäisenä sairaalaan, kun joku älypää kaveri tai sukulainen oli tullut katsomaan vauvaa sairaana. En tiedä kuka, mutta me ei vauvan kanssa oltu liikuttu mihinkään kotoa. Ei oikeasti ollut mukavaa katsoa, kun oma pieni vauva on eristyksessä, antibioottitiputuksessa ja puolen tunnin välein tungetaan nieluun letku, jolla imetään limaa.

On ihan hyvin voinut taudin tuoda sieltä tullessaan. VArsinkin jos et ole huomannut kenenkään olleenkipeä. En usko, että olette olleet 2 viikkoa molemmat eristyksissä kotona.

Eikä hän ollut missään vaiheessa kipeä. Minä ja vauva ei poistuttu kotoa, koska olin niin huonossa kunnossa. Jos vieras on käymässä tunnin, ei hänestä välttämättä huomaa että on esim. kurkku kipeä. Vai näetkö sinä aina päällepäin, onko joku sairas?

Ja hyvin se äiteskin on sen tauidin teille voinut tuoda.

Vierailija
26/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi kuumeinen ja väsynyt ja huonokuntoinen tai ihan kauheen yskänen ja nuhanen, tai oksentanut ripuloinut, silloin ei mennä, ja pidetään terve toipumispäivä ennenkuin lähdetään liikkeelle. Mutta sellasta pientä nuhaa on kyllä melkein jatkuvasti ja kuvittelisin, että se on liikaa APlle. Onneksi meillä on kavereilla useimmilla jo monta lasta eivätkä ole enää niin hysteerisiä.

Vierailija
27/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskimäärin Suomessa sairastavat noin 7 kuumeista flunssaa vuodessa. Eli enemmän kuin kerran kuukaudessa.

:)

Vierailija
28/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi kuumeinen ja väsynyt ja huonokuntoinen tai ihan kauheen yskänen ja nuhanen, tai oksentanut ripuloinut, silloin ei mennä, ja pidetään terve toipumispäivä ennenkuin lähdetään liikkeelle. Mutta sellasta pientä nuhaa on kyllä melkein jatkuvasti ja kuvittelisin, että se on liikaa APlle. Onneksi meillä on kavereilla useimmilla jo monta lasta eivätkä ole enää niin hysteerisiä.

Vierailija
29/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muita lapsia?

Vierailija
30/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kirjoittamani: enemmän kuin kerran joka toinen kuukausi!

keskimäärin Suomessa sairastavat noin 7 kuumeista flunssaa vuodessa. Eli enemmän kuin kerran kuukaudessa.

:)

Vierailija
31/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos vuotamatonta hetkeä odottaa niin tapaamiset voi unohtaa. Ehkä sun ei kannata kutsue teille ketään, jos ei vauvan leluihin saa koskea...

uskomatonta välinpitämättömyyttä. Ei ihmekkään että kakaroidesi nenä vuotaa aina, jos noin välinpitämättömästi asiaan suhtaudut. Varmaan raahaat ehdoin tahdoin ne mukanasi kylään, vaikka paikassa olis mikä tauti hyvänsä. Voisinpa vaikka lyödä vetoa, että olet vesirokonkin "käynyt hakemassa" ihan tahallaan, sellaistakin urpoutta jotkut harrastavat. Mutta siis, mä en myöskään ymmärrä tuota, että viedään räkäiset tai jopa yrjötautist lapset kylään (tämäkin tullut todistettua). Vois vähän miettiä ja varsinkin silloin jos tietää, että kyläilypaikassa on pieni vauva tai esim korvakierteinen lapsi. Joskus tosiaan voisi tuijottaa johonkin muualle kuin omaan napaan. Itse olen jo oppinut tiettyjen kavereiden kohdalla, että kannattaa tosiaan aina kysyä, että olettehan terveitä. Ekalla kerralla tuntuin itsestä typerältä ja epäkohteliaalta, mutta sitten totesin, että jos ei heillä itsellään kohteliaisuutta olla tulematta kipeänä niin sitten on kysyttävä.

Mitä vanhempi lapsi, sen pahempi rokko on. Tai odota teini-ikää niin kamala tauti. Kyllä, me pidettiin oikein tartutusbileet aikanaankaveriporukalla. Mukana myös mm lääkäriäiti ja sairaanhoitajaäiti. Anna sä vään lapsesi sairastaa sitten vesirokko teininä tai aikuisena.

Katsos kun mun lapset on rokotettu sitä vesirokkoa vastaan, niin ei tarvitse sairastaa sitä ollenkaan. Eikä myöskään myöhemmin vesirokosta johtuvaa vyöruusua. Joten et todellakaan ole mikään älykkö kun olet tuollaisen V*ttumaisen taudin lapsillesi ehdoin tahdoin hakenut. Niin ja sen lisäksi, että vesirokko on ikävä tauti sairastaa kutinoineen ja mahdollisine arpineen, niin siitä voi saada myös erittäin ikävät jälkitaudit. vuodessa 10 lasta joutuu suomessa sairaalahoitoon vesirokon takia. Ja sinä "hyvänä äitinä" hait sen lapsellesi ihan ehdoin tahdoin. Onnea ja menestystä.

Rokottamaton sairastui ja toinen rokotetuista.

Luuletko tosiaan, että rokote antaa 100% suojan rokkoa vastaan? Siinä tapauksessa sä olet todella typerä.

Vierailija
32/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nenä vuotaa pitkin talvea?

Jaksatko silloinkin hysterisoida asiasta vai kuinka sitten menettelet?

Vierailija
33/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun maailmassa seitsemän flunssaa vuodessa on kuitenkin alle flunssa/kk...

Vierailija
34/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itselläni pikkukeskosena syntynyt lapsi ja ekan 1,5 vuotta kyselin aina ja jokapaikasta että ollaanhan terveenä, eihän kukaan ole yhtään kipeänä jne. Oli pakko, muuten oltais oltu vielä useammin flunssan vuoksi sairaalassa.

Tuosta mun kyselystäni ja varmistelustani huolimatta oli näitä valopäitä jotka tulivat synttäreille räkätaudissa.

Vierailija
35/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi oli 2kk kun sairastui ekan kerran. Jouluaaton kunniaksi veli vaimoineen toi paikalle räkätautiset lapset. Oltaisiin itse voitu jäädä kotiin jos olisi vaivauduttu ilmoittamaan, että kipeitä ovat. 2kk ei vielä joulupukkia paljon olisi kaivannut. Kahden päivän päästä alkoi nokka vuotaa ja jumalaton yskä. Lapsi nukkui yöt olkapäätäni vasten ja minä valvoin. Osan aikaa nukkui sitterissä meidän välissä sängyssä. Ja jälkitautina tuli tietenkin korvatulehdus ja antibioottikuuri. Ei suojannut lasta edes täysimetys. V*ttu, että otti niin päähän! Osa ystävistäni on juuri näitä, jotka eivät ilmoita sairauksista, heidän kanssaan onkin sitten yhteydenpito kuihtunut olemattomiin.

Vierailija
36/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos vuotamatonta hetkeä odottaa niin tapaamiset voi unohtaa. Ehkä sun ei kannata kutsue teille ketään, jos ei vauvan leluihin saa koskea...

uskomatonta välinpitämättömyyttä. Ei ihmekkään että kakaroidesi nenä vuotaa aina, jos noin välinpitämättömästi asiaan suhtaudut. Varmaan raahaat ehdoin tahdoin ne mukanasi kylään, vaikka paikassa olis mikä tauti hyvänsä. Voisinpa vaikka lyödä vetoa, että olet vesirokonkin "käynyt hakemassa" ihan tahallaan, sellaistakin urpoutta jotkut harrastavat. Mutta siis, mä en myöskään ymmärrä tuota, että viedään räkäiset tai jopa yrjötautist lapset kylään (tämäkin tullut todistettua). Vois vähän miettiä ja varsinkin silloin jos tietää, että kyläilypaikassa on pieni vauva tai esim korvakierteinen lapsi. Joskus tosiaan voisi tuijottaa johonkin muualle kuin omaan napaan. Itse olen jo oppinut tiettyjen kavereiden kohdalla, että kannattaa tosiaan aina kysyä, että olettehan terveitä. Ekalla kerralla tuntuin itsestä typerältä ja epäkohteliaalta, mutta sitten totesin, että jos ei heillä itsellään kohteliaisuutta olla tulematta kipeänä niin sitten on kysyttävä.

Mitä vanhempi lapsi, sen pahempi rokko on. Tai odota teini-ikää niin kamala tauti. Kyllä, me pidettiin oikein tartutusbileet aikanaankaveriporukalla. Mukana myös mm lääkäriäiti ja sairaanhoitajaäiti. Anna sä vään lapsesi sairastaa sitten vesirokko teininä tai aikuisena.

Katsos kun mun lapset on rokotettu sitä vesirokkoa vastaan, niin ei tarvitse sairastaa sitä ollenkaan. Eikä myöskään myöhemmin vesirokosta johtuvaa vyöruusua. Joten et todellakaan ole mikään älykkö kun olet tuollaisen V*ttumaisen taudin lapsillesi ehdoin tahdoin hakenut. Niin ja sen lisäksi, että vesirokko on ikävä tauti sairastaa kutinoineen ja mahdollisine arpineen, niin siitä voi saada myös erittäin ikävät jälkitaudit. vuodessa 10 lasta joutuu suomessa sairaalahoitoon vesirokon takia. Ja sinä "hyvänä äitinä" hait sen lapsellesi ihan ehdoin tahdoin. Onnea ja menestystä.

Rokottamaton sairastui ja toinen rokotetuista.

Luuletko tosiaan, että rokote antaa 100% suojan rokkoa vastaan? Siinä tapauksessa sä olet todella typerä.

mutta jos nyt vähänkään otat asiasta selvää, niin saat selville että se rokotus antaa ihan hyvän suojan eli todennäköisesti ei saa rokkoa ja jos saa niin saa sen LIEVÄNÄ. Silloin myös jälkitautien riski on pienempi ja tauti ei ole muutenkaan niin ikävä lapselle.

Joten kyllä minun lapseni voi saada vesirokon, mutta niin voi saada myös lapsi joka sen on sairastanut. Tiesitkö itse sitä?

Ja jokatapauksessa on täyttä idiotismia hakea se tauti ehdointahdoin lapselle.

Vierailija
37/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun en ole niin hygieeninen. Tai tavallaan olen aina ajatellut omien lateni kohdalla, että antaa tulla vaan kaikki taudit. Se vahvistaa.

Meillä lapset on olleet aina melko perusterveitä ni en ole osannut edes ajatellut, että oman lapseni nenän vuotaminen tms. voisi olla jotakin vakavaa.

Mutta tulipahan tämäkin asia taas opittua av:lla ja aion jatkossa sitten pitää parempaa huolta siitä, että ei mennä räkäsen lapsen kanssa minnekään.

En mäkään juuri lasten flunssista välittäisi, jos olisi oireena pelkkä vuotava nenä. Meillä vaan sairastaa molemmat lapset aina flunssat rankimman kautta. Kylään tulee joku vuotavanenäinen ja parin päivän kuluttua meillä ollaan 39 asteen kuumeessa. Sitten noin viidentenä sairastamispäivänä, kun odottaisi voinnin kääntyvän parempaan, menee tauti korviin ja usein silmiinkin toisella tai molemmilla lapsilla. Sitten taas viikko lisää sairastamista. Kun on tällaisessa kierteessä, haluaa vältellä todella tarkkaan kaikkia räkäneniä.

Vierailija
38/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun mun lapset on rokotettu sitä vesirokkoa vastaan, niin ei tarvitse sairastaa sitä ollenkaan.

VINKKI tälle kirjoittajalle. Naapurustossa jylläsi vesirokko. Sekä rokotetut että rokottamattomat lapset sairastivat parissa perheessä vesirokon. Eli turhaa huutelet että sinun lastesi ei tarvitsisi sairastaa OLLENKAAN vesirokkoa. Samaan tapaan näyttivät sairastavan naapureiden lapset oli rokotettu vesirokkoa vastaan tai ei... Eli ei se rokotus välttämättä pelasta vaikka todennäköisesti rokotetut sairastavat lievemmin.

Vesirokkorokotuksen on todettu suojaavan tyypilliseltä vesirokkotartunnalta 100%:sesti. Eli rokon voi kyllä saada mutta erittäin lievänä (alle 30 iho leesiota)

Se myös suojaa siis myös pahoilta jälkitaudeilta, sekä nykytietämyksellä myös mahdollisesti vyöruusulta.

ja tässä asiasta ihan tutkimustietoa, jota löytyy lisää kun haluaa vaan etsiä.

Myös rokon sairastanut voi sairastua uudelleen, eli myöskään sairastamalla ei saa 100% suojaa vesirokkoa vastaan.

http://www.uta.fi/rokotetutkimuskeskus/vesirokkorokote.html

Vierailija
39/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei ole kaikille tosiaankaan pikku juttu, meillä lapsi astmaatikko ja ennen diagnoosia ja toimivaa lääkitystä joka kerran matka käynyt kiireellä päivystykseen hengitysvaikeuksien takia kun se "ihan vaan nuha" on käynyt kylässä. Mieluummin otettais vastaan vaikka vatsatauti, mitä monen mielestä on vallan normaalia kammoksua. Että jos nyt vaikka annettais tosiaan kaikille mahdollisuus itse päättää haluaako ottaa riskiä vai ei. Kertominen on kohteliasta!

Vierailija
40/62 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on periaatteesta! Ei hysteriasta! Voi ilmoittaa, että on kipeänä.. niin harkitsen kyläilläänkö. Asia on tapauskohtainen eikä jäisi niin paskanmaku suuhun, jos oma lapsi sairastuu kun olen ollut tietoinen riskistä. Kyllä mekin olemme olleet kylässä esim. anoppilassa kun siellä ollaan oltu lievästi flunssaisia. He ilmoittavat olevansa flunssassa, menemme kyllä kylään, mutta lapsi ei käy isovanhempien sylissä esim.. Kyllä voi silti taudin saada, mutta olen ottanut silloin tietoisen riskin. Siitä on kyse!

Sille, joka kysyi, mitä teen sitten kun mulla on kaksi lasta (kyllä, kyseessä esikoinen) ja vanhempi on flunssainen, olenko vielä yhtä hysteerinen kun esikoinen sairastaa.. niin sille haluan sanoa, että mietipä kun esikoisella on se hetki, jolloin se EI ole kipeä.. eikä vauvakaan.. niin joku ihana ysätävä tulee tartuttamaan molemmat lapset! Plus että ei se flunssa ole vain flunssa.. voihan sitä saada eri viruksia/bakteereita, jolloin sairastaminen vaan pitkittyy!

Itse olen sh, joten tiedän mistä puhun sikäli. En ole ylihygieeninen, kyse on tosiaan periaatteesta ja rehellisyydestä. Sairastamiselle ei mitään voi.. mutta sille voi kuinka avoimia asiasta ollaan.

Kyllä sinäkin varmasti sairastat enemmän, jos käyt vatsatautipaikoissa kylässä kuin jos olisit menemättä. Haluatko itse sairastaa vatsatauteja? Mene ihmeessä kylään! Miettikää myös lastanne... ei senkään ole häävi olla kipeänä jos sen voi välttää.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän