JOULUTONTUT 2011 toukokuussa
Kommentit (113)
Täällä ei kehumista voinnissa..väsyttää ihan tautisen paljon. Kävin kilpparikokeissa ja ei ihme hb 109!!! Ja tuo on otettu viikko sitten niin tiiä sit mit se on nyt, kerenny tuostaan viel laskea. Kiireesti kuulema rautaa naamaan kahdella tabulla siihen saakka kunnes olo kohenee.
Ei siis ihme kun on tuntunut että en jaksa tehdä mitään, sänky vaan vetää puoleensa ja pitkin seiniä välillä kävelyttelee. Ja pahoinvointia on, ällötystä vaan onneks pystyy nukkumaan päivällkin jos tarve vaatii niin ei tarvii wc ankkaa ruokkia.
Viikot on menny toisaalta aika nopeesti vaan toisaalta hitaasti. En osaa oikein milläänlailla vieläkään suhtautua asiaan ja ei ole tehnyt mieli kertoa vielä vanhemmille, enemmän on ollut sellainen olo että kun sais vaan paljon viikkoja kasaan niin olisi pareempi mieli kertoakin, jos tämä nyt onnistuis.. mies epäili kyllä että ei pysy kauaa enää salassa kun on niin heikko toisinaan tuo vointi ja kuulema joka vähänkään minua tuntee näkee naamasta :D
Ensi viikolla on neuvola ja noin kolme viikkoa nt-ultraan.. ikuisuudelle tuntuu vaan onneks on tullut kesä ja kärpäset niin menee aikakin nopeemmin :)
Vointeja kaikille :)
Lumikukka ja pikkutonttu 9+0
kannan perinnöllistä sairautta nimeltä fragile-x-oireyhtymä, tunnetaan myös lyhemmin frax. Tässä sairaudessa poika on yleensä sairas (vammainen) ja tyttö kantava. Eilen kuulin perinnöllisyyslääkäriltä että minulla todella pieni mahdollisuus saada tuo sairas poikalapsi kun sairas kromosomini ketju on kuitenkin niin pieni. Tuo oli helpottavaa kuulla, mutta halusin silti varmuuden näytteen otolla kun suvussani on sairastavia.
Tuosta pahoinvoinnista vielä kaikille, kannattaa syödä sitä mitä pystyy ja juoda paljon vettä. Itselläni oli monta viikkoa ruokalistallani omenatuoremehu ja ruisleipä ja jogurtti kun mikään muu ei maistunut. Painokin tippui 2kg 2viikossa. Nyt kun pahoinvointi on loppu niin ah autuutta ku ruoka maistuu niin hyvälle :D
Mut nyt laittautumaan ja nauttimaan sairaslomapäivästä, eli äidille syömään sen tekemiä ruokia :)
-tinneri ja tonttu 12+4
olen käynyt lueskelemassa ketjua, mutta nyt sain aikaiseksi aktivoida tämän vanhan tunnukseni uudelleen =)
eli minulle olisi viides tulossa, la 1.12.
eilen kävin nt - ultrassa, jossa koko näytti 12+6 viikkoa, laskettu aika pysyi siis entisessä =)
hieman jännitti tuo ultra, sydänääniä ei ollut vielä neuvolassa kuultu, joka selittynee osaksi sillä, että istukka on etuseinämässä.
kaikki vaikuttaisi siis hyvältä, ja rakenneultra olisi heinäkuun puolessa välissä.
erikoiseksi tämän raskauden tekee se, että isä olisi eri, ja emme asu vielä yhdessä, vaan meillä on välimatkaa 500 km. hiukan hirvittää, mutta eikööhän tämä tästä suttaannu =)
Pahoinvoinnista olen kärsinyt iltaisin, muttei ole tarvinnut oksentaa ollenkaan, saattaisi olla tuo ellotus jo helpottamaan päin.
Aurinkoista päivää kaikille!
Elossa vielä olen. En ole tainnut kuukauteen kirjoittaa mitään, sillä olen makanut vaan sängyssä.
Olo on hirvittävä. Pahoinvoinnit voimistuvat päivä päivältä. En muista edes milloin viimeksi söin lämmintä ateriaa. Kurkkuun sattuu ja on siitä on tullut verta kun oksentelen jatkuvasti. Huomenna lääkäri reissu sillä olo on sellainen että saan juuri ja juuri silmät avattua. IHAN HIRVEETÄ. Miten tässä pitäisi nauttia kun on tälläinen olo. Esikoinenkin on reagoinut tähän ja saa raivareita. Tuntuu niin pahalta etten jaksa mennä hänen kanssa edes ulos leikkimään. Mieskin on joutunut koetukselle. Tekee kaikki hommat ja käy vielä töissä. Toivottavasti tämä ei kestä ikuisuuden. Onneksi on jotain hyviä uutisia, eka ultra on 7.6 Jee. Vihdoinkin:) Ja viikon matkakin on tiedossa. Lähden siskojeni kanssa kreetalle. Ihanaa.
Pahoittelut kaikkille jolla tonttu ei pysynyt:( Voimia kaikille!
Ja Ihanaa odotusta.
Piti ihan googlettaa, että mikäs tämä tämmöinen on ja löysinkin varsin kattavan perustelun.
Uskon kyllä, että kaikki ok. Löysin jonkun periytyvyys taulukonkin ja sitä selatessani totesin, että lääkäri on varsin oikeassa kertoessaan, että periytyvyys on pieni. Toki ymmärrän, että huoli on varmasti aika ajoin kova.
Toivottavasti nyt sitten saadaan lukea iloisia uutisia täälläkin parin viikon päästä.
CHOCO1: aika malalta kuulostaa tuo sinun pahoinvointi. Minä kun luulin, että mulla on paha olo, mutta taisin olla väärässä. Toivottavasti helpottaa piakkoin.
Tänään sain vähän lisää jännitystä ja huolenaihetta tähän raskauteen. Töissä päätin käydä vessassa, vaikka hätä ei ollutkaan, mutta alapäässä oli hieman "kostea" olo. Alushousut oli ihan kirkkaassa veressä, pitkille housuillekin oli veritahroja tullut. Myös pöntön vesi värjääntyi ihan punaiseksi. Paniikkihan se iski, vuotoja kun ei ole ollut ollenkaan ennen tätä (paitsi eilen pienen pieni ruskea tuhru paperissa). Pääsin onneksi nopeasti ultraan ja siellä suureksi helpotukseksi näkyi masukilla vahva syke. Lääkäri ei oikein osannut sanoa, mistä vuoto tuli, hematoomaa oli hieman kohdussa näkevinään. Vuoto loppui yhtä nopeasti kuin alkoikin, mutta nyt illalla on taas hieman punaista tuhrua tullut paperiin. Sain muutaman päivän saikkua ja kehoituksen ottaa vähän rauhallisemmin. Nyt sitten ihmetellään ja odotellaan, että miten tässä käy. Pelko on suuri. Onko teillä muilla ollut yhtään vuotoja?
Mariliina rv 10+4
Minulla itselläni ei ole ollut vuotoa kuin silloin kun raskaus on mennyt kesken. Mutta eräällä ystävälläni tuli kirkasta veristä vuotoa meilkein viikottain koko raskauden ajan. Aika moinen stressi ja huoli vaivasi tietysti odottavaa äitiä ja myötätuntohuoli myös meitä ystäviä. Hänellä eivät keksineet mitään järkevää selitystä asialle ja koska vuotoa ei yhdistetty yhdynnänkään jälkeiseksi(silloin kuulema melko yleistä kun limakalvot"mehukkaat"& täynnä pieniä hiussuonia).
Joka tapauksessa hän sai ihan täysi aikaisen terveen pojan. Toisilla noita vuotoja vain tulee.
Onneksi vauvallasi kaikki hyvin..tsemppiä!
MUOKS! klo:12.53
Kävin aamupäivällä neuvolanlääkärissä rutiinireissulla ja koska minulla viime viikolla pullahti nivustyrä(saatiin painettua perjantaina lääkärin kanssa takasin), laittoi lekuri minut vuodelepoon nyt ainakin viikoksi. Tyrä aukon kohdalla tuntuisi tulevan uusi ulos.. Ilmoitin asiasta työ antajalle niin tämä totesi, että asia otetaan henkilöstö ja alue päällikön kanssa esille, että minut irtisanotaan. Per***e en paremmin sano. Olen oppisopimus opiskelija tässä samalla. On kuulemma nyt liikaa sairauslomia tän vuoden puolella(13 päivää ja nekin odotusiakana alussa pahoinvoinnin takia).
Nyt sitten alkaa sota siellä.. :) Onneksi liitosta lähtee mies mukaan ja oppisopimustoimistosta myös ihminen. He eivät voi kaiketi minua irtisanoa raskauden takia, Eikä sairasloman takia. Lisäksi minulla on koeajat umpeutuneet aikoja sitten ja olen määrä aikanen tuon opiskelun takia. Onko kellään kokemuksia vastaavasta?
Miten teidän työnantajat ovat asiaan suhtautuneet?
Onneksi vauvalla kaikki hyvin. Sydämen syke kuului topakasti ja muutenkin kaikki on kunnossa. Olen ihan innoissani pienestä ihmisen alusta, mutta miten voikin tuo työmaa ottaa aivoon..
Inhottava tilanne sulla töissä..ihan suututtaa rupes :/
Mä kans vaihdoin reilu 3 viikkoa sitten työpaikkaa ja kai sitä kesäkuun lopulla pitäis pomolle odotuksesta kertoa. Koeaika kestää elokuun loppuun, mutta eipä ole oikeutta sanoa irti mua raskauden perusteella. Nyt eikun taistelet kaikin voimin!!
Tosiaan tiesin paikkaa vaihtaessa, että raskaana ollaan, mut enhäs mä nyt sen voinu antaa vaikuttaa. Ja nää on näitä elämän tilanteita..Välillä ollaan lomalla ja välillä töissä.
Täällä olis kasassa nyt 10 viikkoa. 7.6. olis se nt-ultra..Kiloja ei ole kertynyt, mut maha on kyllä paisunut..jännää :) Mieliteotkin on vähän jo yrittänyt vallata mieltä..viikon ajan on maistunut vaan riisipiirakat ja viilit :)
Eipä tänne muuta kummosta..
inkku ja pikku mytty 10+
Mariliina:
Minulla oli tässä raskaudessa vuotoa kahteen otteeseen, vappuna ja äitienpäivänä (nyt viikot 11+0). Aikaisemmissa raskauksissa kahdessa on ollut myös, toisessa noin viikolla 12 ja toisessa viikkoja oli muistaakseni alle 10. Joka kerta kaikki on mennyt hyvin. Tai siis eihän tästä nykyisestä varmaksi tiedä, mutta kun kävin ultrassa 9. ja 16.5., niin ihmisen alku sykkeineen löytyi. Minulla myös vuoto on ollut 'kertaluonteista', kirkasta veristä vuotoa, toisella kerralla tässä raskaudessa oli hyytymiäkin. Nyt onneksi pariin viikkoon ei tuollaista vuotoa ole ollut, toki sellaista tuhrua on ollut, muttaolen käsittänyt, että se on ns. vanhaa verta. Mutta nyt vain odottelen, että tulisi viikkoja tarpeeksi kasaan, että voisi hieman huoahtaa, ja toki se nt-ultra tuo varmaan mukanaan helpotusta.
Muuten pahaa oloa on, ja väsyttää. Aina kun kuvittelen, että pahoinvointi jo helpottaisi, niin se palaa. Mutta vähällä ole päässyt, kun on vain kuvotusta ja yökköoloa, ei sen kummempaa. Labraan pitäisi muistaa tässä raahautua, kun neuvolasta laitettiin lähetettä verikokeisiin. Jos vaikka huomenna muistaisi.
Viime yönä näin unta, että sain kaksoset... Tiettävästi tulossa on kuitenkin vain yksi.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Noniin tänään oli tuo nt-ultra ja puhtaat paperit saatiin sen osalta. Muutenkin oli kaikki ok,paitsi napanuora oli vähän turvoksissa. Sitä ne haluaa tutkia vielä myöhemmin,mutta kuulemma alkuraskaudessa se useesti on vähän turvoksissa. Ja turvotus oli aika pientä kuitenkin. Oli kyllä itsepäinen pirpana,kun ei ois kääntyny millään niin päin,että olis lääkäri saanu niskan mitattua :P Melkoset maanjäristykset hän koki asumuksessaan,kun heiluteltiin ja ooteltiin :D Jalat ja kädet vaan heilu,mut ei halunnu kääntyä millään. Lopulta sitten lääkäri sai mitattua. On se jännää,kun näkee miten toinen liikkuu tuolla,kun vielä ei ite aikoihin tunne niitä liikkeitä.
Laskettuaika siirtyi neljällä päivällä,kun pirpana olikin vähän pienempi... Eli siis 12.12. olis la.
Ja kyllä tosi törkeeltä kuulostaa toi irtisanomisjupakka. Taistelua vaan ja tsemppiä!
-TÄ-
11+3
Kiitos lohduttavista sanoista ja tarinoista. Vuoto on nyt kokonaan loppunut (ja toivotaan, että pysyykin pois). Pääsin vielä tänään uudestaan ultraan ja kaikki masussa kunnossa. Pienellä oli reipas aamujumppa menossa :) Nyt minä yritän kunnolla rauhoittua ja jään levollisin mielin odottamaan parin viikon päässä olevaa nt-ultraa.
Tuohan nyt Camotar kuulostaa ihan uskomattomalta toiminnalta työnantajan puolelta. Toivottavasti saatte asiat selvitettyä, tsemppiä siihen. Muillekin hyvää vointia! Jospa meidän pahoinvoinnit pikku hiljaa alkaisivat hellittämään!
Mariliina 10+6
Tänään pitkästä aikaan pääsin puistoon taaperon kanssa. Ihana ilma oli. Piristi kunnolla.
Eilen sain lääkäriltä lääkkeen pahoinvointiin, auttoi mutta sivuvaikutuksena oli väsymys. Nyt naurattaa mutta eilen olo oli kuin koomassa. Muutenkin olin hirveästi väsynyt, otettuaani sen lääkkeen meni koko päivä sumusessa. Kiitos ei, enää en ota sitä, muutenkin tuntuu että oksentelu vähenee kohta puolin. Toivon niin.
Aika outoa toi työjupakka. Miten ne yks kaks vaan erottaa ihmisiä. Ite kävin esikoisen aikana oppisopimus koulutusta, mitään ongelmia ei ollut vaikka poissa oloja oli jonkun verran. Ja muistaakseni oli paljon enemmän kuin 13pv, jouduin kyllä loppuvaiheessa tekemään tuplasti hommia, mutta silti tuo kuulostaa oudolta. Ei muutakuin ole yhteydessä liittoon. Toivottavasti kaikki menee hyvin!
Tseppiä sulle Marliina82 onneksi kaikki on hyvin!
Choco 10+3
Onhan toi inhottava tuo työkuvio, mutta ilmoitin työn-antajalle, että vastatoimet on aloitettu. Meni ihan hiljaiseksi ja alkoi änkyttää.
Vituttaa vain mennä töihin sitten kunhan sairaslomat loppu, mutta en kyllä sieltä kulumallakaan itse oma-aloitteisesti lähde. enkä myöskään näille sairaslomille mitään voi. Vauva ja minun terveys kun nyt menee työn edelle. Töitä kyllä kerkeää tehdä tulevaisuudessakin. En anna jonkun työnarkomaani päällikön vaikuttaa millään lailla mielialoihini(vaikkakin aika vaikeaa), vaan nautin täysin rinnoin raskaudesta. PISTE.
eipä siitä sen enempää,ettei ala tämäkin aamu vatutuksella. :)
Meillä olisi tänään veljen valmistujaiset ja niihin pitäs pahaa oloa uhmaten alkaa viimeistelemään kakkuja.
Tuo leikkelemakkaran haju saa miut voimaan tosi pahoin ja koristeruusuja pitäs vääntää...
camotar ja paisti rv 12+0
moikka.
täällä 3poijan äityliini (-04, -06, -07)
keskiviikkona tein testin ja kappas,kaksi viivaa ja eilen kävin ultrassa ja kappas viikkoja kasassa nyt n.11+3 joten laskettu aika olisi n.14.12.ja ikää 28v.
Ehdin vihdoin ja viimeinen katselemaan tänne teidän muiden kuulumisia, ja suurimmalla osalla näyttää menevän kivasti näistä "perusoireista" huolimatta, mainiota! Ja kurjaa, että Anncarol lähti ryhmästä, paljon voimia sinulle - jos satut tämän vielä lukemaan.
Mulla pahoinvointi jatkuu, edelleen vain vihreät omenat, greippi, näkkäri, mustikka kaikissa muodoissaan ja kaikki tulinen kasvisapuska maistuu. Kanaruokien ajatteleminenkin ällöttää, ja jostakn syystä koko ajan mieli tuottaa ajatuksia juuri kaikesta ällöttävästä (entisistä herkkuruuista).
Väsymys on ennenkokematonta, en jaksa tehdä mitään työpäivien jälkeen, en edes mennä kävelylle! Joka ilta parin tunnin päikkärin, sitten tokkurassa sohvalla löhöämistä ja takaisin sänkyyn. Ja olen aina ollut suht aktiivinen ja sosiaalinen ihminen. Mutta, kun tietää, mistä tämä johtuu, niin se helpottaa, enkä syyllistä itseäni. Onneksi meillä käy siivooja!
Onkos kellään muulla samanlaista ongelmaa, että on muuttunut aseksuaaliksi? En ole plussaamisen jälkeen edes ajatellut seksiä kuin muutaman kerran, ja ei todellakaan huvita. Mies ymmärtää ja on ottanut asian hyvin, taskubiljardista vitsaillaan iltaisin. Ei vaan kertakaikkiaan tee mieli. Eikä mitään halailua ja pikkupussailua kummempaa, ihan tunnoton ko. asian suhteen.
Muksaa viikonloppua kaikille!
sairaalana KAKS niin kuin aikaisempienkin kanssa.
ylläri vauvauvamme on todellakin ylläri koska vielä keskiviikko aamuna otin yaz-merkkisen ehkäisypillerin.
mutta toivotamme pikkuisemme tervetulleeksi perheeseemme. hui kun on ihanaa taas katella vauvan vaatteita ym, kerkesin jo entiset laittamaan kiertoon.
opiskelu jää kyllä hivenen kesken ja työkin olisi maistunut,mutta luontoäiti päätti tehdä toisin
Nyt olen kyllä mammacitalle niin kateellinen tosta siivoojasta.Mulla ei siivous suju ollenkaan..ei vaan jaksa. onneksi mies on tänä aamuna miun tehdessä kakkuja pessyt mein pyykit, lämmittänyt saunat ja pessyt moottoripyörät. Harmi vain kun ei itse pääse ajelemaan, lääkärin käsky!
Ensi kesänä sitten...
Mitä siihen seksiin tulee niin tuntuu, että olen liiankin kierroksilla. Ei näin paljon petipuuhissa olla oltu sitten häämatkan :) Pojan aikaan tosin kärsin juuri tuosta haluttomuudesta ja se jatkui sitten synnytyksen jälkeenkin aina sinne asti, että lopetin imettämisen/pumppaamisen. eli n. 5 kk.
Ai että kun ruoka voi maistua. Tänään tein kunnolla ruokaa, sillä jotenkin ruuan haju ei tänään ällöttänyt. Pitkästä aikaa lämmin ruoka maistui.
Mutta nyt taas yököttää.
Haluttomuudesta, niin mulla ainakin kiinnostus on hävinnyt. Miten tässä voi ajatella seksiä, kun on paha olo ja väsymystä jatkuvasti. Onneksi mies ymmärtää sillä tää on tuttua esikoista odottaessa.
Mutta toivotavasti on vaan väliaikaista. Nyt mulla pyörii vaan toi ultraääni tutkimus. Sillä viimeksi ei neuvolassa kuultu sydänääniä, enkä ole mennyt yksityiselle. Kohdataan pikkusta ekaa kertaa kohta puolin:)
Ps: Huomiseksi luvattiin ukkosta, en tiedä miksi mutta pelkään yli kaiken ukkosia ja salamoita.
Että ei juuri petipuuhat kiinnosta... :/ Ei sitten millään lailla. Ja ne vähätkin kerrat on tuntunu,että tuo alakerta olis menny jotenkin jumiin tai siis ettei sinne edes mahu mitään ylimäärästä. Onneks on mies ollu melko ymmärtäväinen,mut kyllä käy sääliks kun joutuu kestämään kiukuttelevaa naista eikä edes saa himojaan tyydytettyä... :( No kai tää tästä jossain vaiheessa helpottaa...
Tänään oli ihan pakko käydä ostamassa muutama vaate tontulle :) Hauskaa viikonloppua!
Huippua tinneri kuulla että, kaikki meni siinä näytteen otossa hyvin. Saanko kysyä että, mitä sairautta sairastat? (jätä toki vastaamatta jos yhtään siltä tuntuu). Ja että, onko tolla sukupuolen selvittämisellä joku oleellinen merkitys siihen sairauteen vai halusitteko muuten vain sen selvittää?
Anteeksi vielä uteliaisuuteni :)