Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsotko ihmeissäsi jos äiti työntää 4-5-vuotiasta vaunuissa reipasta vauhtia?

Vierailija
01.05.2011 |

Mikä on eka ajatus?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin siksi että haluaisin tehdä reippaita kävelylenkkejä kuntoni kohottamiseksi ja minulla ei yleensä ole lapsenvahtia siksi aikaa. Meidän 4½v ei osaa todellakaan ajaa pyörällä edes apupyörillä niin kovaa että mä saisin sykettä kohotettua muutoin kuin pelastamalla sydän kurkussa jatkuvasti lasta pyörineen ajautumasta ojaan tms. Täällä olen usein saanut kuvan että lapsessa tai äidissä pitää olla jotain vikaa jos yli 4v istuu rattaissa. Pienellä paikkakunnalla en haluaisi sellaista leimaa meille kummallekaan. Auttaisiko jos pukeutuisin sporttisesti että ihmiset tajuaisi että olen lenkillä vaikken juoksekaan? Vai arvosteltaisiinko silti lastani huonoista pyöräilytaidoista tai minua laiskuudesta opettaa lasta? Niin, ja kaikenlisäksi lapsesta on hurjan hauskaa olla rattaissa :). Lapset pyöräilylenkit on sitten erikseen. Ap

tietaisi jo kaikki, jos teidan lapsella olisi jotain vikaa... ;-) Turhaa tuosta huolehtia, menoksi vaan.

Vierailija
22/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka toki tiedän että voi olla jokin sairaus ja kaikki ei näy päälle päin jne. Mutta ekana siis varmaan ajattelisin että miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka toki tiedän että voi olla jokin sairaus ja kaikki ei näy päälle päin jne. Mutta ekana siis varmaan ajattelisin että miksi.

ei varmettelisin...

Vierailija
24/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syvästi, että miten ihmeessä tuon ikäinen lapsi jaksaa ja halua istua rattaissa.

Omat lapseni ovat kaikki olleet hyvin liikunnallisia ja omatoimisia, eikä kukaan ole istunut rattaissa enää taaperovaiheen jälkeen. Kuopus 3,5-v on istunut rattaissa viimeksi viime kesänä...

Vierailija
25/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta luin fb:ssä kun yksi kaveri aikoi lähteä 5 v lapsen kanssa vaunulenkille.. toki jos on yh niin vaunulenkki taitaa olla ainoa vaihtoehto lenkkeillä joten sinänsä "ei haittaa", mutta kyllä sitä muuten tulee mieleen että onko lapsella jokin vamma tai sairaus miksi ei voi kävellä? toisaalta tuokin vaunu lenkki olisi voitu korvata siten että 5 v lapsi ajaa pyörällä kun äiti lenkkeilee?!

omat lapseni eivät ole istuneet vanuissa tuon ikäisinä..

Vierailija
26/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sporttiset vaatteet auttaisi kyllä, silloin ei näyttäisi siltä että on vain kiire vaan että kyse on äidin liikunnasta.

Vierailija
27/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on siis suuri/pitkä lapsi vielä vajaa 2v mutta kuitenkin jos samaan tahtiin kasvaa niin 0n 2,5vuotiaana 5v:n kokoinen suurinpiirtein...

Mutta toisaalta myös odotan oman muksuni jaksavan kävellä pitkiäkin matkoja jo 5vuotiaana... On asia erikseen muut apuvälineet lapsella jotka eivät ole ulkonäöllisesti kehityshäiriöisen/-vammaisennäköisiä

Erillisiä apuvälineitä mielestäni tulisi silloin hommata, esim on pyörätuolia, ratasmallia isommalle lapselle sun muuta sellaista...

Vierailija
28/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoisin ehkä vähän kummissani.

Vierailija
29/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittasin juuri meidän 4,5vuotiaan ja pituutta oli 101cm. Ihan hyvin mahtuu rattaisiin. Pari kuukautta sitten oltiin Pariisissa ja oli itsestään selvää että otetaan hänelle rattaat mukaan sillä tiedossa oli paljon kävelyä ja paljon enemmän ehditään näkemään jos kävellään aikuisten eikä lapsien voimien mukaan. Hölmöähän se olisi mennä istumaan hotelliin siksi että lapsi ei jaksa kävellä. Toki lapsi kävelikin paljon, mutta jos oli aikuisellakin jalat aivan poikki iltaisin niin saati sitten olisi lapsella joka olisi ottanut puolet enemmän askelia. Jotain järkeä päähän aikuisillekin.

Vähän sama kuin joku tulisi sanomaan että et varmasti kyllä mene bussilla kun kyllähän sen matkan pystyy kävelemäänkin. Kyse ei ole aina siitä onko matka käveltävissä, vaan myös ajasta ja voimista. Sitten vielä särähti korvaan kun joku puhui taas että "Kyllä meidän lapset siinä iässä...". Joo, kun ei ole kyse teidän sporttisista lapsista vaan joistain toisista lapsista joiden motorinen kehitys ei ehkä vielä ole samalla tasolla ja voimatkaan ei riitä samaan,

Vierailija
30/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiverkostottomana yh:na tuo olisi eka ajatukseni. Mullakin on liikunnallinen reipas lapsi, MUTTA siitä huolimatta hän ei vielä 5-vuotiaana jaksanut kävellä sellaista matkaa ja sellaista vauhtia, jonka itse tarvitsen kunnonkohotuslenkiksi. Puhutaan siis noin tunnista, ja vauhti sellainen että todella hengästyy, ilman pysähdyksiä. Kerrottakoon, että mulla on hyvin sporttinen tausta ja olen tosi hyvässä fyysisessä kunnossa, kävelen siis todella tehokkaasti.

Reipas kävelylenkki on mulle myös täydellinen tapa nollata pää, rakastan kävelyä. Pää taas ei nollaudu, jos ipana ajaa fillarilla ja koko ajan saa vahtia tikkana. Tai talviaikaan, ei toimi. Meillä homma toteutettiin niin, että ensin muksu sai fillaroida tai rellestää pihalla aikansa, ja päivälevon (ei unien, noin isolla) ja välipalan aikaan tyyppi kärryyn banaanin, vesipullon ja kirjan kanssa, ja lenkille :) Tai sit lenkkeiltiin johonkin kauemmas puistoon, missä äiti istui ja lapsi riekkui.

Ja vielä... Keskity oikein tsemppaamaan, ettet mieti mitä MUUT miettivät. Mitä väliä? Mieti kuinka usein itse ihmettelet erilaisia vieraiden ihmisten asioita, ja kauanko ne muistat.. auttaa vähän suhteuttamaan ;) Kivoja lenkkejä teille!

Vierailija
31/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai muuten jotain vialla. Eikä kaikki tuonikäiset lapset vielä pärjää oman pyörän kanssa liikenteessä.

Vierailija
32/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkille vaan, jos se kerran hyvin noin onnistuu. En minäkään mitään kuntolenkkejä pystyisi tuon ikäisen kanssa muuten tekemään. Tokihan hän pyöräilee mutta se vaatii kuitenkin aina pysähtelyä yms. mikä laskee omaa sykettä. Pyöräilylenkit voidaan tehdä erikseen.

Minä muuten eilen työnsin meidän 5 v pojan vapun vietosta kotiin, tulimme kotiin klo 21.45 ja lapsi oli niin väsynyt ettei olisi jaksanut kävellä tai pyöräillä tuota 3,5 km matkaa. Hänellä on pituutta 108 cm eikä mitään ongelmaa mahtua matkarattaisiin.

Vierailija
33/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en tajunnut miettiä, mitä muut ajattelee, kun laiton 2v ja 4v lapset tuplarattaisiin ja lähdettiin esim kauppaan. Ja joskus päiväkodista tullessa 3v käveli ja 5v istui rattaissa (silloin ei käytössä enää tuplarattaita vaan perusrattaat)

Elämässä selviää vähemmillä murheilla, kun ei mieti mitä muut ajattelee. Ap, laita lapsi rattaisiin ja lähde kävelylle. Kuulostaa hyvälle.

Vierailija
34/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähteekö muiden alle 5 vuotiaat ihan reippaasti lenkille? Omaani olen usein pyytänyt mutta häntä ei kauheasti kiinnosta lähteä vain tullakseen takaisin, vaan kysyy aina että mihin mennään. Jos ei määränpäätä ole, esim. kirjasto, puisto tms. niin ei hän lähde. Vähän tuntuu kurjalta ap:n puolesta jos hänellä ei ole tukiverkkoa että pääsisi ihan yksin tuulettumaan kävelylenkille. Hyvä sekiin jos lapsi viihtyy rattaissa sen ajan.

Vierailija
35/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 4-vuotiaan kokoinen. Kyllä saan välillä katseita osakseni, jos hän on rattaissa. harvoin kuitenkaan on.

Vierailija
36/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieluusti lenkille (lapset pyöräilevät).

Lähteekö muiden alle 5 vuotiaat ihan reippaasti lenkille? Omaani olen usein pyytänyt mutta häntä ei kauheasti kiinnosta lähteä vain tullakseen takaisin, vaan kysyy aina että mihin mennään. Jos ei määränpäätä ole, esim. kirjasto, puisto tms. niin ei hän lähde. Vähän tuntuu kurjalta ap:n puolesta jos hänellä ei ole tukiverkkoa että pääsisi ihan yksin tuulettumaan kävelylenkille. Hyvä sekiin jos lapsi viihtyy rattaissa sen ajan.

Vierailija
37/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se näkyy jo lapsena tuleeko lapsesta liikunnallinen. Valitettavasti liikunnallisten vanhempien lapset ei välttämättä olekaan liikunnallisia :(. Se ei tarkoita etteikö liikuntaa tarvitse harrastaa, mutta pitää keksiä jotain mieluisempaa tapaa lapselle.

Vierailija
38/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö ei ole ollut vainuissa siten 1/2v lähtien... Rattaita sen sijaan en ihmettelisi. :) Sori pakko on saivarrella :) Lähdet vaan lenkille lapsesi kanssa :9 toinen saa katsella metsää sieltä RATTAISTA :)

Vierailija
39/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka ajatus olisi että onpas ikäisekseen pitkä lapsi. Koska kysessä todennäköisemmin on pitkä 2-3 vuotias kuin 5 vuotias.

Vierailija
40/55 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mua vähän pistää naurattamaan,kun perse raahaa maata ja jalat just ja just kyydissä.

Kerran näin yhden perheen jossa nuorin 5v istui rattaissa valjaissa,joi tuttipullosta ja suussa oli tutti niin ja ne rattaat oli ihan romahtamispisteess.

Samoin aina yhtenä päivänä viikossa bussiin tulee eräs isoäiti joka ilmeisesti hoitaa lasta,joka on varmaan sen 5vuotta mutta edelleen istuu rattaissa ja rattaat ihan oikeasti laahaa melkein maata pehvan kohdalta ja poika on kenovinossa,kun selkänojakaan ei enää kestä.

Kaikki sanoo että sairauden takia on 5 vuotiaana rattaissa niin onko ne sairaat koko ikänsä rattaissa vai mihin ne sitten siirtyy? eli tuskimpa kovin hyvä syy.

Itse myöskin lapselleni joka on 5 vuotias ottaisin lenkille kesällä pyörän vaikka sellaisen missä on se työntökeppi jos ei jaksa polkeaja talvella aikka pulkan,naurettavaa paapomista et "meidän mattikalevi ei millään jaksa kävellä 100 metriä tarhaan niin laitan sen rattaisiin ettei se vaan joudu opettelee jaksamaan sitä matkaa,ihan hyvin voin yläasteellekin viedä mattikalevin rattais jos se ei vaan jaksa!! niin ja ku mul on ihan KAUHEE kiire enkä voi lähtee esim 5 minuutti aikasemmin et kerettäis yhtämatkaa kävellä sinne tarhaan" Mitähän nää 5vuotiaat lapset tekee päiväkodissa sit, päiväkodin retkillä? suostuuko ne tarhantädit kuljettaa 5vuotiasta rattaissa retkillä? :DD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä