Ihmettelen neuvoa "anna olla ja rentoudu vaan!" jos valittaa että on hirveästi kotitöitä
ja niiden tekeminen ärsyttää.
Meillä esim. yrityksistäni huolimatta mä olen ainoa, joka tekee kotitöitä. Tai no, mies suostuu armollisesti esim. imuroimaan n. kerran puolessa vuodessa, ja tyhjentää tiskikoneen kerran kuukaudessa. Muuten jättää kaiken sikseen, jättää vaatteensa lattialle, ruokalautasensa pöydille jne (ei tästä enempää, pointti varmaan tuli selväksi)
Muksut ovat vielä sen verran pieniä, että enemmänkin sotkevat kuin siivoavat. Isompi tosin osaa jo ripustaa esim. ulkovaatteensa naulakkoon, pienempi ei.
Musta tuntuu, että mä siivoan ihan koko ajan. Pyykkään joka päivä koneellisen, pyykkikori ei silti koskaan ole tyhjä. Vien mennessäni ja tuon tullessani, imuroin 2 kertaa viikossa, pyyhin pöytiä joka ruokailujen jälkeen, täytän ja tyhjään tiskikoneen kerta päivässä, iltaisin tiskaan kattilat tms. kipot joita ei voi tiskikoneeseen laittaa.
Petaan petejä, siivoan lasten sotkuja (heittelevät sohvatyynyjä lattialle, levittelevät leluja joka paikkaan, pienempi kiskoi juuri kaikki kirjat kirjahyllyn alaosasta alas!! yms.)
Mua todella ärsyttää ja *ituttaa tämä siivoaminen. Ja sitten joku "ystävällisesti" sanoo että "no mitä siivoat, mene sinäkin siihen sohvalle makaamaan ja anna olla, ei ne sotkut minnekään karkaa"
JOO, ei karkaa, mutta ei se sotkeutuminen PYSÄHDYKÄÄN siksi aikaa kun olisin sohvalla. Jos mä menen esim. päiväksi vaan makaamaan sohvalle, täällä on huomenna kahta kauheampi sotku (joka olisi jo ihan törkeä kaaos), ja silloin en välttämättä edes ehtisi siivota saman päivän aikana kaikkea tullutta sotkua. Ja kun sitä tulee kuitenkin koko ajan vaan lisää, joka päivä!
Eihän sitä millään voi olla siivoamatta, pikkulapsiperheessä (jossa lapset ovat vilkkaita ja touhuavia tapauksia, eivätkä vaan lue kirjaa ja istu hiljaa ja leiki parilla lelullaan nätisti paikoillaan)
Ehkä sitten kun lapset ovat isompia, eivätkä enää niin levittele kaikenlaista pitkin kämppää, huusholli voikin pysyä kohtuullisessa kunnossa parikin päivää, vaikkei koko aikaa järjestelisi ja siivoaisikaan.
Sitä aikaa odotellessa!
Kommentit (65)
Tuskin se tuollaiseksi vetelykseksi muuttui lasten ilmaannuttua. Ja jos mies vetoaa telkkarin katsomiseen kotitöistä kieltäytyessään, vedä johto seinästä. Pääkatkaisijaakin voi käydä vääntämässä ja sanoa, että tulikohan paikallinen sähkökatko...
Anna miehen viedä pyykkinsä äitilleen, sittenhän ne on sulta pois. Ja jos mies ei viitsi ottaa kenkiä jalasta sisällä juostessaan, tyhjennä rikkalapio sen kenkiin tai takintaskuihin.
Mä opetin mieheni osallistumaan kotitöihin vähän paremmin nimenomaan katkaisemalla koko kämpästä virrat, kun tietokonepeli oli kestänyt "ihan vähän vielä" eli neljä tuntia. Ja leipälautasta oppi käyttämään, kun viikon ajan pyyhin leivänmuruset pöydiltä sen läppärilaukkuun. Pyykitkin olen kerännyt ikeasäkkiin ja työntänyt sängyn alle.
Tarinan opetus: jos te annatte miestenne käyttäytyä kuin lapsi, se käyttäytyy kuin lapsi.
Täydellisesti samaa mieltä 44 kanssa! JUURI NÄIN!
vaan ma olen vaan niin v-mainen ihminen, etten katselisi tuollaista ukkoa paivaakaan. Tekeeko/osaako se mitaan MUUTA?
niin se on hänessä vain yksi huono piirre. Luonnollisestikin hänessä on niitä hyviä puolia ja kykyjä sitten ylivoimaisesti enemmän. Mun mies esimerkiksi nikkaroi meille mun pyynnöstä viime viikolla tarjoilupöydän juhlia varten. Siitä tuli oikein hyvä. Viime vuonna rakensi meille uuden talon. Ja nyt lähti lasten kanssa ulos hommiin. On muutenkin mielellään niin paljon lasten kanssa kuin vain pystyy. On luonteeltaan hellä ja huumorintajuinen, sosiaalinen. Ja näitä hyviä puolia voisi luetellä tässä satoja, mutta tuskin ne niin kiinnostavia on, että kannattaa.
Hyvistä puolista huolimatta äitinsä ei ole opettanut laittamaan tavaroita käytön jälkeen paikoilleen, pyykkejä pyykkikoriin tai pitämään paikkoja siistinä. Ei se anoppi osaa itsekään niitä juttuja. Se kun alkaa kotoaan jotain etsimäänkin, niin ei se yleensä löydä, kun komerot tursuavat tavaraa ei-missään-järjestyksessä. Läpimätä ei silti ole anoppikaan, kuten ei poikansakaan.
Mutta itse lakkaisin tuossa tilanteessa pesemästä miehen pyykkejä. Ja myös siivoamasta hänen astioitaan ym jälkiään. Jos lapset pieniä, heille ei voi tehdä samaa mutta kannattaa opettaa korjaamaan jälkiään etteivät ota isästään mallia.
Eli älä nalkuta !! mutta älä siivoa enää MITÄÄN miehen jälkiä äläkä pese hänen pyykkejään. Kun hän sitten pyytää pesemään vaatteitaan, vastaa ystävällisesti että sinulla on juuri nyt muuta. Tai vielä parempi, sano että " joo, ihan kohta" äläkä pese niitä. Tyhmempikin tajuaa jutun juonen muutamassa viikossa. Älä anna periksi tai siivoat kaikkien jälkiä lopun ikääsi.
Ja jos vie pyykit äidilleen, anna viedä. Vähentää sinun töitä. Ja kyllä se anoppikin jossain vaiheessa käy ihmettelemään..
Mutta itse lakkaisin tuossa tilanteessa pesemästä miehen pyykkejä. Ja myös siivoamasta hänen astioitaan ym jälkiään. Jos lapset pieniä, heille ei voi tehdä samaa mutta kannattaa opettaa korjaamaan jälkiään etteivät ota isästään mallia. Eli älä nalkuta !! mutta älä siivoa enää MITÄÄN miehen jälkiä äläkä pese hänen pyykkejään. Kun hän sitten pyytää pesemään vaatteitaan, vastaa ystävällisesti että sinulla on juuri nyt muuta. Tai vielä parempi, sano että " joo, ihan kohta" äläkä pese niitä. Tyhmempikin tajuaa jutun juonen muutamassa viikossa. Älä anna periksi tai siivoat kaikkien jälkiä lopun ikääsi.
Totta kai se tarkoittaa, että kaikki kolmevuotiaat on samanlaisia. Niinh...
Meidän esikoinen katkaisi tuon ikäisenä kattilasta kahvan. Toiseen teki lommon kylkeen. Astioita meni astiastollinen. Kaksi lamppua pisti pirstaleiksi. Tapettia tietysti repi ja huonekaluja jyrsi. Leluja laittoi säpäleiksi lukemattoman määrän. Ja perään katsomisesta ja opettamisesta ei ollut puutetta. Mä kyttäsin sitä ihan koko ajan, mutta se oli käsistään niin kovakourainen, että nuo kaikki tapahtui ihan vain leikkiessä ja touhutessa. Ei siis mitenkään pahansuopuuttaan hajottanut kamaa. Ainiin paitsi nuo tapetit meni ehkä ihan uteliaisuudessa ja näprätessä.
Nyt sama lapsi on koululainen, eikä edelleenkään ole mitenkään helläkätinen. Onkin vahva kuin härkä, vaikka on hintelänpuoleinen poika.
Ei kolmevuotias ole mitenkään automaattisesti aina opetettavissa varovaiseksi astioidenkäsittelijäksi, vaikka jollekin kaikkivoipalle mammalle nyt onkin sellainen varovainen prinsessa lapseksi osunut.
En ole ap, mutta kiinnostunut aiheesta. Mä siivoan miehen jälkiä, koska on pakko. Ei täällä pysty elämään, jos en niin tee. Eikä se siivottomuus ala miestä haittaamaan, mieshän saa olla suurimman osan ajasta muualla, eikäs en tarvi katsella täällä kotona niitä omia jätöksiään.
Mun ja lasten on kuitenkin elettävä täällä paljon enemmän. Ja jos ei siivota miehen jälkiä, niin meidän elo alkaa muuttumaan nopeasti terveydelle vahingolliseksi. Mies esimerkiksi on lähtenyt kotoa aamulla kiireessä monen monta kertaa niin, että ulko-ovi on jäänyt raolleen. Ihan talvipakkasillakin mies tekee tuota. Jos en mene korjaamaan miehen jäljiltä sitä ovea kiinni, niin me palellutaan kotiin.
Tai mies jättää vaatekomeroiden ovia auki, kun on etsinyt aamulla kamojaan. Jos mä en laita komeron ovea kiinni, niin se blokkaa meidän ulko-oven. Onko meidän kykittävä kotona sisällä niin kauan, että mies älyää itse sulkea jättämänsä komeron oven ehkä neljän päivän päästä?
Tai jos minä en vaihda miehen sänkyyn lakanoita, niin mies ei vaihtaisi niitä edes ihan joka vuosi. Hän on aikanaan osoittanut toimivansa noin. Mun olisi kiellettävä lapsia menemästä aamulla isän sänkyyn, etteivät meuhaa siellä bakteeripesässä. Ei vuoden vanhat petivaatteet voi enää olla lapsille terveellisiä. Vessan kanssa sama juttu. Sinkkuna ei pessyt vessaansa ikinä.
Te, jotka olette kouluttaneet noita kovakalloisia miehiänne, niin miten olette itse siitä koulutusjaksosta selvinneet? Vai onko niin, että oikeasti tekin olette joutuneet antamaan joissain oven sulkemisissa periksi ihan oman hyvinvointinne vuoksi?
Mies esimerkiksi on lähtenyt kotoa aamulla kiireessä monen monta kertaa niin, että ulko-ovi on jäänyt raolleen. Ihan talvipakkasillakin mies tekee tuota. Jos en mene korjaamaan miehen jäljiltä sitä ovea kiinni, niin me palellutaan kotiin.
Miksi olet tollasen kanssa mennyt naimisiin ja tehnyt lapsia, kysyn vaan?
Tai jos minä en vaihda miehen sänkyyn lakanoita, niin mies ei vaihtaisi niitä edes ihan joka vuosi. Hän on aikanaan osoittanut toimivansa noin. Mun olisi kiellettävä lapsia menemästä aamulla isän sänkyyn, etteivät meuhaa siellä bakteeripesässä. Ei vuoden vanhat petivaatteet voi enää olla lapsille terveellisiä. Vessan kanssa sama juttu. Sinkkuna ei pessyt vessaansa ikinä. Te, jotka olette kouluttaneet noita kovakalloisia miehiänne, niin miten olette itse siitä koulutusjaksosta selvinneet? Vai onko niin, että oikeasti tekin olette joutuneet antamaan joissain oven sulkemisissa periksi ihan oman hyvinvointinne vuoksi?
ainakin auttaisi. Ja mieskin tekisi osansa kun sinä rauhoitut ja lopetat vouhkaamisen. Ja meillä lapset eivät ole ikinä tuoneet sotkujaan olohuoneeseen/keittiöön-säännöt selvät alusta asti. Ei ole tarvinnut leluja raivata.
Onhan niitä kotitöitä paljon mutta tee ne paremmalla mielellä ja pikkuhiljaa- sujuu paremmin ja on parempi mieli koko perheellä.
En mä ainakaan itseäni ylistä hommista ja töitäni laske, ne nyt kuuluu lapsiperheen arkeen.
Siivoukseen käyttämäsi aika ei ehkä ole kohdillaan, eli teet ehkä kaikki tarvittavat, mutta sinun pitäisi selvästi nopeuttaa toimiasi!
Työssäni olen huomannut eri ihmisten kesken, miten samaan siivousasiaan eri ihmiset saa kulumaan aivan eri aikoja, ja kuitenkin jälki on ihan samanlaista, tehtiin se asia 5 tai 15 minuutissa. On usein vain ihmisen omasta ripeydestä kiinni, miten asian hoitaa. Hitaimmille olen yrttänyt töissä opettaa sitä nopeutta, osa on oppinut, mutta osa on luonteeltaan vain niin hidas, että se käden ja aivojen yhteistyö ei vain nopeudu.
Minkä kokoinen asunto teillä ap on, jos imurointiin menee 45 minuuttia? Meillä on 80 neliön asunto, ja perusimurointiin menee aikaa 10 minuuttia. Jos nyt oikein siivoilen ja siirtelen huonekalut (sängyt, sohvat, kirjahyllyt) yms., niin imurointiin saattaa mennä puoli tuntia. Jos siis imuroit kaksi kertaa viikossa, varmasti riittää lyhyempikin imurointiaika.
Keittiön siivousessakaan ei oikeasti mene kauaa, tiskit koneeseen ja loput nopeasti käsin. Tiskikoneesta astioita ei tarvitse siirtää kuivauskaappiin ja vasta sitten oieille paikoilleen. Toisaalta, meillä juurikin säilytetään kuivauskaapissa ne useimmin käyttämämme astiat, eli lasit ja tavalliset lautaset. Ei sitä käsin tiskattavaa tule koskaan niin paljon, että se veisi koko kuivauskaapin tilan. Ja joskus ennemmin kuivaan pannun ja kattilan tms, heti pesun jälkeen ja laitan kaappiin oikealle paikalleen.
Poista käytöstä ylimääräiset astiat! Meillä on arkikäytössä vain tietty määrä lautasia ja laseja, niin tiskit eivät pääse ylimäärin kertymään. Lisää astioita on kyllä kaapeissa, mutta osa on niin ylhäällä tai hankalasti, ettei niitä kukaan halua etsiä arkena. Eli lautasia ei pääse kertymään kuin 12 + 10 enimmillään, ja ne kyllä mahtuvat tiskikoneeseemme.
Voisiko olohuoneeseen tuoda lasten pienenä olon ajaksi ison kannellisen laatikon, johon lelut olisi helppo siivota aina päivän päätteeksi? Ne voisi sitten aina toisinaan viedä lastenhuoneeseen omalle paikalleen. En usko, että vieraita häiritsisi yksi tai kaksi laatikkoa olohuoneessa, koska useimmat muutenkin säilyttävät lasten leluja siellä missä lapset leikkivät, eli olohuoneessa.
Sohvatyynyjen heittely ei vie kuin hetken, ja laita ne ylimääräiset koristetyynyt pois, ei niitä välttämättä edes tarvita.
Oletko hankkinut rikkaimurin? sillä saa etenkin keittiöstä murut helposti pois. Itse potkin ne muruset yleensä nurkkaan, ja sen jälkeen imuroin ne sekunneissa pois häiritsemästä.
Tuleeko 2-lapsisessa perheessä todellakin niin paljon pyykkiä? Pesethän täysiä koneellisia? Etkä pese lasten pyykkejä erikseen, vaan käytät kaikkiin vaatteisiin samaa hajustamatonta pesuainetta? Nykyään vaatteita ei kauheasti tarvitse lajitella, eli useimmat vaatteet eivät päästä väriä ainakaan ensimmäisen pesun jälkeen.
Meillä samaan 60-asteen pesuun menee sukat, alusvaatteet, t-paidat ilman kuvaa, samoin trikoo-paidat (kaikki kestäneet 60 astetta, vaikka ohje on 40-astetta), pyyheliinat. Eli koneen saa näistä helposti täyteen, eikä jää esim. yksittäisiä pyyheliinoja lojumaan. Väreinä ne saattavat olla mitä vain, joskus jopa valkoisia, kun tiedän ettei mikään vaate värjää.
Toiseen koneelliseen menee kaikki 30-asteen pyykit, eli farkut, kuvalliset t-paidat, sukkahousut, rintsikat pesupussissa tms. Ja sitten jää niitä muita joiden kanssa odotan koneellisen täyttymistä. Älä siis pese erikseen kaikkia.
Ja kuten joku aiemmin sanoikin, lakanat voi viedä myös pesulaan. Kerää niitä aina iso kasa, ja vie vasta sitten.
Vähennä tavaramäärä minimiin. Kaikki ylimääräinen vaikka varastoon ja muille selkeät paikat. lasten leluistakin voi aina osan pakata hetkeksi pois, niin ne tuntuvat uusilta kun ne saa taas käyttöön. Osta tosiaan isoja muovisia kannellisia laatikoita lasten leluille. Niihin on jelppo kerätä lelut ja niitä voi säilyttää missä huoneessa tahansa, ja helposti kantaa muualle. Niihin on helppo opettaa lapsetkin keräämään tavarat.
Sänkyjä ei tarvitse pedata. Jos tulee veraita, niin ehkä sitten. Tosin meillä menee vieraiden tullessa ainakin makuuhuoneen ovi suoraan kiinni, eiväthän ne vieraat siellä muutenkaan mitään tee.
Priorisoi ihan oikeasti ajankäyttö!
Voin kertoa sulle yhden asian.
Ne tänään levitellyt lelut voit kerätä huomennakin, yhdessä niiden silloin leviteltyjen lelujen kanssa! :-D
Kokonaisuudessa menee vähemmän aikaa kun että aloittaa kaksi kertaa saman homman!
Muruset voi pyyhkiä sitten pöydältä kun niitä on kunnolla siinä, samalla vaivalla pyyhkäisee monet muruset.
Jos pöydällä on vähän likaisia astioita, laita vaan sivuun seuraavan ruokailun ajaksi ja korjaa keralla kaikki. Vähentää vaivaa!
Sängyt ei ole pakko pedata, anna tuulettua vaan rauhassa.
Ota rennosti, ei ne työt oikeasti karkaa minnekään.
Mutta mikä niihin marmattaja miehiin tulee, se on kyllä kaiken huippu, jos ei kelpaa siisteystaso (tai tasottomuus) niin sivotkoot itse sitten!!
[/quote]
Millaisia tossukoita täällä oikein on??? Jos mies valittaa, valita itse takaisin kahta kauheammin! Ja jos mies valittaa sotkusta niin lykkää herralle imuri käteen! Herran tähden sentään, isoäitini kääntyisi haudassaan jos näkisi kuinka reppanoita vaimoja ja äitejä nykymaailmassa on!
minä en jaksa kuunnella, miten olen laiska lehmä ja mies elättää minut(osa-aikatyö), joten mielummin sitten siivoan.
sen jälkeen kun lapset on syntyneet. Ennen hoidettiin kaikki yhdessä.
Minä hoidan lapset, tavaroiden järjestelemiset, ruuanlaitot, oman ja lasten vaatehuollon, lasten harrastukset ja kouluasiat, neuvolat ym.
Mies maksaa kaikki laskut. Omista pienistä tuloistani maksan sentään omat laskuni, lasten harrastukset ja vaatteita.
Silti tämä piikana olo rassaa, tuskin muuttuu miksikään sen jälkeen kun töihin palaan.
Tsemppiä ap:lle! Helppo ulkopuolelta neuvoa, mutta antaisin anopin pestä miehen pyykit, palkkaisin siivoojan ainakin kerran kuussa. Jos mies motkottais siivosta tai pyykeistä, niin sanoisin, etten jaksa ja istuisin sohvalla telkkaria katsellen.
Sillä se on oikeasti asia, jolle on mahdollista tehdä jotain. Ja tuo muutaman ehdottama siivoojan palkkaaminen kyllä vähentää paineita. Ei se tosin poista sitä ärsytystä, että mies ei tee mitään. Mutta jos mies hoitaa osuutensa maksamalla siivoojaan, niin ainakin siinä yritetään jotain oikeutta saada tilanteeseen.
Mies esimerkiksi on lähtenyt kotoa aamulla kiireessä monen monta kertaa niin, että ulko-ovi on jäänyt raolleen. Ihan talvipakkasillakin mies tekee tuota. Jos en mene korjaamaan miehen jäljiltä sitä ovea kiinni, niin me palellutaan kotiin.
Mä olin varmaan niin rakastunut, että saatoin aina miehen ovelle asti, eikä sen tarvinut sulkea sitä ovea. Tai sit se osasi sen homman, kun ei ollut kotona ja siksi oikein tsemppasi.
1 lapsi, toinen vatsassa ja tein kaiken.
Meillä meni tosi hyvin kunnes jäin mammikselle. Sen jälkeen mies lopetti kaiken tekemisen kotona.
Mä olen jakanut simppelit työt aamuihin ma - pe ja perjantaisin tai jos mies on liian väsynyt lauantaina siivotaan.
Joka kerta mun täytyy pyytää 20 krt vähintään, mutta sanon aina mä en ala yksin siivoamaan, jos oltais aloitettu ekan pyynnön jälkeen olis koti jo siisti, olen siis nalkuttaja. Mutta kun koti on siisti aina kehun miestäni ja sanon kiva olla kun on koti siisti ja kun tullaan lauantaina ulkoa sanon ääneen kiva tulla kotiin kun on siistiä.
Tämä tapahtuu joka ikinen viikonloppu. Ehkä mies tajuaa että tämä tapahtuu teki hän mitä tahansa, lopputulos on että siivotaan.
Lisäksi koti on aika tyhjä. Mä käyn joka kesä kirpparilla myymässä, koko ajan on n 100 huutoa huutiksessa ja jos on innostusta myös syksyisin käyn kirpparilla. Kun tulee ylimääräistä, siitä yritetään päästä heti eroon.
Lelujen kanssa meillä on iso lelukaappi ja vain n 10 % on näkyvillä. Niillä leikitään ja jos halutaan jotain laitetaan pois ne mitkä ovat jo olleet vähän aikaa sivussa. Oikeesti kun illalla korjataan lelut pois menee aikaa yhteensä n 5 min.
Mutta tämä onnistuu vain ja ainoastaan sen takia kun kaapit ovat hyvässä kunnossa. Jos joka paikka on täynnä rompetta ei tätä voisi tehdä.
Ja tosi hyvä on ruokalista. Aikaa ruuan miettimiseen ei mene ja listalla on ruokia mistä kaikki tykkää.
Jos mies ei osaa laittaa pyykkejä pyykkikoriin, hän ei varmaankaan halua puhtaita vaatteita. Tylysti vaan kaikki levällään lojuvat vaatteet jätesäkkiin johonkin nurkkaan. Kyllä kohta alkaa kiinnostaa, kun ei löydy puhtaita kalsareita.
Ja miksei miestä voi käskeä osallistumaan kotitöihin? Miksette sano "laita tiskit koneeseen ja pyyhi pöydät" ruuan jälkeen? Tai "vie roskat kun menet ulos"?
pakko kommentoida tälle. Ööö siis tota enpä ookkaan koskaan tajunnut että miehelle voisi sanoa!! Kiitti hei vinkistä!!
Joo, ei kuule ala mun miestä kiinnostamaan vaikka ei ole puhtaita kalsareita. Hän lähtee sitten vaan ilman. Vaatesäilytys jätesäkissä ei haittaa häntä tippaakaan. Jos ei ole puhtaita astioita, hän syö suoraan purkista tms. Tajuat varmaan..
Sanomiset eivät auta. Hän ei halua pyyhkiä pöytää tai laittaa astioita koneeseen, niin hän ei laita.
Nuorempana oli aikaa siivota enkä ollut itsekään niin tarkka kun kotona käytiin tyyliin nukkumassa. Mutta minkäs teet nyt, ei tuon takia jättääkään viitsi.
Että kiitti vaan tooosi hyvistä neuvoista :O
Voin kertoa sulle yhden asian.
Ne tänään levitellyt lelut voit kerätä huomennakin, yhdessä niiden silloin leviteltyjen lelujen kanssa! :-D
Kokonaisuudessa menee vähemmän aikaa kun että aloittaa kaksi kertaa saman homman!
Muruset voi pyyhkiä sitten pöydältä kun niitä on kunnolla siinä, samalla vaivalla pyyhkäisee monet muruset.
Jos pöydällä on vähän likaisia astioita, laita vaan sivuun seuraavan ruokailun ajaksi ja korjaa keralla kaikki. Vähentää vaivaa!
Sängyt ei ole pakko pedata, anna tuulettua vaan rauhassa.
Ota rennosti, ei ne työt oikeasti karkaa minnekään.
Mutta mikä niihin marmattaja miehiin tulee, se on kyllä kaiken huippu, jos ei kelpaa siisteystaso (tai tasottomuus) niin sivotkoot itse sitten!!