Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen neuvoa "anna olla ja rentoudu vaan!" jos valittaa että on hirveästi kotitöitä

Vierailija
01.05.2011 |

ja niiden tekeminen ärsyttää.

Meillä esim. yrityksistäni huolimatta mä olen ainoa, joka tekee kotitöitä. Tai no, mies suostuu armollisesti esim. imuroimaan n. kerran puolessa vuodessa, ja tyhjentää tiskikoneen kerran kuukaudessa. Muuten jättää kaiken sikseen, jättää vaatteensa lattialle, ruokalautasensa pöydille jne (ei tästä enempää, pointti varmaan tuli selväksi)

Muksut ovat vielä sen verran pieniä, että enemmänkin sotkevat kuin siivoavat. Isompi tosin osaa jo ripustaa esim. ulkovaatteensa naulakkoon, pienempi ei.

Musta tuntuu, että mä siivoan ihan koko ajan. Pyykkään joka päivä koneellisen, pyykkikori ei silti koskaan ole tyhjä. Vien mennessäni ja tuon tullessani, imuroin 2 kertaa viikossa, pyyhin pöytiä joka ruokailujen jälkeen, täytän ja tyhjään tiskikoneen kerta päivässä, iltaisin tiskaan kattilat tms. kipot joita ei voi tiskikoneeseen laittaa.

Petaan petejä, siivoan lasten sotkuja (heittelevät sohvatyynyjä lattialle, levittelevät leluja joka paikkaan, pienempi kiskoi juuri kaikki kirjat kirjahyllyn alaosasta alas!! yms.)

Mua todella ärsyttää ja *ituttaa tämä siivoaminen. Ja sitten joku "ystävällisesti" sanoo että "no mitä siivoat, mene sinäkin siihen sohvalle makaamaan ja anna olla, ei ne sotkut minnekään karkaa"

JOO, ei karkaa, mutta ei se sotkeutuminen PYSÄHDYKÄÄN siksi aikaa kun olisin sohvalla. Jos mä menen esim. päiväksi vaan makaamaan sohvalle, täällä on huomenna kahta kauheampi sotku (joka olisi jo ihan törkeä kaaos), ja silloin en välttämättä edes ehtisi siivota saman päivän aikana kaikkea tullutta sotkua. Ja kun sitä tulee kuitenkin koko ajan vaan lisää, joka päivä!

Eihän sitä millään voi olla siivoamatta, pikkulapsiperheessä (jossa lapset ovat vilkkaita ja touhuavia tapauksia, eivätkä vaan lue kirjaa ja istu hiljaa ja leiki parilla lelullaan nätisti paikoillaan)

Ehkä sitten kun lapset ovat isompia, eivätkä enää niin levittele kaikenlaista pitkin kämppää, huusholli voikin pysyä kohtuullisessa kunnossa parikin päivää, vaikkei koko aikaa järjestelisi ja siivoaisikaan.

Sitä aikaa odotellessa!

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en haluaisi elää tuollaisen miehen kanssa. Mutta anna ihmeessä miehen viedä anopilleen pyykkinsä jos anoppi pesee.

Mutta hei tosissaan, etkö voisi anopin kanssa vaikka keskustella että hänkin patistaisi poikaansa kotitöihin? Mulla ei oikeen sympatiaa heru. En tajua miten joku rupee perustaan perhettä tollasten tampioiden kanssa. Ja miten ei muka voi sopia taloudenhoidosta niin että kaikki olisi tyytyväisiä. Ei kai sun sitten auta kun tyytä kohtaloos tai ottaa ero jos et kestä miestä. Mutta jos satut löytämään uuden miehen, valitse fiksummin! Niin tai sitten pakotat miehen maksamaan siivoojan jos se ei sen vertaa kykene osallistumaan!

Vierailija
22/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä: Voisitko pyyhkiä tuon ruokapöydän kun siinä on noita murusia lasten aamupalan jäljiltä, laitatko samalla puurolautasensa tiskikoneeseen? (mä teen sillä aikaa jotain muuta kotityötä/vaihdan vaippaa tms.)

mies: emmää.

minä: pyyhi nyt, mä en kerkiä kun teen tätä toista hommaa.

mies: emmää, mullon tässä peli/televisio-ohjelma/mikälie kesken.

minä: no etkö voi siksi aikaa pistää tauolle, ei mene kuin minuutti?

mies: en voi.

minä: no teetkö sen homman sitten ohjelmasi jälkeen?

mies: emmää jaksa.

nyt äkkiä oma asunto etsintään ja helvettiin tuolta. Mies voi asua jatkossa vaikka äitinsä kanssa.

Täälläkin vingutaan monesti, kuinka ihmiset nykyään eroavat turhan takia.

Kyllä tämä miehen siivoamattomuus todella ottaa välillä aivoon, varsinkin kun ei mies tällainen aluksi ollut (ja tietty ennen lapsia kotitöitä olikin vähemmän!) vaan on muuttunut matkan varrella, mutta en mä silti tällaisen vuoksi ala lasteni isästä eroamaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai pyyhkiä kostealla se eteinen joka päivä. Laita sinne vaikka sellainen rikkalapio/harja ja vetäise siihen kaikki hiekat joka ulkoilun jälkeen heti. Eivät leviä muualle.

Vierailija
24/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuten tuohon toiseen ketjuun kirjoitin, niin mies ei tosiaankaan sulattaisi sitä, että minä jättäisin kotihommat tekemättä, vaan nostaisi siitä hirveän metelin,vaikka itse on yksi sotkijoista.

Millaisia tossukoita täällä oikein on??? Jos mies valittaa, valita itse takaisin kahta kauheammin! Ja jos mies valittaa sotkusta niin lykkää herralle imuri käteen! Herran tähden sentään, isoäitini kääntyisi haudassaan jos näkisi kuinka reppanoita vaimoja ja äitejä nykymaailmassa on!

olen AIVAN samaa mieltä. Miehet on sellaisia, ettei ne mitään tee, jos ei sitä hommaa oikeasti siirrä niiden vastuulle. Kyllä mäkin aiemmin periaatteessa hoidin "kaiken", mutta täysipäiväisesti töihin palattuani totesin, että eipä se enää vaan onnistu.

Sitten vaan selkeästi oli asioita siirrettävä miehen vastuulle. Lasten harrastukset esim. ovat tällä hetkellä sellaiset asiat. Mies hoitaa ilmoittautumiset, maksut, kuljetukset, tapahtumat jne.

Samoin mies tekee päivällisen muksuille. Joo, usein ne syö lihapiirakoita, makkaraa, ranskalaisia, mutta sitten syö. Meillä on kaikilla nykyään paljon mukavampaa, kun mä en yritä olla mikään kodin marttyyri-diktaattori, jolla on NIIIIIN vaikeaa, kun kaikki ei toimi just kuten mä haluan.

PS: Meillä just 3 täyttänyt tyhjentää tiskikoneen...

T: kolmen äiti.

Vierailija
25/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai pyyhkiä kostealla se eteinen joka päivä. Laita sinne vaikka sellainen rikkalapio/harja ja vetäise siihen kaikki hiekat joka ulkoilun jälkeen heti. Eivät leviä muualle.

vähentääkseni hiekan kulkeutumista huusholliin, mutta esim. mies ramppaa ulkona ja sisällä useamman kerran päivässä, lapsetkin ulkoilevat pari kertaa päivässä, ja sen lisäksi meillä käy vieraitakin tiheään tahtiin (eilenkin poikkes kahdet vieraat!).

Kyllä sen eteisen lasten ulkoilujen jälkeen jaksaa lakaista, mutten todellakaan jaksa enkä ehdi joka kerran, kun joku ramppaa ulkoa sisään, olla harjan kanssa nuohoomassa eteisen nurkkia... siitähän vasta stressin saisin.

ap

Vierailija
26/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvakuume päällä? Kun oishan se kolmonen, ehkä jopa nelonen NIIIIN ihana...

Vierailija
27/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siinä kulkureitillä.

Ihan vaan vetäiset muutaman vedon sillä rikkalapiolla aina saman tien.

Niin minä teen meillä kotona - ja meillä on lasten, miehen, vieraiden ja vieraiden lasten lisäksi myös koira.

Työhuoneella pidän kura-aikaan imuria seinässä ja vetäisen sitä kuraantuvaa ovensuuta aina joutessani.

Se säästää oikeasti tosi paljon aikaa ja energiaa.

Vierailija
28/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuten tuohon toiseen ketjuun kirjoitin, niin mies ei tosiaankaan sulattaisi sitä, että minä jättäisin kotihommat tekemättä, vaan nostaisi siitä hirveän metelin,vaikka itse on yksi sotkijoista.

Millaisia tossukoita täällä oikein on??? Jos mies valittaa, valita itse takaisin kahta kauheammin! Ja jos mies valittaa sotkusta niin lykkää herralle imuri käteen! Herran tähden sentään, isoäitini kääntyisi haudassaan jos näkisi kuinka reppanoita vaimoja ja äitejä nykymaailmassa on!

olen AIVAN samaa mieltä. Miehet on sellaisia, ettei ne mitään tee, jos ei sitä hommaa oikeasti siirrä niiden vastuulle. Kyllä mäkin aiemmin periaatteessa hoidin "kaiken", mutta täysipäiväisesti töihin palattuani totesin, että eipä se enää vaan onnistu.

Sitten vaan selkeästi oli asioita siirrettävä miehen vastuulle. Lasten harrastukset esim. ovat tällä hetkellä sellaiset asiat. Mies hoitaa ilmoittautumiset, maksut, kuljetukset, tapahtumat jne.

Samoin mies tekee päivällisen muksuille. Joo, usein ne syö lihapiirakoita, makkaraa, ranskalaisia, mutta sitten syö. Meillä on kaikilla nykyään paljon mukavampaa, kun mä en yritä olla mikään kodin marttyyri-diktaattori, jolla on NIIIIIN vaikeaa, kun kaikki ei toimi just kuten mä haluan.

PS: Meillä just 3 täyttänyt tyhjentää tiskikoneen...

T: kolmen äiti.

tai vähintäänkin kunnon keskustelun jälkeen tajuaa että hänen pitää hoitaa velvollisuutensa?

Ymmärrätkö, on olemassa miehiä, jotka eivät tajua että velvollisuudet koskevat myös heitä. Meillä mies laittaa lapset vaikka ilman iltapalaa nukkumaan, jos sikseen tulee. Eikä laita ruokaa, vaikka lapset sanoisivat olevansa nälissään.

Ja ihan mielenkiinnosta, meilläkin on toinen muksu juuri 3 v. täyttänyt, eikä sitä voi laittaa tyhjentämään tiskikonetta :O

Tai siis haarukat ja lusikat ja veitset osaa kyllä laittaa laatikkoon, mutta ei todellakaan yletä edes jatkojakkaralla (enkä kyllä uskaltaisi antaa kiivetä!) laittamaan lautasia ja kuppeja kuivauskaappiin! Missä teillä säilytetään kupit ja lautaset? Ei ainakaan kuivauskaapissa...?

ap

Vierailija
29/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa kuivauskaappiin sieltä tiskikoneesta??

Meillä on käyttöastiat olleet jo monta vuotta astiakaapissa lastenkorkeudella. Kattavat pöydän ja vievät astiat myös kaappiin.

Vierailija
30/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö, on olemassa miehiä, jotka eivät tajua että velvollisuudet koskevat myös heitä. Meillä mies laittaa lapset vaikka ilman iltapalaa nukkumaan, jos sikseen tulee. Eikä laita ruokaa, vaikka lapset sanoisivat olevansa nälissään.

olisi kiva kuulla, mita normaalia ja positiivista tassa miehessa sitten on, koska olet kuitenkin mennyt liittoon hanen kanssaan ja hankkinut useamman lapsen? Normaalin terveen aikuisen kaytokseltahan tuo ei enaa kuulosta...

Vierailija
31/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siinä kulkureitillä.

Ihan vaan vetäiset muutaman vedon sillä rikkalapiolla aina saman tien.

Niin minä teen meillä kotona - ja meillä on lasten, miehen, vieraiden ja vieraiden lasten lisäksi myös koira.

Työhuoneella pidän kura-aikaan imuria seinässä ja vetäisen sitä kuraantuvaa ovensuuta aina joutessani.

Se säästää oikeasti tosi paljon aikaa ja energiaa.

sähän vaan tässä olet lisäämässä mun työsarkaani :)

Sanoin, että imuroin kaksi kertaa viikossa ja olen siihen sopeutunut, vaikka huushollissa hiekkaa ja murusia riittäisi imuroitavaksi joka toiselle päivälle.

Mulla on näitä muitakin hommia (imuroinnin ohelle) joka päivälle ihan tarpeeksi, en mä ala eteistä harjaamaan/siivoamaan paria kertaa useammin per päivä. Että kiitos vaan varmasti hyvää tarkoittavasta vinkistäsi, mutta kun ajattelet kokonaisuudessa, se vaan lisäisi työmäärääni.

(Ihan ystävällisesti siis sanon)

ap

Vierailija
32/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa kuivauskaappiin sieltä tiskikoneesta??

Meillä on käyttöastiat olleet jo monta vuotta astiakaapissa lastenkorkeudella. Kattavat pöydän ja vievät astiat myös kaappiin.

lastenkorkeudella, johon ne voisi laittaa! Laitanko minä sitten leivinpaperit yms. sinne kuivauskaappiin? Ja meillä pienempi levittelisi (ja rikkoisi) astiat ihan taatusti, jos olisivat hänen ulottuvillaan. Tyhjentää muutenkin laatikoita ja kaappeja, ellei ne ole viritelty naruilla yms. kiinni.

On se nyt vaikeaa ymmärtää. Mikä toimii teillä, ei välttämättä toimi muilla :)

ap

Vierailija
33/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos otat ne kurat siitä heti, säästät paljon aikaa siitä myöhemmästä vaiheesta.

Rautalangasta: Sitä hiekkaa ei tarvitse imuroida muualta niin paljon, jos et päästä sitä leviämään sinne.

Pari sukaisua harjalla vie 20 sekuntia. Sitten kun imuroit ne hiekat sieltä lastenhuoneen matosta ja puistelet petivaatteista, tärväätkin jo ainakin 20 minuuttia. Ja sama juttu olkkarin maton ja sohvan kanssa jne.

Been there, done that. Ihan ystävyydellä.

Vierailija
34/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sassiin! Sehän elää täyshoitolassa ja sä annat sen tehdä niin.

Vierailija
35/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä 3-vuotias osaa jo varoa, jos opetat.

Ei tyhjentelisi niin paljon, jos teillä saisi luvan kanssa koskea niihin keittiötavaroihin.

Vierailija
36/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen huomannut, että niillä joilla on paljon kotitöitä on usein liikaa tavaraa. Kun niille ei ole paikkoja, niin sitten joutuu käyttämään valtavasti aikaa niiden järjestelyyn.

Saitkin jo hyvän vinkin, että hiekan leviämisen koko asuntoon pystyy aika tehokkaasti estämään sillä, että lakaisee sen eteisen vaikka 2-3 kertaa päivässä. SIihen menee 15-20 sekuntia aikaa. Samoin keittiössä kantsii lakaista aina ruokailun jälkeen, niin eivät murut leviä muualle.

Sitten tuota tavaroiden kuljetusta voi kyllä vähentää ihan sillä, että niitä ei saa kuskailla.

Jos esim. pienet lapset, niin pidät tärkeimmät lelut olkkarissa tai keittiössä, missä nyt mieluiten leikkivät. Paljon helpompaa keräillä niitä yhdestä huoneesta kuin koko asunnosta.

Askarteluita varten kantsii hommata sellainen iso tarjotin (leivonta-alustakin) käy. Meillä saa askarella vain ruokapöydän ääressä. Se tarjotin on helppo nostaa pois ja valtaosa roskista menee sen mukana.

vaatteiden vaihdossakin järki käteen. Ei niitä joka käyttökerran jälkeen tarvitse pestä, vaan sitten vasta kun ovat selkeästi likaisia.

Astioista sama juttu. Meillä ei käsin tiskata muuta kuin teflon-kattilat ja paistinpannut. Kaikki muu tiskikoneeseen. Nopeammin sitä tiskikonetta täyttää kuin tiskaa.

Jos pyykkiä on paljon, niin ihan mahdollista on viedä lakanapyykki pesulaan. Se ei kilopyykkinä ihan maltaita maksa.

Jos miehesi vie likaiset vaatteet äidilleen, niin anna viedä. Jos anoppi ihmettelee, niin sanot että kyllästyit keräilemään niitä pitkin poikin asuntoa. Anoppi voi sitten jatkaa kesken jäänyttä ksvatustehtäväänsä. Ja jos taas mies aidosti kokee, että hänen on helpompi reissata pyykkien perässä anopille kuin kääntää pesukoneen virtanappulaa, niin sitten niin on.

Vierailija
37/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisti ihan naurattamaan kun on just kuin minun elämästä

Vierailija
38/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos otat ne kurat siitä heti, säästät paljon aikaa siitä myöhemmästä vaiheesta.

Rautalangasta: Sitä hiekkaa ei tarvitse imuroida muualta niin paljon, jos et päästä sitä leviämään sinne.

Pari sukaisua harjalla vie 20 sekuntia. Sitten kun imuroit ne hiekat sieltä lastenhuoneen matosta ja puistelet petivaatteista, tärväätkin jo ainakin 20 minuuttia. Ja sama juttu olkkarin maton ja sohvan kanssa jne.

Been there, done that. Ihan ystävyydellä.

mutta ymmärrätkö, sitä imuroimista tulee muustakin kuin niistä hiekoista. Murusia keittöön, pientä silppua lasten askarteluista muihin huoneisiin, pölyä vaatehuollosta ja muusta.

Eli pari kertaa viikossa pitää imuroida joka tapauksessa, vaikka hiekat olisikin vähemmällä (kuten talvisin, silloin sitä hiekkaa ei tietystikään kulkeudu niinkuin nyt).

Ja huushollin imuroimiseen menee mulla n. 45 minuuttia per kerta, oli sitä hiekkaa muun pölyn ja roskan seassa, tai ei.

ap

Vierailija
39/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin silmäillen ketjua ja ehkä vastaus siellä olikin.

Mietin vain omalta kohdaltani: meillä myös kotityöt mun harteilla mutta koska olen kotiäiti se on aivan ok.

Takaisin töihin tekisi kuitenkin mieli mutta ukon uudelleenkoulutus tuntuu vuorenkorkuiselta haasteelta. Taitaisi tulla ero siinä vaiheessa :(

Vierailija
40/65 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulta haluaisin kysyä, että onko sulla pikkulapsia...?

Leivinpaperirullahan on ainakin mun kokemusteni mukaan pikkulasten mielestä ihan äärimmäisen mielenkiintoinen. Sen kun ottaa laatikosta ja levittää rullan auki, onko mitään mielenkiintoisempaa uteliaan pikkuipanan mielestä :D

Niin tai elmukelmu lienee vielä parempaa, sitä kun rypistelee niin se jää vielä hassusti ryppyyn ja tarttuu pintoihin :D

(JOSKUS tullut siivoiltua noitakin muksujen jäljiltä..)

t. ap (lähtee koneen ääreltä nyt pyykkäämään, heipat kaikille!)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi