Olen onnistunut jo neljän vuoden ajan olla sanomatta TÄTI sanaa!!!!
Ennen omien lasten saantia päätin, että täti sanaa en käytä, koska en voi sietää tädittelyä. Vanhin lapsista on jo 4 v ja olen pärjännyt vallan hyvin ilman täti sanaa (pätee myös setä sanaan).
Julkisilla paikoilla käytän työntekijöistä heidän ammattinimikettä lapselle puhuttaessa, kuten poliisi, palomies, kaupankassa, myyjä, kauppias, bussikuski, lääkäri, hoitaja, neuvolatyöntekijä, apteekkari jne. Naapuri on naapuri. Kerhossa jne. puhutellaan muita äitejä tyyliin Jussin äiti tai jos tiedetään etunimi, niin äidin etunimi.
Jos tulee tilanne, jossa ammattia ei tiedä, käytän sanoja hän, mies, nainen, tyttö, poika.
Kommentit (51)
en sano ketään tädiksi tai sedäksi. Naiseksi ja mieheksi kylläkin.
"No, hän on hän"?
No tottakai sanon, että täti. Mutta mun siskoista käytetään ihan vain etunimeä aina.
Sukumme vanhimmat rouvat todennäkösesti loukkaantuisivat jos lakkaisimme kutsumasta Maija-tädiksi, Anni-tädiksi jne.
Myös päiväkodin hoitajat ja lto:t nimittävät itseään tädeiksi. Tottakai mekin sitten käytämme samaa nimitystä.
Mulla ei vielä ole lapsia, mutta hyvä tietää, että elämä ilman tädittelyä on mahdollista :) Itse inhoan sitä nimitystä. Olen tässä maailmassa täti tasan yhdelle lapselle, se riittää.
olen suht hyvin onnistunut olemaan tädittelemättä vieraita, mutta sisareni (25-v) tahtoo ehdottomasti olla täti. Ei siis halua etunimeltä kutsuttavan lapselle puhuessa :) Symppistä mun mielestä.
olen suht hyvin onnistunut olemaan tädittelemättä vieraita, mutta sisareni (25-v) tahtoo ehdottomasti olla täti. Ei siis halua etunimeltä kutsuttavan lapselle puhuessa :) Symppistä mun mielestä.
Minä ainakin tädittelen lapselleni ja minua saa täditellä.
Kyllä mä ainakin mieluummin olen "täti" kun "tuo nainen", kuulostaa mun korvaan mukavammalta. Rouvaksi olen mielestäni hieman nuori. Näin siis yleisellä tasolla; ammattinimikkeet ovat eri asia, niitä minäkin käytän esim. kaupan tädin sijaan.
Olen mieluummin vieraille lapsille täti kuin nainen.
Se kuulostaa korvissani paljon ystävällisemmälle ja neutraalimmalle.
Minä ainakin tädittelen lapselleni ja minua saa täditellä.
Mä en vaan koskaan ole tykänny tädittelystä. Eipä siihen muuta syytä tarvita.
t. ap
vaan lastentarhanopettajia, erikoislastentarhanopettajia, lastenhoitajia ja kasvatustieteen opiskelijoita.
kun nainen menee torille, on näky komea.
Satumies Zacharias Topeliuksen sadut ovat ihania.
Miitta-nainen on todella hauska.
Mulla ei vielä ole lapsia, mutta hyvä tietää, että elämä ilman tädittelyä on mahdollista :) Itse inhoan sitä nimitystä. Olen tässä maailmassa täti tasan yhdelle lapselle, se riittää.
Mitäs tykkäät kun sua itseäsi täditellään?
Minusta tädiksi sanominen on kohteliaampaa kuin naiseksi sanominen.
Meillä myös sukulaisia kutsutaan pelkällä etunimellä.
kun nainen menee torille, on näky komea. Satumies Zacharias Topeliuksen sadut ovat ihania. Miitta-nainen on todella hauska.
t. ap