Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen onnistunut jo neljän vuoden ajan olla sanomatta TÄTI sanaa!!!!

Vierailija
28.04.2011 |

Ennen omien lasten saantia päätin, että täti sanaa en käytä, koska en voi sietää tädittelyä. Vanhin lapsista on jo 4 v ja olen pärjännyt vallan hyvin ilman täti sanaa (pätee myös setä sanaan).

Julkisilla paikoilla käytän työntekijöistä heidän ammattinimikettä lapselle puhuttaessa, kuten poliisi, palomies, kaupankassa, myyjä, kauppias, bussikuski, lääkäri, hoitaja, neuvolatyöntekijä, apteekkari jne. Naapuri on naapuri. Kerhossa jne. puhutellaan muita äitejä tyyliin Jussin äiti tai jos tiedetään etunimi, niin äidin etunimi.

Jos tulee tilanne, jossa ammattia ei tiedä, käytän sanoja hän, mies, nainen, tyttö, poika.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tykkäät kun sua itseäsi täditellään? Minusta tädiksi sanominen on kohteliaampaa kuin naiseksi sanominen.

En tykkää, että mua täditellään, en ole koskaan tykänny. Tän olen ehkä periny mun äidiltä, se inhoaa tädittelyä. Sen siskoja on aina kutsuttu etunimillä myös.

Vierailija
22/51 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tätejä ja setiä ovat vain sukulaissuhteeltaan sellaisiksi luokiteltavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen viereen menen istumaan? -voit mennä tädin viereen -voit mennä tämän naisen viereen Kenelle annan tämän? -anna tädille -anna naiselle

voit mennä hänen viereen istumaan

anna hänelle

mä en tosiaankaan käytä tätisanaa, en edes niistä tätimäisistä naisista.

Vierailija
24/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaveripiirissä ollaan tätejä muiden lapsille esim. Minna-täti. Mun mielestä ihan kiva tapa :)

onneks en kuulu teidän porukkaan, ootte parikymppisii ja tädittelette, miksi ihmeessä. miksei pelkkä Minna riitä?!

Vierailija
25/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaveripiirissä ollaan tätejä muiden lapsille esim. Minna-täti. Mun mielestä ihan kiva tapa :)

onneks en kuulu teidän porukkaan, ootte parikymppisii ja tädittelette, miksi ihmeessä. miksei pelkkä Minna riitä?!

Vaan ihan 30-40 välillä :) Se tuntuu läheisemmältä. Näiden kavereiden kanssa koen olevani enemmän kuin kaveri, melkein kuin sukulainen, joten tuo täti-sana tuo siihen enemmän tunnetta.

Vierailija
26/51 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon sit kaupan nainen sulle, niinkö?

Vierailija
27/51 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodin ruovat ovat tarhatätejä

en tiedä loukkaanko ketään

Mutta sellaisia ne ovat

Vierailija
28/51 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat linja-autonkuljettajia.

Vierailija
29/51 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraalle naiselle, vaikka antaa kättä tai kiittää... "Kulta, muistitko kiittää naista?", "Annapas naiselle kättä"

Jos siis et tiedä mikä se täti on ammatiltaan, etkä tiedä nimeä, satunnainen vastaantulija jota jollain tavalla huomioit?

Hän-sanan käyttö kuulostaa hassulta.

"Kiitäppä häntä, kun sait karkin"

Fanaatikkoja on monenlaisia :) Eihän tämä kuitenkaan kovin vakavaa fanaattisuutta ole ;)

Vierailija
30/51 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraalle naiselle, vaikka antaa kättä tai kiittää... "Kulta, muistitko kiittää naista?", "Annapas naiselle kättä"

Jos siis et tiedä mikä se täti on ammatiltaan, etkä tiedä nimeä, satunnainen vastaantulija jota jollain tavalla huomioit?

Fanaatikkoja on monenlaisia :) Eihän tämä kuitenkaan kovin vakavaa fanaattisuutta ole ;)

Yhdessäkään noista sun esimerkeistä ei tarvita sitä objektia välttämättä. Ja uskon, että ap on aivan hyvin pärjännyt ilman "täti"-sanaa muissakin eteen tulevissa tilanteissa. Eikä kyseessä ole fanaattisuus, vaan mielipideasia.

Vierailija
31/51 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei voi kävellä laattojen saumakohtien päälle" ;))

Vierailija
32/51 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kanssa lapsen kanssa ole täditelty ketään. Paitsi niitä oikeita tätejä. Itse olen täti yhdelle ja yleensä lapsi ( 6 ) itse käyttää etunimi-täti -yhdistelmää. Se kuulostaa hauskalta ;) Korostaa suhteen läheisyyttä ja erikoisuutta.

Vierailija
33/51 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän täti-sanasta, käytän sitä jopa itse, joskus kun päiväunilta kömpii uninen taapero niin pyydän vaikka että tule tädin syliin ja sitten sylitellään ja puhutaan myös hellyttely äänensävyllä..

Vanhemmatkin voivat sanoa, että käypäs nyt sanomassa tädeille heit. Mutta jos vanhemmat tarkoittavat jotain tiettyä aikuista niin nimen käyttö kertoo, että nimi tiedetään joka taas on henk.kohtaisesti kunnioittavampaa.

Vierailija
34/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraalle naiselle, vaikka antaa kättä tai kiittää... "Kulta, muistitko kiittää naista?", "Annapas naiselle kättä" Jos siis et tiedä mikä se täti on ammatiltaan, etkä tiedä nimeä, satunnainen vastaantulija jota jollain tavalla huomioit? Hän-sanan käyttö kuulostaa hassulta. "Kiitäppä häntä, kun sait karkin" Fanaatikkoja on monenlaisia :) Eihän tämä kuitenkaan kovin vakavaa fanaattisuutta ole ;)

Miten olisi näin:

kulta, muistitko kiittää sitä tyyppiä/vastaantulijaa/kävelijää/pyöräilijää/naista/häntä?

Annappas hänelle kättä/anna käsi/ojenna käsi

Kiitäppä, kun sait karkin

sano kiitos karkista

kiitä karkista

Vierailija
35/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näiden lauseiden lukeminen tai tädittelyn kuuleminen oikeasti kuulostaa oudolta.

Vierailija
36/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jaksaa tuollaisesta nipottaa.

Vierailija
37/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoi vaan, miten asia heillä sujuu. Ja kyllä varmaan jokaisella on joku preferenssi sen suhteen, millaista kieltä käyttää.

Vierailija
38/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoi vaan, miten asia heillä sujuu. Ja kyllä varmaan jokaisella on joku preferenssi sen suhteen, millaista kieltä käyttää.

Mä ymmärtäisin jos kyse olisi kiroilusta. Täti on sentään ihan neutraali sana ja sitä sopii käyttää korrektisti vieraista naisista puhuttaessa lapselle.

Vierailija
39/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkeissäsi sanoisin

-muistitko kiittää?

-miten kätellään?

Ihan helppoa on ainakin tähän asti ollut tädittelemätön elämä :)

Vierailija
40/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärtäisin jos kyse olisi kiroilusta. Täti on sentään ihan neutraali sana ja sitä sopii käyttää korrektisti vieraista naisista puhuttaessa lapselle.

Ap oli tästä toista mieltä, ei kai se niin vakavaa ole. Tuskin hän alkaa raivopäänä huutamaan niille, jotka tuota sanaa käyttävät. Mielipidepalstahan tämä on, ja mielipiteitä on niin monta kuin ihmisiäkin. Enemmän mua on naurattaneet ne ketjut, joissa halutaan esim. kieltää sanan "leffa" käyttö :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi