Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen onnistunut jo neljän vuoden ajan olla sanomatta TÄTI sanaa!!!!

Vierailija
28.04.2011 |

Ennen omien lasten saantia päätin, että täti sanaa en käytä, koska en voi sietää tädittelyä. Vanhin lapsista on jo 4 v ja olen pärjännyt vallan hyvin ilman täti sanaa (pätee myös setä sanaan).

Julkisilla paikoilla käytän työntekijöistä heidän ammattinimikettä lapselle puhuttaessa, kuten poliisi, palomies, kaupankassa, myyjä, kauppias, bussikuski, lääkäri, hoitaja, neuvolatyöntekijä, apteekkari jne. Naapuri on naapuri. Kerhossa jne. puhutellaan muita äitejä tyyliin Jussin äiti tai jos tiedetään etunimi, niin äidin etunimi.

Jos tulee tilanne, jossa ammattia ei tiedä, käytän sanoja hän, mies, nainen, tyttö, poika.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monien mielestä täti (jos ei puhuta sukulaisista) on keski-ikäinen, tylsä, tanttamainen. Tiedän monia jotka eivät tykkää tulla kutsutuiksi tädeiksi juuri em. syistä, ja etenkin monet parikymppiset ovat vähän loukkaantuneet kun heitä on täditelty.

kun jaksaa tuollaisesta nipottaa.

Kertoi vaan, miten asia heillä sujuu. Ja kyllä varmaan jokaisella on joku preferenssi sen suhteen, millaista kieltä käyttää.

Mä ymmärtäisin jos kyse olisi kiroilusta. Täti on sentään ihan neutraali sana ja sitä sopii käyttää korrektisti vieraista naisista puhuttaessa lapselle.

Vierailija
42/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monien mielestä täti (jos ei puhuta sukulaisista) on keski-ikäinen, tylsä, tanttamainen. Tiedän monia jotka eivät tykkää tulla kutsutuiksi tädeiksi juuri em. syistä, ja etenkin monet parikymppiset ovat vähän loukkaantuneet kun heitä on täditelty.

Kertoi vaan, miten asia heillä sujuu. Ja kyllä varmaan jokaisella on joku preferenssi sen suhteen, millaista kieltä käyttää.

Mä ymmärtäisin jos kyse olisi kiroilusta. Täti on sentään ihan neutraali sana ja sitä sopii käyttää korrektisti vieraista naisista puhuttaessa lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin hyvin kuvitella ap:n riuhumaan pää punaisena kauppakeskukseen kun jonku on juuri täditellyt sitä

Ap oli tästä toista mieltä, ei kai se niin vakavaa ole. Tuskin hän alkaa raivopäänä huutamaan niille, jotka tuota sanaa käyttävät. Mielipidepalstahan tämä on, ja mielipiteitä on niin monta kuin ihmisiäkin. Enemmän mua on naurattaneet ne ketjut, joissa halutaan esim. kieltää sanan "leffa" käyttö :)

Vierailija
44/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoksi me kutsutaan kaikkia henkilöiksi. Ei tarvitse turhaan erotella miehiä, naisia, tyttöjä tai poikia. Jokainen ihminenhän on henkilö. Siitä ei voi edes loukkaantua.

Vierailija
45/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen viereen menen istumaan?

-voit mennä tädin viereen

-voit mennä tämän naisen viereen

Kenelle annan tämän?

-anna tädille

-anna naiselle

Vierailija
46/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin todella halventavaa sanoa vierasta naista naiseksi lapselle vaikka se nainen onkin. Täti on minusta arvostavampi sana. Nainen kuulostaa tuossa yhteydessä vähättelevälle ja halventavalle.

Ainakin itse olen vieraalle lapselle sata kertaa mieluummin täti kuin nainen.

Vierailija
47/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

korrektia, ainakaan jos "täti" ei itse käytä sitä sanaa, tyyliin "Minä olen Marja-täti" tai "Annapas täti auttaa". Mutta, täti on käyttökelpoinen sana siinä mielessä, että ei ole oikein mitään muutakaan yleistä nimitystä, joka ei olisi vanhahtava. Nainen nyt vaan ei käy, se ei ole samalla tavalla neutraali kuin mies.

Rouvaksi voi mielestäni aika turvallisesti kutsua vanhempia naisia, mutta nuorempien (tai äidin ikäisten) kohdalla neiti ja rouva on molemmat vähän, eeh... Niitä vanhempia rouvia voi yleensä aika turvallisesti myös tädiksi kutsua, jopa turvallisemmin, koska eihän kaikki vanhemmatkaan naiset ole naimisissa.

No, hän tietysti käy, mutta en tiedä, puhekielessä "hännittely" on jotenkin korostetun kohteliasta, niin että se on melkeinpä epäkohteliasta.

"Äitiäitii, mitä tuo täti tekee?"

"Se kaivaa nenäänsä."

"Tuo nainen kaivaa nenäänsä."

"Hän kaivaa nenäänsä."

"Täti kaivaa nenäänsä."

"Rouva kaivaa nenäänsä."

Joskus jopa tuo rouva-nimitys voi olla epäkohteliaampi kuin täti, minusta. Tietysti niin, voisi sanoa myös "Henkilö/ihminen kaivaa nenäänsä." mutta se olisi varmaan pelkästään koomista :).

Vierailija
48/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Tuonne

Kenelle annan tämän?

Tilanteesta riippuen voi vastata

-hänelle/myyjälle/vahtimestarille jne.

-voit mennä tädin viereen

-voit mennä tämän naisen viereen

Kenelle annan tämän?

-anna tädille

-anna naiselle

Vierailija
49/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti täti

mitäs siihen sanot, täti?

Vierailija
50/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei lapsena täditelty ja omaan korvaan se kuulostaa tosi kummalliselta. Minulle täti on äidin tai isän sisko, ei kukaan muu.

Vierailija
51/51 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaveripiirissä ollaan tätejä muiden lapsille esim. Minna-täti. Mun mielestä ihan kiva tapa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi