Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenruotsalaiset taitavat olla maailman itsekkäin ihmisryhmä

Vierailija
28.04.2011 |

Taas HBL:ssä kirjoitellaan siihen malliin, että tärkein asia hallitusneuvotteluissa on se, että pakkoruotsista ei luovuta.

Miten voi jollekin ihmisryhmälle olla noin kova pakkomielle pakottaa oma kielensä toisille, jotka sitä eivät halua oppia? Voiko tämän suurempaa itsekkyyttä ollakaan?

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, itse asiassa olen viime aikoina miettinyt että Suomesta voisi tehdä ihan yksikielisen, siis ruotsinkielisen maan. Ruotsinkielen taidoilla on paljon enemmän hyötyä kun pitää oppia muita kieliä, ja pohjoismaissakin pärjäisi paremmin. Eihän muualaa suomea puhuta kuin täällä.

Vierailija
2/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

porukkaa ei maassamme onneksi paljoa ole.

Varsinaisia ruotsin ruotsalaisia vastaan minulla ei ole mitään mutta näitä kotimaisia vastaan kyllä.

Nyt me pääsemme pakkoruotsista eroon -vihdoinkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, itse asiassa olen viime aikoina miettinyt että Suomesta voisi tehdä ihan yksikielisen, siis ruotsinkielisen maan. Ruotsinkielen taidoilla on paljon enemmän hyötyä kun pitää oppia muita kieliä, ja pohjoismaissakin pärjäisi paremmin. Eihän muualaa suomea puhuta kuin täällä.

Mutta Suomessa suomea puhuu äidinkielelenään yli 90% ja käytännössä kaikki osaavat suomea eli suomi on suomalaisia yhdistävä yhteinen kielemme. Miksi tekisit tällaisesta maasta ruotsinkielisen? Ruotsi on täysin vieras kieli suurimmalle osalle suomalaisia.

Vierailija
4/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuli julkiseksi, mikä on rkp:n tärkein poliittinen päämäärä ja millä tavoin sitä puolustetaan. Aiemmin pakkoruotsikeskusteluista kieltäydyttiin hieman ylimielisellä "no mutta onhan meillä pakkomatematiikka ja pakkohistoriakin" -kommentilla, mutta nyt näyttääkin olevan kovasti kiinnostusta keskustella asiasta.

Kyse ei ole vain kouluaineesta vaan kaikesta muustakin kieleen perustuvasta tässä maassa, kuten jatko-opiskelu ja työpaikan saaminen kaksikielisen palvelun turvaamiseksi.

Vierailija
5/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Suomessa suomea puhuu äidinkielelenään yli 90% ja käytännössä kaikki osaavat suomea eli suomi on suomalaisia yhdistävä yhteinen kielemme. Miksi tekisit tällaisesta maasta ruotsinkielisen? Ruotsi on täysin vieras kieli suurimmalle osalle suomalaisia.

opetelkaa sitä ruotsinkieltä niin ei ole asiat niin huonosti. Ja miksi luulet että "käytännössä kaikki osaa puhua suomenkieltä" ? Eiköhän ne ruotsinkieliset osaa sitä sen takia että ne on vaivautunut oppimaan sen. Toisin voi sanoa suomenkielisistä niitä ei edes kiinnosta oppia mitään ruotsinkieltä. Mikään kieli ei tule yhdistämään suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä jos/kun molemmat "pakkokielet" poistetaan. Miten sitten eletään??

Vierailija
6/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun henk.koht kokemus on ollut se, ettei kouluruotsille tai kiinnostukselle oppia ruotsia anneta mitään arvoa, jos samaa virkaa hakee joku joka puhuu äidinkielenään ruotsia. Mulla oli kaikki edellytykset tulla pakkoruotsin kannattajaksi, mutta nyt alkaa into vähän laantua, kun tuntuu, että täydellinen ruotsinkielentaito on tärkein ominaisuus työhön kuin työhön...

Vierailija
7/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ois muuten helvetin paha painajainen jos toteutuisi!

rumempaa kieltä kuin ruotsi saa hakea!

Vierailija
8/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetelkaa sitä ruotsinkieltä niin ei ole asiat niin huonosti. Ja miksi luulet että "käytännössä kaikki osaa puhua suomenkieltä" ? Eiköhän ne ruotsinkieliset osaa sitä sen takia että ne on vaivautunut oppimaan sen. Toisin voi sanoa suomenkielisistä niitä ei edes kiinnosta oppia mitään ruotsinkieltä. Mikään kieli ei tule yhdistämään suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä jos/kun molemmat "pakkokielet" poistetaan. Miten sitten eletään??

Vähemmistöt opettelevat kaikkialla maailmassa maan pääkielen ilman mutinoita. Suomi on perverssi poikkeus, jossa 5% vähemmistö itkee sitä, että joutuu käytännössä oppimaan maan pääkielen, ja tämä pitää sitten kostaa enemmistölle pakottamalla se opiskelemaan tarpeetonta vähemmistökieltä.

Vierailija
9/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmistöt opettelevat kaikkialla maailmassa maan pääkielen ilman mutinoita. Suomi on perverssi poikkeus, jossa 5% vähemmistö itkee sitä, että joutuu käytännössä oppimaan maan pääkielen, ja tämä pitää sitten kostaa enemmistölle pakottamalla se opiskelemaan tarpeetonta vähemmistökieltä.

sitä päivää et tule kuule näkemään kun kaikki yhtäkkiä nuolis suomenkielisten perseitä. Vähemmistöllä on 100% oikeus puhua omaa kieltään. Ja tämäkin on tullut varmistettua puhumalla niin paljon paskaa ruotsinkielisistä..ja miksi sen takia että joku urpo laukoo jotain HBL lehteen sitten oletetaan että kaikki ruotsinkieliset on samaa mieltä ihan kaikesta mitä medioissa puhutaan. Tämä on lietsonut jo niin paljon vihaa ympärillään että ihmiset on suomenkielisille vastakarvaan jo ihan periaatteestakin.

Vierailija
10/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun henk.koht kokemus on ollut se, ettei kouluruotsille tai kiinnostukselle oppia ruotsia anneta mitään arvoa, jos samaa virkaa hakee joku joka puhuu äidinkielenään ruotsia. Mulla oli kaikki edellytykset tulla pakkoruotsin kannattajaksi, mutta nyt alkaa into vähän laantua, kun tuntuu, että täydellinen ruotsinkielentaito on tärkein ominaisuus työhön kuin työhön...

Tämähän koko pakkoruotsin idea onkin. Sen myötä kaikki ovat muka tasaveroisessa asemassa hakiessa virkoihin, joihin kaikkiin vaaditaan ruotsin taitoa. Mutta aina kun hakijoissa on ruotsinkielinen, hänet voidaan ottaa jonon ohi, koska osaa paremmin ruotsia.

Tämän vuoksi pakkoruotsin poistoa niin kovasti pelätään, koska sen myötä poistuisi myös jokaista virkaa koskeva ruotsin vaatimus ja tämä "ohituskaista" ruotsinkielisille poistuisi.

Vierailija
11/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä päivää et tule kuule näkemään kun kaikki yhtäkkiä nuolis suomenkielisten perseitä. Vähemmistöllä on 100% oikeus puhua omaa kieltään.

Toki on oikeus puhu äidinkieltään, mutta sen lisäksi vähemmistöt opettelevat maan/osavaltion/kantoonin pääkielen. Tämä on käytöntä kaikkialla muuallakin. Miksei siis myös Suomessa? Ja näinhän se KÄYTÄNNÖSSÄ toimii myös Suomessa. Ruotsinkieliset opettevat ihan itseään varten suomen kielen. Mutta suomenkieliset pakotetaan opiskelemaan ruotsia ruotsinkielisiä varten, ei itseään varten.

Vierailija
12/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ruotsinkieliset ole tähän asti opiskellut suomekieltä ihan sen takia että saisivat nopeampaa palvelua..jos jokainen osaisi molemmat kielet niin luuletko että kaikki silti puhuisi asioidessaan toista kieltä? Mutta eiköhän nyt jokainen itse pitäisi itsensä takia jotain opiskella. Ja mitenköhän nyt meinaat että muualla osataan maan pääkieltä? Onhan paljon näitä maita missä puhutaan PALJON toisia kieliä kun just se pää kieli ja siellä ei edes sitä pää kieltä osata.

Vierailija
13/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on lietsonut jo niin paljon vihaa ympärillään että ihmiset on suomenkielisille vastakarvaan jo ihan periaatteestakin.

mulle on aivan sama mitä joku vitun hurrilauma miettii.

Pakkoruotsi pois ja heti!

Vierailija
14/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ruotsinkieliset ole tähän asti opiskellut suomekieltä ihan sen takia että saisivat nopeampaa palvelua..jos jokainen osaisi molemmat kielet niin luuletko että kaikki silti puhuisi asioidessaan toista kieltä? Mutta eiköhän nyt jokainen itse pitäisi itsensä takia jotain opiskella. Ja mitenköhän nyt meinaat että muualla osataan maan pääkieltä? Onhan paljon näitä maita missä puhutaan PALJON toisia kieliä kun just se pää kieli ja siellä ei edes sitä pää kieltä osata.

Kerro toki esimerkkejä tällaisista maista!

Esimerkiksi ei kelpaa maat, joissa kielellisyys menee alueittain (esim. Sveitsi).

Vierailija
15/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on lietsonut jo niin paljon vihaa ympärillään että ihmiset on suomenkielisille vastakarvaan jo ihan periaatteestakin.

mulle on aivan sama mitä joku vitun hurrilauma miettii.

Pakkoruotsi pois ja heti!

olet oikein oiva esimerkki. Tämmöinen just varmistaa sen että ruotsinkieltä tullaan puhumaan jatkossakin.

Vierailija
16/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miltä susuta tuntuisi olla suomessa suomenkielisenä ja et saisi edes peruspalveluja (lääkäri yms) omalla äidinkielelläsi, joka on maan virallinen kieli?

Mä en käsitä, miksi tota vouhkataan, senkun luovutaan pakkoruotsista, mutta sitten otetaan käyttöön OIKEAT kielikokeet niiihin virkoihin, jossa on pystyttävä toimimaan kummallakin kotimaisella kielellä. Jos ei koe mene läpi, hommaa ei saa. Eiköhän ala sitten valtaväestöäkin taas kieltenopiskelu kiinnostamaan, kun kaikki virat menee ankkalammikkolaisille. Ja joo, itse olen täysin suomenkielinen taustaltani.

Vierailija
18/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miltä susuta tuntuisi olla suomessa suomenkielisenä ja et saisi edes peruspalveluja (lääkäri yms) omalla äidinkielelläsi, joka on maan virallinen kieli?

Jos asuisin maassa, jossa omaa kieltä puhuu 5% ja maan pääkieltä 95%, niin minä ihan oman etuni vuoksi opettelisin maan pääkielen. Olisin aika tyhmä, jos en opettelisi.

Ja muuten, pakkoruotsin poistosta huolimatta voidaan tarjota ruotsinkielisiä lääkäripalveluita. Tätä vartenhan Helsingin lääkiksessä on kielikiintiöt ruotsinkielisille (he pääsevät alemmilla pisteillä sisään).

Vierailija
19/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on venäläinen omalääkäri ja työllä ja tuskalla saan sen ymmärtämään vaivojani. En voi koskaan puhua mitään monimutkaisempaa koska tämä heti sanoo "ei ummarra". Ihan oikeasti sanoo noin.

Vierailija
20/93 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alueellisesti pidä ihan itse huolen siitä, että kaikissa ammateissa toimii myös ruotsinkielisiä niillä paikkakunnilla, jossa tarvetta ruotsinkielisille palveluille on?

Jos siis alettaisiin valita (korkea)kouluihinkin opsikelijat taitojen - ei kielikiintiöiden - mukaan...

Ja minun puolestani ruotsinkielisten kuntien virkoihin (asukkaista yli 50% ruotsinkielisiä) voidaan aivan hyvin vaatia paljon nykyistä tiukemmat kielikokeet. Ja vastaavasti suomenkielisten kuntien virkoihin vain suomenkielen kielikokeet, yhtä tiukat.

Näin kaikki olisivat tasavertaisessa asemassa.

että miltä susuta tuntuisi olla suomessa suomenkielisenä ja et saisi edes peruspalveluja (lääkäri yms) omalla äidinkielelläsi, joka on maan virallinen kieli? Mä en käsitä, miksi tota vouhkataan, senkun luovutaan pakkoruotsista, mutta sitten otetaan käyttöön OIKEAT kielikokeet niiihin virkoihin, jossa on pystyttävä toimimaan kummallakin kotimaisella kielellä. Jos ei koe mene läpi, hommaa ei saa. Eiköhän ala sitten valtaväestöäkin taas kieltenopiskelu kiinnostamaan, kun kaikki virat menee ankkalammikkolaisille. Ja joo, itse olen täysin suomenkielinen taustaltani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan