Paljonko ottaisitte korvausta (nuori täysihoidossa)
Kaupunkilaissukulaiset ehdottivat, että heidän 17v poikansa tulisi meille maalle pariksi viikoksi. Saisi kerätä kokemuksia elävästä elämästä, täysihoidossa tietenkin. Reipasta puuhastelua olisi 5-7 tuntia päivässä, muuten kävisi ongella tai viettäisi aikaansa rannalla. Tekemistä voisi vanhempien mielestä olla traktorinajo, aidanteko, lehmien vieminen/hakeminen laitumelta, kevyet taimikonhoitotyöt raivausahalla jne.
Paljonko voisimme pyytää korvausta pojan vanhemmilta, jos suostumme ottamaan hänet meille? Kyseessä on sukulainen, joten ihan mitään hurjia summia emme ole ajatelleet. Tekisi hyvää hänellekin nähdä, miten muualla kuin kerrostalossa eletään. Olisiko 50 e/vrk liikaa pyydetty? Siinä olisi sentään 3 ateriaa ja 2 välipalaa.
Kommentit (115)
itse en ottaisi kaupunkilaispoikaa kesäkiireiden aikana vaivoiksi TÖIHIN. Siinä menis yhden aika vahtiessa eli tulos plusmiinus0.
Lomailemaan voisin tuonikäisen ottaa itsepalveluperiaatteella en täysihoitoon passattavaksi
Meille teini joka tapauksessa olisi ylimääräinen henkilö niin ruokapöydässä kuin työmaallakin, joten eipä käynyt mielessä, että ilmaiseksi pitäisi meille ottaa.
[/quote]
Tuo asenteesi: PITÄISI ottaa, kertoo kaiken. Mitä sä täällä uikutat. Kenenkään ei PIDÄ ottaa ketään minnekään. Mulla on tapana kertoa kaikille sukulaisille ja etenkin nuorille, että ovat aina tervetulleita meille kyläilemään/yökylään kavereiden tai seurustelukumppaniensa kanssa. Ihan vaan siksi, että meillä on kotona kolme pientä ja haluan pitää välit hyvinä myös suvun nuorisoon. Aina muistan myös mainita heille sekä heidän vanhemmilleen, että talo tarjoaa yösijan ja ruokaa/juomaa. Shoppailut ym. menot saavat itse kustantaa. Enkä tosiaan pyydä lapsenvahdeiksi tai muuta koska meidän lapset eivät "outojen" seuraan jää hoitoon. Ihanaa kun nuoret viihtyvät meilläkin. Mä oikeen nautin passaamisesta. Kyllä sitä ruokaa tekee samalla seitsemälle jos viidellekin.
että mitä ihmettä syötät sille pojalle kun saat 50euroa päivässä kulumaan vain sen ruokiin? Meidän 6 hengen perhe jossa on kaksi teini-ikäistä poikaa saa tuolla rahalla ihan kaikki syötyä. Kesäisin tuo on testattu. Tonnilla kuussa ostetaan ruokaa, ja siihen summaan kuuluu myös isännän saunakaljat, saippuat, vessapaperit jne. Tietysti lomalla kuluu enemmän kun ostetaan herkkuja, mutta perusruokaan 50 euroa yhdelle on jo ihan mielipuolinen summa. Sukulaisesta vielä.
Älkää ottako sitä poikaa jos noin ahdistaa. Lähettäkää se meille :-). Minä voin ottaa vaikka parilla sadalla sen ja antaa sit taskurahaa sille lopuksi vaikka viiskymppiä.
Suomesta on kiva tulla sukuloimaan ja täysihoitoon. Yleensä minä olen se joka käyn kaupassa ja maksan sapuskat. Lomalaiset eivät jostain syystä osaa ollenkaan käydä ruokaostoksilla kun kerran ovat ulkomailla...
Ruokaa laitan minä, keittiöhän on minun, ihan erilainen kuin kotosuomessa...
Minulla on kuitenkin alkanut olla tapana keksiä todella monia uusia ravintoloita meidän asuinalueen läheltä, joissa saa hyvää ruokaa. Niihin on oikeen mukava mennä syömään suurella porukalla ja jopa aamupalalle on kiva mennä jonnekin niistä monista konditorioista ja kokeilla paikallisia herkkuja :)
Kun vaan itse alkaa huomaamaan kuinka kalliiksi tuollaisen 4 hengen perheen sapuskat tulee ravintolassa, ei sitten enää ole niin mukavaa olla niin avuton siellä ruokakaupassakaan.
Kun me käydään Suomessa, me asutaan omissa oloissamme, emme majoitu tuttujemme luokse täysihoitoon.
No, ap.n tilanne on kyllä toinen, ei se yksi suu taloutta kaada ja jos poika osallistuu talon hommiin, ei kyllä maksumieheksi voi joutua. Voihan poika maksaa ruokaostokset vaikka kerran kaupassa käydessä ja saa emäntä jotain apua talouteen.
7 eurolla ei saa edes lihapullia nuorelle miehelle (siis itse tehtyjä, jauhelihasta, ilman lisäaineita).
Itse tehdyt, jauhelihasta, ilman lisäaineita, lihapullat täällä meillä päin saapi 7 eurolla hyvinkin sellaisen 750 gramman paketin jauhelihaa + lihapullaan laitettavat lisukkeet. Kyllä 750 gramman jauhelihasta tehdyt lihapullat yhdelle hyvinkin nälkäiselle teinille riittävät.
Meidän huushollissamme yhden syöntikerran lihapulliin käytetään 1150 grammaa jauhelihaa. Lisänä perunakuitua + mausteita + sipualia. Hinnaksi tulee tuolle satsille sellaiset 11 euroa ja sillä on sujuvasti ruokkinut 7 henkeä, joista 3 teiniä, 2 aikuista ja 2 ala-asteikäistä.
Näen jo silmissäni kuinka se teinipoika ihastuksissaan rehaa lehmiä aamukasteiselle laitumelle klo 6 aikaan ihan vaan saadakseen maksaa siitä lystistä. Eihän se tietenkään työtä ole, vaan elämys aamu-uniselle teinille :) Samoin ne muut pikkupuuhastelut on vaan uusia kokemuksia, joista poika olisi ilomielin valmis maksamaan.
Huhhuijaa. En edes kehtaisi pyytää vanhemmilta rahaa! Yritä ennemmin keksiä joku kiva pikkutekosyy ettei poika voi tulla teille kesällä.
7 eurolla ei saa edes lihapullia nuorelle miehelle (siis itse tehtyjä, jauhelihasta, ilman lisäaineita).
Itse tehdyt, jauhelihasta, ilman lisäaineita, lihapullat täällä meillä päin saapi 7 eurolla hyvinkin sellaisen 750 gramman paketin jauhelihaa + lihapullaan laitettavat lisukkeet. Kyllä 750 gramman jauhelihasta tehdyt lihapullat yhdelle hyvinkin nälkäiselle teinille riittävät. Meidän huushollissamme yhden syöntikerran lihapulliin käytetään 1150 grammaa jauhelihaa. Lisänä perunakuitua + mausteita + sipualia. Hinnaksi tulee tuolle satsille sellaiset 11 euroa ja sillä on sujuvasti ruokkinut 7 henkeä, joista 3 teiniä, 2 aikuista ja 2 ala-asteikäistä.
ja ne valmistuvat ihan itsekseen? Ja teet ihan mielelläsi lihapullia vain toiselle teineistä, jos hän niitä haluaa?
että mitä ihmettä syötät sille pojalle kun saat 50euroa päivässä kulumaan vain sen ruokiin? Meidän 6 hengen perhe jossa on kaksi teini-ikäistä poikaa saa tuolla rahalla ihan kaikki syötyä. Kesäisin tuo on testattu. Tonnilla kuussa ostetaan ruokaa, ja siihen summaan kuuluu myös isännän saunakaljat, saippuat, vessapaperit jne. Tietysti lomalla kuluu enemmän kun ostetaan herkkuja, mutta perusruokaan 50 euroa yhdelle on jo ihan mielipuolinen summa. Sukulaisesta vielä. Älkää ottako sitä poikaa jos noin ahdistaa. Lähettäkää se meille :-). Minä voin ottaa vaikka parilla sadalla sen ja antaa sit taskurahaa sille lopuksi vaikka viiskymppiä.
yli 65 e. Miksi ihmeessä ap:lla olisi maatilamajoitusta ilmaiseksi?
Meille teini joka tapauksessa olisi ylimääräinen henkilö niin ruokapöydässä kuin työmaallakin, joten eipä käynyt mielessä, että ilmaiseksi pitäisi meille ottaa.
Tuo asenteesi: PITÄISI ottaa, kertoo kaiken. Mitä sä täällä uikutat. Kenenkään ei PIDÄ ottaa ketään minnekään. Mulla on tapana kertoa kaikille sukulaisille ja etenkin nuorille, että ovat aina tervetulleita meille kyläilemään/yökylään kavereiden tai seurustelukumppaniensa kanssa. Ihan vaan siksi, että meillä on kotona kolme pientä ja haluan pitää välit hyvinä myös suvun nuorisoon. Aina muistan myös mainita heille sekä heidän vanhemmilleen, että talo tarjoaa yösijan ja ruokaa/juomaa. Shoppailut ym. menot saavat itse kustantaa. Enkä tosiaan pyydä lapsenvahdeiksi tai muuta koska meidän lapset eivät "outojen" seuraan jää hoitoon. Ihanaa kun nuoret viihtyvät meilläkin. Mä oikeen nautin passaamisesta. Kyllä sitä ruokaa tekee samalla seitsemälle jos viidellekin.
Kokeilepa joskus tehdä töitä ja pitää majataloa.
sanoi,että poika on täysihoidossa ja häntä pitää viihdyttää.
Jos pojan ei tarvitse tehdä mitään,vaan saa siis lomailla,saa syödä reilusti sen 4-5krt/vrk JA häntä viihdytetään (siis viihdytyksellä joka on 17v oma valinta,esim elokuviin/vuokraelokuvia/tmv mitä nyt 27v poika haluaa viihtyäkseen),niin silloin tuo 50e/vrk on ihan ok. Ja hänelle tietysti on täysin oma huone.
Mutta tosiaan koska ap olettaa pojan tekevänkin jotain ja epäilen vähän tuota viihdyttämistä niin minusta asia voisi mennä paremminkin näin:
1) ap soittaa vanhemmille ja sanoo,että ottaa pojan ihan mielellään,mutta koska maatalossa on paljon hommaa,niin onhan kaikille osapuolille selvää,että poika myös tekee hommia kun maataloon kerran on tulossa. Ja jos poika tahtoo jotain erikoisherkkuja tmv niin voisivatko vanhemmat varata pojalle taskurahaa mukaan,koska ap:n kotona syödään vaan peruskotiruokaa
Sitten poika tekee niitä hommia joihin kykenee:
-katsoo lapsien perään
-vie lehmät pellolle (jonkunhan ne on vietävä)
-tekee aitaa
-niittää/ajelee nurmikkoa
-poimii marjoja/kasveja/hedelmiä/tmv
-luo lantaa,ruokkii eläimiä jne
Ja mitään erityisiä viihdytyksiä ei järjestetä,vaan poika menee siinä arjen mukana.
Se on totta että nuori mies saattaa syödä valtavia määriä. Tähän ap:n on helppo varautua ja tekee sen 14vrk helppoja ruokia,halpojakin: makaroonilaatikkoa,erinlaisia keittoja,lihaperuna-kasvislaatikoita jne,aamupalalla puuroa ja iltapalalla puuroa/leipää/jugurttia.
2) kertoo vanhemmille nätisti,et harmi vaan mut nyt ei käy.
sä oot ihan paras. Ihan loistava, huippu ja nerokas.
Linjoilla on siis oltu.
sanoi,että poika on täysihoidossa ja häntä pitää viihdyttää. Jos pojan ei tarvitse tehdä mitään,vaan saa siis lomailla,saa syödä reilusti sen 4-5krt/vrk JA häntä viihdytetään (siis viihdytyksellä joka on 17v oma valinta,esim elokuviin/vuokraelokuvia/tmv mitä nyt 27v poika haluaa viihtyäkseen),niin silloin tuo 50e/vrk on ihan ok. Ja hänelle tietysti on täysin oma huone. Mutta tosiaan koska ap olettaa pojan tekevänkin jotain ja epäilen vähän tuota viihdyttämistä niin minusta asia voisi mennä paremminkin näin: 1) ap soittaa vanhemmille ja sanoo,että ottaa pojan ihan mielellään,mutta koska maatalossa on paljon hommaa,niin onhan kaikille osapuolille selvää,että poika myös tekee hommia kun maataloon kerran on tulossa. Ja jos poika tahtoo jotain erikoisherkkuja tmv niin voisivatko vanhemmat varata pojalle taskurahaa mukaan,koska ap:n kotona syödään vaan peruskotiruokaa Sitten poika tekee niitä hommia joihin kykenee: -katsoo lapsien perään -vie lehmät pellolle (jonkunhan ne on vietävä) -tekee aitaa -niittää/ajelee nurmikkoa -poimii marjoja/kasveja/hedelmiä/tmv -luo lantaa,ruokkii eläimiä jne Ja mitään erityisiä viihdytyksiä ei järjestetä,vaan poika menee siinä arjen mukana. Se on totta että nuori mies saattaa syödä valtavia määriä. Tähän ap:n on helppo varautua ja tekee sen 14vrk helppoja ruokia,halpojakin: makaroonilaatikkoa,erinlaisia keittoja,lihaperuna-kasvislaatikoita jne,aamupalalla puuroa ja iltapalalla puuroa/leipää/jugurttia. 2) kertoo vanhemmille nätisti,et harmi vaan mut nyt ei käy.
eli saa olla mukana viemässä/hakemassa lehmiä, tekemässä aitaa, ajamassa traktoria jne. Joku vasikoitten juottaminen on suorastaan ohjelmanumero puhumattakaan siitä, että pääsee hoitamaan hevosia (joista ap tosin ei maininnut sanaakaan, ehkä niitä ei ole). Niihin osallistumisesta siis maksetaan, vaikka ne ovat osa tilan arkea. Lisäväestä kun on enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos ap:n kuopus on 7v, ei hän enää tarvitse hoitajaa, koska maalla lapset itsenäistyvät varhain ja tuonikäinen kulkee jo sujuvasti vanhempien matkassa töitä tekemässä.
puistatuksia, tuli niin mieleen exäni vanhemmat ja sisarukset, jotka asuivat maalla. Ja asuvat edelleen, minun ei onneksi tarvitse heitä enää nähdä...
Aina oltiin meitä vonkumassa sinne viikonloppujen viettoon. Köyhinä opiskelijoina matkustimme junalla perjantai-iltana suoraan koulusta/ harjoittelupaikasta ja pois sunnuntai-iltana myöhään. Matka maksoi yhdeltä 50 euroa. Iso raha. Kävimme 1-2 kertaa kuussa. Ja aina olisi pitänyt tulla useammin.
Viikonloppu meni aina näin: Tulimme perille myöhään ja nälkäisinä, koska lähdimme aina suoraan koulusta. Iltapalaksi oli aina kullekin 1-2 palaa leipää ja teetä.
Aamulla herätys (sulhon äiti herätti) 7.30, aamupalaksi puuroa ja maitoa.
Siitä heti töihin (joita ei siis edes töiksi laskettu): metsän harvennusta, puutarhan kitkemistä, ruohonleikkuuta, halkojen hakkaamista, laiturin rakentamista, aidan korjaamista, perunanistutusta tai -nostoa, kivien noukkimista epllosta, kompostin tyhjennystä.. minulle usein leipomista, ruuanlaittoa, imurointia, mattojen tamppaamista...
Kello 10 kahvi (kuppi kahvia ja viipale pullaa)
10.15 Takaisin töihin.
Kello 12 Lounas (Keittoa lautasellinen ja pala leipää, juomaksi punaherukkamehulasillinen, jälkiruoaksi 1dl marjakiisseliä keittolautaselta)
12.30 Takaisin töihin.
14.30 kahvi (kuppi kahvia ja viipale pullaa)
14.45 takaisin töihin
18.00 Päivällinen (1-2 perunaa, noin 1dl kastiketta ja tomaatti, miesväelle leipää)
pikku puuhastelua kuten nurmikon leikkuuta, polttopuiden pilkkomista, saunan lämmitystä, keittiön siivousta, saunan pesua ym
20. 00-22 sauna, toisten saunoessa voi istua laiturilla kalassa.
22 iltatee ja pala leipää, yhteislautapelejä klo 23 saakka
sunnuntaina herätys vasta 7.45
8.00 kuppi mysliä ja viiliä, kahvikupillinen
Kaikki muu kuten lauantaina, paitsi että päivälliseksi oli vain viilipurkki aina sunnuntaisin (ja sen turvinhan jaksoi hyvin matkustaa taas monta tuntia).
En valehtele yhtään, päiväohjelma oli AINA tällainen, monen vuoden ajan.
Ja kiitosta töistä ei koskaan tullut, päinvastoin miehen pikkuveli usein kertoi, miten meidän pitäisi (hänen ja vanhempiensa mielestä) tehdä enemmän viikonlopun aikana ja tulla myös useammin auttamaan. Ja mieluiten tuoda mukana ruokaakin joskus eikä vain tulla syömään äidin ruokia.... kaiken huippu oli, kun meidän olisi pitänyt vielä järjestää itse kyyti rautatieasemalta heille, matkaa 25km ja bussi kulki kerran päivässä 5km:n päähän.... Tuli kuulemma niin kalliiksi isän ostaa bensat.
ONNEKSI pääsin eroon heistä!!!!!!
Ap kysyi, onko 50e/vrk liikaa. Miksi kysyit, jos et ole valmis siitä tinkimään? Useimpien mielestä se on ihan liikaa. Luulisi, että kaupunkilainenkin 17vee pystyisi tekemään jotain hyödyllistä ruokansa eteen. Missään tapauksessa hänen ruokkimiseensa ei mene noin paljon rahaa, ja itsekin mieluummin maksaisin hänelle pikkusumman palkaksi.
Eivät kaikki maalta tänne pk-seudulle kyläilemään tulevat sukulaisetkaan tajua, että täällä on mittasuhteet ja olot toiset. Pidetään itsestään selvänä, että haetaan lentokentältä mihin vuorokauden aikaan tahansa (hei, taksit on keksitty!) ja kuskataan sinne sun tänne ympäri pk-seutua. Äkkiä tulee muutama sata kilsaa mittariin. Ihan vain esimerkkinä päinvastaisesta hyväksikäytöstä, toki harvinaisia vieraita mielellämme kuskaammekin.
Ja vielä nämä ulkomailla vierailevat! Kaiken maailman puolitutut kuvittelevat voivansa tulla milloin tahansa pariksi viikoksi nurkkiin pyörimään. Ja on mielestäni eri asia, jos kokonainen perhe tulee kaupunkikaksioon bunkkaamaan tai jos yksi teinipoika tulee maalle ja tekee jotain hommia, sillä hommiksi minä nuo luetellut ainakin laskisin.
ei ole sama kuin Kreikka. Omistatko auringon? Sano sitten ei. Ikävää sillä pojalla siellä paskan hajussa on aherella tuntikaupalla päivässä yksikseen vaikka ruuan saakin. Mitä armon rouva tekisi ruokansa eteen? Olettaen, että sitä saa mitä tarjotaan jne. Vähintään 5-7h hommia? Ja rouvan aviomiehelle pitäisi kai maksaa siitä, ettei rouva itse asustele tiloissa jossa mies maksaa sähkön/lämmityksen aamupuuron? Pääsee eroon niin mukavasta ja herttaisesta naisihmisestä? Vähän "omaa rauhaa" miehelle? Muutin mieleni, voin majoittaa sut mökkilleni,saat kitkeä kukkapenkit, haravoida, kantaa vettä ja kaikkea sellaista pientä kivaa puuhailua. Tästä vaadin mökin vuokraksi vain 45e/pvä, ruuat saat eineksinä pihaan kasissa - Jos työt on tarpeeksi hyvin tehty. Ja tämä on halpaa, saat omakotitalon omaksesi.Sinä pääset pois navetan lemusta, tulee halvemmaksi kuin rupuloma Turkissa... Täytyy suomalaista nyt pikkasen tukea, jopa maatalon emäntää, me rikkaat kaupunkilaiset ei vaan tajuta, miten ja mitä joku syö 50e/pvä, siis 1 hlö, vain 1400 ja rapiat päälle kuussa. Carpe diem, nyt saat kaiken valmiiksi edulliseen1350e/hintaan! Voin ottaa jopa lomaa, töistä ja passata sua kun soitat kelloa, palvelu pelaa varmaan paremmin kuin teillä...