Kerro hauskin juttu uusavuttomuudesta!
Mä aloitan. Yks kaveri osti uuden mikron kun ei osannut pestä vanhaa likaista.
Kommentit (215)
että lapsi saattaa kysyä siksi sitä keitettyä perunaa kun heillä kotona ei välttämättä ole käytetty perunasta sitä nimikettä.
Käyttäkää aivoja ennenku pyörittelette niitä silmiä kauhistuneena. Kyllähän te lapset tiedätte! Sitten olis jo huolestuttavaa jos kysytään mikä on peruna!!!
Kai niitäki on.
Jonka olen jo jonkun muun keskustelun yhteydessä jakanut on edelleen ystäväni mies: Ystäväni pauhasi miehelleen ettei pojalle (reilu 1v) tarttis aina syöttää sitä Muksu-jauhopuuroa illalla, kyllä se syö ihan kaurapuuroakin! Mies otti keskustelusta vaarin ja laittoi pojalleen puuroa: lämmitti lautasellisen vettä mikrossa ja kaatoi sekaan kaurahiutaleet. Ihmetteli vielä miksei kelvannut... märät kaurahiutaleet, nam...
että lapsi saattaa kysyä siksi sitä keitettyä perunaa kun heillä kotona ei välttämättä ole käytetty perunasta sitä nimikettä. Käyttäkää aivoja ennenku pyörittelette niitä silmiä kauhistuneena. Kyllähän te lapset tiedätte! Sitten olis jo huolestuttavaa jos kysytään mikä on peruna!!! Kai niitäki on.
ihmetteli, kun puhuttiin, että vagitorio laitetaan pimpsaan. Kysyi, mikä on pimpsa..
Muutamia vuosia sitten, ihan reilusti yli 20-vuotiaina rupesimme munkin paistoon.
En nyt muista mistä olimme saaneet päähämme että öljyn täytyy kiehua... No odottelimme ja odottelimme ja ihmettelimme kun ei vielä puolessa tunnissakaan ollut kiehunut..
Kunnes.... Kauheet lieskat leimahti kattilasta... Silloin rupes öljy kiehumaan..Ollaan paljon viisaampia nyt :D ja monet munkit paistettu senkin jälkeen, mut meinas tulla kallis munkin paisto reissu:D
ja vastailee lapsen kysymyksiin jos viitsii.
Mutta kyllä meillä on tullut jo ihan aku ankkaa lukiessa lapsille selville, mitä ovat esimerkiksi purkkipavut, vaikka emme ole niitä koskaan syöneet. On aika uskomatonta jos lapsi ei päiväkodissa tiedä, mikä on peruna. Melkoisessa pussissa on kasvatettu ja lapsen kyselyiän kysymyksiin ei ole vastattu.
Meillä lapsille on paljon luettu ja sitä kautta he tietävät paljon sellaisia esineita ja asioita, joita ei ole meillä käytetty tai luonnossa nähneet.
estää tietämästä, mistä on kyse? Menee kyllä ohi.
Ellei ole perunaa nähnyt tai tunnistanut, miten voi väittää, ettei pidä siitä.Kyllä nyt taitaa typeryys löytyä ihan toisesta päästä! Miksi perunaa pitäisi syödä, jos ei siitä esim. tykkää?
Tämä oli tarkoitettu kirjoittajalle nro 18.
Jos vanhemmat eivät tykkää perunasta, sitä ei syödä sitten ehkä kotonakaan. Mulla on yksi tuttu, joka vihaa perunaa yli kaiken, tuskin sitä heillä kotona tarvitaan.
Onko sulla joku tikku perseessä vai miksi oot niin kiukkuinen?
Se on rahvaan ruokaa. Pitäisihän jokaisen av-mamman tämä tietää.
Ei lasten tarvitse tietää, mikä on peruna, kun sitä ei kotona osata keittää.
paljonkin asioita ja esineitä, vaikkei niitä itsellä käytössä olekaan.
Jo 2-vuotias osaa kertoa kuvista tai kaupan hyllystä, mikä on porkkana, peruna ja kurkku.
Ettekö käy koskaan ravintoloissa syömässä lasten kanssa? Johan sielläkin selviää erilaisia asioita, kuten pihvi, peruna ja kala.
että lapsi saattaa kysyä siksi sitä keitettyä perunaa kun heillä kotona ei välttämättä ole käytetty perunasta sitä nimikettä. Käyttäkää aivoja ennenku pyörittelette niitä silmiä kauhistuneena. Kyllähän te lapset tiedätte! Sitten olis jo huolestuttavaa jos kysytään mikä on peruna!!! Kai niitäki on.
Peruna on peruna. Jos käytetään nimitystä keitetty peruna, lapsi saattaa miettiä mitä eroa sillä on perunaan. Ja kysyy: Mikä on keitetty peruna
Se on lapsen tapa viisastua
Minäkin joskus kerroin töissä että tarvitsisin uuden pyörän pumpun kun talven aikana kumit tyhjenee. Entinen työkaverini (mies) alkoi neuvoa, että ilma pienenee kylmässä, ettei ne renkaat tyhjene vaan ilma kutistuu. Kas kummaa kun ne renkaat ei koskaan täyttyneet kun kesä ja lämpimät ilmat koitti. Aina piti pumpata lisää ilmaa. sit tämä sama älykkö-mies kertoi vitsinä kuinka naiset ei tajua että ilma todella kutistuu kylmässä...
Työkaverisi oli siinä ihan oikeassa, että kaasu ottaa eri tilavuuden eri lämpötilassa. Kun ilma kylmenee, kaasu tiivistyy eli sen tilavuus pienenee. Siellä pyörän kumissa oleva ilma siis tiivistyy pienempään tilaan ja kumi vaikuttaa tyhjemmältä.
että lapsi saattaa kysyä siksi sitä keitettyä perunaa kun heillä kotona ei välttämättä ole käytetty perunasta sitä nimikettä.
Käyttäkää aivoja ennenku pyörittelette niitä silmiä kauhistuneena. Kyllähän te lapset tiedätte! Sitten olis jo huolestuttavaa jos kysytään mikä on peruna!!!Kai niitäki on.
niistä tulee ohuita ja paistuvat/maistuvat paremmilta :)
Tämä sitten halusi pihveistä vähän ohuempia, ja yritti ensin KAULIA kaulimella, kunnes lopulta hermostui, ja alkoi nuijia sillä kaulimella niitä pihvejä :D
Lopputulos oli se, mitä halusikin... :)
Normaalisti perheen äiti teki kaikki ruuat ja kotityöt, ja tämä mies oli täysin avuton ihan missä vain, paitsi autoasioissa.
"Mistä tietää, milloin vesi kiehuu?"
Kupliva vesi ei välttämättä kerro kiehumisestaJos mä laitan vettä kiehumaan, ja alkaa tulla niitä isoja kuplia ja höyryä, niin kiehuuhan se.
Veden paineen ratkaiseva osuus kiehumiseen tulee huomatuksi silloin, kun puulämmitteisen keskuslämmityksen kattilassa kiehuu.
Ei näy kuplia, ei... näkyy vain höyryä.
ja menin tankkaamaan eka kertaa. En saanut bensakorkkia auki ja kysyin tuntemattomalta mieheltä apua.
Nyt jo onnistuu.
Sama tilanne, kun piti tankata miehen auto ja tankin avaus oli aivan eri systeemillä kuin omassani.
Yllättävän monelle vuosikymmeniä autoilleelle tankkaus on vaikeaa.
Yksi ei osaa tankata kuin setelillä, kun ei tiedä miten saa polttoaineen tulon pysäytettyä.
Toinen ei saa polttoainetta, kun ei ole seteliä eikä sitä huoltoaseman luottokorttia - ei ollut koskaan tiennyt, että tavallisella pankkikortillakin voi maksaa.
tosin n. 13-vuotiaana tein kuivakakkua, johon laitettiin kaakaojauhetta. En sekoittanut jauhetta ollenkaan, kun ohjeessa ei lukenut, että sekoita (vaan "lisää" tms.). Paistoin kakun sellaisenaan ja valmiista kakusta varisi puolet pois sen kaakaojauheen mukana.
Vakka kantensa valinnut, koska mieheni (joka ei ole kotitöissä mikään tumpelo, päinvastoin) teki nyt ihan 30+ iässä kerran kakkua, johon tuli kahvia. No, hän oli lappamassa taikinaan kahvijauhetta :D
Minä en osannut keittää vettä vielä 23-vuotiaana. En tiennyt, lasketaanko kiehumiseksi kun tulee ne pienet kuplat vai pitääkö tulla niitä suuria. Ärsytti, ja kun yritti kysyä neuvoa kukaan ei sanonut suoraan. Olen itse päätellyt sittemmin, ettei sillä niin väliä. Vieläkään en tiedä oikeaa vastausta, ja 20 vuotta on kulunut noista ajoista.
Todellista UUSavuttomuutta on se, kun ei pärjää tietokoneiden kanssa. Siitä olisi tarinoita vaikka kuinka, ja urbaanilegendoja myös.
Olin kerran harjoittelemassa sairaalaosastolla. Sain siellä heti tietokonegurun maineen kun niin näppärästi kirjasin koneelle. Eräs hoitaja kysyi, voinko auttaa häntä tekstinkäsittelyohjelman kanssa. Hän halusi "nostaa tän tekstin ylemmäs". Hänellä oli word-dokumentti auki ja teksti alkoi sieltä sivun puolesta välistä. Ei ollut löytänyt toimintoa jolla "nostetaan teksti". No, neuvoin poistamaan turhat rivinvaihdot sieltä alusta.....
Minä en kerran osannut täyttää lomaketta, jolla ilmoitettiin henkilötiedot sairaalapäivystykseen. En tiennyt mihin oma nimi kirjoitetaan (en siis päässyt kovin pitkälle). Siinä kun oli kaksi kohtaa: "Sukunimi" ja "Alkuperäinen sukunimi". Kumpaan kirjoitetaan, kun nimi ei ole koskaan muuttunut??
Mä tiedän kaksi uusavutonta. Jostain syystä molempien vaimot on lähteneet.
Setä kävi meillä kylässä. 5 lapsen isä. Mieheni vaihtoi 6 kk vauvalle vaippoja. Setä, ylipäänsä hyvin hämmästynyt, että mies hoitaa hommaa, tiedustelee: Eikös se jo osaa potalle? Samainen mies on myös erittäin pihi. Johtavassa asemassa, matkusteli kyllä itse ympäri maailmaa, mutta vaimo ei reissuille koskaan päässyt palkallaan. Vaimon piti opiskella perhepäivähoitajaksi, että lapset saatiin hoidettua ilmaiseksi kotona. Vaimo joutui ompelemaan lasten vaatteetkin oman työpäivänsä päälle, että säästyi se pari euroa kauppaan. Meidän käytetyt vaatteet ja vanhat huonekalut kelpasi AINA heille. Kun vaimo kyllästyi olemaan kynnysmatto, kouluttautui sairaanhoitajaksi ja otti eron. Nyt vaimo asuu nätissä uudessa asunnossa ja on naimisissa ei pihin miehen kanssa. Tästä setäni on katkera, kun ei vaimo ymmärtänyt pitkän liiton ja hyvän miehen päälle. Näkisittepä setäni nykyhuushollin. Paskaisempaa kämppää saa jo hakea.
Appiukko ei kuulemma osannut käyttää pesukonetta, keittää perunoita tai maksaa laskuja, kun anoppi jätti sen. Anoppi oli tietenkin syypää kaikkeen ahdinkoon, vaikka hän oli NIIN hyvä mies, ei lyönyt eikä juonut. Mitä nyt karjui, haukkui ja huusi vaimolleen....Poikansa oli sitten opettanut äijälle joitain peruskotitaloustöitä. Talousasiat siltä ei suju edelleenkään ja mielestämme sairastaa luulotauti + ahdistuneisuushäiriötä ja on erittäin narsistinen. Ei saa esim. soitettua puhelimella, kun pitäisi hoitaa asioita, vaan pojan pitäisi 500 km päästä hoitaa hänen asiansa. Nyt tammikuussa muuttaa 80km päähän, ja mieheni stressaa jo valmiiksi. Olen ehdottanut miehelleni, että haetaan 69-v. äijä holhoukseen, niin se ei pääse tekemään enää typeriä päätöksiä..... siitä riittäisi vaikka mitä tarinaa, siitä miten arjen asiat saa sotkettua. Mutta ensin pitäisi saada se pääpipilääkäriin.
Ero olisi ehkä molemmissa tapauksissa vältetty, jos äijät ei olisi kohdelleet vaimojaan kuin ilmaisia piikoja.
Olen siis töissä liikennemyymälässä, joka on vuoden jokaisena päivänä auki 24h vuorokaudessa. Tämä siis ihan mainoslause ja silti ihmiset soittelee jokaikisenä pyhäpäivänä ja monta kertaa että moneltako menette kiinni ja oletteko edes auki :D
Muutamia vuosia sitten, ihan reilusti yli 20-vuotiaina rupesimme munkin paistoon.
En nyt muista mistä olimme saaneet päähämme että öljyn täytyy kiehua... No odottelimme ja odottelimme ja ihmettelimme kun ei vielä puolessa tunnissakaan ollut kiehunut..
Kunnes.... Kauheet lieskat leimahti kattilasta... Silloin rupes öljy kiehumaan..
Ollaan paljon viisaampia nyt :D ja monet munkit paistettu senkin jälkeen, mut meinas tulla kallis munkin paisto reissu:D