Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro, miten ja millä aikataululla koirasi oppi sisäsiistiksi ja yksinoloon. Lisäksi koiran rotu ja sukupuoli. Kiitos!

Vierailija
22.03.2023 |

Olen kyllä lukenut lukuisia kirjoja pennun koulutuksesta sun muusta, mutta kaipaan nyt vähän human interestiä, tai puppy interestiä väliin.

Minulla on kyllä ollut koiria ennenkin mutta nyt on tulossa ensimmäinen penikka (kuukauden päästä) ja jännittää ihan tuo yksinolo ja sisäsiisteys. Aikaisemmat koirat olivat olleet pihakoirina ennen meille tuloa ja olivat sisäsiistejä ja todellakin tottuneet yksinoloon.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todettakoon vielä että koira ei joudu olemaan pitkiä aikoja yksin varmaan ikinä, koska mies voi tehdä etätöitä hyvin paljon ja voidaan porrastaa työaikojamme, mutta pakkonhan se on silti oppia itsekseen olemaan.

Vielä yksi kysymys: minkä ikäisen pennun voi viedä koirahoitolaan? Tuli mieleeni, että sitäkin on varmaan hyvä harjoitella yhdellä yöllä jo aika pienenä, jos joskus tulee tarve.

ap

Vierailija
2/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sileäkarvainen collie, taisi olla 4,5 kk kun ei enää pissinyt sisälle ollenkaan, 4 kk täytettyään enää harvoin. Öisin ei tullut vahinkoja alusta astikaan. Yksin on vaan jätetty satunnaisesti eikä siinä ole ollut ongelmaa (molemmat pysyvästi etätöissä kotona niin jatkuvia pitkiä yksinoloja koiralle ei tule).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk iässä teki pääosin ulos, 6 kk iässä ei enää vahinkoja, yksinoloon ei ole tottunut koskaan. Husky. Eroahdistus yleistä rodussa.

Vierailija
4/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä koiranne muuten alkoivat pyytää itse ulos? Ymmärtääkseni ihan pienenä ne ei tajua vaan pissa tulee kun on tullakseen. Koska ne sitten alkavat tajuta, että NYT PITÄÄ PÄÄSTÄ?

Ärsyttää, kun missään ei selitetä koirien kehityskausia yhtä tarkkaan kuin ihmislasten.

ap

Vierailija
5/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 kk iässä teki pääosin ulos, 6 kk iässä ei enää vahinkoja, yksinoloon ei ole tottunut koskaan. Husky. Eroahdistus yleistä rodussa.

Huskya ei koskaan pitäisi ottaa ainoaksi koiraksi. Ne on jalostettu tekemään töitä muiden koirien kanssa, tietenkään ne eivät pärjää yksin.

Kolme on lauma.

Muutenkin on tosi julmaa ottaa koira, joka ei pääse vetämään, kun se on sen elämäntehtävä.

t: Musher

Vierailija
6/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kaksi kultaista noutajaa, molemmat tyttöjä. Joko tämä on rotuominaisuus  tai sitten mulla on käynyt aivan satumainen säkä. Toinen ei tehnyt edes pentuna kertaakaan sisälle, osasi pyytää jo tullessaan ulos ja yöllä toki käytiin aluksi pari kertaa.  Toinen teki kai pari kertaa ihan alussa sisälle, mutta oppi siis ehkä jo parissa viikossa. Enkä siis ole mikään ammattikasvattaja, en yritä tässä itselleni pisteitä antaa:-)

Vierailija
7/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin mopsin pennun luovutusikäisenä aikoinaan (en nyt muista monta viikkoa luovutusikäinen pentu on) ja oppi sisäsiistiksi kahdessa viikossa. Yksin joutui jäämään heti ekasta päivästä lähtien sillä olin töissä, ruokkiksella kävin päästämässä ulos ja vähän leikkimässä. Veljelläni kleini yli vuoden ikäinen ja edelleen tekee tarpeitaan sisälle.

Vierailija
8/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi juttu. Yhdessä koirakirjassa neuvottiin, että kannattaa ottaa pissamatto: joku vanha räsymatto, jonka päälle koira saa pissata jos sisällä tulee hätä, ja joka heitetään roskiin kun koira alkaa olla sisäsiisti. Idea kai on, että matto haisee hyvin äkkiä kiitettävästi pissalta, joten koira väkisinkin tajuaa mihin sopii pissiä.

Mitä mieltä? Olen harkinnut tuota tai sitten sellaisia "geriatria-alustoja", joita vaipanvaihtoalustanakin käytetään. Lehtiä meille ei tule, enkä viitsi lehtiroskiksesta dyykata. Kerran meinaan dyykkasin jotain projektia varten ja siellä lehden sisällä olikin sitten kukkamultaa.

Vai onko parempi vaan antaa sen päästää lattialle ja pestä lattia? Mistä se oppii nopeiten? Tuntuu, että tässä asiassa jos on kolme koirankouluttajaa, on viisi mielipidettä, eikä tutkittua tietoa ensinkään.

ap

Vierailija
9/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havannankoira, tyttö. Saapui meille 9 vk iässä, eikä ole ollut alusta asti mitään ongelmia sisäsiisteyden tai yksinolon suhteen.

Kasvattaja oli opettanut tekemään tarpeet sisällä alustalle, ja meillä on sellainen edelleen kylpyhuoneessa, niin ei tarvitse pienen koiran koko päivän yksin ollessa pidättää. Joskus on sinne käynyt tekemässä, muualle ei sisällä tee. Minusta tuo on toimiva systeemi, tuntuisi pahalta, että toinen virtsarakko täynnä odottaa palvelusväkeä kotiin.

Vierailija
10/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut kultainennoutajauros, joka oppi sisäsiistiksi n. 12 viikkoisena ja sen jälkeen ei edes vahinkoja käynyt. Sitten on myös sekarotuinen pikkuspanieli, jolla meni n. 5 kk ymmärtää homman nimi. Kultsu ei ikinä varsinaisesti pyytänyt ulos, kun sillä oli säännöllinen lenkitysrytmi, mutta jos nyt jotain mahavaivaa vaikka oli, niin läähätyksestä kyllä huomasi, että nyt on mentävä ulos. Spanieli pyytelee ulos istumalla eteisen matolla ja tuijottamalla tiiviisti sieltä niin kauan että hänet huomataan. Ei olla tätä kyllä opetettu sille mitenkään.

Vierailija
11/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat, sekarotuinen sakemannin tapainen,  sekarotuinen pystykorvan tapainen , pystykorva, kaksi mittelpitziä, Kukin vuorollaan ovat oppineet sisäsiisteiksi noin 4 kk iässä  tai vahän ennen.

On ollut sanomalehti lattialla, mutta nyt on saatavana pissa-alustoja. Kun pennun vie ulos  sen heti herättyä, välillä leikkiessä ja aina syöttömisen jälkeen,  eikä tee siitä tarpeenteosta numeroa, niin oppii nopeasti. Joitakin auttaa ulos oppiminen, kun vie pissaisen sanomalehden pihalle "merkiksi" että tämä tehdään tänne.

Yöksi kiinnitin sängynjalkaan, jotta heräsin, kun pentu alkoi  liikehtiä, eli ulkona  käytiin yölläkin.

Kaksi viimeistä  kasvoivat toisen koiran seurassa, eli  musta mittelpitz   sekarotuisen sakemannin  kanssa ja vaalea mitteli tuli, kun sakemannista aika jätti. Siis vanha koira opeitti pentua. menemään koiranluukusta tarhaan.

noin 3,5-4 kk ikäisinä ei enää yhtään vahikoa sisälle.

Yksinoloa en ole sen kummemmin opettanut. On vain jätetty kotiin, kun on ollut tarve jättää, mutta mitään eroahdistusta ei myöskään ole koskaan ollut. Tosin pennulla on aina ollut seurana joko toinen koira tai kissa.

Vierailija
12/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Havannankoira, tyttö. Saapui meille 9 vk iässä, eikä ole ollut alusta asti mitään ongelmia sisäsiisteyden tai yksinolon suhteen.

Kasvattaja oli opettanut tekemään tarpeet sisällä alustalle, ja meillä on sellainen edelleen kylpyhuoneessa, niin ei tarvitse pienen koiran koko päivän yksin ollessa pidättää. Joskus on sinne käynyt tekemässä, muualle ei sisällä tee. Minusta tuo on toimiva systeemi, tuntuisi pahalta, että toinen virtsarakko täynnä odottaa palvelusväkeä kotiin.

Pikkukoiralla tuo on ihan järkevä systeemi. Miksei koira voisi tehdä asioitaan sisälle, kun kissakin voi? Varsinkin kun pienillä on kai pienempi pidätyskykykin?

Vierailija
13/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut muuta harmaa norjanhirvikoira. Ovat olleet lähes sisäsiistejä jo kasvattajalta tullessa. On käyty ulkona viimeiseksi illalla ja ensimmäiseksi aamulla, eikä yöllä ole ollut vahinkoja.

Päivällä on käyty ulkona aina heti syönnin jälkeen (käytännössä usein olen ruokkinut ne pihalla, ja on oltu pihalla tunnin verran 2-3 kertaa päivässä), päiväunilta herätessä. Olen kannustanut koiria leikkimään ulkona ja rauhoittumaan sisällä, niin homma on mennyt hyvin. Se riehuminenkin kun helposti saa pissat tulemaan jännityksestä.

Tällä metodilla meillä ei ole ollut juuri yhtään vahinkoa sisällä. Toki edellyttää sitä, että koiran tullessa on muutama viikko, että voi olla niiden kanssa enimmäkseen ulkona.

Itse koen mielekkäämpänä sen, että pentukoiran kanssa ollaan ulkona melkein sen koko valveillaoloaika, vs. että juostaan ulkona tunnin, kahden välein. Ulkona tietysti ollaan pennuntahtisesti, välillä minä olen vaan lukenut kirjaa viltillä ja koira on höhnännyt omiaan. Sitten sille uni maittaa sisällä parikin tuntia.

Vierailija
14/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Australianterrieri, narttu. Yksinolo ei koskaan ongelma. Lomalla oltiin 4vkoa ja siinä totuteltiin.

Kokonaan oli sisäsiisti just ennen ekoja juoksuja n 7kk iässä. Tällöin pärjäsi työpäivän/ 9 tunnin yön ilman ongelmia ja osasi myös pyytää ulos.

Vierailija
15/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä ollut ongelmia yksinolon kanssa eikä itkenyt edes ensimmäisenä yönä uudessa paikassa. Sisäsiisti puolivuotiaana. Pitkäkarvainen collie, narttu.

Vierailija
16/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäkarvainen collie uros, oppi olemaan yksin tosi helposti. Jätin sen aina hetkittäin yksin ihan seuraavasta päivästä asti kun se tuli luokseni kun menin mm. kauppaan, viemään roskia jne. Sisäsiisti oli noin 6-7kk iässä. Vein sen tosi usein ulos aina kun oli syönyt, leikkinyt, nukkunut, juonut ja ihan muuten vaankin. Kakkoja ei edes pienenä tehnyt sisälle kuin kerran, pissoja tuli. Kun keksi koivennoston niin kerran nosti koipea tuolinjalkaan (jätin huomiotta, en torunut tms, siivosin sen vain pois) ja se taisikin olla viimeinen sisälle tullut pissa.

Vierailija
17/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koira oli oikeastaan heti sisäsiisti 8 viikkoisena. Pari kertaa tuli matolle, mutta se oli oikeastaan minun vika, eikä koiran. En tajunnut/ehtinyt viedä ulos. Se on noutaja-seisoja-mix. Isot koirat kuulemma oppii nopsempaan. Samoin osas olla alusta asti yksin, kun en tehny poistumisestani ja paluustani mitään numeroa ite ja aloitin käymällä postilaatikolla ilman koiraa, sitten lähikaupassa ilman koiraa jne.

Vierailija
18/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villakoira, narttu, oli täysin sisäsiisti 12 viikon iässä. Oppi kertomaan hyvin selvästi noin puolivuotiaana että on hätä.

Toinen villakoira, narttu, oli suurin piirtein sisäsiisti samoihin aikoihin mutta tuli vielä vahinkoja. Oli selvästi huonompi pidätyskyky. Täysin sisäsiisti noin 5 kk iässä. Oppi kertomaan hädästä muutenkin vähän hitaammin koska vanhempi koira hoiti meille ilmoittamisen eli pennun ei tarvinnut

Molemmilla käytettiin koiran pissa-alustoja, jotka on tosi imukykyisiä. Niitä oli ensin joka puolella kotia ja myöhemmin vain parissa eri paikassa. Kasvattajan luona oli ollut samoja alustoja joten tuttu asia. Koirat ehdollistui vahvasti eli jos alusta puuttui lattialta niin siihen kohtaan tuli pissat silti. Tärkeintä molemman pennun kanssa oli se että vietiin systemaattisesti ulos aina heti ruokailun jälkeen, heräämisen jälkeen, leikkimisen jälkeen. Siis ihan välittömästi, se on tärkeää. Pidätyskyky on alussa niin onneton.

Kummankaan kanssa ei ollut ongelmaa yksin jäämisessä. Treenattiin toki vähitellen, ensin vain hetkeksi aikaa ja siitä pidentäen. Alussa kun pentu jäi yksin se jätettiin aina samaan paikkaan joka oli noin 1 x 2 metrin aidattu ja pissa-alustoilla vuorattu alue, jossa oma peti jne. Ei niin että pentu jää yksin ja koko asunto on avoimena leikkikenttänä - se pelottaa pientä. Ekat ainakin pari kk mentiin tällä, sitten nähtiin että pärjää ilman aidattua aluetta.

Vierailija
19/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomerian. Tekee vieläkin sisälle pissat. Vaikka veisi kuinka usein ulos. Ikä nyt 3 v.

Vierailija
20/30 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pk collie uros. Sisäsiisti 9 viikkoisesta. teki kahdet pissat sisälle, kakkoja ei koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi