Voi kilin kakka mun anopin kanssa.
Olen kasvissyöjä sieltä helpommasta päästä, eli hyla-maitotuotteet ja kananmuna ok. Oli taas pitkä pääsiäinen, koska mulla on NÄLKÄ anoppilassa!
Nyt jo useampi vuosi tahkoamista takana, kun anoppi määrää keittiössä, mutta ei silti osaa/halua tehdä minulle mitään ruokia. En silti saa viedä mitään omia valmiita ruokia, koska se otetaan vittuiluna anoppia kohtaan. Keittiöön minulla ei ole minkäänlaista asiaa, eli anoppi laittaa ruuat ja piste, eli edes mitään "tässä ois paketti tofua, jos tän vaikka vaan pistäis pannulle paistumaan" -systeemiä ei voi ehdottaa.
Siis ihan pattitilanne. Anopin mielestä kasvisruuaksi piisaa salaatti ja satunnainen lisuke (esim. 1 peruna), joita ei ikinä jää yli. Lautaselle pitää siis joko mättää nolosti isompi kasa lisukkeita tai sitten ottaa sen verran mitä muutkin ottavat lihansa lisukkeeksi ja toivoa, että jäisi joku perunanpala tai salaatinlehti yli. Pelkkä kasvisruoka ei anopin mielestä kuitenkaan kelpaa ruuaksi, eli esim. sunnuntain päivällisellä tokaisi, että "tein tämmöstä kasvispataa, mutta piti käydä lihat kaveriksi kun ei tommosia pelkkiä kasviksia viitti tarjota". Oli sitten käynyt parit kalkkunat ja mitkä lie paahtopaistit hakenut, mutta mun lautaselle ei eksynyt edes vettynyttä soijasuikaleen riekaletta siihen salaatin viereen.
Joojoo, nillin nallin ja saisin olla iloinen, että anoppi sentään tarjoaa salaatit eikä vaan vedä tämmöistä turpaan, mutta me oltiin tuolla viisi (!) päivää ja mulla meni ihan paastoksi koko pääsiäishomma. Oli ehkä aika ihanaa tulla kotiin ja vetää pussillinen suklaamunia! :D
Ei mulla muuta, virvon varvon ja vappua kohti!
Kommentit (89)
Ja kyllä otan anoppilaan omaan kassiin mukaan välipalapatukoita, nutrilett patukoita, keksejä ym. Ja lähden anoppilasta välillä piipahtamaan lenkille jolloin menen tosiasiassa syömään jonnekin.
Minne katoaa joskus se oma ajattelu. Ei silti tarvitse olla tyly, mutta keinot on monet ja samalla mitalla voi omaakin topakkuutta annostella kuin anoppi omaansa... Kaikessa rauhassa silti, turha nostaa sotaa tuollaisesta (ei ap niin toiminutkaan, mutta joskus tulee ylireagointia joiltain kommentoijilta).
Eväät = esim. banaani, keksit, nutrausjauheet, energiapatukat, omena jne. eli kaikenlaista sellaista, mitä ei tarvitse viedä keittiöön.
Ap taitaa olla aika yksinkertainen?
Kommentoimatta ap:n ominaisuuksia: tuossa postaajalla on ihan toimivia vaihtoehtoja ongelmanratkaisuun. :)
Itse en emäntänä tee koskaan mitään erikoisruokavalioita. Odotan vieraiden tuovan omat eväät jos heillä on joitakin rajoitteita.
Voiko joku todellakin olla näin epäkohtelias? Kutsuu vieraita, pitää juhlat, eikä huomioi mitään erikoisruokavalioita? Vaan olettaa että silloin vieras tuo omat eväänsä?
Eli keliaakikon on tuotava omat pikkuleivät, kakut, ruokaleivät, kastikkeet?`Laktoosittoman omat maidot? Hiivattoman omat leivät?
Luojan kiitos omassa ystäväpiirissä ruoka-ainerajoitukset huomioidaan automaattisesti.
enkä ala niitä edes kyselemään. Laitan jotakin perussapuskaa ja jokainen syö sen mitä pystyy tai haluaa.
Aikani olen laittanut epäkasvisruokailijoille kasvisruokaa ja epäkeliaakikolle keliaakikon ruokaa mutta lopulta kyllästyin ja päätin laittaa sitä mitä itse haluan. Ei ole tullut valituksia. Ja samalla linjalla jatkan. Syökään kukin kotonaan mitä haluaa, kylässä pärjää muutaman tunnin kyllä syömättäkin jos on ihan pakko.
Itse en emäntänä tee koskaan mitään erikoisruokavalioita. Odotan vieraiden tuovan omat eväät jos heillä on joitakin rajoitteita.
Voiko joku todellakin olla näin epäkohtelias? Kutsuu vieraita, pitää juhlat, eikä huomioi mitään erikoisruokavalioita? Vaan olettaa että silloin vieras tuo omat eväänsä?
Eli keliaakikon on tuotava omat pikkuleivät, kakut, ruokaleivät, kastikkeet?`Laktoosittoman omat maidot? Hiivattoman omat leivät?
Luojan kiitos omassa ystäväpiirissä ruoka-ainerajoitukset huomioidaan automaattisesti.
enkä ala niitä edes kyselemään. Laitan jotakin perussapuskaa ja jokainen syö sen mitä pystyy tai haluaa. Aikani olen laittanut epäkasvisruokailijoille kasvisruokaa ja epäkeliaakikolle keliaakikon ruokaa mutta lopulta kyllästyin ja päätin laittaa sitä mitä itse haluan. Ei ole tullut valituksia. Ja samalla linjalla jatkan. Syökään kukin kotonaan mitä haluaa, kylässä pärjää muutaman tunnin kyllä syömättäkin jos on ihan pakko.
Voiko joku todellakin olla näin epäkohtelias? Kutsuu vieraita, pitää juhlat, eikä huomioi mitään erikoisruokavalioita? Vaan olettaa että silloin vieras tuo omat eväänsä? Eli keliaakikon on tuotava omat pikkuleivät, kakut, ruokaleivät, kastikkeet?`Laktoosittoman omat maidot? Hiivattoman omat leivät? Luojan kiitos omassa ystäväpiirissä ruoka-ainerajoitukset huomioidaan automaattisesti.
Muutaman tunnin pärjää, mutta kyllä mielestäni todella noloa on jos vieraalle ei ole mitään tarjottavaa.
Entä jos teille tulee yövieraita?
on niin kamalan mustasukkainen tuosta pojasta, että pelkää jonkun paikallisen marttakerholaisen sen roskiksen luona vamppaavan. Ja kun ei ole kutsuttu niin ei ole otettu huomioon.
jotka tulisivat niin kaukaa. Ja etenkin yövieraiden olettaisin varustautuvan eväillä vähän itsekin! Ainakin itse tein niin aikoinaan kun vielä yökyläilin jossakin.
enkä ala niitä edes kyselemään. Laitan jotakin perussapuskaa ja jokainen syö sen mitä pystyy tai haluaa. Aikani olen laittanut epäkasvisruokailijoille kasvisruokaa ja epäkeliaakikolle keliaakikon ruokaa mutta lopulta kyllästyin ja päätin laittaa sitä mitä itse haluan. Ei ole tullut valituksia. Ja samalla linjalla jatkan. Syökään kukin kotonaan mitä haluaa, kylässä pärjää muutaman tunnin kyllä syömättäkin jos on ihan pakko.
Voiko joku todellakin olla näin epäkohtelias? Kutsuu vieraita, pitää juhlat, eikä huomioi mitään erikoisruokavalioita? Vaan olettaa että silloin vieras tuo omat eväänsä? Eli keliaakikon on tuotava omat pikkuleivät, kakut, ruokaleivät, kastikkeet?`Laktoosittoman omat maidot? Hiivattoman omat leivät? Luojan kiitos omassa ystäväpiirissä ruoka-ainerajoitukset huomioidaan automaattisesti.
Muutaman tunnin pärjää, mutta kyllä mielestäni todella noloa on jos vieraalle ei ole mitään tarjottavaa.
Entä jos teille tulee yövieraita?
Olihan siellä joo "vaikka mitä kasvista", eli esim. normaali vihersalaatti ja keitettyjä perunoita. Siitä kun jokainen ottaa sen pääruoka-aineen eli lihan kaveriksi näitä lisukkeita, niin eipä meikäläisen lautaselle jäänyt kuin lisukemäärä. Ellei sitten tosiaan ihan pokalla rohmunnut sitä salaattia, niin että muille jäi lisukkeita nuukemmin.
Muillahan on jo sitä liharuokaa. Ihan hyvin voisit yllättää lapioimalla koko salaatin lautaselle ja kiittää anoppia, kun ruokavaliosi oli niin hyvin huomioitu.
Jos pokka ei riitä olla tekemättä viiden päivän vierailuja kyläpaikkaan, jossa ei saa tarpeeksi syötävää, ota kassillinen suklaalevyjä ja pähkinöitä mukaan. Ihme on, jos jää nälkä. Onko tarjoilu muuten niukkaa? Etkö saa maitotuotteita, munia tai mitä sitten syötkin, tarpeeksi? Minä teen muuten kyllä kasvisruokaa vieraille, mutta tofuja ja soijaa en osaa tehdä. En usko, että kenellekään on jäänyt nälkää silti.(Tietysti kauhaan saisi meillä tarttua vieraatkin, jos ruokavalio on sellainen, etten osaa itse tehdä).
jotka tulisivat niin kaukaa. Ja etenkin yövieraiden olettaisin varustautuvan eväillä vähän itsekin! Ainakin itse tein niin aikoinaan kun vielä yökyläilin jossakin.
Muutaman tunnin pärjää, mutta kyllä mielestäni todella noloa on jos vieraalle ei ole mitään tarjottavaa. Entä jos teille tulee yövieraita?
Ja samoin meillä käy yövieraita. Eikä matkan aina tarvitse edes olla pitkä, vaan yöksi voi jäädä kun halutaan rauhassa istua iltaa. Ei tarvitse kenenkään uhrautua kuskiksi jos ei halua.
Aina on puolin ja toisin tuliaisia mukana, mutta aina on myös puolin ja toisin erikoisruokavaliot huomioitu. Mielestäni se on itsestään selvää. Ja kun se ei oikeasti ole edes hankalaa.
onko oikeasti ihmisiä, jotka tahallaan jättävät huomioimatta vieraansa ihan normaalin ja kohtuullisella vaivalla hoituvat ruokavalion?!
Ymmärrän, jos joku superallerginen keliaakikko saa kapustan putoamaan, mutta normaali lakto-ovo-vege?
t. lihansyöjä
Kaipa se on tottumuksista kiinni, jossain päin maata ei välttämättä edes kovin yleistä tuo kasvisruokavalio. Itse en ihan heti keksisi mitä tarjota "normaalille lakto-ovo-vegelle", kun en edes tunne yhtään.
Pyydän ilmoittamaan ruokailurajoitteet samalla kun ilmoittaa onko tulossa paikalle. Tähän mennessä on kaikki huomioitu, kaipa netistä löytäisin ohjeita mitä tarjota lakto-ovo-vegelle. Meillä on lähipiirissä pari punaista lihaa välttävää, keliaakikko ja itse olen laktoosi-intolerantikko. Ennen oli vielä lisäksi diabeetikkoja pari. Ja kerran oli yhdellä vieraalla TODELLA paha pähkinäallergia, niiden tuomisen vapaamuotoisiin juhliin kielsin jo kutsuissa.
Kylläpä täällä sataa läskisoosia vegen niskaan! Omasta mielestäni koko tilanne on ihan absurdi. Ap, millaiset välit sulla muuten on anoppisi kanssa?
Ruoka on kuitenkin (ainakin minusta) olennainen osa yhdessäoloa ja juhlapyhiä, että itse ainakin kummastelisin minkä tahansa ruokarajoitteen täydellistä "unohtamista". Minusta anoppi tässä ihan selkeästi viestittää, ettei juuri välitä miniästään tai halua viettää aikaa kanssaan.
Kummallista on myös anopin ruikutus siitä, että "hänen ruokansa eivät kelpaisi". Eihän ne kelpaisi sekasyöjillekään, jos lihan ottaisi pois!
Jännä kun esikoisen vaimon kanssa tulee hyvin toimeen, eikä ole koskaan ollut ongelmia. Toisen pojan vaimon kanssa koko ajan on jotain hankaluuksia.
Veljekset haluaisi joskus tulla kotiinsa ilman vaimojaan, jotta voisivat käydä yhdessä kalalla yms. Mutta tämän nuoremman vaimo vääntyy aina matkassa ja sitten napisee kun mies ei passaa häntä anoppilassa tarpeeksi ja minä eli anoppi en viihdytä häntä ja kuinka on tylsää ja minun ruoat ei kelpaa. Miksi ihmeessä tulee kun kukaan ei edes häntä kaipaa kun pojat menevät kalalle ja saattavat olla siellä melkein aamuun asti. Miniä istuu olkkarissa marttyyrinä naama norsunvitulla.
Samoja ongelmia ei ole esikoisen vaimon kanssa. Hänen kanssaan soitellaan ihan keskenään muutenkin vain ja ollaan samalla aaltopituudella.
Mikä estää sinua tuomasta omia ruokia mukanasi? Eihän niitä tarvitse alkaa levitellä toisten eteen, jos niin pelkäät, että se koetaan vittuiluna. Narskuttele vaan ihan rauhassa illalla ja aamulla ja päviälepojen tai ihan milloin vain välillä omia eväitäsi - tuskin se anoppisi tutkii laukkusi.
Mielestäni natiset siis ihan turhista - ei aikuinen ihminen ota moisesta pulttia. Mutta taitaa olla asia niin, että et vain voi sietää anoppiasi, joten on helppo keksi asioita, miksi hän tuntuu entistä hirviömäiseltä.
Voisiko ap olla mitenkään niin, että tulkitset asioita oman näkökulmasi mukaan? Jos asia todella on kuten kuvailit, on aika outoa anopin puolelta. Toisaalta jos olette olleet ennenkin ja kohtelu on ollut sama, niin tuohonhan voisi varautua. Lisäksi viiden päivän pääsiäisloman aikana kaupat (puhumattakaan grilleistä ja ravintoloista) olivat kiinni kolmena ja auki kahtena. Eli jos pitkäperjantaina jo näytti tuolta, lauantaina olisi kannattanut lähteä "kylille".
Kuinka paljon muuten syöt normaalisti? Ja syötkö siis joka päivä soijaa tai tofua? Pitäisiköhän sinun laittaa tänne viiden päivän ruokalista, jotta ymmärtäisimme.
Olihan siellä joo "vaikka mitä kasvista", eli esim. normaali vihersalaatti ja keitettyjä perunoita. Siitä kun jokainen ottaa sen pääruoka-aineen eli lihan kaveriksi näitä lisukkeita, niin eipä meikäläisen lautaselle jäänyt kuin lisukemäärä. Ellei sitten tosiaan ihan pokalla rohmunnut sitä salaattia, niin että muille jäi lisukkeita nuukemmin. Että ei se pöytä tosiaan notku kasvisruokia ja sitä yllä mainittua kasvispataakin oli varattu vain pieni kattilallinen lisukkeeksi ja lihaa oli sitten tarjolla kasoittain.
Ei ollut tarkoitus olla viittä päivää, vaan visiitti venähti erinäisistä syistä. Nokkelimmat varmaan huomasivat, että pääsiäisenä ei kauheasti ollut kauppoja auki ja anoppila on ihan korvessa, että ei sieltä olisi minnekään Siwaan tai Hesellekään päässyt. En ollut ladannut laukkua täyteen banaaneja ja korppuja. Kyllähän sitä nyt hengissä säilyi sen viisi päivää ja kyllä, söin lämpimän ruuan lisäksi myös leipää ja juustoa. Harvemmin sitä kuitenkaan kotona tulee elettyä viisi päivää leivällä ja salaatilla ja satunnaisilla perunoilla, että kyllä se nälkä sieltä pintaan hiipi. :D ap
Voisiko ap olla mitenkään niin, että tulkitset asioita oman näkökulmasi mukaan? Jos asia todella on kuten kuvailit, on aika outoa anopin puolelta. Toisaalta jos olette olleet ennenkin ja kohtelu on ollut sama, niin tuohonhan voisi varautua. Lisäksi viiden päivän pääsiäisloman aikana kaupat (puhumattakaan grilleistä ja ravintoloista) olivat kiinni kolmena ja auki kahtena. Eli jos pitkäperjantaina jo näytti tuolta, lauantaina olisi kannattanut lähteä "kylille".
Toki en kieltäisi kasvissyöjää käyttämästä keittiötä.
Mietin juuri omaa anoppiani ja vaikka meillä ei kukaan ole kasvissyöjä, on mielestäni hänellä hienosti ruokaa tällaisellekin.
Aamupalalla on aina puuroa, leipää, juustoa, jugurttia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, keitettyjä tai paistettuja kananmunia sekä hedelmiä. Ainoa lihansyöjän lisä on jokin leikkele, joskus paistettua pekonia.
Ruokana on aina lihan lisäksi perunavuokaa esim. valkosipuliperunoita tai aurajuustoperunoita (joskus keitettyjä perunoita), kantarellikastike (tai harvemmin pelkkä kastike), höyrytettyjä tai uunissa haudutettuja kasviksia (aina lanttuja ja porkkanaa, usein myös kukkakaalia ja parsakaalia), salaatti (jossa salaatinlehtien lisäksi kurkkua, tomaattia, paprikaa), ananasrenkaita/persikanpuolikkaita, leipää ja voita, joskus vielä esim. herneitä.
Tämä siis ihan tavallisena päivänä, jos olemme kyläilemässä. Juhlapyhänä (joulu, pääsiäinen, uusi vuosi tai muita vieraita meidän lisäksemme) anoppi on tehnyt alkukeiton (yleensä herkkusienikeittoa) ja jälkiruoan (usein leipäjuustoa ja lakkahilloa tai marjarahkaa).
Ruoan jälkeen kahvin kanssa on aina pullaa, marjapiirakkaa ja tiikerikakkua, juhlapyhinä myös täytekakkua.
Iltanaposteltavina on viinirypäleitä, pähkinöitä ja rusinoita, joskus sipsejä tai suolakaloja tai suolapähkinöitä.
Jos jaksamme iltapalaa, on tarjolla usein tuoreita sämpylöitä, salaattia, karjalanpiirakoita ja joskus jotain suolaista piirakkaa (aika usein tosin kinkkupiirakkaa) tai juustoja ja suolakeksejä.
Itse en syö jos ei ole pakko porsaanlihaa enkä pidä kovasti anopin valmistamasta naudanlihastakaan, joten yleensä nuo liharuoat olen pitänyt ihan minimissä (pienin mahdollinen pala, jotta en loukkaa anoppia) enkä todellakaan ole koskaan ollut nälkäinen. Kylässä olemme olleet pisimmillään viikonkin mutta yleensä toki vain pari päivää. Enemmänkin maha liiankin täynnä...
Ihan tosissani mietin, tarvitseeko joku tähän lisänä tofua tai soijaa, kun tietää, että tällainen herkutteluruokavalio ei jatku ikuisuuksiin. Toki ymmärrän, että pidemmän päälle kasvissyöjä niitä tarvitsee, mutta itse ainakin tulen kylläiseksi leivällä, kasviksilla ja kananmunalla sekä perunalla. En tarvitse siihen lihaa.
joutuu anoppilassa nälkää kärsimään :)
Siis itse en viitsi syödä mitään anopilla, sillä hänellä on tuo ruokien säilyvyys käsitys suoraan jostain 1800-luvulta.
Esim. maitotuotteet (jota itse ei käytä) säilytetään useita tunteja, (joskus jopa yön yli) pöydillä "tarjottavana".
Jääkaappi ei ole edes viileä vaan mielestäni jopa lämmin, joten ei muutkaan tuotteet edes siellä säily. Oli kysessä sitten liha tai kala.
Ja sitten kun se liha joskus päätyy uuniin asti, niin sitä paistetaan niin kauan, että ei sitä kukaan voi syödä. Mielestäni liha on todellakin pilalla ja ylikypsää, jos et saa edes haarukkaa lihapalaseen upotettua. Sen verran kova ja hiilinen.
Karataan mieheni kanssa aina "kioskille" ja käymme jossain syömässä ja jemmataan omia eväitä mukaan.
kuuluu ottaa huomioon muiden ruokarajoitukset. Paitsi moni täällä kommentoineista varmaan tarjoaisi pähkinäallergikolle pähkinää, sen verran yksinkertaisia vastauksia. Mun mielestä anoppisi on vähän tajuamaton....
Kylläpä täällä sataa läskisoosia vegen niskaan! Omasta mielestäni koko tilanne on ihan absurdi. Ap, millaiset välit sulla muuten on anoppisi kanssa?
Ruoka on kuitenkin (ainakin minusta) olennainen osa yhdessäoloa ja juhlapyhiä, että itse ainakin kummastelisin minkä tahansa ruokarajoitteen täydellistä "unohtamista". Minusta anoppi tässä ihan selkeästi viestittää, ettei juuri välitä miniästään tai halua viettää aikaa kanssaan.
Kummallista on myös anopin ruikutus siitä, että "hänen ruokansa eivät kelpaisi". Eihän ne kelpaisi sekasyöjillekään, jos lihan ottaisi pois!
Oma jo edesmennyt anoppini aina huomioi erityistoiveemme, tosin puolisonikin on vegetaristi. Vierailujamme odotettiin ja koimme aina itsemme tervetulleiksi.
Juhlissa anopille ja apelle oli liharuokaa, meille sitten erilaisia kasvisruokia. Anoppi laittoi joitan kasvisvaihtoehtoja samalla kun teki omat ruokansa, ja oli iloinen, jos tuotiin valmiina omia ruokalajeja - jotka maistuivat sitten koko poppoolle.
Onko tapahtunut jokin muutos tapakulttuurissa vai miten tuollainen tylyys on edes mahdollista?
Täällä monet on sanoneet, ettei tiedä mitä kasvissyöjälle (lakto-ovo) tarjoaisi. Tässä on joitain vinkkejä, joihin ei tule mitään eksoottista, eli papuja, tofua, soijaa, linssejä, tms ja pitäisi olla kaikille tuttuja ruokia:
- pinaattiletut
- juusto-pinaattimunakas, tai munakas jossa esim. perunaa ja kasviksia
- keitetyt/paistetut kananmunat lisänä esim. (uuden) perunan kanssa, kun muut syö silliä
- (feta)juustoa esim. kasvispannussa, uunikasviksissa, salaatissa. Esim: gratinoidut uunikasvikset, kreikkalainen salaatti...
- kasvissosekeitto
- sienikastike
- makaronilaatikko ilman lihaa, pelkkään munamaitoon tehtynä
- (aura)juustoperunat
- pizza, jossa täytteenä esim. ananasta ja aurajuustoa
Kyllä näitä löytyy kunhan käyttää mielikuvitusta ja muistelee ihan tavallisia ruokia joissa ei lihaa ole. Oikeasti se, että muna ja maitotuotteet on ok, helpottaa todella paljon kasvisruokien tekemistä. :)
Ymmärrän kyllä jollain tasolla ap:n anoppia, ei sitä ei-kasvissyöjä välttämättä ollenkaan tajua, että joku ei syö lihaa. Mitä jos koettaisit ihan ystävällisesti sanoa, että varaisi ainakin enemmän niitä lisukkeita niin ettei sulle jäis nälkä? Ehkä se ei vaan tajua?
T. Kasvissyöjä itsekin
Mutta ihmen paljon aggressiota nostaa tämä aihe... Joku on kaatamassa lskisoosikattilaansa vegen niskaan, jos erehtyy ehdottamaan jonkun oman evään kypsentämistä...
Ihmettelen vain, onko tämä taas sitä provoa vai onko oikeasti ihmisiä, jotka tahallaan jättävät huomioimatta vieraansa ihan normaalin ja kohtuullisella vaivalla hoituvat ruokavalion?!
Ymmärrän, jos joku superallerginen keliaakikko saa kapustan putoamaan, mutta normaali lakto-ovo-vege?
t. lihansyöjä