Mitä hemmettiä te lihavat oikein syötte??!!!
Miten joku voi olla 30kg ylipainoinen?!! Ymmärrän jos kesällä tulee pari kolme kg grillimakkarasta ja kaljasta mutta ne pitäisi syksyllä pudota pois! Itsekuria nyt hyvät läskit jo!
Kommentit (61)
Jos ihmisellä on perimässään yksi FTO-geenin haitallinen muoto, hän on 30 prosenttia alttiimpi lihavuudelle kuin sellainen, jolla tätä haitallista muutosta ei ole lainkaan perimässään. Vastaava prosenttiluku nousee 70:een, jos henkilöllä on perimässään kaksi FTO-geenin haitallista muotoa, tutkimusta tekemässä ollut Oulun yliopiston kansanterveystieteen professori Marjo-Riitta Järvelin selvitti STT:lle puhelimitse Lontoosta
Ja tässä, lukekaa TARKKAAN
Käytännössä tutkimustulos tarkoittaa sitä, että saman verran rasvaa, leipää ja puuroa syövät henkilöt voivat lihoa ihan eri tavalla.
- Toinen heistä voi lihoa siitä syystä, että hänellä on niin sanottu epäedullinen geneettinen muoto perimässään. Ehkä hänen elimistönsä käyttää näitä ruoka-aineita eri tavalla, Järvelin havainnollistaa.
Saatoin syödä joka päivä karkkia ja yleensä aina koko pussillisen tai levyllisen suklaata. Muuten söin ihan tavallista kotiruokaa, mutta yleensä otin aina lisää. En syönyt aamiaista joten sorruin ahmimaan iltasella. Viikonloppuisin kävin ryypiskelemässä baareissa ja pitserian kautta aina kotiin.
Tällä hetkellä on elämäntapamuutos menossa, olen pienentänyt annoskokoja runsaasti ja kiinnittänyt huomiota ruuan laatuun. Herkkuja olen syönyt vain ihan satunnaisesti ja vähän kerrallaan. Olen lisännyt myös liikuntaa joka päivälle. Ja jos juon alkoholia, en napostele samaan aikaan kaikkea muuta lihottavaa. -14kg joulusta lähtenyt.
mä oon 30 kg ylipainoinen. kilot tuli parissa kuukaudessa kun kilpirauhasen vajaatoiminta iski päälle. Ahmimishäiriö auttoi varmaan myös. ja masennuslääkkeet joita olen syönyt jo 10 vuotta. mutta nyt syön ihan norm ruokaa ihan norm määrän paljon kasviksia. Jotain herkkuja esim mehujää tms. En liiku. Enkä laihdu.
ja en juo alkoholia enkä tupakoi.
mä olen esimerkiksi syönyt tänään lautasellisen (ravintolakokoa siis) tomaatti-vuohenjuustokeittoa + kaksi leipäviipaletta. Äsken söin reissumiehen juustolla + viilin ja yhden wilhelmina keksin.
About samalla tavalla (ilman keksejä, niitä ei yleensä ole kotona, mutta mies leipoi viime viikolla ja siitä jäi... ja ilman leipää myös, vältän hiilareita) syön joka päivä, vaikka leivän tilalla illalla on rahkaa ja makeutusainetta sekä marjoja.
Kalorit tonnissa tai vähän päälle. En laihdu en. Liikuntana zumba 3x viikossa. :(
Siis tuo lihavuusgeeni EI SILTI selitä sitä 30kg: ylipainoa. Se tarkoittaa vain siis, että normaalipainossa on vaikeampi pysyä. Eli siinä kyllä pysyy, kunhan huolehtii energiatasapainosta! Ja energiatasapainossa pysyminen tarkoittaa sitä, että syö yhtä paljon kuin kuluttaa. Tätä perusfysiologiaa ei muuta mikään eikä kukaan. Ei edes Antti Heikkilä ;)!
Kukaan ei siis liho pelkällä kortisonilla tai lihavuusgeenillä! Kyllä suomalaisten, varsinkin naisten lihavuus lisääntyy ihan vaan siksi, että ollaan liian mukavuudenhaluisia eikä viitsitä huolehtia omasta terveydestään. Syödään ihan liikaa, vääränlaista ruokaa ja liikutaan liian vähän. Kaikki muut syyt lihavuudelle on pelkkiä tekosyitä. Sairaudet nimittäin selittää lihavuudesta vain 1-2%!
Aamupalalla n. 6-8 leipäviipaletta, joiden päällä rasvaa, kinkkua, meetvurstia ja juustoa, pannullinen kahvia Aamupäivän välipalalla pari leipää lisää, jogurtti tai viili Lounaalla pasi isoa lautasellista ruokaa, jälkiruoaksi esim. puolikas hillopitko Iltapäiväkahvin kanssa se toinen puolikas hillopitkosta, iltapäivästä napostelen jotain "pientä" esim. jättipussi panttereita... Päivälliseksi esim. pizza ja ranskalaiset tai iso annos esim. kalaa ja paistinperunoita Illalla sitten pari karkkipussia, sipsiä, lonkeroa...
Aamulla pari kuppia mustaa kahvia, 2-4 leipää, joiden päällä juustoa, kinkkua, kurkkua, tomaattia. Yritän taistella itseni kanssa etten ostaisi kovin usein meetvurstia, mutta joskus sitäkin.
Aamupäivällä töissä 4-6 leipää em. päällysteillä.
Puolen päivän maissa lounas, joka on normaali kaupan valmisruoka. Sen lisänä 3-4 leipää pelkällä margariinilla. Kerran viikossa syön kunnon pizzan.
Jos tarjolla on pullaa/wieneiriä tms. otan sellaisen, voin ottaa toisenkin.
Joskus syön hedelmiä. Töistä lähdön aikaan on hirveä nälkä ja kotimatkalla täytyy napata valmis kolmioleipä majoneesitäytteellä sekä Kismet/pulla/karkkirasia.
Kotona sitten syön mitä satun tekemään, esim. makaronilootaa ja leipää tai sitten pelkkää leipää.
Näin normaalisti. Sitten joskus enemmän. Kyllähän tuostakin kertyy ylimääräistä. Mun ongelma on leipä. Sitä menee joka välissä.
t. 70kg ylimääräistä (viimeisen 30kg keräämiseen on mennyt 10 vuotta).
Siis tuo lihavuusgeeni EI SILTI selitä sitä 30kg: ylipainoa. Se tarkoittaa vain siis, että normaalipainossa on vaikeampi pysyä. Eli siinä kyllä pysyy, kunhan huolehtii energiatasapainosta! Ja energiatasapainossa pysyminen tarkoittaa sitä, että syö yhtä paljon kuin kuluttaa. Tätä perusfysiologiaa ei muuta mikään eikä kukaan. Ei edes Antti Heikkilä ;)!
Kukaan ei siis liho pelkällä kortisonilla tai lihavuusgeenillä! Kyllä suomalaisten, varsinkin naisten lihavuus lisääntyy ihan vaan siksi, että ollaan liian mukavuudenhaluisia eikä viitsitä huolehtia omasta terveydestään. Syödään ihan liikaa, vääränlaista ruokaa ja liikutaan liian vähän. Kaikki muut syyt lihavuudelle on pelkkiä tekosyitä. Sairaudet nimittäin selittää lihavuudesta vain 1-2%!
Käytännössä tutkimustulos tarkoittaa sitä, että saman verran rasvaa, leipää ja puuroa syövät henkilöt voivat lihoa ihan eri tavalla.
- Toinen heistä voi lihoa siitä syystä, että hänellä on niin sanottu epäedullinen geneettinen muoto perimässään. Ehkä hänen elimistönsä käyttää näitä ruoka-aineita eri tavalla, Järvelin havainnollistaa.
ELI GEENIN OMAAVA LIHOO, KUN TOINEN PYSYY SAMANPAINOISENA. OLI KYSEESSÄ SAMA RUOKA, SAMA MÄÄRÄ.
Geenin omaava laihtuu, kyllä, mutta vaatii ENEMMÄN työtä ja joutuu vetämään kalorit tiukemmalle, kuin jos esim. ei-geenin omaava laihduttaisi.
Sitähän mä just sanoin! Geenin omaava pysyy kyllä normaalipainoisena, kun vaan pysyy energiatasapainossa!
Ps. Voisko tuohon sun sata kertaa lainaamaan mantraan saada jotain viitettä?
Sitähän mä just sanoin! Geenin omaava pysyy kyllä normaalipainoisena, kun vaan pysyy energiatasapainossa!
Ps. Voisko tuohon sun sata kertaa lainaamaan mantraan saada jotain viitettä?
Ei voi mitään.
Ja se on ihan tutkittu myös, että se vaikuttaa. Edelleen ei tietenkään niin että vettä juomalla on lihava, mutta niin, että se henkilö, kellä on huono aineenvaihdunta, laihtuu hitaammin ja lihoaa taas herkemmin. Hyvällä aineenvaihdulla varustettu taas voi usein syödä mitä lystää. Minä tosi hoikka en liho koskaan ja syön kuin sika, sen voi kuka tahansa todistaa, joka kanssasi elää.
Mieheni syö paljon vähemmän ja lihoo tosi herkästi. On lihonutkin +15 kg ja on syönyt paljon vähemmän kuin minä, + liikkuu. Itse en harrasta liikuntaa. Koko suku tällaisia läpipaskoja.
makasin enkä jaksanut tehdä mitään. Söin normaalia ruokaa, en herkkuja, limuja tms. Nyt hirveä työ päästä kiloista! Jumppaan(1-3 kertaa vko) ja katson mitä syön, silti en laihdu!
Sitähän mä just sanoin! Geenin omaava pysyy kyllä normaalipainoisena, kun vaan pysyy energiatasapainossa! Ps. Voisko tuohon sun sata kertaa lainaamaan mantraan saada jotain viitettä?
Ei voi mitään.
Koska tuossa ei ole mitään erikoista, mitä pitäisi ymmärtää. Jos huolehdit itsestäsi, niin mitään 30kg:n ylipainoa ei kehity! Se geeni yksin ei selitä yhtään mitään vaan yhdessä ympäristötekijöiden (inaktiivisuus, liikaa vääränlaista ruokaa, liian usein) kanssa!
Me syömme säästelemättä mitä vaan. Nyt mussutan tässä suklaata.
800 päivässä. Lääkäritkin olivat ihmeissään(olin kahden lääkärin valvonnassa olevalla dieetillä)ja paino ei ennen lähtenyt putoamaan grammaakaan, ennenkuin kalorit olivat nuo. Ilmeisesti lihavuusgeeni + uskomattoman huono aineenvaihdunta.
Kuinka moni mamma teistä jaksaisi elää 800 kalorilla per päivä? Joka ikinen päivä?
Helppo huudella, kun mistään ei mitään tiedä.
Itse laihduin lopulta, mutta voitte uskoa, mitä kituuttamista se oli.
Ja se on ihan tutkittu myös, että se vaikuttaa. Edelleen ei tietenkään niin että vettä juomalla on lihava, mutta niin, että se henkilö, kellä on huono aineenvaihdunta, laihtuu hitaammin ja lihoaa taas herkemmin. Hyvällä aineenvaihdulla varustettu taas voi usein syödä mitä lystää. Minä tosi hoikka en liho koskaan ja syön kuin sika, sen voi kuka tahansa todistaa, joka kanssasi elää.
Mieheni syö paljon vähemmän ja lihoo tosi herkästi. On lihonutkin +15 kg ja on syönyt paljon vähemmän kuin minä, + liikkuu. Itse en harrasta liikuntaa. Koko suku tällaisia läpipaskoja.
Osoitit moukkamaisuutesi lauseella; Kukaan ei liho pelkällä kortisonilla.Mene käymään lastenklinikan kymppiosastolla ja palaa takas kertomaan mikä lääke lihottaa ja mikä ei.
Ja se on ihan tutkittu myös, että se vaikuttaa. Edelleen ei tietenkään niin että vettä juomalla on lihava, mutta niin, että se henkilö, kellä on huono aineenvaihdunta, laihtuu hitaammin ja lihoaa taas herkemmin. Hyvällä aineenvaihdulla varustettu taas voi usein syödä mitä lystää. Minä tosi hoikka en liho koskaan ja syön kuin sika, sen voi kuka tahansa todistaa, joka kanssasi elää. Mieheni syö paljon vähemmän ja lihoo tosi herkästi. On lihonutkin +15 kg ja on syönyt paljon vähemmän kuin minä, + liikkuu. Itse en harrasta liikuntaa. Koko suku tällaisia läpipaskoja.
tosi moni lihava aliraportoi syömisiään. Aliraportointi voi olla tiedostettua tai ihan tiedostamatonta. Ja jos ei yhtään liiku, niin pitkällä aikavälillä sitä lihoo vaikka vaan 1200kcal:lla, jos perusaineenvaihdunta on sen alle. Eli kukaan ei edelleenkään liho ilman sitä inaktiivisuutta sekä liikaa, vääränlaista ruokaa.