Pääkaupunkiseudulla tuhkarokkoa vuosien tauon jälkeen
Suomessa on useiden vuosien tauon jälkeen todettu tuhkarokkoa, joka on tarttunut kotimaassa.
Neljä aikuista ja kaksi lasta on sairastunut pääkaupunkiseudulla huhtikuun puolivälin jälkeen, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).
Sairastuneita ei ole rokotettu tuhkarokkoa vastaan, tai he ovat saaneet vain yhden rokoteannoksen.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011050413657820_uu.shtml
Kommentit (26)
Ulkomailla liikutaan ja sieltä tulee pöpöjä mukaan. Monet ei tajua, että ihan tavalliset lomakohteet on tautien suhteen aivan erilaisia kuin Suomi. Mennään sitten rokottamattomien lasten kanssa, niin saadaan tuhkarokot ja poliot takaisin tännekin.
Ulkomailla liikutaan ja sieltä tulee pöpöjä mukaan.
Yleensä selviävät sairastumatta, koska muut, älykkäämmät ihmiset ottavat rokotuksen.
Toivottavasti nämä älykääpiöt eivät ole tartuttaneet vauvoja, joita ei ole vielä rokotettu. Mielestäni rokottamattoman henkilön voisi tuomita kuolemantuottamuksesta, jos vauva kuolee häneltä saadun tartunnan seurauksena.
syntynyt 1970 enkä ole koskaan saanut rokotetta tuhkarokkoa vastaan tai sairastanut sitä.
Saako rokotteen miltä tahansa lääkäriltä tai terveyskeskuksesta? Vai saisiko sen jopa ilman reseptiä? Tietääkö joku?
syntynyt 1970 enkä ole koskaan saanut rokotetta tuhkarokkoa vastaan tai sairastanut sitä.
Saako rokotteen miltä tahansa lääkäriltä tai terveyskeskuksesta? Vai saisiko sen jopa ilman reseptiä? Tietääkö joku?
Saat MPR rokotteen ihan omalta terveysasemalta ilmaiseksi kun vaan pyydät.
Kaivoin rokotuskorttini esiin. Olen saanut yhden mpr-rokotuksen yläasteella 80-luvulla, sitten jonkun tuhkarokkorokotuksen 2-vuotiaana 70-luvulla. Riittävätkö nämä vai olisiko syytä hakea lisärokotus.
Sairastuneita ei ole rokotettu tuhkarokkoa vastaan, tai he ovat saaneet vain yhden rokoteannoksen.
mun koko perhe on sairastanut tuhkarokon ja vesirokon kun en antanut rokottaa lapsiani.
Joku kaunis päivä teillekin valkenee noi rokotusten seuraukset. Vai joko valkeni tän sikapiikin jälkeen. Paljonko niitä narko-tapauksia Suomessakin on?
Vai mitäs siitä kun ei oman perheen kohdalle sattunut!
mun koko perhe on sairastanut tuhkarokon ja vesirokon kun en antanut rokottaa lapsiani.
Joku kaunis päivä teillekin valkenee noi rokotusten seuraukset. Vai joko valkeni tän sikapiikin jälkeen. Paljonko niitä narko-tapauksia Suomessakin on?
Ja tappaisivatkin paljon ihmisiä, jos ei rokotettaisi. Paljon enemmän, kuin noita narkolepsiatapauksia on, ja narkolepsia on kuitenkin pientä verrattuna kuolemaan.
Mutta mitäs siitä, kun ei oman perheen kohdalle sattunut?
LOL. Suosittelisin sinulle pientä lähdekritiikkiä. Kaikki, mitä netissä kirjoitetaan, ei ole totta.
Siihen voi KUOLLA. WHO:n tilastojen mukaan vuonna 2008 tuhkarokkoon kuoli maailmanlaajuisesti 164 000 lasta. Tuhkarokossa komplikaatiot ovat suhteellisen yleisiä, ja vakavampia aikuisilla kuin lapsilla. Tuhkarokko voi aiheuttaa keuhkokuumetta ja voi tulehduttaa myös aivot.
, tuhkarokkoon sairastumaton on hakenut (aikuisena) itselleen rokotteen? Siis saako sen tuhkarokkorokoruksen/mpr:n kuka tahansa rokottamaton aikuinenkin ilmaiseksi? Paitsi etten mpr:ää haluis, koska vihurin oon sairastanut. Paitsi että sikotautia en...
Olen siis syntynyt Hgissä syksyllä 1974, eli tuskin olen saanyt rokotusta? Itse en tiedä, isäni ei muista, äitini on kuollut, neuvolakorttia ei tallella.
Miten te muut ikäiseni?
, tuhkarokkoon sairastumaton on hakenut (aikuisena) itselleen rokotteen? Siis saako sen tuhkarokkorokoruksen/mpr:n kuka tahansa rokottamaton aikuinenkin ilmaiseksi? Paitsi etten mpr:ää haluis, koska vihurin oon sairastanut. Paitsi että sikotautia en...
Olen siis syntynyt Hgissä syksyllä 1974, eli tuskin olen saanyt rokotusta? Itse en tiedä, isäni ei muista, äitini on kuollut, neuvolakorttia ei tallella.
Miten te muut ikäiseni?
Et varmastikaan ole saanut MPR rokotetta, kuulut juuri siihen ikäryhmään, jotka eivät sitä vielä koulussa saaneet. Mutta siis saat kyllä ilmaiseksi terv.keskuksesta.
Suomessa ei ole terveyskeskuksissa saatavana noita MPR:n kuuluvia rokotteita erillisinä eikä varmasti muutenkaan kovin helpolla onnistu erillisrokotukset. Reseptillä saatat pystyä tilaamaan apteekista itsellesi erilliset rokotteet, mutta silloin maksat ne myös itse. Sinuna ottaisin siis tuon MPR rokotteen.
seuraukset rokottamisella vai rokottamatta jättämisellä? Oman kokemukseni mukaan rokottamatta jättäminen on vaarallisempaa: lähipiiristä yksi perusterve nuori (n. 30v) aikuinen on nyt työkyvytön ja odottaa keuhkonsiirtoa sikainfluenssan sairastettuaan; tuttavaperheen rokottamaton lapsi kuoli sairauteen, jolta olisi välttynyt (ja selvinnyt hengissä) normaali rokotusohjelmaan kuuluvalla rokotteella. Tiedän myös toisen rokotevastaisen perheen, jonka yksi lapsista sai vakavan jälkitaudin ja kärsii kroonisista terveysongelmista koko lopun ikänsä (lapsen tila vaatii tälläkin hetkellä viikottaisita sairaalahoitoa...). Ja tältäkin olisi vältytty rokottamisella. Kyseisen perheen kaikki muut (4) lapset on kaikessa hiljaisuudessa rokotettu...
Jotkut leikkivät oman lapsensa terveydellä ja hengellä omien periaatteidensa takia. Joten mitäs siitä tosiaan, kun ei oman perheen kohdalle ole (vielä) sattunut.
Jotenkin musta tuntuu, että puhut paskaa. Suomessa lääkäritkään eivät aina tunnista tuhkarokkoa, koska se on niin harvinainen.
Tapauksesi olisi päätynyt takuu varmasti lehtiin, enkä muista moista tapausta ihan lähi historiassa.
tietämättömyyden kukkanen. Isorokon vähenemisestä rokotteet ottivat kunnian vaikka yleisen puhtauden ja siisteyden ansiota se hävisi niistäkin paikoista joissa ei rokotettu.
Sanokaa mun sanoneen ei mene kauaakaan kun hiffataan et mitä me oikein tehtiin kun otettiin niin paljon rokotteita.
Kyllä ne näpyt tunnistaa ja neuvolassa käytiin. Neuvottiin jotain salvaa mutta vesi vanhin voitehista!!
Eikä jäänyt edes arpia kuin pari.
Mun lapsilla on siis täysi suoja päällä onko teillä:)
Jotenkin musta tuntuu, että puhut paskaa. Suomessa lääkäritkään eivät aina tunnista tuhkarokkoa, koska se on niin harvinainen. Tapauksesi olisi päätynyt takuu varmasti lehtiin, enkä muista moista tapausta ihan lähi historiassa.
Tosin minä sairastin tuhkarokon jo 1970-luvulla. Siihen aikaan oli ihan tavallista, että lapset sen sairastivat eikä kukaan hekumoinut kuolemilla tms. Se oli lastentauti muiden joukossa.
Tosin se oli sitä aikaa, jolloin korvatulehdus oli hyvin harvinainen eikä rotavirusta tunnettu.
älä ole niin varma noista jutuistasi!! Sitäpaitsi olisihan he voineet saada narkolepsian -vai??
korvatulehdus ei ollut niiin harvinainen silloin sitä kyllä oli ja varmaan rotaviruskin vaikka sitä ei vielä tunnettu:)
Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan!
joutuu maksamaan valinnoistaan.