Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Jos olisit synnyttänyt 100 vuotta sitten, olisitko sinä ja/tai lapsesi hengissä?

Vierailija
20.04.2011 |

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten voihan olla että se ei olisi mennyt luonnostaan ja olisin kuollut siihen (eka raskaus). Ensimmäinen lapseni olisi kuollut (nytkin ensimmäinen viikko tehohoidossa)ja toinen varmaan säilynyt hengissä (sokerit heittelivät, mutteivat kauhean pahasti, oli seurannassa ja sai sokeriarvojen vuoksi välillä lisähoitoa, mutta sai olla ihan normisti vierihoidossa). Itse olisin varmaan selvinnyt molemmista synnytyksistä.

Vierailija
82/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai näin ainakin uskon, sillä a-vauva oli perätilassa pylly alhaalla ja jalat linkussa ylöspäin. Ei olisi kyllä mitenkään tullut sieltä kaksinkerroin. Ja b-vauva oli ylhäällä poikittain.

Tätä tuli mietittyä lasten syntymän aikoihin, onneksi olen syntynyt 1900-luvun loppupuolella. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä oltaisiin selvitty, mutta synnytys olisi luultavasti kestänyt tosi pitkään, olisin välillä pyörtyillyt kivun /nestehukan vuoksi..

Mulla oli pitkä synnytys, kivut karmeat, oksensin kivusta ja taju oli lähteä kun olin ilman puudutteita. Ponnistusvaihe 1,5 h, mitenhän olisi mennyt jos olisin ollut siinä vaiheessa vielä paljon heikommassa jamassa- olisikohan lasta saatu ulos.. Mulla siis synnytys lähti lopulta etenemään vasta puudutteiden myötä- ilman niitä olisi voinut olla vielä pidempi, ja olisi ollut vielä heikommassa kunnossa ponnistusvaiheessa. Etenkin kun ilman tippaa nestehukka olisi ollut pian melkoinen sillä oksentamisella (johtui kivusta).

Ja siis synnytys voi pitkittyä kipujen vuoksi- ihan lääkäriltä saatu tieto- ennenaikaan jotkut saattoivat synnyttää päiväkausia- sen kivun vuoksi.

Vierailija
84/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. hyvä synnyttäjä

Vierailija
85/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ja kaikki viisi oltaisiin elossa. Kivunlievitystä olisin vaan jäänyt vaille parissa synnytyksessä, kahdessa se ei olisi edes haitannut kun en nytkään saanut.

Nim. luotu synnyttämään

Vierailija
86/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ainakaan olisi,tuskin neljäskään :(

Vierailija
87/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istukan pala jai kohtuun ja aloin vuotamaan pari paivaa synnytyksen jalkeen. Ilman kaavintaa vuoto ei varmaan olisi loppunut.

Vierailija
88/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisin synnyttanyt muualla kuin sairaalassa. Laakari vitsailikin etta kotisynnytykset vaan kunniaan. Menetin siis lahes kaiken vereni ja meinasin kuolla siihen koska verta ei saa samaan tahtiin sisaan mita sita tulee ulos. Lapsi syntyi normaalisti alakautta eika silla ollut mitaan hataa.

Vierailija
89/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli melko normisynnytykset ja varmasti homma olisi onnistunut 100 vuotta sittenkin.

Pihtisynnytyksistä: isoäitini esikoinen juuttui synnytyskanavaan ja kuollut vauva saatiin irti vasta pihdeillä. Samassa hommassa isoäidin kohdunkaula vaurioitui niin pahasti, että hän sai useita myöhäisiä keskenmenoja. Lopulta hän sai myös kolme elävää lasta.

Vierailija
90/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoset, A perätilassa ja suunniteltu sektio.

Vierailija
91/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ei varmuudella olisi hengissä ja minäkin vain hyvällä tuurilla/ihmeellä, mikäli 2 vrk avautumisen ja odottelun jälkeen lapsi olisi kuitenkin ihmeen kaupalla syntynyt alateitse.

Tehtiin siis kiireellinen sektio pysähtyneen synnytyksen takia. Lapsella todettiin vakava sydänvika heti leikkaussalissa, josta pääsi tehohoitoon ja viikon päästä leikkaukseen.

Vierailija
92/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka synnytin nykyaikaan, silti eka lapseni syntyi kuolleena. Kolme muuta saatiin elävinä ulos kun ymmärrettiin tehdä sektio tarpeeksi ajoissa. Sydänäänet heikentyneet loppuviikkoina => ilmeisesti istukkani ei jaksa toimia 40 viikkoa.

Lapset syntyneet 39+6, 38+6, 38+4, 36+4.

Vierailija
93/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää olis sitten jo 142 v... tai sitten olisin maailman vanhin

Vierailija
94/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäsektioon jouduin, koska vauvan sydänäänet loppuivat aina supistaessa. Lapsivesi oli vihreää. Kiire oli.

Nyt oli tuloksena terve lapsi ja äiti.

Oma isoäitini kuoli kaksosia synnyttäessään kotona v. 1950. Vuoti kuiviin. Ei siitä vielä niin pitkä ole.

Vierailija
95/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toka olisi jäänyt jumiin :-/

Luojalle kiitos nykyajasta ja sektiosta!

Vierailija
96/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva päätti syntyä rv35. Vedet meni, mutta paikat ei ruvenneet aukeamaan millään. Ensin cytotecillä yritettiin, ei vaikutusta, sitten saliin ja oksitosiinitippa. Sitäkin sain suuria annoksia kunnes aukesi. Olin jo ravinnotta salissa, hilkulla oli ettei jouduttu sektiota tekemään. 100v sitten vauva olisi varmasti saanut jonkin infektion kun ilman vesiä oli kohdussa ja lopulta kuollut kohtuun. Minä sitten olisin varmasti kuollut tulehdukseen myös. Nytkin meni 63 tuntia vesien menosta, kunnes vauva saatiin lopulta ulos ja antibiootit meni koko ajan.

Vierailija
97/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jouduin hätäsektioon. kaksosten keuhkot eivät olleet kehittyneet ja lapset olivat hengitykoneessa teholla. Minä sain kaksi pussia verta. Kiitos luovuttajille

Vierailija
98/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

herättävän solidaarisuutta kaikkia niitä kehitysmaiden köyhiä naisia kohtaan, jotka edelleen synnyttävät ilman (länsimaista) lääketieteellistä apua. Raskauteen ja synnytykseen liittyvät ongelmat ovat monissa maissa naisten yleisin kuolinsyy.

Vierailija
99/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entisajan kätilöt oli tosi taitavia kunnes lääkärit tuli ns. koulutuksellaan ja oppiarvoillaan sotkemaan ikivanhaa tieto/taitoa.

Eikös se makuuasentokin keksitty silloin kun lääkärit ilmestyi ja on vieläkin käytössä.

Vierailija
100/106 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyi nopeasti, ilman sen suurempia puuttumisia. Epi jouduttiin tekemään, eli olisin varmaan revennyt ilman sitä. Hengissä oltais selvitty. Imetys ei lähtenyt oikein hyvin käyntiin, vauvan ollessa unelias ja pienikokoinen, mutta luulen että jos ei olis muuta ollut tarjolla, niin tissikin olis alkanut kelpaamaan!